ADAM Antal: Közjogi szerződések Magyarországon (Public law contracts in Hungary)
9-40
I. Bevezető megjegyzések
11-14
II. A közjogi szerződések általános jellemzői
15-16
III. A közjogi szerződések főbb csoportjai
17-39
1. A közhatalmi szervek és az egyházak illetékes szervei közötti közjogi szerződések
17-18
2. A politikai pártok közjogi szerződései
19-20
3. Az Országos Érdekegyeztető Tanács keretében kötött közjogi szerződések
20-21
4. A helyi és területi önkormányzatok közötti közjogi szerződések
21-25
5. Megállapodás a települési önkormányzat és a rendőrség között
26
6. A közbeszerzései szerződések
27-30
7. Az egészségügyi szolgáltatások finanszírozási szerződései
30-32
8. A társadalmi bázisú szervezetekkel kötött közjogi szerződések
32-34
9. Közoktatási megállapodások
35-36
10. A közigazgatási szerv és az ügyfél közötti közigazgatási szerződések
36-37
11. Vegyes természetű közjogi szerződések
37-38
12. Záró következtetések
38-39
Jegyzetek
39-40
Bogustaw BANASZAK-Agnieszka MALICKA-Tornász MILEJ: Polen und die polnische Verfassung angesichts der Integrationsherausforderungen
41-75
I. Der Stand der politischen Debatte
41-45
II. Die verfassungsrechtliche Regelung des Systems der Rechtsquellen
46-57
1. Die Hierarchie der Rechtsquellen
46-55
a) Verfassungsrechtliche Bestimmung der Stellung völkerrechtlicher Verträge
51-52
b) Der Status sonstiger Quellen des Völkerrechtes
53-54
c) Verfassungsrechtliche Bestimmung der Stellung des EG-, künftig EU-Rechts
54-55
2. Verfassungsrechtliche Regelung der Kollisionsfälle
55-57
a) Die Kollisionsfälle: Gesetze - völkerrechtliche Verträge und primäres Gemeinschaftsrecht
55-56
b) Die Kollisionsfälle zwischen den Gesetzen und dem sog. sekundären Gemeinschaftsrecht
56
c) Die Folgen des Vorrangs des Gemeinschaftsrechts
57
III. Die Anpassung des polnischen Rechts an das Recht der EG/EU
58-71
1. Der Einfluss des Gemeinschaftsrechts auf das allgemeine Gesetzgebungsverfahren in Polen
58-61
2. Gesetze die es zum Ziel haben das polnische Recht an das EG/EU-Recht anzupassen
61-63
3. Die polnische Verfassung und die Anpassung des polnischen Rechts an das EG-, künftig EU-Recht
63-71
IV. Die Zulässigkeit der Umwandlung der EU in die Föderation
71-72
Notern
72-75
Xavier BOISSY: Le droit des contrats publics en France
77-94
I. La reconnaissance des contrats administratifs
78-85
A. Les contrats administratifs et le droit
78-79
B. Les contrats administratifs et la loi
79-83
C. Le contrat administratif et la Constitution
83-85
II. La vie du contrat
85-91
A. La conception du contrat administratif
86-87
B. La croissance du contrat administratif
88-89
C. Les soucis de la vie du contrat administratif
89-91
Notes
91-94
CHRONOWSKI, Nóra: The Right to Vote and Accession to the EU
95-130
A) The right to vote as a fundamental right
95-96
B) Elements of the right to vote and the election system
96-106
I. Primary legislation - the provisions of founding Treaties on the European right to vote
96-97
II. The secondary legislation of the EC - expectations related to the right to vote and to the system of the elections
98-103
III. The electoral system of Member States concerning the European Parliament
104-106
C) The regulation of Hungarian right to vote after the accession
106-122
I. Matters to be regulated on the basis of the provisions of fundamental law
106-108
II. Aspects concerning the election to the EP
108-115
III. Bill on the election and legal status of members of the European Parliament
115-119
IV. Further fields of regulation in connection with the right to vote
119-122
Notes
122-130
DRINÓCZI, Tímea: Outline of the development of the Hungarian “economic constitution”
131-152
I. Introduction
131-133
II. The economic constitution in the Hungarian Constitution
133-134
III. The economic constitution and fundamental rights, and constitutional institutions
134-144
1. Market economy, the freedom of competition and the right to enterprise
134-137
2. The right to property
137-140
3. The free choice a job
140-142
4. The equality of men and women and protection in the workplace
142-143
5. Co-operatives
143
6. Indirectly connecting basic rights
143-144
IV. The economic constitution, the Parliament and the Government
144-146
V. Summary
146-147
Notes
147-152
HALMAI Gábor: „Gyülöletbeszéd” - Köz- és magánjogi válaszok („Hatespeech” - public and civil law answers)
153-180
I. Büntetőjogi válasz: izgatás és jelkép-tilalom
154-164
II. Polgári jogi válasz: a személyiségi jogok sérelme
164-169
III. A médiatörvény válasza: panaszeljárás
170-176
Jegyzetek
177-180
Jürgen HARBICH: Der Verwaltungsvertrag
181-196
I. Einführung
181-183
II. Gesetzmäßigkeit der Verwaltung
183-185
III. Entgegenstehende Rechtsvorschriften
185-186
IV. Entscheidung über den Abschluss eines Verwaltungsvertrages
186-187
V. Schriftlichkeit
187-188
VI. Verpflichtungs- und Erfüllungsverträge
188-189
VII. Der rechtswidrige Verwaltungsvertrag
189-191
VIII. Der Verwaltungsvertrag in der Praxis
191-193
IX. Vor- und Nachteile des Handelns durch Verwaltungsvertrag
194
Noten
195-196
ILLÉSSY, István: Pour une relation pluraliste des deux niveaux européens de la protection des droits de l’homme
197-215
I. Superposition mutuelle des systèmes de protection complexes
200-205
1. Le niveau du Conseil de l’Europe
201-202
2. Le niveau de l’Union européenne
202-204
II Proximité des contextes divergentes des « deux Europes »
205-211
1. Ressemblance
205-206
2. Divergence
206-208
Conclusion
208-211
Notes
211-215
Karel KLIMA: Die Verfassungspraxis der neuen Demokratien
217-226
1. Das besondere Laboratorium der Verfasssungsheit
217-219
2. Die Natur des Verfassungsaktivismus der neuen Demokratien
219
3. Die Verschiedenheit der Verteilung der Macht in den Verfassungssystemen
219-222
4. Der gerichtliche Aktivismus der Verfassungsgerichte der sog. neuen Demokratien - die Tschechische Republik als Beispiel
222-224
Noten
225-226
KONDOROSI, Ferenc: The Constitutional Court as guardian of compliance with obligations from both international and EU law
227-235
1. International vs. Domestic law
228-229
2. “Guardianship” over compliance with international obligations
229-232
3. The Hungarian Contstitutional Court and the EU-integration
232-235
Angelika NUßBERGER: Das abstrakte Verfassungsauslegungsverfahren - eine Besonderheit des Verfassungsprozessrechts in verschiedenen Rechtsordnungen Mittel- und Osteuropas
237-262
I. Einleitung
237-238
II. Institutionalisierung des Verfahrens der abstrakten Verfassungsauslegung in verschiedenen Reformverfassungen mittel- und osteuropäischer Staaten
239-240
III. Modelle abstrakter Verfassungsinterpretationen
240-243
1. Das gutachterliche Äußerungsverfahren vor dem deutschen Bundesverfassungsgericht
241
2. Verfahren abstrakter Verfassungsauslegung im Völkerrecht
241-243
IV. Voraussetzungen und Rechtsfolgen des Verfahrens der abstrakten Verfassungsauslegung im Vergleich
243-247
1. Zulässigkeitsvoraussetzungen
243-245
2. Bindungswirkung der Entscheidungen
246-247
V. Rechtsprechung mittel- und osteuropäischer Verfassungsgerichte im Rahmen des Verfahrens der abstrakten Verfassungsauslegung
247-249
VI. Probleme des Verfahrens der abstrakten Verfassungsauslegung
250-254
1. Konflikte mit dem Gewaltenteilungsgrundsatz
250-253
2. Unbegrenzte Ausweitung der Kompetenzen des Verfassungsgerichts
254
VII. Die offene und die geschlossene Gesellschaft der Verfassungsinterpreten
255-256
Noten
256-262
Mariana PAIVANCIC: Elections in Serbia - Law and Practice
263-276
1. Regulations on elections are not codified
263-264
2. Regulations on elections are frequently being altered
264-265
3. Electoral legislation was frequently altered by violation of rules of legislative process
265
4. General inconsistencies in legal regulations on elections
266
5. Regulations on evidence of voters - incomplete register of voters
267
6. The electoral proceeding rules are incomplet regulated
268
7. Regulations of electoral units (until December Elections held in 2000) did not completely provide many important issues of electoral geometry
269-270
8. Electoral rules do not provide independency of electoral commissions
271
9. Protection of Electoral Right is incomplete
271-272
10. Rules of electoral technique are not precise and are frequently used for post-factum alterations of basic regulation on elections
272-273
Conclusion
273
Notes
274-276
Heinrich SCHOLLER: Der Staatsvertrag
277-293
I. Allgemeines und Abgrenzung
277-279
II. Der völkerrechtliche Friedensgedanke und die Entstehung des Staatsvertrags
279-281
1. Der Unterschied zwischen Globalisierung und ewigem Frieden
279-280
2. Die Friedensdiskussion im Anschluss an Kants Schrift
280-281
III. Der Bundesstaat und das Institut des Staatsvertrages
281-283
IV. Die Zulässigkeit nicht normierter Staatsverträge
284-288
V. Zusammenfassung
288-289
Noten
289-293
SÜKÖSD Ferenc: A helyi önkormányzatok alkotmányi szabályozása (Constitutional regulation of local governments)
295-305
Jegyzetek
305
TILK, Péter: A hátrányos megkülönböztetés tilalma az országgyűlési biztos gyakorlatában (Prohibition of Discrimination in the Ombudsman’s Practice)
307-343
I. Az egyenlőség értelmezése a jogállami demokráciában
309-311
II. Az egyenlőségi joggal kapcsolatos főbb alkotmánybírósági megállapítások
311-315
III. Az országgyűlési biztos jogállása, eljárása és fellépése jellegének hatása az ombudsmani esetjogra
315-318
1. A biztos által az adott ügyre vonatkozóan hozható kötelező döntés hiánya
315-316
2. További eljárási sajátosságok
316-318
IV. A diszkrimináció-tilalommal kapcsolatban megfogalmazott főbb elvi megállapítások az országgyűlési biztos esetjogában
318-321
V. A diszkrimináció-tilalom sérelmének tipikus esetei az ombudsman gyakorlatában
321-336
1. A jogalkotói gyakorlat által okozott sérelmek
321-326
2. A jogalkalmazói tevékenységgel keletkező sérelemtípusok
326-336
2.1. A nők és a férfiak egyenjogúságát sértő hatósági cselekmények
326-327
2.2. Az életkor szerinti indokolatlan különbségtétel
327-328
2.3. A diszkrimináció-tilalom sérelmének néhány további, konkrét esete, előfordulási alakzata - illusztrációképpen
328-330
2.4. A diszkrimináció-tilalom sérelmének hiányának néhány tipikus esete az ombudsmani gyakorlatban
330-336
VI. Támadható következtetések az ombudsmani gyakorlatban
336-338
Jegyzetek
338-343
TÓTH, Judit: NGO Sector and Its Participation in Legislation Process in Hungary
345-354
Jegyzetek
353-354
VERESS, Ernőd: State organization and interauthority relations in the revised Romanian Constitution
355-370
I. General overview of the revision
355-359
1. Ideological background of the revision
355-356
2. Evaluation of the revision
356-359
II. Reforming the organization of the state
359-368
1. The President of Romania
359-360
2. The Government
360-365
3. The central specialized administration
365
4. The local public administration
365-368
5. Separation of powers: as organizational principle