Címlap - A kongresszus története. Az összes-ülések és a szakosztályok naplója
Tartalom
[V]-XV
A II. ORSZÁGOS ÉS EGYETEMES TANÜGYI KONGRESSZUS TÖRTÉNETE (Összeállította: Nagy László)
2-
I. rész: A. mozgalom keletkezése
3-12
1. Az eszme megpenditése
3-4
2. Nemzetközi vagy nemzeti tanitógyűlések?
5-6
3. Az első felhívás
7-8
4. A pünkösdi értekezlet
8-12
II. rész: Az előkészítő bizottság működése
[13]-39
1. Az országos mozgalom megindítása
[13]-17
2. Szervező munkálatok
18-19
3. Egyesületek, testületek csatlakozása
19-23
4. Az országos szervező gyűlés
24-26
5. A kongresszus szervezete
27-29
6. A kongresszus összes-üléseinek tárgyairól (Dr. Beke Manó)
30-35
7. A rendező bizottság tagjai
36-39
III. rész: A rendező bizottság működése
[40]-75
1. Az elnöki bizottság intézkedései — az országos szervező gyűléstől 1896. jan. haváig
[40]-67
A) A kongresszus erkölcsi és anyagi segélyezése
41-49
B) A szakosztályok munkarendje
49-50
C) Vitatételek ajánlása
50-58
D) A szakosztályokat előkészítő bizottságok megalakítása
58-61
E) Az összes-ülések előkészítése
62-66
F) Tagok gyűjtése
66-67
2. Az elnöki bizottság további intézkedései — 1896. január 1-től a kongresszus megalakulásáig
67-75
A) A kongresszus ügyrendje
67-70
B) Kedvezmények a tagoknak
70-71
C) A kongresszus értesítője. A sajtó
71-73
D) A kongresszus helyiségei
73
E) Újabb intézkedések a kongresszus látogatottsága végett
74
F) A rendező-bizottság teljes ülése
74-75
IV. rész: A Magyar Tanítók Kaszinója által alakított vendéglátó bizottság működése
[76]-86
1. Megalakulás. Szervezkedés
[76]-78
2. A vendéglátó bizottság munkarendje
78-81
3. Az elnökség intézkedései
81-82
4. Iroda-bizottság
82
5. Pénzügyi bizottság
82-83
6. Fogadó bizottság
83
7. Elszállásoló bizottság
83-84
8. Kalauzoló bizottság
84
9. Ünnepélyrendező bizottság
85-86
V. rész: A szakosztályok előkészítése
[87]-134
Az előkészítés általános rendje
[87]
1. Általános és iskolai paedagógiai osztály
88-89
2. Családi nevelési osztály
89-91
3. Társadalmi nevelési osztály
91-93
4. Testi nevelési és iskolai egészségügyi osztály
94-95
5. Kézimunka-oktatási osztály
95
6. Kisdednevelési osztály
95-96
7. Népiskolai osztály: az V. egyetemes tanítógyűlés előkészítése
96-101
8. Tanítóképzési osztály
101-102
9. Polgári iskolai osztály
102-104
10. Középiskolai osztály
104-107
11. Főiskolai osztály
107-110
12. Kereskedelmi iskolai osztály
110
13. Ipariskolai osztály
110-114
14. Gazdasági oktatási osztály
114-115
15. Rajzoktatási osztály
115-116
16. Zeneoktatási osztály
117-119
17. Színi iskolák osztálya
119
18. Emberbaráti intézetek osztálya
120-125
19. Nőnevelési osztály
125-127
20. Iskolafelügyeleti osztály
127-129
21. Gyorsirási szakosztály
129
22. Tanítók háza ügye
129-134
FÜGGELÉK
[136]
A kongresszussal kapcsolatosán tartott egyesületi gyűlések és ünnepségek
[136]
AZ ÖSSZES-ÜLÉSEK NAPLÓJA (Szerkesztette: Nagy László)
[138]-214
Előértekezlet
[139]-142
Jegyzőkönyv
[139]-142
Első ülés
[143]-164
Heinrich Gusztáv elnök, megnyitó beszéde
[143]-150
Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter üdvözlő beszéde
150-152
Ráth Károly főpolgármester üdvözlő beszéde
152-153
Az egységes nemzeti közoktatás (Előadó: Berzeviczy Albert)
153-164
Második ülés
[165]-184
Állam és Iskola - Társadalom és iskola (Előadó: Sebestyén Gyula)
166-172
Dr. Beke Manó beszéde
172-180
Tanítók háza (Dr. Göőz József)
180-184
Harmadik ülés
[185]-214
Az iskola belső életének szervezete (Előadó: Alexander Bernát)
[185]-207
A kongresszus berekesztése (Heinrich Gusztáv zárbeszéde)
207-212
A II. Országos és Egyetemes Tanügyi Kongresszus által kiküldött végrehajtó bizottság névsora
[213]-214
ÁLTALÁNOS ÉS ISKOLAI PAEDAGOGIAI SZAKOSZTÁLY
[215]-285
Elnökség és tárgysorozat
[216]
Első ülés
[217]-248
A paedagogia feladata és helye a tudományok sorában (Előadó: Dr. Kármán Mór)
[217]-224
A gyermeki lélek megfigyelése (Előadó: Dr. Waldapfel János)
224-232
Mi módon létesítendő a különböző fokozatú iskolák között szorosabb kapcsolat és kellő átmenet? (Előadó: Molnár Sándor)
233-242
Az iskolai kirándulások nevelői fontossága és országos szervezésének módja (Előadó: Szőke István)
242-243
A magyar character fejlesztése (Előadó: Szentgyörgyi Lajos)
243-248
Második ülés
[249]-285
Erkölcsi nevelés az iskolában (Előadó: Balogh Péter)
250-284
A köznevelő iskolák és szakiskolák viszonya (Előadó: Dr. Weszely Ödön)
284-285
CSALÁDI NEVELÉSI SZAKOSZTÁLY (Szerkesztette: dr. Kovács János)
[287]-
Elnökség és tárgysorozat
[288]
Első ülés
[289]-314
A hazafias nevelés a családban. (Előadó: dr. Simányi Jenő)
[289]-295
A családi gyermekkönyvtár és az ifjúsági irodalom. (Előadó: Radó Vilmos)
295-305
Mit lehetne tenni abból a czélból, hogy a magyar családokban a nevelés kérdései iránt az érdeklődés fokozódjék? 1. A művelt családokban; 2. a fővárosi munkáscsaládokban; 3. a mezei lakosság családjaiban. (Előadó: György Aladár)
305-308
Család és iskola. (Előadó: dr. Erödi Béla)
308-314
Második ülés
[315]-345
A művészi nevelés a családban. (Előadó: özv. Komócsy Józsefné)
[315]-326
A modern iskolai nyelvek tanítása a családi nevelésben. (Előadó: dr. Katona Lajos 326 A nevelők és nevelőnők a családban. Előadó: Schön József)
326-332
A nevelők és nevelőnők a családban (Előadó: Schön József)
332-335
Miképen lehetne a fővárosi munkásosztályok iskolás gyermekeinek az iskola idején kívül való neveléséről gondoskodni? 1. Naponként azaz hétköznapokon? 2. A nyári szünidőben? (Előadó: dr. Waldapfel János)
335-339
A cselédek nevelése. (Előadó: Geöcze Sarolta)
339-345
TÁRSADALMI NEVELÉSI SZAKOSZTÁLY (Szerkesztette: dr. Beke Manó)
[347]-388
Elnökség és tárgysorozat
[348]
Első ülés
[349]-388
Joanovics György elnök megnyitó beszéde
[349]-351
A művelődés terjesztésére szolgáló intézmények. (Előadó: Porzsolt Kálmán)
351-357
A társadalmi oktatás intézménye az iskolán kívül. (Előadó: Pavlicsek [Pályi] Sándor)
357-359
A munkások oktatása. (Előadó: dr. Buday József)
359-363
Az iskola hatása a nép erkölcseire. (Előadó: Bernáth István)
363-370
A hazai földmíves nép felnőtteinek szellemi, erkölcsi és gazdasági nevelése (Előadó: Guttenberg Pál)
370-380
Az iskola helyén nem lakó szülők gyermekeinek otthona. (Előadó: dr. Málnai Mihály)
380-388
TESTI NEVELÉSI ÉS ISKOLAI EGÉSZSÉGÜGYI SZAKOSZTÁLY (Szerkesztette : dr. Kovács János)
[389]-516
Elnökség és tárgysorozat
[390]-391
Első ülés
[392]-424
Kik vezessék az ifjúság testi nevelését, önálló tornatanárok, vagy oly rendes tanárok, kik melléktárgyként tanítják a tornát? (Előadó: Kovács Rezső)
[392]-396
A torna alóli felmentés (Előadó: dr. Waldmann Fülöp)
396-405
Mik képezik és mily mértékben a testi nevelés anyagát a különböző fokú iskolákban a) fiú, b) leányiskolákra vonatkozólag? (Előadó: Szedlacsek Lajos)
406-408
Az iskolaorvosi intézmény fejlesztése (Előadó: dr. Schuschny Henrik)
408-411
Az iskolás gyermekek szemvizsgálatának szükségességéről (Előadó: dr. Béla Pál)
411-417
A testi és szellemi nevelés kölcsönhatása (Előadó: dr. Korotnai Árpád)
417-424
Második ülés
[425]-456
Kellenek-e tornafelügyelők s mi lehetne azok hatásköre? (Előadó: Hadik Richárd)
[425]-433
A tanulók szellemi túlterhelésének kérdése (Előadó: dr. Aujeszky Aladár)
433-441
A női kézimunka higiéniai ártalmai (Előadó: dr. Csapodi István)
441-448
A tanulók közellátása ellen való védekezés (Előadó: ifj. dr. Siklóssy Gyula)
448-456
Harmadik ülés
[457]-516
Hogyan rendeztessenek a tanulók tornaversenyei, hogy az egészségre és erkölcsre veszedelemmel ne járjanak? (Előadó [első]: Nagy Sándor)
[457]-464
Hogyan rendeztessenek a tanulók tornaversenyei, hogy az egészségre és erkölcsre veszedelemmel ne járjanak? (Előadó [második]: Maurer János)
464-472
Miképen védekezzék az iskola a tanulók fertőző betegségei ellen? (Előadó: dr. Bayer Sándor)
472-487
A tornatanár egészségének megóvása. (Előadó: Dobóczky Lajos)
487-493
A fővárosi középiskolai tornatermek és játszóterek (Előadó: Szaffka Manó 493 A vidéki tanulók ellátása a városban. Előadó: dr. Taufer Jenő)
493-498
A tanítók egészségének megóvása (Előadó: dr. László Frigyes)
498-509
A torna viszonya a hadsereghez (Előadó: Andor Tivadar)
509-516
KISDEDNEVELÉSI SZAKOSZTÁLY (Szerkesztette: dr. Kovács János)
[517]-592
Elnökség és tárgysorozat
[518]
Első ülés
[519]-546
Dr. Hagara Viktor elnök megnyitó beszéde
[519]-523
A közös kisdednevelés családias jellege (Első előadó: Molnár Mária)
523-529
A közös kisdednevelés családias jellege (Második előadó: Berényiné Békés Júlia)
529-539
Szakfelügyelet (Első előadó: Eötvös Károly Lajos)
539-541
Szakfelügyelet (Második előadó: Fábián Irma)
541-546
Második ülés
[547]-592
Kisdednevelésünk nemzeti iránya (Első előadó: Székely Gáborné)
[547]-550
Kisdednevelésünk nemzeti iránya (Második előadó: Csontosné Aczél Mária)
550-555
Kisdednevelésünk nemzeti iránya (Harmadik előadó: Láng Mihály)
555-564
A tanító- és óvónőképzés egyesítése (Első előadó: Geguss Ida)
564-567
A tanító- és óvónőképzés egyesítése (Második előadó: Peres Sándor)
568-569
A tanító- és óvónőképzés egyesítése
569-579
A kisdednevelési irodalom fejlesztése (Első előadó: Halász Sarolta)
579-587
A kisdednevelési irodalom fejlesztése (Második előadó: Peres Sándor)
587-589
A kisdedóvóképző-intézeti ének- és zenetanítás (Előadó: Völgyi Lajos)
589-592
POLGÁRI ISKOLAI SZAKOSZTÁLY (Szerkesztette: dr. Kovács János)
[593]-
Elnökség és tárgysorozat
[594]
Első ülés
[595]-618
Lád Károly elnök megnyitó beszéde
[595]-597
A polgáriskola helye a közoktatásügyi szervezetben (Előadó: dr. Kovács János)
597-604
A polgári iskolák tanulmányi szervezetének átalakítása (Előadó: Perjéssy László)
604-614
A polgári leányiskolákról (Előadó: dr. Göőz József)
614-618
Második ülés
[619]-
A felső népiskolák újjászervezéséről (Előadó: Rissányi József)
[619]-623
A polgári iskolák igazgatása és felügyelete (Előadó: Király Károly)
623-627
Iskolai kirándulások, különös tekintettel a polgári iskolákra (Előadó: Szedlacsek Lajos)
627-630
A polgári iskolák tanárainak fizetése és nyugdíjügye (Előadó: Volenszky Gyula)