Bozsik Brigitta: A fogyasztók Janus arcú megtévesztése
9-34
Bevezetés
9
I. Versenyjogi szabályozás
10-11
1. A versenyjogi szabályozás története
10-11
II. A hatályos versenyjog
11-16
1. A Tpvt. fogyasztóvédelemről szóló része
11
2. A fogyasztó általános védelme a Tpvt-ben
11
2.1 A fogyasztó
11-12
2.2 A fogyasztói ismeretek szerepe
12
2.3 Megtévesztés
12
2.4 A megtévesztés típustényállásai
13
2.5 Megtévesztés módjai
14
2.6 A megtévesztés megállapításánál további tényállási elemek
14
2.7 Megtévesztés megállapításának további feltételei
14-15
2.8 Kifejezések értelmezése
15
2.9 A fogyasztó választási szabadságának korlátozása
15-16
III. Fogyasztói jogok védelme a Büntető Törvénykönyvben
16-20
1. 296/A.§ A fogyasztó megtévesztése
16-19
2. A Btk. 296/A.§-ának és a Tpvt. 8.§-ának egymáshoz való viszonya
19-20
IV. A Gazdasági Versenyhivatal
20-21
1. GVH jogállása
20-21
V. A GVH eljárási szabályai
21-26
1. Az eljárás megindítása
21
2. Bejelentés és panasz
21
3. Ki fordulhat a GVH-hoz?
22
4. Ki ellen indul a GVH eljárása?
22
5. Magánjogi jogérvényesítés kiteljesítése
22
6. A GVH verseny felügyeleti eljárásai
22-23
7. GVH fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos versenyfelügyeleti eljárása
23-25
7.1 A GVH eljárásainak, határozatainak alakulása 2001-től
23
7.2 A fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos tipikus esetek 2001-2005 között
24-25
8. Bírságkiszabási gyakorlat
25-26
VI. Büntetőjogi kérdések
26-29
1. A bűncselekmény alanya
26-27
2. Büntetőeljárás megindítása
28
3. Btk. 296/A.§-a alapján indított eljárások
28
4. Paprika-ügy két oldalról
28-29
VII. Tézisek
29-31
1. Értékhatár-probléma
29-30
2. Az emberek tájékozatlansága
30
3. Az ügyészség eddig miért nem emelt vádat?
31
Záró gondolatok
32
Irodalomjegyzék
33
Jegyzetek
34
Buday-Sántha Andrea: A kommunikációs jogokról
35-73
I. Bevezetés
35-36
II. Kommunikáció és jog
36-47
1. A kommunikáció fogalmi köre, folyamata és rendszere
36-39
1.1 A kommunikáció fogalmi köre
36-37
1.2 A kommunikáció folyamata
38
1.3 A kommunikáció jellege
38
1.4 A kommunikáció szintjei
38-39
1.5 Tömegkommunikáció és a társadalom kommunikációs rendszere
39
2. A kommunikációs jogról
40-47
2.1 A kommunikációs jog meghatározása
40-41
2.2 Kommunikációs jog rendszertani helyzete
41-42
2.3 Kommunikációs jog szabályozásának osztályozása
42-43
2.4 A kommunikációs jog megnyilvánulási területei és jogi szabályozásának elemei
43-47
2.4.1 Személyek közti kommunikáció
44
2.4.2 Piaci kommunikáció
44-45
2.4.3 Szervezeti kommunikáció
45-46
2.4.4 Tömegkommunikációs eszközök (médiumok)
46
2.4.5 A kommunikációs üzeneteket megjelenítő, kreatív alkotások
46-47
2.5 A kommunikáció megnyilvánulásainak jogi konzekvenciái
47
III. Kommunikációs jogok
47-68
1. Alapvető jogok rendszere
47-53
1.1 Nemzetközi jogi kitekintés
47-50
1.2 Kommunikációs jogok alkotmányi szabályozása
51-53
2. A véleménynyilvánítás szabadsága
53-57
2.1 A véleménynyilvánítás szabadsága, mint anyajog
53-55
2.2 A véleménynyilvánítás szabadságának korlátai
55-57
3. A sajtószabadság
57-61
3.1. A sajtószabadság tartalma
57-59
3.2 A sajtószabadság felelősségi kérdései és korlátai
59-60
3.3 A sajtószabadság korlátai
60-61
4. Az információszabadság
61-68
4.1 Az információszabadság tartalma
61-65
4.2 Az információszabadság korlátai
65-66
4.3 Az adatok nyilvánossága
66
4.4 A jogalkotás nyilvánossága
66-68
Összefoglaló
68-69
Felhasznált irodalom
69-70
Jegyzetek
71-73
Csapó Zsuzsanna: Nemzetközi jogi védőháló a menekült gyermekek oltalmára
75-127
I. Bevezetés
75-77
II. Releváns nemzetközi egyezmények - „hard law” megoldások
78-85
1. A menekültek helyzetére vonatkozó 1951. évi egyezmény
78-79
2. A gyermekjogairól szóló 1989. évi New York-i egyezmény
79-81
3. Az Európai Közösségek tagállamainak egyikében benyújtott menedékjog iránti kérelem megvizsgálására illetékes állam meghatározásáról szóló 1990. évi Dublini Egyezmény
81-82
4. A szülői felelősséggel és a gyermekek védelmét szolgáló intézkedésekkel kapcsolatos együttműködésről, valamint az ilyen ügyekre irányadó joghatóságról, alkalmazandó jogról, elismerésről és végrehajtásról szóló 1996. évi Hágai Egyezmény
82
5. 1980. évi Strasbourgi Európai megállapodás a menekültekért viselt felelősség átszállásáról
82-83
6. Az Európa Tanács és az Egyesült Nemzetek Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) 1997. évi közös Lisszaboni Egyezménye a felsőoktatási képesítéseknek az európai régióban történő elismeréséről
83-85
III. „Soft law” megoldások
85-108
1. Az ENSZ Közgyűlésének menekült gyermekekre vonatkozó határozatai
86-94
a) S-27/2 Közgyűlési Határozat: A gyermekeknek alkalmas világ (2002)
86-87
b) 52/107 Közgyűlési Határozat: A gyermekek jogai (1998)
88-89
c) 52/106 Közgyűlési Határozat: A leánygyermekek (1998)
89
d) 60/128 Közgyűlési Határozat: A menekültek, hazatérők és belső menekültek támogatása Afrikában (2006)
89-90
e) Közgyűlési Határozatok a kísérő nélküli menekült kiskorúak támogatásáról
90-91
f) Közgyűlési Határozatok a palesztin gyermekek támogatásáról
91-92
g) További releváns közgyűlési határozatok
92
h) A gyermekek túlélésének, védelmének és fejlődésének Egyetemes Nyilatkozata és Akcióterve
92-94
2. Az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsának határozata a menekült és menedékes nőkről és gyermekekről (1991)
94-96
3. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) Végrehajtó Bizottságának gyermekekkel kapcsolatos következtetései (1987,1989)
96-101
4. A „belső menekültek” (IDPs) emberi jogainak védelmére kijelölt ENSZ-főtitkári megbízott Irányelvei
101-103
5. Az ENSZ Emberi Jogi Bizottságának határozata az oktatáshoz való jogról (2002)
103
6. Az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének és Miniszteri Bizottságának ajánlásai
103-108
a) Az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének ajánlása a menedékjogért folyamodó kísérő nélküli gyermekek védelméről és támogatásáról (2005)
103-108
b) Az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának ajánlása a tagállamok részére a menekült-státuszért folyamodók fogva tartásáról (2003)
105-106
c) Az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának ajánlása a tagállamok részére a menekült státusz megtagadásáról az 1951. évi Genfi Egyezmény 1 F. cikkelyének megfelelően (2005)
106-108
IV. NGO-kezdeményezések
108-116
1. A Menekültek és Száműzöttek Európai Tanácsának (ECRE) állásfoglalása a menekült gyermekekről (1996)
108-116
A) A menekült gyermekek jogai
109-114
B) Az ECRE által megfogalmazott legfőbb javaslatok a menekült gyermekekre vonatkozóan
115-116
V. Zárszó
116
Jegyzetek
117-127
Eördögh Dávid: A népi demokrácia kialakulása és legitimitása Magyarországon
129-168
I. Út a totalitarizmusba (1945-1948/1950)
129-141
1. Magyarország helyzete az elvesztett háború után
129-133
2. Az ideiglenes államberendezkedés
133-136
3. A Szövetséges Ellenőrző Bizottság szerepe
136-138
4. Három választás Magyarországon - fogyatkozó alternatíva
138-141
II. A népi demokratikus államberendezkedés
141-145
1. A népi demokrácia fogalma
141-144
2. A népi demokratikus forradalom és szakaszai
144-145
III. A jogszerű hatalomgyakorlás többletproduktuma - a legitimitás
146-150
1. A legitimitás fogalmi megközelítése
146
2. A főbb legitimációs elméletek
147-150
IV. A népi demokratikus berendezkedés legitimitása Magyarországon
150-163
Jegyzetek
164-168
Zsombor Ercsey: Tax Exemption for the Minimum of Subsistence
169-186
I. Introduction
169-170
1. Underprivileged Groups of Modern Society
169
2. Tax Payment Obligation in Theory
169-170
3. History of the Doctrine
170
II. The Minimum of Subsistence Level
170-173
1. Content and Measurement
171-173
III. The Fair Tax System
173-176
1. Tax and Fairness
173-174
2. Progressivity Debate: Flat Tax and Progressive Tax
174-176
3. Sense of Taxation Rightness
176
IV. Tax Exemption for Subsistence Level
176-182
1. Measures: Wealth or Income
176-177
2. Personal Exemption
177-179
3. Other Exemptions
179-181
Example
182
V. Summary
182-183
Bibliography
183-184
Notes
185-186
Farkas Gergely: Az alapjogok védelme az Októberi Alkotmányban
187-204
Prológus
187-188
I. Az alapvető jogokról szóló fejezet születése
188-192
1. Az alapvető jogok jelentősége a Nemzeti Kerékasztalnál
188-189
2. Az alapjogi fejezet
189-192
a) Alaki megjegyzések
189-190
b) Az alapjogok formálódása
190-192
II. Az Alkotmánybíróság genezise
192-198
1. Előképek és „előviták”
192-195
2. A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága
195-198
III. Az ombudsman intézménye
198-200
1. Tapogatózó lépések az intézmény kialakítására
198-199
2. Országgyűlési biztos: van is meg nincs is
199-200
Jegyzetek
201-204
Hajas Barnabás: Az Országos Rádió és Televízió Testületről
205-222
Bevezetés
205-206
I. Az ORTT helye az államszervezetben
206-211
II. Az Országgyűlés felügyeleti joga
211-212
III. Az ORTT függetlensége
212-216
IV. Még néhány szó a Tervezetről
216-217
Jegyzetek
218-222
Kecskés András: Az Enron botrány üzleti jogi kérdései
223-253
Bevezetés
223-224
I. Gondolatok a kapitalizmus, a tőzsde és a jog viszonyáról
224-227
II. Az Enron ügy alapfogalmai
228-231
III. Az Enron csalások forgatókönyve
231-241
1. A JEDI-Chewco ügy, vagyis „az Enron álszakáll mögött
233-237
2. Az LJM1 fedezeti ügye
237-239
3. Az LJM2 és a Raptor tranzakciók
239-241
IV. A jogi következtetések
241-247
Felhasznált irodalom
247-248
Jegyzetek
249-253
Képíró Angéla: A gyám szerepe a gyermekvédelmi szakellátásban
255-283
I. A gyámnevezés alapjai
256
II. A gyámság személyi köre
257-258
III. A trichotóm felosztásból eredő sajátosságok
258-266
1. A gondozás, nevelés
258-263
2. A törvényes képviselet
263-265
3. A vagyonkezelés vállalása
265-266
IV. A gyámot segítő szakszemélyzettel kapcsolatos problémafelvetés
266-268
V. A gyámság a gyermek elhelyezése szempontjából
269-271
VI. A kapcsolattartás és a gyámság
271-278
1. A kapcsolattartás általános szabályai
271
2. A kapcsolattartásra jogosultak köre
272-273
3. A kapcsolattartások figyelemmel kísérése
273-274
4. A kapcsolattartás módosítása
274-276
5. A kapcsolattartásért való felelősség a gyakorlatban
276-278
VII. Konklúzió
278-282
Jegyzetek
283
Kocsis Miklós: Az oktatási jogok biztosára vonatkozó jogi szabályozásról
285-300
Bevezető megjegyzések
285-286
1. Alapvetések
286
2. A szabályozás jogalapja
286-287
3. Az oktatási biztos személyére vonatkozó rendelkezések
287-289
3.1 Az oktatási biztos kinevezése és felmentése
287-288
3.2 Az oktatási biztos jogállása
288
3.3 Az oktatási biztos kizárása az eljárásból
288-289
4. Az eljárás hatálya
289-291
4.1 Az eljárás tárgyi hatálya és az oktatási biztosi intézmény jellege
289
4.2 Az eljárás személyi hatálya
290-291
4.3 Az eljárás időbeli hatálya
291
5. Az oktatási biztos eljárása
291-296
5.1 Az eljárás megindulása
291-292
5.2 A beadvány sorsa a Hivatalban
292-293
5.3 Az ügy érdemi vizsgálata
293-295
5.4 A hivatalból indított vizsgálat
295-296
6. Az oktatási biztos éves beszámolója
297
Összegzés
297-298
Jegyzetek
299-300
Kovács Eszter: Az úriszék büntetőbíráskodási gyakorlata a XVIII-XIX. században
301-327
1. A korabeli igazságszolgáltatás általános áttekintése 1526-tól
301-302
2. Az úriszékek kialakulása
302-304
2.1 Az úriszéki bíráskodás kialakulása
302-303
2.2 Az Impensio
303-304
2.3 A pallosjog
304
3. Az úriszékek szervezete
304-307
3.1 Az úriszékek illetékessége és hatásköre
304-305
3.2 Az úriszék helye, ideje, az úriszéken felmerülő költségek
305-306
3.3 Az úriszéken résztvevő személyek
306-307
4. Eljárási formák a XVIII-XIX. században
307-312
4.1 A sommás eljárás
307
4.2 A formális per
307-308
4.3 Büntetőeljárás az úriszéken
308-312
4.3.1 Az előkészületi perszak
308-309
4.3.2 Vizsgálat és bizonyítás
309-310
4.3.3 A bíróság előtti eljárás
310-311
4.3.4 Perorvoslat és végrehajtás
311-312
5. A büntető anyagi jog
312-318
5.1 A büntetőjog jogforrásai
312-313
5.2 A bűncselekmény általános jellemzői
313-315
5.3 A büntetés, a büntetési nemek
315-318
6. Egyes bűncselekmények a XIX. században
318-325
6.1 Közbűncselekmények
318-325
6.1.1 Istenkáromlás, káromkodás
318
6.1.2 Boszorkányság
318
6.1.3 Emberölés
319
6.1.4 Szexuális bűncselekmények
319-320
6.1.5 Tűzokozás
320-321
6.1.6 Lopás és orgazdaság
321-322
6.1.7 Rablás és útonállás
322-323
6.1.8 Csalárdságok
323
6.1.9 Csavargás
323-324
2. Magánbűncselekmények
324-325
2.1 Szóbeli sértés
324
2.2 Hatalmaskodás
324
2.3 Károkozó Cselekmények
324-325
7. Az úriszéki bíráskodás hanyatlásához vezető okok
325-326
7.1 A jobbágyság
325
7.2 Gazdasági, és társadalmi változások
325-326
7.3 A reformok hatása
326
Jegyzetek
327
Mohay Ágoston: Az Európai Parlament és az együttműködési eljárás
329-341
1. Az együttműködési eljárás bevezetésének körülményei
329-331
2. Az együttműködési eljárás menete
331-334
2.1 Az első olvasat
331-333
2.2 A második olvasat
333-334
3. Törekvések az együttműködési eljárás hatékonyságának növelése
334-335
4. Az együttműködési eljárás alkalmazási körének alakulása
335-336
5. Az együttműködési eljárás jelentősége
336-338
Jegyzetek
339-341
Moizs Attila: A takarékszövetkezetekről
343-388
I. Történeti áttekintés
344-349
1. A szövetkezés elméleti megalapozása és a modern szövetkezetek kialakulása
344-347
2. A szövetkezeti hitelintézetek létrejötte
347-349
II. Szövetkezeti mozgalom Magyarországon
349-357
1. A szövetkezetek kialakulása és fejlődése 1945-ig
349-353
2. Szövetkezeti hitelintézetek 1945 után
353-357
III. A modern szövetkezet fogalma
357-364
1. A modern szövetkezet meghatározása
357-358
2. A szövetkezeti alapgondolatok és alapértékek
358-363
3. A szövetkezetek szerepe
363-364
IV. Szövetkezeti elvek érvényesülése a magyar jogalkotásban 1945-től
364-382
1. A szövetkezeti jogi szabályozás fontosabb elemei és változásai
364-374
2. A szövetkezeti hitelintézetekre vonatkozó speciális szabályozás
374-376
3. A takarékszövetkezetek fejlődési lehetőségei
376-382
V. Összefoglalás
382-383
Függelék
384-386
Felhasznált irodalom
387
Jegyzetek
388
Nemessányi Zoltán: Két újabb kísérlet a képviseleti jog egységesítésére
389-414
1. A képviseletre vonatkozó joganyag egységesítésének nehézségei
389-390
2. A jogügyleti képviselet alapvetései a kontinentális jogrendszerekben
390-392
3. Az agency az angolszász jogrendszerekben
393-397
4. A genfi képviseleti egyezmény (1983)
397-399
5. A PECL közvetett képviseletre vonatkozó szabályai (1999)
399-404
6. Az UNIDROIT Alapelvek (2004)
404-407
Jegyzetek
408-414
Németh Mariann: A körhinta-csalás
415-434
Témafelvetés
415-416
I. A körhinta-csalás jelensége az EU-ban
416-422
1. Mi teszi lehetővé a körhinta-csalást?
416-417
2. A trükk
417-418
3. Szereplők
418-420
4. Jellemzők
420-421
5. Következmények
421-422
III. A Bizottság 2006. május 31-i Közleménye
422-424
1. A Közlemény célja
422-423
2. Tervezett intézkedések
423-424
IV. Bírósági ítéletek
425-430
1. Az Optigen Ltd., Fulcrum Electronics Ltd. és a Bond House Systems Ltd. V. Commissioners of Customs & Excise ügy
425-427
1.1 A Bíróság 2006. január 12-i ítélete
426-427
2. Commissioners of Customs & Excise, Attorney General v. Federation of Technological Industries ügy
428-430
2.1 A Bíróság 2006. május 11-i ítélete
429-430
Zárszó
431
Irodalomjegyzék
431-432
Jegyzetek
433-434
Rákosfalvi Rita: A tanúkihallgatással és a hatósági tanúk alkalmazásával összefüggő változások
435-453
Bevezető
435
I. A tanú és a tanúkihallgatás
435-438
1. A tanú, mint a bizonyíték forrása - a tanúvallomás, mint bizonyíték
435-437
2. A tanúk kihallgatása
437-438
II. A tanúk figyelmeztetésére vonatkozó változások
438-443
1. A korábbi szabályozás
438-439
2. A 2006. évi LI. tv. módosításai
439
3. A módosítás szükségessége
439-440
4. A figyelmezetés bővülése a mentőkörülmény elhallgatásának következményeire történő figyelmeztetéssel
440
5. Gyakorlati megoldások
440-442
5.1 Az ügyészségen alkalmazott gyakorlati megoldás
441
5.2 Rendőrségen alkalmazott gyakorlati megoldás (NYOR)
441-442
6. Gyakorlati tapasztalatok
443
III. Hatósági tanúk alkalmazására, illetve titoktartási szabályokra vonatkozó szabályok változása
444-448
1. A hatósági tanú
444
2. A korábbi szabályozás
444
3. A 2006. évi LI. törvény szerinti új szabályozás
445
4. Módosítás indokai
445-448
5. Gyakorlatban felmerülő problémák
448
IV. Btk. 242/B.§ igazságszolgáltatással összefüggő titoksértés
449-452
1. Az új bűncselekmény
449
2. Az új bűncselekmény beiktatásának szükségessége
449
3. A bűncselekmény vizsgálatára hatáskörrel rendelkező szerv
449-451
4. Gyakorlatban
451
Összegzés
451-452
Jegyzetek
453
Stauber Péter: A Prümi Szerződés: kitörés a hozzáférhetőségi csapdából?
455-484
I. A PSZ története és helyzete
455-465
1. Előtörténet
455-456
2. A PSZ viszonya a Hágai Programhoz
456-459
3. A PSZ végrehajtása
460-462
4. A PSZ és az uniós jog viszonya, a német elnökség javaslatai
462-465
II. A PSZ rendelkezéseinek részletes bemutatása
466-481
1. DNS-profilok automatizált keresése
466-467
2. DNS-profilok automatizált összehasonlítása
467-468
3. Ujjlenyomat-adatok automatizált keresése
468-469
4. Gépjármű-nyilvántartási adatok automatizált keresése
470
5. Határon átnyúló hatású, jelentős rendezvényekkel kapcsolatos együttműködés
470-471
6. Információ-átadás a terrorcselekmények megelőzése érdekében
471-472
7. Fegyveres légijárat-kísérők („légimarsallok”) alkalmazása
472-473
8. Intézkedések az illegális migráció leküzdésére
473-474
9. Egyéb rendőri együttműködési formák
474-478
10. Adatvédelmi rendelkezések
478-481
Zárszó
481-482
Jegyzetek
483-484
Sükösd Péter: A gyógyszerpiaci párhuzamos kereskedelemről
485-514
A párhuzamos kereskedelemről általában
485-486
I. A gyógyszerpiacon belüli párhuzamos kereskedelem kérdése
486-491
1. A szállítási kvótarendszerekkel kapcsolatos ügyek
487-489
2. A kettős árazási rendszerekkel kapcsolatos ügyek
489-491
II. Fordulat a gyógyszerpiacon belüli párhuzamos kereskedelem megítélésében
491-494
1. A gyógyszerpiac speciális jellegének elismerése
491
2. A kettős árazási rendszerek megítélésében jelentkező fő hiba: a megállapodások gazdasági összefüggéseinek figyelmen kívül hagyása
491-493
3. Hiányosságok a szállítási kvótarendszerek jogi értékelésében: a megállapodások bizonyítottságának hiánya
493-494
III. Az egyetlen lehetséges út az Adalat-ügyet követően: az EKSz. 82. cikke alapján felmerülő főbb jogtechnikai problémák
494-501
1. A releváns piac a gyógyszerekkel kapcsolatos ügyekben
494-497
1.1 Az érintett termékpiac
494-496
1.2 Az érintett földrajzi piac
497
2. Az erőfölénnyel való visszaélés kérdésköre
498-500
3. Az objektív igazolás lehetőségének kérdésköre
500-501
IV. A gyógyszerpiacon belüli párhuzamos kereskedelem korlátozására vonatkozó ellentmondásos Közösségen belüli megközelítés következményei
502-506
1. A kettős árazási rendszerekkel kapcsolatos kialakulatlan Közösségi politika káros következménye: a 25/1990. számú spanyol gyógyszertörvény rendelkezései
502-503
2. A szállítási kvótarendszerek ellentmondásos Közösségen belüli megítélésének következménye: az USA visszaimportálásra vonatkozó törvénytervezetei
503-504
3. Radikális áttörés a visszaimportálás szabályozásában
504-506
Következtetés
506-510
Jegyzetek
511-514
Szabó Henrik: A rendőrség és az önkormányzatok kapcsolata
515-528
1. Közbiztonság - bűnüldözés - bűnmegelőzés
515-516
2. A közbiztonság mint helyi közügy
516
3. Jogilag nevesített együttműködési formák
516-519
3.1 A rendőrségi törvényben nevesített együttműködési formák
516-517
3.2 Az önkormányzati törvényben nevesített együttműködési formák
517-518
3.3 A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény alapján
518
3.4 A Nemzeti Drogstratégia alapján
518
3.5 11/2006. (BK. 6.) BM utasítás alapján
518-519
4. Jogilag nem nevesített együttműködési formák
519-522
4.1 Együttműködés a koordinatív tevékenység keretében
519-520
4.2 Együttműködés a koordinatív tevékenységen kívül