1. A kutatás elméleti kerete: a funkcionális nyelvszemlélet
31-32
2. A kutatás elméleti háttere
32-33
3. Hipotézisek
33
4. Anyag és módszer
33-35
5. Eredmények: Az anya szerepe az interakciós képességek fejlődésében
35-39
6. Következtetések
39
7. Összegzés és kitekintés
39-42
Irodalomjegyzék
43-44
Abstract
45
Dr. Boronkai Dóra Ph.D
45
Bús Imre: Gondolatok a gyermekkultúra fontosságáról és a pedagógusképzésben való megjelenéséről
46-49
Előzmények
46
A gyermekkultúra
46
A gyermekkultúra és kultúra-átadás színterei, eszközei, intézményei, szervezetei
47
Gyermekkultúra a pedagógusképzésben
48
Javaslat, tennivalók
48
Irodalomjegyzék
48
Abstract
48-49
Dr. Bús Imre PhD
49
Christián Anikó: A gyermekkori elhízás, mint a súlyos betegségek hordozója a gyógytestnevelö szemével
50-56
Bevezetés
50
A túlsúly és az elhízás prevalenciája a magyar lakosság körében
50-52
Az elhízás és a következményes betegségek kezdeti jelei
52
A kövérség okai és következményei
52-53
A gyermekkori elhízás okai
53-54
Az elhízás prevenciója
54
Testmozgás terápiás hatásai
54
Túlsúlyos és kövér gyermekek gyógytestnevelése
54
A mozgatórendszer állapotának javítása
54
A szív és keringési rendszer edzése
55
A légzési rendszer működésének javítása
55
Kedvező pszichés hatások kiváltása
55
Irodalomjegyzék
55-56
Abstract
56
Christián Anikó
56
Gábor Frank: Ungarndeutscher Kindergarten im Aufbruch?
57-61
Wie sieht heute ein Kindergarten mit ungarndeutschem Profil aus? Wie stellt er sich vor die Herausforderungen der Zeit?
58
Wie sind demnach die konkreten Ziele zu bestimmen?
58-60
Welche Erwartungen stellt man deni Kindergartenpersonal gegenüber?
60-61
Dr. Gábor Frank
61
Matthias Heimann: Zur Kooperation zwischen Kindergarten und Grundschule in Sachsen
62-73
Das Problem entsteht
62-63
Neue Entwicklungen
63-64
Eine Untersuchung im Bezirk Leipzig der Bildungsaufsicht in Sachsen
64-71
Aspekte einer Bilanz zur Verbesserung der Kooperation zwischen Kindergarten und Grundschule
71-72
Absztrakt
72
Quellenverzeichnis
73
Dr. Matthias Heimann
73
Huszár Ágnes: A kisebbségi nyelvoktatás az értékmegőrzés szolgálatában
74-80
Milyen kulturális értékeket kapott a magyar nép a német nyelvű közösségektől?
74-75
Magyarországi német népcsoportok
75-76
A magyarországi német nyelvi változatok tudományos leírása
77-78
A magyarországi németség mai nyelvi helyzete
78-79
Szairodalom
79
Huszár Ágnes
80
Kassai Ilona: Gyermekek és nyelvek
81-95
Bevezetés
81-86
A nyelv elötti (preverbális) korszak: 0-1 év - A környezeti nyelvtől független első félév: önkéntelen hangadás
85
A környezeti nyelvhez idomuló második félév: akaratlagos hangadás
85-86
A nyelv megjelenése és fejlődése
87-91
Egy elemű közlés
87
Két elemű közlés
87
Több elemű közlés
87-88
A mentális nyelvtan differenciálódása
89
Egynél több nyelv gyermekkorban
89-91
Abstract
92
Irodalomjegyzék
92-95
Katóné Antal Yvette: Az iskolakezdés időpontjának és összefüggéseinek vizsgálata (Trendvizsgálat 2004-2009)
96-111
Bevezetés
96
1. A témaválasztás indítéka, a téma körülhatárolása
96-97
2. Problémaháttér
97
3. Ismeretháttér
97-99
3.1. Az iskolakezdés időpontja
97-98
3.2. Az óvoda funkciója
98
3.3. Az iskolaérettség
98-99
3.4. Iskolakezdés
99
4. Előfeltevések a 2009-es vizsgálathoz
99-100
5. A vizsgálat ismérvei
100-101
5.1. A kutatás során alkalmazott módszerek, eljárások
100
5.2. A kutatás helye: Somogy megye
100
5.3. A minta kiválasztása
101
6. A vizsgálat eredményeinek elemzése
101-108
6.1. A vizsgálat bemutatása, az eredmények elemzésének bevezetése
101-102
6.2. Az iskolakezdés életkori tendenciái
102-103
6.3. Óvodakezés időpontja
103-104
6.4. Hogyan alakul annak a gyermeknek a sorsa, aki nem alkalmas az iskolakezdésre?
104
6.5. Mit tesz a szülő, ha gyermekét nem tartja megfelelően fejlettnek az iskolakezdéshez?
104-105
6.6. Fejlesztések, megvalósulása az iskolakezdésre még nem alkalmas gyermek hatékony nevelése érdekében
105
6.7. Szülői tájékoztatás
105-106
6.8. A tankötelezettség szempontjából fontos képességek
106-108
6.8.1 A tankötelezettség szempontjából fontos képességek az óvodai és iskolai szakemberek véleménye alapján
106-107
6.8.2. Szülői vélemények az iskolakezdés szempontjából fontosnak tartott képességekről
107-108
Összegzés
108-109
Irodalomjegyzék
109-110
Katóné Antal Yvette
110-111
Király Gabriella: A specifikus tanulási zavar és az intelligencia-struktúra összefüggései
112-128
Bevezetés
112
A tanulási zavar fogalma, okai
112-116
A tanulási zavar diagnosztikus megközelítése - MCD vagy POS?
116-118
Pszichoneurológia tanulási zavarok
117-118
Részképességzavarok
118
Szenzoros integrációs zavarok
118-119
A dyslexia mint specifikus tanulási zavar
119-120
A specifikus tanulási zavar és az intelligencia-struktúra összefüggése
120-122
Saját vizsgálat hipotézise
122
A vizsgálati módszer bemutatása
122-123
Az adatok feldolgozásának módja
123
Eredmények és értelmezés
123-126
Összefoglalás
126
Irodalomjegyzék
126-128
Abstract
128
Király Gabriella
128
Kiss Natália: Interkulturális oktatás és nyelvtanítás
129-133
Interkulturális oktatás
129
(Inter)kulturális kompetencia és intelligencia, kulturális tudatosság
129-130
A „Ja-Ling" projekt
130-131
Konklúzió
131
Felhasznált irodalom
132
Summary
132
Kiss Natália
133
Klein Ágnes: Theorie in der Praxis - Praxis in der Theorie Über die Ausbildung von Kindergartner Innen im Spiegel des Zweitsprachenerwerbs und Kulturbewahrung der Ungarndeutschen
134-149
Einleitung
134
1. Früher Zweitsprachenerwerb: pro und kontra
134-136
2. Sprachvermittlung in der ungarndeutschen Kindergärten
136-138
3. Prinzipien des zweisprachigen Kindergartenalltags
138-140
3.1. Quantität und Intensität des Sprachkontaktes
138-139
3.2. Natürliches Lernen
139-140
3.3. Vermeidung von Sprachmischungen
140
4. Vermittlung der ungarndeutschen Kinderkultur
140
5. Über die KindergärtnerInnen
141-142
6. Und die KindergärtnerInnenausbildung?
142-146
6.1. Über die Geschichte der KindergärtnerInnenausbildung im Komitat Tolnau und in der Stadt Seksard
142-143
6.2. Studienfächer und Stundenzahlen
143-144
6.3. Praktikum
144-145
6.4. In - und Auslandsbeziehungen
145
6.5. Über die StudentInnen
145-146
Zusammenfassung und Konklusion
147
Absztrakt
147-148
Literaturverzeichnis
148-149
Agnes klein Ph.D.
149
Lovász Zsuzsanna: A lélektani krízis intrapszichés és interperszonális tényezőinek nyelvi jegyei
150-162
Bevezetés
150-151
Krízisek
151-154
Nyelvhasználat
154-160
Abstract
160
Irodalomjegyzék
160-162
Dr. Lovász Zsuzsanna
162
Adel Manz: Die Aus-und Fortbildung von Minderheitenpädagogen Aktualitäten und Perspektiven an der Eötvös József Főiskola Baja
163-167
Einblick in die Geschichte des Instituts
163
Nationalitäten-Deutschlehrerausbildung für die Grundschule
163-165
Zahlen aus der Statistik der Nationalitäten-Grundschulen
165-167
Literature
167
Adelheid Manz PhD
167
Márkus Éva: Die Ausbildung von deutschen Minderheitenpädagogen für den Kindergarten an der Fakultät für Kindergärtnerinnen- und Grundschullehrerbildung der Eötvös-Loránd-Universität (ELTE TÓK)
168-172
1. Die Ausbildung
168
2. Die Lehrveranstaltungen
168-169
3. Die praktische Ausbildung
169-170
4. Erasmus-Austauschprogramme
170-171
5. Die finanzielle Unterstützung der Fachrichtung
171
6. Lehrwerke
171
7. Die außerunterrichtliche Zeit
171-172
8. Die Studenten
172
Absztrakt
172
Éva Márkus PhD (1970)
172
Meskó Norbert: A média hatása a női testképre
173-188
Testsúly és vonzerő
173
Soványság-ideál és médiahatás
174-175
A szépségideál ellentmondása: csak a műtét segíthet?
175-176
Elérhetetlen ideál: Barbie baba és testképzavar
176-178
Médiahatás és a női test tárgyként kezelése
178-179
Nemi sztereotípiák a reklámokban
179-181
A nyugati szépségideál hatása más kultúrákra
181-182
Összegzés: a soványság ideálja az elnyomás eszköze
182-184
Irodalomjegyzék
184-188
Abstract
188
Dr. Meskó Norbert
188
Patricia Nauwerck: Mehr als ein Weg führt nach Rom Oder: Wie gelingt frühes Fremdsprachenlernen im Kindergarten?
189-204
Einleitung
189-190
Das Projekt: Modelle früher Fremdsprachenvermittlung
190-191
Forschungsfragen
191-192
Die beteiligten Kindergärten
192-193
Angebotsmodell 2: Kindergarten „Pusteblume"
193
Die Untersuchungsergebnisse
194-197
Gelingensfaktor 1: Die Erzieherin
197
Gelingensfaktor 2: Die Kinder
197-198
Gelingensfaktor 3: Der Input
198-199
Gelingensfaktor 4: Die Methode
200-201
Gelingensfaktor 5: Die Eltern
201
Fazit
201-203
Absztrakt
203
Literaturverzeichnis
203-204
Dr. Patricia Nauwerck
204
Krzysztof Nycz: Sprache als Schlüssel zűr Welt -Zur Förderung der Sprachentwicklung in der Montessori-Pädagogik
205-218
1. Anthropologische Grundlagen und Voraussetzungen
205-206
2. Didaktische Leitprinzipien der Montessori-Pädagogik
206-208
a) Polarisation der Aufmerksamkeit
206-207
b) Die vorbereitete Umgebung
207
c) Freiarbeit
207-208
3. Förderung der Sprache in der Montessori-Pädagogik
208-217
a) Anforderungen an das didaktische Material
209-211
b) Entwicklung der Schriftsprache
211-213
c) Entwicklung der Lesefähigkeit
213-217
Absztrakt
217
Literaturverzeichnis
217
Krysztof Nycz, Phil. Dr.
217-218
Gunnar Senf: Zur motorischen Leistungsfähigkeit von Kindern im Freistaat Sachsen Ergebnisse der MoKiS-Studie
219-232
Wäre Bewegung ein Medikament, dann wäre es aufgrund seiner vielfältigen und umfassenden Wirkungen so teuer, dass es kein Mensch bezahlen könnte
221-222
Zusammenhänge zwischen motorischer und kognitiver Entwicklung
223-231
1. Gewichtsstatus
228
2. Körperliche Leistungsfähigkeit
229
3. Heterogenität der Leistungen
229
4. Geschlechtsspezifische Unterschiede
229-230
5. Regionale Unterschiede
230-231
Absztrakt
231
Literatur
231
Dr. Gunnar Senf
232
Tancz Tünde: Mentés másként - A Grimm-mesék pedagógiai üzenetei
233-243
Néhány gondolat a Grimm-fivérek munkásságáról
234
A mesegyűjtés motivációi a 19. században
234-235
A Grimm-testvérek mesegyűjtési technikái
235-237
Kinder- und Hausmärchen (Gyermek és családi mesék)
237-240
A Grimm-testvérek meseértelmezése
238
A Grimm-mesékre vonatkozó kritikák
239-240
Grimm-mesék helye és szerepe a mai pedagógiai gyakorlatban