HASLAUER EDINA – KLEIN ÁGNES – TANCZ TÜNDE: Végig kapcsolatban : Kommunikáció a speciális ellátási szükséglettel rendelkező gyermekeket nevelő szülőkkel Magyarországon és az USA-ban
8-55
Absztrakt
8-9
1. A családi struktúrákban bekövetkező változások Magyarországon és az USA-ban
9-11
2. A nevelési szokások átalakulása
11-13
3. A speciális szükségletű gyermeket nevelő családok
13-27
3.1. Speciális szükségletű gyermekek oktatása az Egyesült Államokban és Magyarországon
16-21
3.2. Speciális szükségletű gyermekek oktatása Magyarországon
21-27
1. ábra: Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek/tanulók kategóriái
24
4. Hatékony kommunikáció a családokkal
28-55
4.1. Családközpontú és rendszerszemléletű megközelítés
28-32
2. ábra: A kisgyermekes családok környezetének keretei
29
3. ábra: Környezeti térkép (ECOMAP)
32
4.2. Szülői munka elismerése
33-34
4.3. Partnerkapcsolat és professzionális kapcsolattartás
34-35
4.4. Tanácsadói szemlélet
36
4.5. A szülők edukálása
37-38
4.6. Szülők bevonása
38-40
4.7. A kommunikáció javítása
40-41
4.8. Hatékony konfliktuskezelés
41-44
4.9. A szakemberek felkészültségének és pszichés állapotának jelentősége
44
5. Összegzés
45-46
Felhasznált irodalom
47-55
Jogszabályok
55
PATRICIA NAUWERCK: Zur Wirksamkeit von Sprachfördermaßnahmen im Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. Ein Projektbericht (Projektjelentés a nyelvfejlesztési intézkedések hatékonyságáról az óvóda-iskola átmenetnél)
56-77
Abstract
56-57
Absztrakt
57-59
1. Ausgangslage
59-
2. Von der Mündlichkeit zur Schriftlichkeit im Übergang vom Kindergarten in die Grundschule
61-63
3. Das Forschungsprojekt
63-69
3.1. Der Regionalverbund Sprachförderung
63
3.2. Forschungsdesign
64-69
4. Ergebnisse im Überblick
69-72
4.1. Sprachstandserhebung im Kindergarten (LiSe-DaZ)
69-70
4.2. Sprachstandserhebung in der Schuleingangsstufe
71-72
5. Zusammenfassung
72-73
Bibliographie
74-77
VARGA ISTVÁN – EZER FERENC VERONIKA: Az iskolai hátránykezelés alternatív módszere Aparhanton a Máj Sukár Juma (Egy szebb világ) Tanodában