Keresés
Találatok
Gazdaságpszichológia
- 2003
A pszichológia nemzetközi szakirodaimában az utóbbi évtizedek során kezd formát ölteni a gazdaságpszichológia mint az alkalmazás - hosszú előtörténettel rendelkező, ám mégis - új területe. Ennek a fokról fokra intézményesülő pszichológiai szakterületnek a szükségessége és jelentősége különösképpen érzékelhető Magyarországon, a mi gazdasági rendszert váltó társadalmunkban. Itt egy kollektív tanulási folyamat megy végbe, ami a humán tudományokat művelő szakemberek és az ezek iránt érdeklődő fiatalok és laikusok figyelmét is természetszerűleg magára vonja, s ami felkelti és ébren tartja azt az igényt, hogy a pszichológia összegezze, tegye hasznosíthatóvá mindazt, amit a piacgazdaság mechanizmusairól és a benne közrejátszó emberek gazdasági magatartásáról tud. A hallgatói érdeklődésre reflektáló pszichológusképzés szakmai szükségletei s a gazdaság gyakorlati közreműködői, elméleti kutatói, innovatív fejlesztői részéről megnyilvánuló igények egyaránt megkívánják, hogy szülessen egy olyan kézikönyv, amely feltérképezi a gazdaságpszichológia területét, tárgyalja alapkérdéseit, érzékelteti ismeretanyagának állapotát, halmozódását és hiányait. A pszichológia számos területéről született már hasonló, sok szempontú bevezető kötet, többnyire a nemzetközi szakirodalom jeles eredményeiből készült válogatás. Könyvünk, a …
Tovább a műhöz
Széchenyi "Vallomásai"-nak szellemében a gazdaságstatisztika tárgya a múlt és a jelen gazdasági jelenségeinek és folyamatainak megismerése - a jövőbeni cselekvés megalapozása érdekében. Az általános statisztikából ismert módszereket mind nemzetgazdasági, mind vállalati-vállalkozási szinten arra a célra alkalmazzák, hogy a vizsgált szféra gazdasági teljesítményeit objektív mérőszámokkal minősítsék. Mindenfajta minősítés egyidejűleg jelent egy időszakra vonatkozó helyzetértékelést és összehasonlítást, vagy valamely korábbi időszak, vagy más országok hasonló jellegű teljesítményeivel. A minősítés tehát zömében térbeli és/vagy időbeli összehasonlítást takar. A gazdaságstatisztika feladata tehát az, hogy megbízható módszereket biztosítson egyfelől a nemzetgazdaság mindenkori állapotának vizsgálatához (erre szolgálnak a térbeli összehasonlítások is), másfelől a gazdasági folyamatok nyomon követését segíti elő. Nemzetgazdasági szinten, tehát a makroszférában olyan vizsgálati módszerekkel: fogalmakkal, mutatószámokkal, s azok rendszereivel, osztályozásokkal s esetenként matematikai modellekkel dolgozik, amelyek lehetővé teszik
nemcsak a hazai nemzetgazdaság fejlődési folyamatainak s az azokra ható tényezőknek az elemzését, hanem ezek nemzetközi összehasonlítását is. Ennek érdekében felhasználja a nemzetközi szervezetek ajánlásait: világszinten az ENSZ …
Tovább a műhöz
Globális marketing
- 1999
A 80-as évek nemzetközi üzleti sikertörténeteit a marketingelmélet a geobusiness-modell alapján magyarázta. Eszerint a multinacionális vállalatok saját céljaik és a versenyben elfoglalt helyzetük által motiválva egy olyan környezetben terjeszkednek, ahol a technológiában vagy az eltérő célpiaci adottságokban található meg a fenntartható versenyelőny forrása. Ez a multinacionális marketing fénykora. Az ilyen sokpiacos stratégia azonban annál több piacszervezési gondot okoz, minél kiterjedtebb a vállalat nemzetközi hálózata. A 90-es években növekvő számban jelennek meg a globális piacokat kiszolgálni akaró cégek. A globalizálódás mint a nemzetköziesedés legmagasabb foka azt jelenti, hogy a vállalat működése során általában véve figyelmen kívül hagyja a nemzeti határokat, kivéve az olyan műveleteket, amelyekben a helyi sajátosságokhoz való alkalmazkodás egyértelműen kedvezőbb. A globális stratégia alapvető előnye az a működési rugalmasság, ami a források áramoltatásából ered a multinacionális hálózatban. | „A gazdaság globalizációja, korunk feltarthatatlanul teret nyerő jelensége, a nemzetgazdaságok számára meghatározó tényező. Ahhoz, hogy a magyar vállalatok versenyképesen vehessenek részt a globális folyamatokban, alapvető jelentőségű, hogy ismerjék a nemzetközi piacokat és azokat az eszközöket, amelyekkel e piacokat és az elérhető eredményeket …
Tovább a műhöz
A folyamatok mindenhol jelen vannak, tervezésük a teljes tevékenység teljesítményét befolyásolja. Egyetlen szervezet - legyen az vállalkozás vagy közintézmény - sem képes hatékonyan működni ha a folyamatai szegényesen tervezettek. A vállalatot jellemezhetjük, mint olyan folyamatok hálózatát, amelyek meghatározhatók, dokumentálhatók, ellenőrizhetők és fejleszthetők. Ez a folyamatra-orientáltság legyőzi a hagyományos szervezetek azon problémáját, hogy az információ a parancsnoki láncon felfelé folyik, és a döntést a legfelső szinten hozzák. A hagyományos szemléletű környezetben a szervezetek közötti problémákat rendszerint a legmagasabb szinten oldják meg. A problémák, amelyekkel a szervezet szembetalálja magát, a funkciók között jelentkeznek, és nem a funkciókon belül. Például a
pénzügyi osztályok alkalmazottai rendszerint pénzügyi iskolázottsággal rendelkeznek. A saját területüket ismerik és tudják, mit vár tőlük a pénzügyi igazgató, de problémáik támadhatnak, mihelyt költségvetéseket vagy pénzügyi előirányzatokat kell készíteniük más, nem pénzügyi csoportok számára. A hagyományos szervezet más funkciói között sem biztosítható a gördülékeny munkavégzés: pl. a termékfejlesztés és a gyártás, a gyártás és az elosztás, az elosztás és az értékesítés között. Ezek a problémák áthidalhatók a szemléletváltással. A funkcionális szerepeket és …
Tovább a műhöz
Dear Student, First of all, congratulations on taking the Introduction to accounting course. In this course you will acquire a basic knowledge in the area of accounting, which is usually called as “the language of business”. Once you have successfully finished your semester work, you will have a good command of all the basic expressions of accounting, you will understand the most important financial statements prepared by companies, as well as the bookkeeping background that is inevitable for providing reliable and authentic information about the performance of a company in a given financial year. The learning material is divided into ten chapters. In the first chapter, you will be introduced into the area of accounting by defining some basic expressions and principles of this profession. Then, in chapters 2-5, the most important elements of annual reports (the financial statements) are discussed in details, where you will understand what these statements contain and how they should be prepared. This is followed by the discussion of the book-keeping system in chapters 6-9, which will give you the opportunity to see how different transactions are recorded in order to provide an information basis for preparing an annual report. Finally, chapter 10 summarizes the entire accounting cycle, which will help you to put the pieces (what you have learned in the first nine chapters) together and see the ‘big picture’. At the end of each chapter, there are questions that help …
Tovább a műhöz
Itt és most
- Hajnal Klára
- 2010
A jelenkori társadalmi, gazdasági és környezeti válságra sokan, sokféleképpen keressük a válaszokat. Ez nagyon bíztató, mivel világunk annyira sokszínű, hogy mindenhol más és más megoldásokra van szükség. Egyben viszont azonosak a megoldások: változnunk kell. A változás mindenre és mindenkire érvényes: a társadalmi és gazdasági rendszerek lényeges változása mellett életünk teljességére is kiterjed, mindennapi életformánkra, gondolkodásunkra és értékrendünkre. A nyugati típusú kultúra jelenlegi válsága arra kényszerít bennünket, hogy újraértékeljük eddigi történelmünket, őszintén ismerjük fel tévedéseinket és változtassunk eddigi gondolkodásmódunkon. Nincs más lehetőségünk: a jelenlegi globális válság egyre súlyosabb annak ellenére, hogy az utóbbi években dollármilliárdokat költöttek el a kezelésére. Nyilvánvalóvá válik az a gondolat, amelyet Einsteinnek tulajdonítanak: „egy problémát nem lehet megoldani azzal a gondolkodásmóddal, amely magát a problémát létrehozta.” Az elmúlt évtizedek válságkezelései hasonló gondolkodási modell alapján történtek, mint amelyek a válságot létrehozták. Ezért nem voltak eredményesek, vagy ha igen, csak rövidtávon és részlegesen. A problémakezelés kudarcainak másik oka, hogy a világot és szűkebb környezetünket nem egységes, összefüggő rendszerként kezeljük. Egy pozitív szándékú beavatkozás következményei …
Tovább a műhöz
A globális és a regionális turizmus 2020 januárja óta egy eleddig még sohasem látott kihívással néz szembe. Egyfelől tökéletesen ismerjük a turizmus gazdasági-társadalmi-kulturális vonzatait és szerepét, melyek Zurab Pololikashvili, a UNWTO főtitkára szerint (ford. a szerző által) a következőkben foglalható össze: "Világszerte, a különböző fejlettségi szinten lévő országokban sok millió munkahely és vállalkozás függ az erős és virágzó turisztikai ágazattól. A turizmus egyben a természeti és kulturális örökség védelmének egyik mozgatórugója is, megőrizve azokat a jövő generációi számára". Másrészt azonban ezen hagyományos szerepkörök ismerete mellett mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy 2020-ban és 2021 első felében milyen negatív folyamatok mentek végbe, melynek következtében egy időre lényegében a turizmus és a vendéglátás teljes összeomlását tapasztalhattuk meg. Michalkó G. és Rátz T. 2019-es, a turizmus történelmi szakaszait meghatározó munkájában, a Turizmus 1.0 a kontinentális turizmusra, a Turizmus 2.0 a globális turizmusra, a Turizmus 3.0 pedig a totális turizmusra utal. Most, egy ilyen példátlan és soha nem látott helyzetben pedig a Turizmus 4.0 szakasza előtt állunk, de nemcsak az eredeti koncepció alapján, amely szerint (a turizmus 4.0) "egyike azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek célja, hogy a turizmus új változatát inspirálják a …
Tovább a műhöz
Emlékszem, amikor a CIPD könyvtárában ülve az 1988-as kiadást elejétől a végéig kiolvastam. A mostam felkérés, hogy írjak előszót a Javadalmazásmenedzsment ötödik kiadásához, kicsit olyan érzést kelt bennem, mintha meghívtak volna, hogy Pelével és George Besttel játsszak együtt egy meccsen. Ez a diszciplína a fizetésre összpontosító adminisztrációból stratégiaorientált és hatékony, teljes körű javadalmazás-menedzsmentmegközelítéssé fejlődött. Könyvünkben sikerült három olyan jellemzőt ötvözni, melyek miatt javadalmazási és emberierőforrás-szakemberek, a szakmában dolgozó
személyek és diákok számára a jelenlegi is ugyanolyan alapvető olvasmány, mint a legelső kiadás volt. Mindenekelőtt felvázolta és elősegítette az elmozdulást a stratégiai emberierőforrás-menedzsment (EEM) és a javadalmazásmenedzsment irányába. Az új kiadás szándékoltan nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a javadalmazás- és teljesítménymenedzsment politikáit és folyamatait ne csak az üzleti célokkal ?való összehangolásra használjuk, hanem arra is, hogy egyre inkább a tudásra és a szolgáltatásokra épülő gazdaságunkban a munkavállalókat saját akaratukból elkötelezzük e célok elérése és túlteljesítése mellett. A CIPD legújabb, az alkalmazottak és a teljesítmény kapcsolatának
témájában végzett kutatása kiemeli, hogy a kommunikáció és a megvalósítás a modem kori EEM- és …
Tovább a műhöz
Tisztelt Olvasó! A könyv azoknak a vállalkozási mérlegképes könyvelő szakmai képzésben résztvevőknek készült, akik már sikeresen teljesítették a képesítő vizsga írásbeli részét és éppen a „Pénzügyi kimutatások összeállítása, elemzése és ellenőrzése” projektfeladatra (szóbeli vizsgára) készülnek. A projektfeladathoz kapcsolódó, a Pénzügyminisztérium által elfogadott, 2021. október 8-tól érvényes tételek alapvetően két követelménymodulhoz kapcsolódnak: a Pénzügyi számvitel és a Pénzügyi kimutatások összeállítása, elemzése és ellenőrzése modulokhoz.
A könyv a 24 tételből álló központi tételsor kidolgozott tételvázlatait tartalmazza. Minden tételkidolgozás - a központi tételsorhoz igazodva - 3 részből (a, b és c) áll, így a kiadvány összesen 72 tételkidolgozást tartalmaz. A szakmai igényesség mentén kidolgozott, áttekinthető rendszerbe foglalt tételkidolgozások a sikeres szóbeli vizsgára történő felkészüléshez nyújtanak kiváló segítséget. A könyv több évtizedes oktatási tapasztalattal rendelkező szerzői számos országos tankönyv és példatár szerzői, társszerzői. A Kiadó és a Szerzők
Tovább a műhöz
A Közgazdaságtudományi Karon mindig fontosnak tartottuk az innovációt, az adott korban érvényes kihívásoknak való megfelelést, a hallgatóorientált gondolkodást és működést. Az ezredforduló táján „még csak” beszéltünk róla, hogy a fiatal generáció „más”, de pontosan talán nem is tudtuk, hogy miben. Láttuk, persze, hogy az új technológia meghatározza majd a velük való foglalkozásokat, a kommunikációt, de a tantermi munka standardjai érdemben nem változtak. Nyilván voltak már korábban is a tipikustól eltérő megoldások: esettanulmányok, (kis)vállalati programok, stb., de az előadások frontálisak (egyoldalúak…) maradtak és többnyire a gyakorlatokra koncentráltak az atipikus megoldások. Közös volt ezekben, hogy a tartalomra és nem feltétlenül a módszertanra fókuszáltak, ezzel tették gyakorlatorientálttá a képzést, vagy az adott kurzust. Az elmúlt másfél évtizedben azonban ezen a területen is sok minden változott. Átalakult a képzési rendszer, megerősödött az alapképzés, korábban nem látott létszámú évfolyamok jelentek meg, s a külföldi hallgatókkal beáramlott egy másfajta oktatás-kultúra. Ezzel párhuzamosan a hallgatók információszerzési szokásai is jelentősen megváltoztak, hiszen többségében minden azonnal elérhetővé vált az interneten. A kérdés mára már az, hogyan használjuk ki ezeket a lehetőségeket, hogyan vonjuk be a technológiát a mindennapi …
Tovább a műhöz
A vállalati költség- és ármeghatározás az üzleti működés irányítóinak egyik legbonyolultabb, ugyanakkor mellőzhetetlen feladata. E kötet
ismeretanyaga alkalmazott költség- és árelméleti tétéleken alapul. A mikroökonómia elmélete rendelkezésre bocsátja á vonatkozó
területen is a mélyebb alapokat, a vállalati gazdaságtan gondolatkörébe tartozó költségtan azonban ennek üzleti alkalmazását tekinti
át. Az anyag egyaránt nagy súlyt fektet a költség- és árelmélet alaptételeinek bemutatására, valamint az empirikus alkalmazás, a
gyakorlati kalkuláció vonatkozásaira is. A költséggazdálkodás itt leírt elveinek és módszereinek gyűjteménye korántsem teljes körű,
hanem az üzleti működés szempontjaiból fontosnak tartott szelekción alapul. A harmadéves hallgatók oktatási programjába illeszkedő
tanagyag a költségtan ismereteit foglalja össze,ugyanakkor megfelelő terjedelemben foglalkozik a vállalati ármegállapítás elméleti és
gyakorlati vonatkozásaival is. A kötetben szereplő fejezetek tartalma több szemeszteren keresztül oktatott anyagot közvetít, így annak
tanulhatóságáról korábban is lehetett tapasztalatokat szerezni. A "Költséggazdálkodás - árak" c. anyag a specializáció és a tartalmi
gazdagodás révén átalakuló vállalat-gazdaságtani ismeretkör szerves része. A korábbi egységes tananyag terjedelmi növekedése és tartalmi
mélyülése indokolta a vállalati …
Tovább a műhöz
A környezetvédelem, a környezeti tudat kialakulása a XX. század végének legmeghatározóbb szellemi áramlata a Földön. Kiteljesedése, uralkodóvá válása azonban még hosszú időt vesz igénybe. Ameddig napjainkig tömegméretekben eljutottunk, az sajnos csak annyi, hogy a veszélyek ismeretében már szinte minden ember, amikor környezetével szemben követelményeket, elvárásokat fogalmaz meg, akkor a „zöld ideológia” elkötelezett híve. Hiszen mindenki tiszta, egészséges, a természet szépségét megőrző környezetben szeretne élni, és ilyen környezetet szeretne örökül hagyni a gyermekeire is. Az emberek többsége azonban még a fogyasztása vagy a munkája során hozott döntések esetében „sárga, kék, fekete”, de a legkevésbé sem „zöld”. Ezt a tudathasadásos állapotot a személyes kényelem megőrzésére, a jelenlegi gazdasági logikából adódó sokszor csak rövid távú és látszólagos előnyök megtartására irányuló törekvés és nem kevésbé a feladatok körültekintő megoldásához szükséges ismeretek hiánya magyarázza. A jövő szempontjából épp olyan veszélyes lehet az alapvető emberi szükségletek megszerzésére irányuló emberi törekvéseket is figyelmen kívül hagyó, szinte minden fejlődést tagadó szélsőséges zöld ideológia, mint a technokráciának a technológiai fejlődést fetisizáló és minden más gondolkodást elutasító magatartása. Nem könnyű megtalálni a …
Tovább a műhöz