Keresés
További részletek
Találatok

Megjelenítve 157-168 az összesből: 212

Találatok


A pénzügyi jog egy rendkívül heterogén jogág: számos, egymással szorosabb-lazább kapcsolatban álló területből - így az államháztartás, a közbevételek (adók, vámok, illetékek), a számvitel, a közbeszerzések és a monetáris szféra jogi szabályozásából, valamint egyes jogrendszerekben a devizajogból - épül fel. E területek közös jellemzője, hogy mindegyikhez kapcsolódóan könyvtárnyi terjedelmű szakirodalom áll rendelkezésre, és a gyakorlatban is külön-külön művelhetőek. A felsorolt területek alapján a pénzügyi jog gyakorlati jelentősége is vitathatatlan. Ahogyan Kmety Károly fogalmazott: „A pénzügyi jog nagyon érdemes jogtanulóink fáradságára, nemcsak elméleti érdekességeinél fogva, melyek nem kevésbé alkalmasak a jogászi elmeképzésre, mint egyéb jogágak tanulmányozása, hanem elsőrendű gyakorlati fontosságánál fogva is.” Az is rendkívül lényeges jellemző, hogy az e területekre vonatkozó jogi szabályozás rendkívül gyakran változik, így a jogi normák alkalmazása, a fejlődés figyelemmel kísérése voltaképpen sajátos kihívást jelent. Ezen említettek olyan sajátosságok, amelyek alapjaiban határozzák meg egy pénzügyi jogi tankönyv megírásának lehetőségét. A könyv elkészítésekor ennek megfelelően arra törekedtem, hogy az egyes területek legfontosabb elméleti és gyakorlati alapjait foglaljam össze, kizárólag a legfontosabb tételes jogi szabályok …
Tovább a műhöz
A pénzügytani szakirodalomban az államháztartás bevételeinek fedezésére alapvetően több fedezeti módot (azaz fedezeti elvet) is megkülönböztetnek. Ahogyan arról a fedezeti elvek körében szó volt, a fedezeti elv „azokat a jogcímeket jelöli meg, melyeken a közületek bevételeiket nyerik.”1 Az illetékek körében értelemszerűen az ún. illetékelv kérdésével kell foglalkozni. Heller Farkas szerint az illeték alapja „a közhatalom térfoglalása és az a szerep, melyet a közhatalom a jogok megállapítása és védelme terén játszik. Magánosok érdekvédelme és a közhatalom közreműködése összekapcsolódtak és az akkor még nem tisztult felfogásban természetesnek látszott, hogy a felek, kiknek érdekében a hatóság szolgálatot teljesít, ezért fizessenek, illetőleg a hatóság fenntartási költségeihez hozzájáruljanak. Hiszen a hatóság szolgálatainak előnyeit ők élvezik. így fejlődtek elsősorban a bíráskodás kapcsán fizetendő illetékek (a sportulák), és a közigazgatás körében is több és több hasonló természetű szolgáltatás honosuk meg. [...] Minél több ily hatósági funkció keletkezett, annál jobban szaporodott az illetékek száma is, mert annál több oly hatóság jött létre, mely a felek érdekében működött és melyet éppen ezért a feleknek kellett eltartaniok. [...] Idővel azután, amint arra ismét Stein mutatott rá, az állami szervezet kifejlődése és oly hatóságok …
Tovább a műhöz
Ez a jegyzet a Pénzügyi számvitel tantárgy követelményeinek teljesítéséhez kíván megfelelő segítséget nyújtani. A sikeres teljesítéshez az előzőekben megszerzett számviteli alapismeretek nélkülözhetetlenek. Ez a jegyzet a Számvitel c. tárgy tananyagát képező elméleti tudnivalókat már nem tartalmazza, azok ismeretét feltételezzük és elvárjuk. A számvitel kifejezetten gyakorlati jellegű tárgy, így a témakörök feldolgozása és számonkérése során egyértelműen a feladatmegoldásra helyezzük a hangsúlyt. Ez a kurzus tulajdonképpen arról szól, hogy a vállalkozást érintő gazdasági eseményeket hogyan kell a főkönyvi nyilvántartásban rögzíteni, azaz hogyan kell könyvelni. A feldolgozandó témákat összesen 8 fejezetre bontottuk: Vállalkozások alapítása, könyvvezetése (1. fejezet); Immateriális javakkal kapcsolatos könyvelési teendők (2. fejezet); Tárgyi eszközöket érintő események (3. fejezet); Vásárolt készletekkel kapcsolatos események (4. fejezet); Pénzügyi befektetések (5. fejezet); Jövedelem-elszámolás (6. fejezet); Költségelszámolás (7. fejezet); Eredmény-elszámolás (8. fejezet). Az egyes fejezetek felépítése azonos logikát követ. A fejezet elején található a témakör elméleti kifejtése, amelyet lehetőség szerint vázlatos, könnyen tanulható formában igyekeztünk elkészíteni (sajnos néhány témakör mélysége ezzel együtt is terjedelmes elméleti …
Tovább a műhöz
Ez a példatár a Pénzügyi számvitel tantárgy követelményeinek teljesítéséhez kíván megfelelő gyakorlati segítséget nyújtani. A sikeres teljesítéshez az előzőekben megszerzett számviteli alapismeretek nélkülözhetetlenek. Ez a jegyzet a Számvitel és Pénzügyi számvitel c. tárgy tananyagát képező elméleti tudnivalókat már nem tartalmazza, azok ismeretét feltételezzük és elvárjuk. A számvitel kifejezetten gyakorlati jellegű tárgy, így a témakörök feldolgozása és számonkérése során egyértelműen a feladatmegoldásra helyezzük a hangsúlyt. Ez a kurzus tulajdonképpen arról szól, hogy a vállalkozást érintő gazdasági eseményeket hogyan kell a főkönyvi nyilvántartásban rögzíteni, azaz hogyan kell könyvelni. A feldolgozandó témákat összesen 5 fejezetre bontottuk: Immateriális javakkal és tárgyi eszközöket érintő események (I. fejezet); Pénzügyi befektetések (II. fejezet); Készletekkel kapcsolatos elszámolások (III. fejezet); Költségelszámolás kapcsolatos események (IV. fejezet); Jövedelemelszámolás (V. fejezet). Az egyes fejezetek felépítése azonos logikát követ. A fejezet elején található a témakör elméleti kifejtése, amelyet lehetőség szerint vázlatos, könnyen tanulható formában igyekeztünk elkészíteni (sajnos néhány témakör mélysége ezzel együtt is terjedelmes elméleti megalapozást kíván). A fejezetek a gyakorlati alkalmazás megértése érdekében …
Tovább a műhöz
1989-ben kezdődött el a Janus Pannonius Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara és a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Dunántúli Tudományos Intézete együttműködésében a regionális fejlesztéssel foglalkozó szakemberek posztgraduális képzése Pécsett nemcsak Magyarországon, de a volt szocialista országokban is először. Ennek tapasztalataira támaszkodva indult be 1994-ben a közgazdász képzés egyik specializációjaként a regionális szakemberek egyetemi graduális, 1996-tól kezdve pedig a Ph.D. képzése. Az oktatás magas színvonalát az biztosítja, hogy egy országos hálózattal rendelkező kutatóintézet és az ország egyik legnagyobb egyetemének szellemi bázisára és infrastruktúrájára támaszkodik. A korszerű tananyagok kidolgozásához pedig jelentős segítséget nyújtott egy Tempus program keretében a Párizs 8, a Leeds-i és a Las Palmas-i egyetemekkel kialakult együttműködés. Jelenleg a Regionális politika és gazdaságtan Ph.D. programnak 106 hallgatója van. A képzés már öt éves, így egyre nagyobb számban készülnek el a hallgatók kutatási eredményeit összefoglaló tanulmányok és kész disszertációk. Ezekből a tanulmányokból, valamint az 1999 őszén rendezett Ph.D. konferencián elhangzott előadásokból állítottunk össze egy tanulmánykötetet. (A konferencia előadói között a Közgazdaságtudományi Kar Gazdálkodástani Ph.D. programjában résztvevő …
Tovább a műhöz
A hazánkban zajló gazdasági rendszerváltás szervezeti és intézményi konzekvenciái láthatóbbak és egyértelműbbek, mint a gazdasági hatékonyság javulásának jelei. A vállalatok tömeges társasággá alakulása vagy a tulajdonviszonyok átrendeződése számszerűen is megragadható, a minőségi változások irányát kétségtelenül a termelő javak és vállalkozások tulajdonosváltása jelenti a magántulajdon részarányának érezhető növekedésével. Napjainkban a legtöbb figyelmet és vitát is a privatizáció folyamata vonzza, amit a tulajdon szerkezet átalakításának tétje önmagában is magyaráz. A politikai rendszerváltás körül kibontakozott spontán privatizáció után, két és fél évvel ezelőtt, törvényekkel szabályozott mederbe került a tulajdonrendszer átformálása. A tulajdonviszonyok valamennyi lényeges vonatkozását hosszabb távon is megnyugtatóan rendezni képes tulajdon-törvény hiányában e bonyolult és sokágú gazdasági-politikai-társadalmi-szodális problematika hatékony kezelése komoly akadályokba ütközött. A tulajdon kérdését a maga komplexitásában megragadni képes törvény helyett egy-egy részkérdést szabályozó rendelkezések születtek, s a szilárd törvényi bázis hiányában a privatizáció stratégiája, gazdaságfilozófiája, célja, iránya az elmúlt viszonylag rövid idő alatt is számos alkalommal változott. A kormányzati törekvések eredményeként a …
Tovább a műhöz
Welcome to the Bachelor of Arts in Business Administration Programme (BABA) of Faculty of Business and Economics of the University of Pécs. I hope that you find this Handbook useful as a guide to the Bachelors Programme and as a reference for the modu les you wi 11 be studying at the U ni versity of Pécs. This Handbook contains information that is important for the successful completion of your study with us. You will frequently need to refer to this Handbook so please keep it in a safe place. The Handbook gives you details about programme regulations and of the modules that you will be studying. The BABA Programme has been designed to help you develop skills and competencies to meet requirements for business administration and management into the new Millennium. Successfully completing the programme will help you attain those skills and competencies. The aim of the Programme is to prepare you for the challenge of business management in a global, competitive and ever changing business environment. I will be your programme Leader and will in the course of time meet and greet you. My primary role is to support and advise you in your academic progress through the programme. My colleagues and I look forward to working with you and helping you to achieve your learning and career aspirations. I wish you every success for an exciting programme of study.
Tovább a műhöz
Manapság a projektek korát éljük. Nap mint nap használják ezt a kifejezést a munkahelyeken, s közkedvelt lett a mindennapi szóhasználatban is. Igazán még a szó magyaros kiejtése sem kristályosodott ki, hiszen egyaránt hallható az angolos „prodzsekt” és a magyarosabb „projekt” formula is. Ez a kifejezésbeli és értelmezésbeli bizonytalanság a szervezeteken belül manapság is érzékelhető. A projektmenedzsment és a hálótervezés viszonylag fiatal ágai a menedzsmenttudománynak, mivel a XX. század első felének végén jelent meg – a híres-hírhedt, az amerikai atombomba előállítására irányuló összetett tudományos-hadászati kutatási program, a Manhattan-projekt viselte először ezt a nevet – ez a módszertan a szervezeti működésben. A rendszerváltás után átalakulóban lévő magyar gazdasági helyzetben azonban nehezebb volt elfogadtatni e modern tudományos eredményeket, mivel a hazai vállalati menedzserek az alkalmazott módszerekben gyakran a régebben használatos – pejoratív értelemben vett – tervgazdasági formulákat vélték felfedezni. Erről azonban természetesen szó sem volt. A szisztematikus tervezés minden, célra irányuló gazdasági tevékenység elvégzése esetében javíthatja a hatékonyságot, ám mindezek mellett egy gyorsan változó szervezeti környezetben – mely a globalizált piacgazdaság egyre inkább természetes velejárója – rendkívül fontossá vált olyan technikák …
Tovább a műhöz
Manapság a projektek korát éljük. Nap mint nap használják ezt a kifejezést a munkahelyeken, s közkedvelt lett a mindennapi szóhasználatban is. Igazán még a szó magyaros kiejtése sem kristályosodott ki, hiszen egyaránt hallható az angolos „prodzsekt” és a magyarosabb „projekt” formula is. Ez a kifejezésbeli és értelmezésbeli bizonytalanság a szervezeteken belül manapság is érzékelhető, ebből következően éreztem e könyv megírásakor az egyik legfontosabb feladatnak e homályos szituáció tisztázását. A projektmenedzsment és a hálótervezés viszonylag fiatal ágai a menedzsmenttudománynak, mivel a XX. század első felének végén jelent meg – a híres-hírhedt, az amerikai atombomba előállítására irányuló összetett tudományos-hadászati kutatási program, a Manhattan-projekt viselte először ezt a nevet – ez a módszertan a szervezeti működésben. A rendszerváltás után átalakulóban lévő magyar gazdasági helyzetben azonban nehezebb volt elfogadtatni e modern tudományos eredményeket, mivel a hazai vállalati menedzserek az alkalmazott módszerekben gyakran a régebben használatos – pejoratív értelemben vett – tervgazdasági formulákat vélték felfedezni. Erről azonban természetesen szó sem volt. A szisztematikus tervezés minden, célra irányuló gazdasági tevékenység elvégzése esetében javíthatja a hatékonyságot, ám mindezek mellett egy gyorsan változó szervezeti környezetben …
Tovább a műhöz
Manapság a projektek korát éljük. Nap mint nap használják ezt a kifejezést a munkahelyeken, s közkedvelt lett a mindennapi szóhasználatban is. Igazán még a szó magyaros kiejtése sem kristályosodott ki, hiszen egyaránt hallható az angolos „prodzsekt” és a magyarosabb „projekt” formula is. Ez a kifejezésbeli és értelmezésbeli bizonytalanság a szervezeteken belül manapság is érzékelhető, ebből következően éreztem e könyv megírásakor az egyik legfontosabb feladatnak e homályos szituáció tisztázását. A projektmenedzsment és a hálótervezés viszonylag fiatal ágai a menedzsmenttudománynak, mivel a XX. század első felének végén jelent meg – a híres-hírhedt, az amerikai atombomba előállítására irányuló összetett tudományos-hadászati kutatási program, a Manhattan-projekt viselte először ezt a nevet – ez a módszertan a szervezeti működésben. A rendszerváltás után átalakulóban lévő magyar gazdasági helyzetben azonban nehezebb volt elfogadtatni e modern tudományos eredményeket, mivel a hazai vállalati menedzserek az alkalmazott módszerekben gyakran a régebben használatos – pejoratív értelemben vett – tervgazdasági formulákat vélték felfedezni. Erről azonban természetesen szó sem volt. A szisztematikus tervezés minden, célra irányuló gazdasági tevékenység elvégzése esetében javíthatja a hatékonyságot, ám mindezek mellett egy gyorsan változó szervezeti környezetben …
Tovább a műhöz
A Projektvezetés tantárgy az 1990-es évek első éveiben került bevezetésre a hazai gazdasági felsőoktatásban, gyakorlatilag azonos időben a nyugat-európai üzleti képzést nyújtó egyetemi karok többségével. A tantárgy tartalmi felépítése, valamint oktatásának formai és módszertani megoldásai az 1990-es évek végére alakultak olyanná, ahogyan az a hagyományos ötéves egyetemi képzésben ma még oktatásra kerül. A kétszintű egyetemi képzés kialakításakor a projektvezetési ismeretek oktatása önálló tantárgyként jelenik meg mind a gazdálkodási alapképzési szakok többsége esetében, mind pedig néhány gazdálkodási mesterszakon. Ezért szembe kellett nézni azzal a kérdéssel, hogy az oktatandó ismeretek miként kerüljenek megosztásra az alapképzési szint és a mesterképzési szint között. Erre valójában - legalábbis elméleti megközelítésben - a projektvezetési ismeretek esetében két alapvető megoldás kínálkozik. Ezek egyike az, hogy a projektvezetés összes, mára alapvetőnek tekintett ismeretköre egy úgynevezett általánosabb, áttekintő jelleggel kerüljön oktatásra az alapképzésben, majd gyakorlatilag ugyanezen ismeretkörök, esetleg kiegészítve néhány további kérdéskörrel, egy magasabb és elmélyültebb szinten - tehát mester szinten - kerüljenek oktatásra a mesterképzési szakokon. Mi nem ezt a megoldást választottuk, hanem a tantárgyat valójában tartalmi értelemben …
Tovább a műhöz
A postgradual course in Development of Regions, Towns and Villages was launched in 1989, a gradual course in Regional Policy and Economics was launched in 1994, and a Ph.D. course in Regional Policy and Economics was started in 1996 at Janus Pannonius University in close co-operation with the Centre for Regional Research of the Hungarian Academy of Sciences. These three dates are of great significance in the history of education as they represent the beginning of regional studies in Hungarian higher education. Pécs provides very favourable conditions for regional studies because there is a university with six faculties for the basics of the science, furthermore the Centre for Regional Studies of the Hungarian Academy of Sciences (MTA) and one of its institutes the Transdanubian Scientific Institute of MTA are located here too. In addition to that, and as with all innovative initiatives, it was necessary for both parties to regard it important to launch training in this field. As a result of this joint will and the co-operation of the two institutes, the Department of Agricultural, Environmental and Regional Economics was created with the aim of teaching regional studies. The Tempus program called "Training Managers in Regional Development and European Co-operations" was of great help in creating the teaching environment and in the further training of lecturers and students. The Universities of Leeds, Las Palmas, Paris 8 also took part in the program together with several …
Tovább a műhöz
Találatok

Megjelenítve 157-168 az összesből: 212