Keresés
Összes találat megjelenítve : 6
Összes találat megjelenítve : 6
Találatok
Bevezetés egyensúlyi és optimalizáló modellek vizsgálatának matematikai módszereibe
- Komlósi Sándor
- 1996
A Janus Pannonius Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán egy új képzési struktúrával és a hozzákapcsolódó tantárgyi reformmal igyekszünk megfelelni azoknak az elvárásoknak és követelményeknek, melyeket társadalmi és gazdasági életünk korszakos változásai diktálnak. Ezek a változások a módszertani tárgyak, közöttük a matematikai tárgyak oktatását is érintették. Ennek eredményeképpen új tantervi programot dolgoztunk ki, ami több lényeges ponton eltér a korábbitól. A minden közgazdász hallgató számára elsajátítandó matematikai alapokat a Gazdaságmatematika I és II elnevezésű tárgyak keretében oktatjuk. Ezeket a matematikai alapokat egyre elmélyültebben használják fel a "klasszikus módszertani" tárgyak mellett (mint pl. Operációkutatás, Statisztika) olyan új tárgyak, mint pl. Mikroökonómia, Makroökonómia, Tőkefinanszírozás, Termelésmenedzsment. A Gazdaságmatematika I c. tárgy témaköreit az optimalizáláselmélet és az egyensúlyi modellek matematikai megalapozása foglalja közös keretbe. Ez indokolja az egy- és többváltozós függvények differenciálszámításának, a lineáris algebra és a matematikai programozás bizonyos
fejezeteinek az első félévben való oktatását. A Gazdaságmatematika II című tárgy témaköreit (integrálelmélet és valószínűségelmélet) a mértékelméleti gondolatkör foglalja egységbe. A tantárgykorszerűsítési munkálatok lehetővé …
Tovább a műhöz
Életem
- Cardano, Girolamo
- 2013
Girolamo Cardano (1501-1576) tipikus reneszánsz polihisztor volt: orvos, filozófus, költő, szerencsejátékos, asztrológus, zenész, matematikus, természettudós és szörnyeteg egy személyben. A kardántengelyt és a Cardano-gyűrűket róla nevezték el, ő találta ki egyebek közt a valószínűségszámítást, a harmadfokú egyenletet, az imaginárius számokat és a binominális együtthatót. Elsőként írta le pontosan a tífuszt, évszázadokig használt gyógyszerek sorát állította össze, kora legjobban fizetett és legsikeresebb orvosa volt, ő gyógyított elsőként siketnémákat, de titkosítási rendszereket is kitalált szabadidejében. Nagyjából 200 műve ismert cím szerint, zömük sosem jelenhetett meg nyomtatásban. Cardano élete nem volt túl boldog: bigott anyja, aki sokáig prostitúcióból tartotta fönn magát, ridegen bánt vele. Tehetséges, de enyhén szólva furcsa apja ugyan a maga módján szerette, de sokat gyötörte, gyakran megalázta. Feleségével, akit önéletrajzában egyszer említ név szerint, aligha élt harmonikus családi életet. Három gyermeke közül a legidősebbet feleséggyilkosságért lefejezték, középső fia többször is meglopta, becsapta, egyetlen derék gyermeke, lánya pedig meddőnek bizonyult. Cardanónak negyven éves koráig nyomorognia kellett, ám folytonos betegeskedése, kóros játékszenvedélye, összeférhetetlen természete is nehezítette számára a boldogulást. Mindezeken túl …
Tovább a műhöz
Ebben a könyvben a középiskolában oktatott teljes matematikai ismeretanyag tömör összefoglalását kívántuk közreadni. A törzsanyag néven ismert anyagrészeket ezért olyan további témákkal bővítettük, amelyeket részben a speciális osztályokban tanítanak, részben pedig elősegítik a középiskolából a felsőfokú oktatási intézményekbe jelentkezők felkészülését. Ez a zsebkönyv segítséget kíván nyújtani mind a nappali, mind az esti, illetve levelezős középiskolai tanulóknak az aktuális órai anyag megtanulásához, a korábban tanult ismeretek felfrissítéséhez, valamint az érettségi és felvételi vizsgára való felkészüléshez, de az első éves főiskolai és egyetemi hallgatók is hasznosan forgathatják. A könyv megírásában nem kifejezetten didaktikai szempontok vezettek, hanem a feldolgozott anyagrészek diszciplináris egységét kívántuk bemutatni. így egy fejezetben találhatók meg például a geometriai transzformációk, jóllehet ezeket ’a középiskola különböző évfolyamain tárgyalják. A kötet zsebkönyv jellege megkövetelte, hogy a legtöbb esetben csak a fogalmak definiálására, valamint az ezeket összekapcsoló tételek kimondására szorítkozzunk. A tételek közül csak a legnevezetesebbek bizonyítását közöljük. Ennek ellenére számos helyen igyekeztünk példával elősegíteni a fogalmak megértését és a tételek alkalmazását. A definíciókat , a tételeket, a …
Tovább a műhöz
Az angol nyelvterületen se szeri, se száma azoknak a műveknek, amelyek a tudományos kutatás és közlés módszertanát, a kutatás közben felmerülő gyakorlati, etikai és adott esetben pszichológiai problémákat tárgyalják. Ezek között vannak nagy tekintélyű amerikai kézikönyvek (Chicago Manual 1993, MLA Handbook 1995), ezek brit megfelelői (Hart’s Rules 1983), és említhetünk az ezek alkalmazására épülő munkákat is (Mahmoud 1992). Németországban sem kell sokáig kutakodnunk könyvesboltokban vagy könyvtárakban, hogy a kutatás módszertanával foglalkozó könyvekre leljünk (Poenicke 1988, von Werder 1993). Az e témakörben született átfogóbb jellegű magyar nyelvű munkák száma azonban csekély, bár az egyes részterületeket egyre több mű fedi le. Ez indította a jelen könyv szerzőit, hogy olvasmányélményeiket, tapasztalataikat összefoglalják. A jelen könyv egyik előzménye volt A megismerés csapdái címmel 1995-ben megjelent jegyzet, amely a természet-tudománnyal foglalkozó kutatók széles körében nagy sikert aratott. Másik előzményként a Gödöllői Agrártudományi Egyetem, valamint a Debreceni Orvostudományi Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Semmelweis Orvostudományi Egyetem hallgatói számára tartott előadások anyaga szolgált. Könyvünk a tudományos kutatást általában tárgyaló munkák és a publikálás „receptjét” nyújtó gyakorlati …
Tovább a műhöz
Ez a könyvecske matematikai játékokat tartalmaz. Minden játékot játékszabályok szerint kell játszani; a matematikai játékoknak is megvannak a szabályai. A labdarúgó-, kosárlabda- stb. mérkőzéseken a játékvezető ügyel a szabályok betartására, itt mi magunk. Szabály nélkül minden játék kapkodássá válik. A könyv célja elsősorban az, hogy szép és élvezetes játékkal elszórakoztassa azokat, akik ezt akarják. Ennél azonban egy kicsivel többet is akar: megszerettetni veletek a matematika egyes részeit. Steinhaus lengyel matematikus írja könyve előszavában, hogy egy séta az állatkertben még nem állattan; lehet az állatkertben tudományos tervek nélkül is sétálni. De meg lehet az állatkertben szeretni az állatokat, kedvet lehet kapni ahhoz, hogy zoológussá legyünk. A matematikai játékok könyve is akkor éri el a célját, ha rajta keresztül megszeretitek a matematikának azokat a részeit, amelyeket ismertek. A matematikai játékok könyve még nem tesz senkit matematikussá. Attól a foktól, hogy szórakozásból olvassátok ezt a könyvet, még hosszú az út addig, hogy matematikusok legyetek. Keressétek mindenütt a kapcsolatot, az okokat, és észrevétlenül érdekessé, élvezetesebbé válnak az iskolai matematikaórák is. Még innen is hosszú út vár rátok, ha a matematika tudományában el akartok mélyedni. Ez az út gyakran fárasztó, nehéz, de mindig sok örömet adó. Fogadjátok a könyvet …
Tovább a műhöz
Sorozatunk harmadik kötetét tartja kezében. Köteteink célja, hogy a köznevelés struktúrájában segítsünk hangsúlyosabban megjeleníteni a kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot, ezen belül a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM, BTMN), illetve a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermeket, és az ő megsegítésüket. Kedves Olvasónk! A kiadványok gyakorlati szemléletűek, elsősorban az e csoportokba tartozó gyermekekkel osztálykeretben foglalkozó pedagógusoknak igyekeznek használható ismereteket nyújtani. A kiadványok óravázlatai a segítségnyújtás legközvetlenebb dokumentumai. Az első, és a második kötet tartalmazott elméleti ismereteket is. Hangsúlyt kapott, hogy a gyermek problémájának első megtapasztalója sok esetben a pedagógus. Az ő kezében van egyrészt a gyermek - szülő utáni - legalaposabb ismerete a gyermekről, ráadásul hosszmetszeti képben. Az ő kezében lehet sok esetben a megoldás kulcsa is. A megoldás ráadásul nem is mindig az adott gyermekre specifikus. Azok a technikák már rendelkezésre állnak, melyekkel lényegesen hatékonyabb lehet a nevelés-oktatás. Ilyen pl. a differenciálás, csoportos, páros és egyéni munka, az árnyalt értékelés. A tantermi folyamatok megváltozása minden gyermeknek előnyére válik, és hatékonyabban tudjuk segíteni azokat a gyermekeket, akik valamilyen tulajdonságuk miatt eltérően teljesítenek az átlagostól. Amennyiben a …
Tovább a műhöz