Keresés
Találatok
Bjazan városában, az 1849. évben születtem papi családban. Középiskoláimat a helyi lelkészi szemináriumban végeztem. Hálával gondolok reá vissza. Néhány kiváló tanárunk működött itt ; egyikük, Feofilakt Antonovics Orlov lelkész, valóban magasrendű, ideális jellemű ember volt. Azoknak az időknek a szemináriumaiban (nem tudom, azután is) lehetséges volt az — ami annyira hiányzott a rossz emlékezetű Tolsztov gimnáziumban — hogy a diák egyéni szellemi hajlamait követhette. Lehetséges volt, hogy valaki gyenge legyen az egyik tárgyból és kiemelkedő egy másikból — és ez az egész idő alatt nemcsak, hogy semmi kellemetlenséggel nem fenyegetett, hanem épen ellenkezőleg, azt az alapbenyomást idézte fel bennünk, hogy talán tehetségesek vagyunk, A hatvanas évek irodalmának, elsősorban Piszarevnek hatása -alatt szellemi érdeklődésünk a természettudomány felé fordult, és közülünk sokan — így én is — elhatároztuk, hogy az egyetemen a természettudományokat fogjuk tanulmányozni. Az 1870. évben a pétervári egyetem hallgatója lettem, a fizikai-matematikai fakultás természettudományi osztályán. Ebben az időben fénykorát élte ez a kar. Egész sor tudományos tekintélyű és kiemelkedő előadóképességű tanárunk volt. Főszakként az állatfiziológiát választottam, kiegészítő szakként a kémiát. Valamennyi fiziológushallgatóra óriási benyomást gyakorolt Ilja Faggyejevics Cion …
Tovább a műhöz
In the preface to the first edition of his Atlas, Johannes Sobotta wrote in May 1904: "Many years of experience in anatomical dissection led the author to proceed with the presentation of the peripheral nervous system and the blood vessels such that the illustrations of the book are presented to the student exactly in the same manner as body parts are presented to them in the dissection laboratories, i.e. simultaneous
presentation of blood vessels and nerves of the same region. Alternating descriptive and image materials are distinctive features of this atlas. The images are the core piece of the atlas. Apart from table legends, auxiliary and schematic drawings, the descriptive material includes short and concise text parts suitable for use of this book in the gross anatomy laboratory." As with fashions, reading and study habits of students change periodically. The multimedia presence and availability of information as well as stimuli are certainly the main reasons of ever changing study habits. These developments and changing demands of students to textbooks
and atlases, which they utilise, as well as the availability of digital media of textbook contents, is accounted for by editors and publishers. Apart from interviews and systematic surveys of students, the textbook sector is occasionally an indicator enabling the evaluation of expectations of students. Detailed textbooks with the absolute claim of completeness are exchanged in favour of educational books that are …
Tovább a műhöz
In the preface to the first edition of his Atlas, Johannes Sobotta wrote in May 1904: "Many years of experience in anatomical dissection led the author to proceed with the presentation of the peripheral nervous system and the blood vessels such that the illustrations of the book are presented to the student exactly in the same manner as body parts are presented to them in the dissection laboratories, i.e. simultaneous
presentation of blood vessels and nerves of the same region. Alternating descriptive and image materials are distinctive features of this atlas. The images are the core piece of the atlas. Apart from table legends, auxiliary and schematic drawings, the descriptive material includes short and concise text parts suitable for use of this book in the gross anatomy laboratory." As with fashions, reading and study habits of students change periodically. The multimedia presence and availability of information as well as stimuli are certainly the main reasons of ever changing study habits. These developments and changing demands of students to textbooks
and atlases, which they utilise, as well as the availability of digital media of textbook contents, is accounted for by editors and publishers. Apart from interviews and systematic surveys of students, the textbook sector is occasionally an indicator enabling the evaluation of expectations of students. Detailed textbooks with the absolute claim of completeness are exchanged in favour of educational books that are …
Tovább a műhöz
Ez a könyv az orvosi élettan szemléletmódjával tárgyalja a sportélettani alapismeretéket. Ezért a témakör kijelölése, az adatok csoportosítása, és főként az egyes kérdések kapcsán kifejtett vélemény nemcsak szokatlan lehet, de akár lényegesen el is térhet a versenysporttal közvetlen kapcsolatban álló szakemberek gondolkodásmódjától. Mégis fontosnak tartom a rendelkezésünkre álló ismeretanyag ilyen bemutatását, mert a különböző értelmezési lehetőségek az anyaggal való elmélyültebb foglalkozásra, s az adott kérdésben saját, önálló véleményének kialakítására serkenthetik az olvasót. A sportélettan két fő kérdéskörrel foglalkozik: 1. elemzi a rendszeres sporttevékenység hatását az emberi szervezetre. E kérdéskörön belül ugrásszerű fejlődést jelentettek azok a vizsgáló módszerek, amelyekkel már nemcsak az egyes szervek és szervrendszerek működését tanulmányozhatjuk, hanem az egyes sejtekben lezajló biokémiai változásokat is. Igaz ugyan, hogy a sportélettan olyan integratív szemléletmódot igényel, amely a szervezetet egységes egészként fogja fel, de a sejtszintű folyamatok megismerése nélkül nem lehet megérteni az egységes szervezet működését sem. 2. A sportélettan másik fő kérdése az, hogy milyen módon fokozható az ember teljesítőképessége? A teljesítőképesség növelése területén abból a tényből kell kiindulnunk, hogy bajnoknak mindenekelőtt …
Tovább a műhöz
A Szociálpolitikáról alapfokon című tankönyv a szociális gondozó és ápoló szakképzés számára készült, de ajánlható mindenkinek, aki a szociálpolitika iránt érdeklődik. Magától értetődő kérdésként merül fel, miért is van szükség szociálpolitikai ismeretekre? Első és legfontosabb válasz: azért, hogy megértsük mindazon változásokat, történéseket, amelyek társadalmunkban zajlanak, hatással vannak mindennapi életünkre, érintenek bennünket - mint állampolgárokat és mint szociális területen dolgozókat. További cél a szociálpolitikai ismeretek elsajátításánál, hogy mindazok, akik szociális területen dolgoznak, képesek legyenek a konkrét helyzetekben felismerni a megjelenő probléma társadalmi összefüggéseit,
elhelyezni jövőbeni munkahelyüket a szociális szolgáltatások rendszerében, illetve a gyakorlatban alkalmazni tudják ezeket az ismereteket. | Ebben a fejezetben azokkal az alapfogalmakkal foglalkozunk, amelyek segítenek a körülöttünk lévő világ változásainak megértésében, illetve amelyek a szociálpolitika tantárgy értelmezéséhez is nélkülözhetetlenek. Ehhez a munkához a szociológia által használt fogalmakat, meghatározásokat és magyarázatokat hívjuk segítségül. A tudományos és köznapi beszédben talán az egyik legtöbbet használt szó a társadalom kifejezés. Ritkán gondoljuk végig a szó valódi jelentését annak ellenére, hogy halljuk a televízióból …
Tovább a műhöz
Soha nem fogom elfelejteni. Fiatal orvos voltam, amikor az Orvosegyesületben nőgyógyászati tárgyú előadáson vettem részt. A vitában sokan felszólaltak, köztük főnököm, Frigyesi professzor, az akkori magyar nőgyógyászat vezető és — okkal, ok nélkül — legnagyobb tekintélyű egyénisége. Mielőtt szokás szerint köszöntötte volna a tudományos ülés résztvevőit, mint egy kisdiák vigyázzba állt és meghajolt az első sorban ülő, akkor már nyolcvanadik évén túl levő Tauffer Vilmos előtt.
Ilyen mértékben tisztelték a kiváló férfiút, és nem csak fizikai értelemben hajoltak meg nagysága előtt. Megérdemelten. Azok közé a kevesek közé tartozott, akiknek nagysága nemcsak a kortársak — vagy kortárs-tanítványok — nagyítóján, hanem az utókor bíráló szemüvegén keresztül is csorbítatlan. Tauffer kimagasló alak a magyar orvostudomány történetében. Vele kezdődött el a modern magyar nőgyógyászat. De nemcsak kezdődött. Korántsem ért még tevékenységének végére, amikor a magyar gynaekologia, amelyet ő teremtett meg, elérte, sok tekintetben meghaladta a
tudomány nemzetközi színvonalát, mondhatni, kizárólag az ő tevékenysége eredményeképpen. Nem kevesebb megbecsülést szerzett a magyar orvostudománynak, mint Semmelweis, és nem véletlen, hogy jelentős szerepe volt éppen Semmelweis végleges elismertetésében. Mindenesetre büszke lehet egy kis ország egyetlen tudományága, …
Tovább a műhöz
Tisztán és egyszerűen. Ma már Don Quijote-i harcnak számít ebben az agyonautomatizált, elgépiesedett világban ez a könyv, melyet kezében tart. A ma és a holnap embere mindent tud, mindenhez ért. A számítógépek világában repdes, tőzsdei árfolyamokról vitázik, égitesteket hódít. „Hat, alkot, gyarapít.” Azonban egy valamivel nem foglalkozik, egyhez nem ért, egyet elfelejt: önmagát. Elfelejti, hogy természetes lény és a természet kiszakíthatatlan része, bármennyire is nem vesz róla tudomást. Nem ismeri saját felépítését, működését, a benne és körülötte lüktető élet milliárd rezdülését. Nem ismeri fel azt a tényt, hogy a vele és a benne szimbiózisban élő élőlények, élettelen anyagok, folyadékok, kristályok, elemek csodálatos összhangjának köszönheti létét. „Vissza a természethez!” A nagy gondolkodó szavai még égetőbbek, sürgetőbbek, mint valaha. A kezünkben tartott könyv egy lehetőség önmagunk megismeréséhez, önmagunk természetes gyógyításához. A szerzők többsége betegként vagy orvosként, természetgyógyászként gyógyíthatatlannak hitt betegségeken keresztül járta végig azt a hosszú utat, mely a gyógyuláshoz vezetett. Őszinte segíteni akarás, a megtapasztalt életöröm, a gondoskodó, cselekvő ember felelőssége késztette tudásuk megosztására, átadására. Tisztában vannak azzal, hogy a természet alkímiájában alkotott szerek, melyek a Föld, az …
Tovább a műhöz
A pszichoszomatikus betegségek és a hisztéria problémája az orvostudomány és a pszichológia határterületén megjelenő egyik legvitatottabb, legkevésbé letisztult kérdéskör. A 20. század első felében az orvostudomány és a technika fejlődésének korábban elképzelhetetlen ütemét látva sokan azt remélték, hogy ez a fejlődés orvosolhatóvá, de legalábbis magyarázhatóvá tehet majd minden betegséget. Ma már tudjuk, hogy bár a technikai fejlődés továbbra is folyamatos, a gyógyítás terén korántsem lineáris a hatása. Ennek egyik példája, hogy a nemzetközi szakirodalmi adatok szerint az orvosok az esetek átlagosan 20 százalékában találkoznak olyan betegekkel, akiknek a vizsgálati eredményei nem támasztják alá a panaszokat, a háttérben nem található kimutatható ok. Ezek a tünetek részben magyarázat nélkül maradnak, részben pedig a „pszichoszomatikus”, vagy „szomatizációs” címkét kapják. Ezen betegségkategóriák használata terén számos különbség, ellentmondás és bizonytalanság jelenik meg mind a szakembereknél, mind pedig a laikusok körében. A bizonytalanság nem új keletű. A „lelki eredetű” testi tüneteket mindig a titokzatosság, helyenként misztikum övezte. Az orvostudomány és a pszichológia története során számos kísérlet történt a nehezen magyarázható szimptómák leírására, betegségkategóriákba rendezésére. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a …
Tovább a műhöz
Dear Participants of the 19th János Szentágothai Multidisciplinary Conference! Dear Competitors, dear Members of the Jury, dear Organizational Team! It is a privilege and a great honor for me, as one of the founding presidents of the János
Szentágothai Scholastic Honorary Society, to express my welcome to all of you on this promising day.
We have to work under challenging circumstances in academia as well – in education, in research and in scholarly cooperation alike. The present conference, the 19th in a series of the János Szentágothai Multidisciplinary Conference is an international one, which comprises both the 18th conference that had to be postponed last year and the 19th conference down the line which is the first green conference of its kind: 147 participants have registered for the online
conference, out of which only one third have requested the printed version of the conference proceedings! We consider it an important step forward! The Szentágothai Scholastic Honorary Society was founded at the University of Pécs in 2004
with a purpose of attracting and fostering talented young people to engage in extra-curricular research and cultural activities, forming scholastic networks within the confines of the University of Pécs, and also outside the university. Therefore, more and more effort was invested and attempts were made to make the activities of the Szentágothai Scholastic Honorary Society internationally active and visible. Today, our Society …
Tovább a műhöz