Keresés
Találatok
Ez a könyv a Gábor Dénes Főiskola másodéves hallgatóinak készült. Az elméleti tankönyvhöz kapcsolódóan az információs rendszerek készítésének két szakaszára - az adatbázistervezésre ill. a feldolgozásra - mutat be konkrét példákat. Azért foglalkozunk a relációs adatbázissal, mert a korszerű adatbáziskezelő rendszerek is SQL-alapúak, csak adatbeviteli és kiviteli eszközeik objektumorientáltak. Az ún. objektumos adatbázis és annak OQL nyelve még nem terjedt el, és egyébként is megértésükhöz elengedhetetlen a relációs adatmodell ismerete. Az alapfogalmakat - , mint adatbázis, reláció, funkcionális függőség, kulcs, normálformák, SQL-parancsok, - a dr Szelezsán János : Adatbázisok c. tankönyvből lehet elsajátítani, könyvünkben pedig 21 kisebb-nagyobb relációs adatbázison alkalmazzuk azokat. A példatár célja, hogy éles feladatok megoldásához alapszintű segítséget nyújtson. Az adatbázis tervezésének szakaszában már technikai adatok épülnek be az adatbázisba, ezzel is segítve a programkészítő munkáját. A hatékony kódoláshoz pedig rengeteg tervet, konkrét programot és ötletet ad a példatár. Módszerekkel és (matematikai) trükkökkel szolgálhat részfeladatok problémáinak megoldására. Mindezt olyan egyszerű, mindenki által elképzelhető rendszereken keresztül, amelyek nagyvonalú rendszerterve nem igényel hosszú oldalakat. Mivel a hallgató a programozás alapjai után …
Tovább a műhöz
Napjainkra az Internet mindenki számára elérhető elektronikus hírközlési eszköz lett. Jelentősége abban rejlik, hogy a legkülönfélébb dolgokról, eseményekről, rendezvényekről, kulturális programokról stb. szerezhetünk tudomást. Sokan csak böngésznek, de vannak olyan magánszemélyek, illetve cégek, akik az Interneten mutatkoznak be. Leírják a tevékenységüket, így könnyebben tudják a kapcsolatot felvenni azokkal, akik a tevékenységük iránt érdeklődnek, sőt megrendeléseket is tudnak fogadni. Egyre többen szeretnének a HTML (Hypertext Markup Language) nyelv megtanulása nélkül weblapot szerkeszteni. A FrontPage 2002 használatával szerkesztett honlaphoz nem szükséges a HTML nyelv ismerete. Olyan eszközöket tartalmaz, melyeket már megszoktunk és megismertünk a Word szerkesztőben, táblázat-kezelőben. A szerkesztés olyan felületen történik, amely azonnal mutatja, hogy milyen lesz majd a megjelenítendő honlap. Ebben a könyvben szeretnénk bemutatni a Microsoft FrontPage 2002 webszerkesztőt, melyet rövid idő alatt meg lehet tanulni. A szoftver használatát példákon keresztül mutatjuk be, és olyan honlapokat tervezünk, melyekhez hasonlót az Olvasó azonnal megszerkeszthet. Egyes feladatokat lépésről-lépésre mutatunk be, némelyeknél főleg az újdonságokra való összpontosítás a célunk. Foglalkozunk cégismertető honlapjának szerkesztésével, melynek készítésénél minden fontos lépést …
Tovább a műhöz
Az ECDL (European Computer Driving Licence) - Európai Számítógép-használói Jogosítvány - az Európai Unió által támogatott, egységes európai számítógép-használói bizonyítvány, amely nem elsősorban az informatikai, hanem a felhasználói ismereteket hivatott igazolni. Mára több mint 120 országban vezették be, 2004-re várhatóan több mint ötmillió embernek lesz ECDL-bizonyítványa. Európai programként indult, ám hamarosan több, kontinensen túli ország is csatlakozott a mozgalomhoz: Kanada, Ausztrália és Dél-Afrika mellett többek között az Egyesült Államokban is bevezették a vizsgarendszert ICDL -International Computer Driving Licence -néven. Az ECDL-előírások által előnyben részesített felhasználói ismeretek, képességek nagyon közel állnak a hazai számítástechnikai képesítések gyakorlatias követelményrendszeréhez. Ezért aki az ECDL-szintű tudás birtokába jut, bizonyára könnyen meg tud felelni néhány OKJ- (Országos Képzési Jegyzékben szereplő) szakma számítástechnikai feltételeinek is. Az ECDL-bizonyítvány megszerzéséhez a jelölteknek egy elméleti és hat gyakorlati vizsgán kell számot adni tudásukról. Az ECDL-vizsga moduljai: it-alapismeretek, operációs rendszerek, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés, prezentáció, valamint információ és kommunikáció. További lehetőség az ECDL Start: lényege, hogy az ECDL-végbizonyítvány megszerzéséhez hét …
Tovább a műhöz
Digitális és online lehetőségek, jó gyakorlatok a tanári munkában és a neveléstudományi kutatásokban
- 2021
Az összeállított anyag szerzői között gyakorló pedagógusok, pedagógusképzéssel foglalkozó oktatók, közgyűjteményi dolgozók és doktorhallgatók is vannak, emiatt a közreadott szövegek különösen sokszínűek, más-más nézőpontokat jelenítenek meg, így várhatóan sokak érdeklődésére számot tart ez a gyűjtemény. A fő cél az, hogy ez a mű minél több gyakorló, illetve hamarosan pályára lépő pedagógusnak nyújtson elméleti és módszertani segítséget, hogy segítse a tanár szakos diákok digitális kompetenciáinak a fejlesztését. Az itt megjelenített modulokat a tervek szerint egy olyan kiindulási alapnak tekintjük, amely nyomán a jövőben folyamatosan bővülhet majd a jó gyakorlatok és az elemzések köre, a PTE BTK Neveléstudományi Intézet, valamint az „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola tanárai, szakmai partnerei és hallgatói, illetve a PTE osztatlan tanár szakos diákjai közreműködésével.
Tovább a műhöz
E-tanítás
- Kőfalvi Tamás
- 2006
Információs társadalom - tudásalapú társadalom. Az elnevezések mögött olyan, a huszadik század utolsó évtizedeire beérett és egyre gyorsuló pályára álló világ-
méretű változások húzódnak, amelyek alapvető kihívások elé állították az oktatási rendszereket is. A hagyományos oktatási rendszerek önmagukban és más
nagy állami alrendszerekkel való kölcsönhatásukban is egyre inkább alkalmatlanná válnak arra, hogy az emberiség által felhalmozott tudásmennyiséget tömegméretekben, kellő hatékonysággal legyenek képesek közvetíteni. Az oktatás hagyományos keretei ezért világszerte gyökeres átalakuláson
mennek keresztül. A megújulás az oktatás tartalmi, módszertani és szervezeti összetevőit egyaránt érinti. A változások egyik leglátványosabb elemét az információs és kommunikációs technológiáknak a tudásátadás szolgálatába állítása jelenti. Az új oktatási környezet megjelölésére ennek nyomán terjedt el az
e-learning kifejezés. E terminuson sokan egyszerűen csak a hagyományos oktatási tartalmak számítógépes környezetre való átültetését értik. Az e-leaming oktatási környezet lényege azonban nem a hagyományos tartalmak közvetítése új eszközökkel, hanem tartalmában és szemléletében is megújult oktatási tartalmak átadása. A jövő tanárgenerációi - az oktatás bármely területén dolgozzanak is - nem kerülhetik meg a találkozást az e-learning …
Tovább a műhöz
Lemaradhatunk-e mindannak előnyeiről, amit az informatikai rendszerek a gazdaság számára ma kínálnak? A 21. század fordulójára az informatika legalább három területen gyökeresen megváltoztatta a társadalom és a gazdaság életét. Az első: a számítógépek használata ma már nélkülözhetetlen a gazdaság,
a műszaki élet, az igazgatás, az egészségügy, a kereskedelem és szinte minden más emberi tevékenységi területeken. A második: a kommunikáció, emberek és
rendszerek kapcsolata a távközlés révén szinte teljesen digitális, számítógépalapú műszaki rendszereken, számítógépes formákban zajlik. A harmadik:
mindennapi életünk része, a kikapcsolódás, a tájékozódás, a szórakozás (zene, film, egyéni kapcsolattartás, a híreket közvetítő média-fogyasztás, sőt: az olvasás!) rohamtempóban csúszik át elektronikus közegekre, tárolókra, kommunikációs csatornákra. Ráadásul ezek a területek egyre jobban átfedik egymást az
eszközöket, a módszereket tekintve, s rövidesen olyan integrált eszközökkel dogozhatunk, amelyek szinte bármilyen adatokkal - informálódással - elemzéssel kapcsolatos igényünket ki tudják elégíteni. A közgazdász a vállalatnál, az igazgatásban adatokkal, információkkal foglalkozik: összegyűjti őket, rendszerezi- átalakítja a zavaros adattömeget, s ezzel értéket ad mindennek. Az értékes információkat döntésekhez használja fel, a vállalat, az …
Tovább a műhöz
A Bologna-típusú, alap- és szakképzésre osztott felsőoktatás első szakaszában gyakorlati jellegű ismeretek; akár közvetlenül használható eljárások megismerése, elsajátítása a cél. Az informatika ebből a szempontból furcsa jószág: sokan úgy gondolják, bárki leülhet egy PC elé, néhány kattintással megnéz egy menetrendet, elküld egy levelet, elolvas egy cikket, vagy éppen zenét hallgat - nem kell ehhez semmi, főleg nem „tudomány”! A közgazdásznak azonban ennél többre van szüksége. Tankönyvünk az lapképzések bevezető kurzusának folytatásaként sorra kerülő, az információkkal való gazdálkodást tárgyaló tantárgy anyagát tartalmazza. Célunk az, hogy a gazdálkodási - üzleti pályára készülő hallgató
megismerje és megértse azokat a bonyolult információs rendszereket, amelyek hatalmas beruházások eredményeképpen, folyamatos költséget jelentve ma már nélkülözhetetlen erőforrásként, éjjel-nappal működő infrastruktúraként segítik a vállalatok, a közigazgatás, kisebb-nagyobb szervezetek mindennapi munkáját. Valóban: nem biztos, hogy érett tudomány, de fontos gyakorlat az info-kommunikáció. A Gazdaságinformatika 1. kötetben azt írtuk: „ ... egy könyv ehhez nem elég”. Most ugyanaz kell mondanunk: az informatikai kérdéskörök, a rendszerek megtervezése, üzembeállítása, az információ-
feldolgozás módszerei, a rendszereket üzemeltetők képzése, mindennek …
Tovább a műhöz
A gépírás tanulásának kezdeti szakaszában az úgynevezett hangos, betűző írásmód segíti a helyes fogások elsajátítását. A gyakorlatok közben több érzékszervünk is a feladat végrehajtására irányul. A szemünkkel követett gyakorlat valamint a betűk ismételt kimondása a helyes ujjrend megismerését célozza. Gépelés közben a vizuális hatás és az ujjrend között szoros kapcsolat alakul ki, amelyet elmélyít a helyes leütések pozitív tapasztalata. A helyes test-, kéz és ujjtartás a gépírás előfeltétele, tehát érdemes néhány egyszerű szabályt szem előtt tartani. Lábait egymás mellé helyezze, talpai teljes felületükkel a padlót érintsék! Felsőtestét, fejét tartsa egyenesen, tekintete enyhén lefelé a másolandó szövegre irányuljon! Lábaival keresse meg azt a pozíciót, ahol teljes talpfelülettel kényelmesen kitámasztja felsőtestét! Vállait tartsa lazán, felkarját ne szorítsa oldalához, kerülje a túl szélesre helyezett könyök feszített pozícióját! Az alkar, a kézközép és az első ujjpercek képezzenek egy egyenest! Az ujjbegyek könnyedén érintsék az alapsor betűit (a-s-d-f-szóköz-j-k-l-é)! Mindig fordítsunk kellő figyelmet a munkavégzés ergonómiai szempontjaira! (...) A leütéstechnika akkor helyes, ha sikerül megtalálni az összhangot az ujjak iránya, ereje és az alapsorba való gyors visszatérése között. Ebben az összetett mozgásban nagy szerepe van a hajlító …
Tovább a műhöz
Gépírás I.
- Kökény Sándor
- 1987
Készült a művelődési miniszter rendeletére, a gépíró- és gyorsíróiskola, valamint a középiskolák számára. A művelődési miniszter a 27/1965. Korm. sz. rendelet 17. §-ának /1/ bekezdése alapján a 32670/1981. Vili. sz. alatt jóváhagyta, bevezetését és használatát az 1982/83. tanévtől engedélyezte | Bírálók: BÖSZÖRMÉNYI ANTALNÉ tanár, SZABÓ ISTVÁNNÉ tanár | Felelős szerkesztő: DR. KOVÁCS PÉTERNÉ | A kiadásért felelős: Petró András igazgató | Athenaeum Nyomda (86.2241), Budapest | Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató | Raktári szám: 58 119 | Műszaki igazgatóhelyettes: Lojd Lajos | Grafikai szerkesztő: Takács László |
Műszaki szerkesztő: Gauger Istvánné | A kézirat nyomdába érkezett: 1986. augusztus | Megjelent: 1987. április | Példányszám: 32 000 | Terjedelem. 13,91 (A/5) ív |
Készült: az 1986. évi harmadik kiadás alapján, álló montírungról, íves ofszetnyomással, az MSZ 5601—-59 és az MSZ 5602—55 szabvány szerint
Tovább a műhöz
Napjainkban, az információ a társadalmi-gazdasági élet kulcstényezője, és erőforrás a szervezeti folyamatok végrehajtásához. Az információnak stratégiai szerepe és küldetése van a világban, az információtechnológia áthatja munkánkat, szabadidőnket, és jelen van nemcsak az számítógéppel támogatott szoftverekben, hanem a termékekben is. Különösen fontos tehát, hogy azok a rendszerszervező szakemberek, akik hivatásként készítenek mind jobb és jobb alkalmazásokat, azt a legkorszerűbb módszerekkel és eszközökkel tegyék. Az információrendszer-fejlesztési munka összetett, komplex tevékenység, amelyhez nemcsak komoly informatikai ismeretekre, hanem készségekre, képességekre, sőt elhivatottságra is szükség van, olyanokra, amelyekkel a fejlesztő át tudja érezni azoknak a munkatársaknak a problémáit, akik valamilyen más szakterületen dolgoznak, és a számítógépet eszközként kívánják felhasználni. Egy könyv olvasásával természetesen nem lehet megszerezni készségeket, de ha elég tájékozottak vagyunk saját szakmánkban, ha vállaljuk a folyamatos tanulással járó kihívásokat, ha elkötelezettek vagyunk azok felé, akiknek munkáját segíteni kívánjuk, akkor megvan az esélyünk arra, hogy sikeres fejlesztői jövőnk legyen, és örömünket leljük abban a munkában, amelynek eredményét sikerrel alkalmazzák. Jelen könyvem hosszú, hosszú évek munkájának a termése, olyan eredmény, …
Tovább a műhöz
E könyv segítségével megismerhetjük az Office 2016 programjainak kezelését, A közérthető nyelvezet miatt bátran ajánljuk akár kezdőknek is, de hasznos lehet azok számára is, akik ECDL vagy egyéb vizsgára készülnek, vagy akik a programok további lehetőségeivel kívánnak megismerkedni. A könyvet ajánljuk azok számára is, akik a 2007-es, 2010-es, vagy a 2013-as verziót használják, mivel a kezelés tekintetében jelentős különbség nincs. Az Office 2016-ban szintén visszaköszön a leegyszerűsödött megjelenés, bár a lényeg a forma mögött van, a programcsomag ugyanis bizonyos okostelefonokkal, táblagépekkel, a felhőben is működik, sőt akár olyan számítógépen is használható, amelyre nincs telepítve. A fájlokat a OneDrive-ra is menthetjük, bejelentkezés esetén a személyes beállításokat bárhol megtarthatjuk, az Office 365 frissítései pedig automatikusak. Jelen könyvben ismertetjük a szövegszerkesztőt, azaz a Word 2016-ot, a táblázatkezelőt, azaz az Excel 2016-ot, az adatbázis-kezelőt, azaz az Access 2016-ot, a prezentációkészítőt, azaz a PowerPoint 2016-ot, illetve a levelező, névjegy- és időbeosztás nyilvántartót, az Outlook 2016-ot is. Számos helyen olyan további kiegészítéseket is teszünk, amelyek bár nem részei a programok kezelésének, mégis hasznos lehet a munkánk során. A könyvben nem tárgyaljuk az alapismereti részeket, feltételezzük, hogy a Tisztelt Olvasó már …
Tovább a műhöz
Operációkutatás
- Danyi Pál
- 1995
Kiadványunkkal elsősorban az a célunk, hogy tankönyvet adjunk a közgazdász pályára készülő hallgatóink kezébe. Emellett gondoltunk azokra a szakemberekre is, akik már tevékenykednek a gazdasági élet különböző szintjein, és ismereteiket a döntéshozatalnál hasznosítható modellalkotás és matematikai módszertan területén bővíteni akarják egyéni tanulással vagy tanfolyamokon. Szándékunk szerint a könyv jellemzője, hogy az elmélet, a technikai ismeretek és az alkalmazások arányát úgy választja meg, hogy az olvasó mindhárom területen tájékozódhassák. A szigorú bizonyításoktól legtöbbször
eltekintettünk és a megértéshez feltételezett matematikai ismereteket szűk keretek között tartottuk. A középiskolai ismereteken kívül csak olyan eszközöket használtunk fel, amelyek Dr. Komlósi Sándor Bevezetés az egyensúlyi és optimalizáló modellek vizsgálatának matematikai módszereibe című könyvében megtalálhatók. Az alkalmazásokhoz elengedhetetlen algoritmusok és számítógépes megvalósításaik az anyag részét képezik, de a szoftver a módszertant támogatja, nem pedig helyettesíti. A modellalkotáshoz szükséges logikai és matematikai eszközök alkalmazásának készségét megoldott és kitűzött gazdasági problémákkal igyekeztük fejleszteni. Az első kötet a lineáris programozást és annak két speciális esetét, a szállítási és hozzárendelési feladatot tartalmazza. A …
Tovább a műhöz