Keresés
Összes találat megjelenítve : 3
Összes találat megjelenítve : 3
Találatok
Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi minister úr Ő Nagyméltósága múlt évi márczius hó 5-én 64,126/94. sz. a. kelt rendeletével abban a megtisztelő megbízásban részesített, hogy a millennium alkalmából a magyarországi középiskolákat rövid tájékoztató műben ismertessem. Minthogy hosszabb idő óta foglalkozom középiskoláink történetével, s mai állapotukat hivatalos gyakorlatból ismertem meg, tán szabad Volt hinnem, hogy e feladatra a sikernek nem minden reménye nélkül vállalkozhatom. Középiskoláink történetéből a legjellemzőbb vonásokat néhány íven kiemelni és megértetni, vagy a mai szervezet számtalan alkotó részeit kellőképen kiszemelni és csoportosítani, fáradságos és kényes munka. Ha netán a szerkesztés magasabb követelményeit minden igyekezetem mellett sem sikerült a kívánatos mértékben megvalósítanom, annak oka egyéni fogyatkozásaimban, de bizonyára a rendelkezésemre álló anyag bőségében és a tér korlátoltságában is rejlik. E kis dolgozat alkalomszerűsége kizárja a mások nézeteivel való polémiákat, nemkülönben az önállóságnak vezérelvül kitűzését. Mindamellett középiskoláink ismerőjének figyelmét hihetőleg nem fogják kikerülni a feldolgozás módjában s az egyes intézmények paedagogiai méltatásában nyilvánuló azon szempontok, melyeket a magaméinak vallhatok, valamint a történeti áttekintésnek azon szakaszai, melyek saját levéltári …
Tovább a műhöz
Biológia
- Mándics Dezső
- 1996
A biológia az élettel, az élőlényekkel foglalkozó tudomány. Az élő szervezeteket az élettelen világtól egyértelműen megkülönbözteti szabályozott anyagcseréjük és szaporodóképességük. Más szóval az élőlények életjelenségeket mutatnak. Anyagcserét folytatnak, azaz környezetükből különböző anyagokat vesznek fel, azokat átalakítják saját testük felépítéséhez, energiát nyernek belőlük, végül a felesleges anyagokat leadják. Mozognak, vagyis hely-, helyzetváltoztató, illetve belső mozgást végeznek. Ingerlékenyek, tehát felfogják a külső vagy belső környezetükből származó hatásokat, ingereket, és azokra úgy válaszolnak, hogy minél jobban megőrizzék saját, belső egyensúlyukat, tehát alkalmazkodnak. Szaporodnak, vagyis képesek önmagukhoz hasonló utódokat létrehozni. A sejt az élő anyag legkisebb olyan egysége, amelyre minden életjelenség jellemző. Az élőlényeket sejtfelépítésük és anyagcseréjük szerint csoportosítjuk. A prokarióták sejtjeiben nincs elkülönült sejtmag, míg az eukariótákban a mag anyagát hártya választja el a sejtplazmától. A prokarióták közé két törzs, a baktériumok és a kékbaktériumok (régebben: kékmoszatok) képviselői tartoznak. Az eukariótákat jellemző anyagcseretípusuk szerint három nagy csoportba, a növények, az állatok, illetve a gombák közé soroljuk. A növények autotróf élőlények, mert a napfény energiájának …
Tovább a műhöz
Ebben a könyvben a középiskolában oktatott teljes matematikai ismeretanyag tömör összefoglalását kívántuk közreadni. A törzsanyag néven ismert anyagrészeket ezért olyan további témákkal bővítettük, amelyeket részben a speciális osztályokban tanítanak, részben pedig elősegítik a középiskolából a felsőfokú oktatási intézményekbe jelentkezők felkészülését. Ez a zsebkönyv segítséget kíván nyújtani mind a nappali, mind az esti, illetve levelezős középiskolai tanulóknak az aktuális órai anyag megtanulásához, a korábban tanult ismeretek felfrissítéséhez, valamint az érettségi és felvételi vizsgára való felkészüléshez, de az első éves főiskolai és egyetemi hallgatók is hasznosan forgathatják. A könyv megírásában nem kifejezetten didaktikai szempontok vezettek, hanem a feldolgozott anyagrészek diszciplináris egységét kívántuk bemutatni. így egy fejezetben találhatók meg például a geometriai transzformációk, jóllehet ezeket ’a középiskola különböző évfolyamain tárgyalják. A kötet zsebkönyv jellege megkövetelte, hogy a legtöbb esetben csak a fogalmak definiálására, valamint az ezeket összekapcsoló tételek kimondására szorítkozzunk. A tételek közül csak a legnevezetesebbek bizonyítását közöljük. Ennek ellenére számos helyen igyekeztünk példával elősegíteni a fogalmak megértését és a tételek alkalmazását. A definíciókat , a tételeket, a …
Tovább a műhöz