ÁTTEKINTŐ ÉS RÉSZLETES PROGRAM / OVERVIEW AND DETAILED PROGRAM
[7]-15
Áttekintő program / Overview program
8
Részletes program / Detailed program
9-15
Szekcióelőadások / Sessions Chairs
16-94
1. A gyermekkor, a kora gyermekkori nevelés, a szülő-gyermek kapcsolatok története
16-29
2. Az óvodáztatás és az óvópedagógus-képzés története
30-43
3. Családi nevelés, bölcsőde- és óvodaügy napjainkban
44-55
4. Lányiskolák, tanuló nők
56-61
5. Nők a tudománytörténetben
62-69
6. Nők a pedagógusi pályán
70-80
7. International dimensions of early childhood education I.
81-87
8. International dimensions of early childhood education II.
88-94
ABSZTRAKTOK /// ABSTRACTS
16-94
1. A gyermekkor, a kora gyermekkori nevelés, a szülő-gyermek kapcsolatok története
16-29
Mogyorósi Zsolt – Virág Irén: A kora gyermekkori testi nevelés filantropista vetületei
16
PHILANTHROPIC ASPECTS OF EARLY CHILDHOOD PHYSICAL EDUCATION
17
Koós Ildikó: 150 éves a szülői nyelv és a gyermeknyelv kutatásának magyar nyelvtudománya
18
150 YEARS OF THE HUNGARIAN LINGUISTICS OF PARENTAL LANGUAGE AND CHILDREN’S LANGUAGE RESEARCH
19
Kéri Katalin: Anyai teendőkre, kisgyermeknevelésre történő felkészítés a dualizmus korában
20
PREPARATION FOR MOTHERHOOD AND THE RAISING OF YOUNG CHILDREN IN THE AGE OF DUALISM
21
Németh Andrásné Farkas Gabriella: Erzsébet királyné magyarországi kultusza neveléstörténeti megközelítésben – Erzsébet királyné emlékezete a legkisebbek szemével
22
THE CULT OF QUEEN ELISABETH IN HUNGARY VIA AN EDUCATIONAL HISTORICAL APPROACH – THE MEMORY OF QUEEN ELISABETH THROUGH THE YOUNGEST EYES
23
Somogyi Anett: Módszertani-gyakorlati anyagok a „Kisdednevelésben” Kenyeres Elemér szerkesztői időszakában
24
METHODOLOGICAL-PRACTICAL MATERIALS IN “KISDEDNEVELÉS” DURING THE EDITORIAL PERIOD OF ELEMÉR KENYERES
25
Kovács László: Akik az „Isteni szolgálatot illő ének és orgona hanggal” segítették
26
THOSE WHO ASSISTED THE “DIVINE SERVICE WITH FITTING VOICES OF SONG AND ORGAN”
27
Langerné Buchwald Judit: Alternatív pedagógiai koncepciók gyermekképe
28
ALTERNATIVE PEDAGOGICAL CONCEPTS OF THE CHILD
29
2. Az óvodáztatás és az óvópedagógus-képzés története
30-43
Patyi Gábor: Az óvodaügy kérdésköre a második tanügyi kongresszuson (1896) és a korabeli pedagógiai sajtó
30
THE ISSUE OF KINDERGARTENS AT THE SECOND EDUCATIONAL CONGRESS (1896) AND THE PEDAGOGICAL PRESS OF THE TIME
31
Kóger Yvetta: Az ötvenes évek óvodaképének sajtóreprezentációja – metaforák a közvéleményformáló újságok hasábjain
32
PRESS REPRESENTATION OF THE KINDERGARTEN IMAGE OF THE FIFTIES – METAPHORS IN THE COLUMNS OF OPINION-FORMING NEWSPAPERS
33
Somogyvári Lajos: Ideológia az óvodában: a munkára nevelés tematizálása az ötvenes években
34
IDEOLOGY IN KINDERGARTENS: THE APPEARANCE OF WORKING EDUCATION IN THE 1950S
35
Hartl Éva: Óvónőképzés, óvodai hospitálás-gyakorlat az 1930-as évek elején Sopronban
36
KINDERGARTEN TEACHER TRAINING, OBSERVATION PRACTICE IN THE KINDERGARTEN AT THE BEGINNING OF THE 1930S IN SOPRON
37
Németh Dóra Katalin: Gyakorlat és képzés: A Soproni Óvónőképző Intézet gyakorlati képzése és gyakorló óvodái (1964-1972)
38
PRACTICE AND TRAINING: PRACTICAL TRAINING AND PRACTICAL KINDERGARTENS OF THE SOPRON TEACHER TRAINING INSTITUTE (1964–1972)
39
Pásztor Enikő: A Soproni Óvónőképző Intézet gyakorló óvodáinak sajtóreprezentációja az 1970-es években
40
A PORTRAYAL OF THE PRACTISING KINDERGARTENS OF THE KINDERGARTEN TEACHER TRAINING INSTITUTE IN SOPRON DURING THE 1970S
41
Horváth Anna Viktória: A Soproni Óvónőképző Intézet pedagógiai innovációinak sajtóvisszhangja az 1980-as és 1990-es években
42
PRESS COVERAGE OF THE PEDAGOGICAL INNOVATIONS OF THE SOPRON INSTITUTE FOR PRESCHOOL EDUCATION IN THE 1980S AND 1990S
43
3. Családi nevelés, bölcsőde- és óvodaügy napjainkban
44-55
Frang Gizella: Az egyházi bölcsődei nevelés létjogosultsága (A koragyermekkor és az egyházi nevelés)
44
THE RAISON D’ÊTRE OF THE CHURCH CRECHE EDUCATION
45
Szabó Ildikó: A koragyermekkori intervenció a Pedagógiai Szakszolgálat és a bölcsőde együttműködésével Sopronban
46
EARLY CHILDHOOD INTERVENTION IN COOPERATION WITH THE PEDAGOGICAL SPECIALIST SERVICE AND NURSERIES IN SOPRON
47
Révész József: Mit fejlesztünk az óvodában? Az óvodai ének-zenei nevelés jelene, a kreativitás fejlesztésének tükrében
48
WHAT WE DEVELOP IN KINDERGARTEN! THE GIFT OF SINGING AND MUSIC EDUCATION IN NURSERY SCHOOLS, IN THE LIGHT OF CREATIVITY DEVELOPMENT
49
Kloiber Alexandra: Határhelyzetek: egy irodalmi mű női karakterének emlékezete
50
BORDERLINE SITUATIONS: THE MEMORY OF A FEMALE CHARACTER IN A LITERARY WORK
SUSTAINABILITY EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD – CHALLENGES AND METHODOLOGICAL SOLUTIONS
53
Molnár Katalin: Fenntarthatóság – a fejlődés feltétele a jó étel
54
SUSTAINABILITY – GOOD FOOD FOR DEVELOPMENT
55
4. Lányiskolák, tanuló nők
56-61
Horváth Kinga – Tóth Péter: A női szakképzés dualizmuskori helyzete társadalomtörténeti nézőpontból a Magyar Királyi Állami Nőipariskola példája alapján
56
THE SITUATION OF WOMEN’S VET DURING THE DUALISM PERIOD FROM A SOCIOHISTORICAL POINT OF VIEW BASED ON THE EXAMPLE OF THE HUNGARIAN ROYAL STATE WOMEN’S SCHOOL
57
Pálkuti Anikó: Leánytanulók a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégiumban 1905–1918 között, valamint 2008-tól napjainkig
58
GIRLS AT THE CZUCZOR GERGELY BENEDICTINE HIGH SCHOOL AND COLLEGE FROM 1905 TO 1918 AND FROM 2008 TO THE PRESENT
59
Kanczné Nagy Katalin: A női szerep változásaihoz való viszonyulás a műszaki és gazdaságtudományi képzésben tanuló női hallgatók körében
60
ATTITUDES TOWARDS CHANGES IN THE ROLE OF WOMEN AMONG FEMALE STUDENTS OF ENGINEERING AND ECONOMICS
61
5. A gyermek és a család a XXI. században
62-69
Csehiová Agáta – Kiss Beáta: „Asszonyszerelem, asszonysors” – Női szerepek a zeneművészetben, zenetörténetben, zenepedagógiában a 19. század második felében és a századforduló éveiben
62
“FEMALE LOVE, FEMALE FATE” – WOMEN'S ROLES IN MUSIC ARTS, MUSIC HISTORY, MUSIC EDUCATION IN THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY AND AT THE TURN OF THE CENTURY YEARS
63
Molnár Csilla: Torma Zsófia, az első régésznő
64
ZSÓFIA TORMA, THE FIRST FEMALE ARCHAEOLOGIST
65
Bóka Zsolt: Ungár Margit, az első magyar ügyvédnő emlékezete
66
MARGIT UNGÁR, THE FIRST HUNGARIAN FEMALE LAWYER
67
Vódli Zsolt István: Zsidó női sorsok a 20. században: Mangold Éva és lánya mikrobiográfiája
68
JEWISH WOMEN'S DESTINIES IN THE 20TH CENTURY: THE MICROBIOGRAPHY OF EVA MANGOLD AND HER DAUGHTER
69
6. Nők a pedagógusi pályán
70-80
Molnár Béla: Domonkos Nővérek a pedagógusi pályán a dualizmus korában
70
DOMINICAN SISTERS ON THE TEACHING CAREER IN THE AGE OF DUALISM
71
Stela Járosiová: Geőcze Sarolta, a magyar nemzeti nőnevelés úttörője
72
SAROLTA GEŐCZE, THE PIONEER OF HUNGARIAN NATIONAL WOMEN’S EDUCATION
73
Kelbert Krisztina: „A szombathelyi leánynevelés egyik legérdemesebb munkása”, „A modern világnézet első harcos tanára” – Greisinger Ottóné Kerecsényi Ilona (1861–1935) feminista tanárnő pedagógiai munkássága a reformok jegyében
74-75
“ONE OF THE MOST MERITORIOUS WORKERS OF GIRLS’ EDUCATION IN SZOMBATHELY”, “THE FIRST TEACHER STRUGGLING FOR THE PROMOTION OF MODERN WORLDVIEW” – MRS. OTTÓ GREISINGER ILONA KERECSÉNYI (1861–1935) REFORM-MINDED PEDAGOGICAL WORK OF A FEMINIST TEACHER
76
Takács Zsuzsanna Mária: Tanítónők választása: a házasság vagy cölibátus kérdése a 20. század elején
77
FEMALE TEACHER CHOICE: MARRIAGE OR CELIBACY IN THE EARLY 20TH CENTURY
78
Gál Gyöngyi: Pedagógusnők karriertörténetei a migráció árnyékában
79
THE INFLUENCE OF MIGRATION ON FEMALE TEACHER CAREERS
80
7. International dimensions of early childhood education I.
81-87
Arianna Kitzinger: Drama in Action: Creative Literature Classes in Teacher Training
81
Robert Bacalja – Mira Klarin – Jakov Proroković: Fairy tales and folk narratives in the Croatian minority periodical 'Male Crikvene i Školske Novine' (1931-1939)
82
Adam Krzyk: The early childhood education and foreign language acquisition. The story of Marie Curie and the power of education
83
Smiljana Zrilić – Violeta Valjan Vukić – Karmen Marčina Travirka: The social competence of educators – a significant factor in the prevention of the most frequent manifestations of undesirable behavior in early and preschool age children
84
Dominika Provázková Stolinská – Miluše Rašková – Alena Vavrdová: Family and friends in the concept of preschool children
85
Isabel Morales – Emilio Cañadas: Teaching for understanding: How we can make thinking visible in early childhood education
86
Tünde Noémi Csiha: On the Border between Childhood and Adulthood – Initiation Rites in Archaic Societies
87
8. International dimensions of early childhood education II.
88-94
Gergő Vida: Early childhood education from the perspective of special needs education - Intervention and international outlook
88
Alexandra Gomes: Mathematics in Preschool: the situation in Portugal
89
László Varga – Suzy Rosemond: Pedagogical culture change: back to the roots
90
Ágnes Fehér: What is school readiness? Document and content analysis on current use of school readiness terminology in recent international articles
91
Réka Kissné Zsámboki: ’Who is that Freinet?’ – Educational Reforms in Hungarian Pre-School Education in 1989
92
Didem Kepir Sávoy: A psychoeducational approach for teaching self-regulation skills
93
Bence Sipos: Everyday life in a post-apocalyptic world – Questions and challenges of education in the transmedia universe of The Last of Us