BEVEZETÉS – A TANKÖNYVI FORRÁSKUTATÁS LEHETŐSÉGEI (1867–1918)
13-15
FORRÁSDIMENZIÓK
17-
OKTATÁSPOLITIKAI DIMENZIÓ
17-58
A tankönyvkiadás jogi háttere: rendeletek, paragrafusok elemzése
17-45
A vizsgálat célja és forrásai
18-20
Állami keretek: A tankönyvbírálat és tankönyvengedélyezés kérdése
20-21
Eötvös József elképzelései (1867–1871)
21-22
Pauler Tivadar tankönyvi rendeletei (1871–1872)
22
Trefort Ágoston tankönyvi rendeletei (1872–1888)
23-29
Csáky Albin tankönyvi rendeletei (1888–1894)
29-37
Eötvös Loránd tankönyvi rendeletei (1894–1895)
37-39
Wlassics Gyula tankönyvi rendeletei (1895–1903)
39-41
A dualizmus utolsó másfél évtizedének tankönyvi rendeletei (1903–1918)
42-44
Összegzés
44-45
Tantervek
45-52
(Tanügyi) szakmai testületek, bizottságok iratanyaga
52-58
A tankönyvbizottsági értekezlet jegyzőkönyve (1868. augusztus 3–11.)
53-55
Az Országos Közoktatási Tanács jegyzőkönyvei
56-58
PEDAGÓGIAI-ISKOLAI DIMENZIÓ
59-108
Tankönyvek
59-66
Tankönyvszerzői iratanyagok, hagyatékok
66-74
Schultz Imre irathagyatéka
67-74
Iskolai értesítők és a tankönyvhasználat kutatása
74-108
A vizsgálat célja
84-85
Néhány gondolat a dualizmus kori „középiskola” intézménytípusáról
85-86
A vizsgálat forrásai
86-88
Rövid történeti áttekintés a dunántúli állami középiskolákról
89-93
Főreáliskolák
89-91
Főgimnáziumok
92-93
Az újkor történelmének tanításához használt tankönyvek a Dunántúl középiskoláiban
93-105
Segédkönyvválasztás, további taneszközök használata
105-107
Összegzés
107-108
SZAKMAI IRODALOM DIMENZIÓJA
109-127
A dualizmus korabeli tankönyvi (szak)irodalom
109-113
Szakirodalom 1918 után: a dualizmus tankönyveinek kutatása
113-127
A kutatástörténet mint kutatástani diszciplína jelentősége
114-115
A szakirodalomelemzés szakirodalma
115-120
Az 1918 utáni szakirodalom bibliometriai elemzése
120-126
Összegzés
127
ZÁRSZÓ
129-130
FELHASZNÁLT FORRÁSOK ÉS SZAKIRODALOM
131-162
Elsődleges források
131-141
Másodlagos források
141-162
FÜGGELÉK
163-205
A dualista korszak tankönyvekre vonatkozó hazai állami rendeletei
163-168
Részlet az 1869. évi népiskolai tantervből
168-170
Részlet az 1886. évi reáliskolai tantervhez készült utasításokból
170
Az Országos Közoktatási Tanács 1877. december 29-én tartott tanácsülésének tanulmányi bizottsági határozatai
171-173
Schultz Imre (1848–1905) arcképe
174
Kivonat a „Tamási vidéki róm. kath. néptanitóegylet” 1900. év október hó 4-én Hőgyészen tartott rendes közgyűlésének jegyzőkönyvéből
174-175
A Szent István Társulat alelnökének levele Schultz Imréhez (1892)
175-176
Schultz Imre levele a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumnak (1870)
176-177
A Győri Magyar Királyi Állami Főreáliskolában használt tankönyvek jegyzéke tantárgyak szerint (1876/77. tanév)
177-179
Részlet a Székesfehérvári Magyar Királyi Állami Főreáliskolában elvégzett tananyag jegyzékéből (1880/81. tanév)
180-181
Részlet Molnár László A tanítás tankönyve… c. munkájából
182-183
Részlet Alexander Bernát Az olvasókönyvről c. művéből
183-185
1. táblázat: Iskolatípusok szerinti tankönyv kötetkatalógusok (OPKM)
186
2. táblázat: Magyar állami főreáliskolák és főgimnáziumok a Dunántúlon (települések szerint, 1867–1918 között)
186
3. táblázat: A vizsgált dunántúli nyolcosztályos magyar állami főreáliskolák és főgimnáziumok létrejötte (1867–1918) és az áttekintett értesítők tanévei
187
4. táblázat: A dualizmus kori tankönyvek kutatásának 1918 utáni szakirodalma időrendi bontásban
188-195
1. térkép: Magyar állami (fiú)középiskolák a Dunántúlon (1867–1918)
196
2. térkép: A dunántúli magyar állami főreáliskolák 6. osztályában használt történelemtankönyvek (1876/77. és 1902/03. tanév között)
197
3. térkép: A dunántúli magyar állami főreáliskolák 6. osztályában használt történelemtankönyvek (1903/04. és 1918/19. tanév között)
198
4. térkép: A dunántúli magyar állami főreáliskolák 6. osztályában használt történelemtankönyvek (1919/20. és 1949/50. tanév között)
199
5. térkép: A dunántúli magyar állami főreáliskolák 7. osztályában használt történelemtankönyvek (1876/77. és 1903/04. tanév között)
200
6. térkép: A dunántúli magyar állami főreáliskolák 7. osztályában használt történelemtankönyvek (1904/05. és 1918/19. tanév között)
201
7. térkép: A dunántúli magyar állami főreáliskolák 7. osztályában használt történelemtankönyvek (1919/20. és 1949/50. tanév között)
202
8. térkép: A dunántúli magyar állami főgimnáziumok 6. osztályában használt történelemtankönyvek (1884/85. és 1902/03. tanév között)
203
9. térkép: A dunántúli magyar állami főgimnáziumok 6. osztályában használt történelemtankönyvek (1903/04. és 1918/19. tanév között)
204
10. térkép: A dunántúli magyar állami főgimnáziumok 6. osztályában használt történelemtankönyvek (1919/20. és 1949/50. tanév között)
205
11. térkép: A dunántúli magyar állami főgimnáziumok 7. osztályában használt történelemtankönyvek (1884/85. és 1903/04. tanév között)
206
12. térkép: A dunántúli magyar állami főgimnáziumok 7. osztályában használt történelemtankönyvek (1904/05. és 1918/19. tanév között)
207
13. térkép: A dunántúli magyar állami főgimnáziumok 7. osztályában használt történelemtankönyvek (1919/20. és 1949/50. tanév között)
208
1. diagram: A dualizmus kori tankönyvekkel, azok kutatásával kapcsolatos publikációk számának évenkénti alakulása (1926–2017)
209
SOURCE DIMENSIONS IN HUNGARIAN TEXTBOOK RESEARCH (1867–1918)