Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/1)
Szerkesztő: Bugár M. IstvánCím: Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/1)
Alcím: I. kötet
Sorozatcím: Catena. Fordítások; 6. | Sorozat szerkesztő: Somos Róbert
Fordítók: Bugár M. István ; Kövér András; Hasznos Andrea
Megjelenési adatok: Paulus Hungarus - Kairosz, Budapest, 2004. | ISSN: 1587-2580 | ISBN: 963-9568-74-0ö | ISBN 963-9568-36-8
A kérdés, hogy a keresztények mikor és miért kezdtek képeket alkalmazni a szakrális szférában a VIII-IX. századi bizánci és frank képvita óta foglalkoztatja a művelt közvéleményt. A kérdést, amely azóta többször (így a reformáció idején, majd a XIX. századtól a történeti kutatások felvirágzásával) újra felvetődött és vitát váltott ki, a kezdetektől hatalmas filológiai apparátussal, források kutatásával igyekeztek megoldani. Régi szövegeket és ritka kéziratokat kerestek elő, idézetek, és hitelességük igyekezték bizonyítani vagy cáfolni. Az álláspontokon természetesen mindig otthagyta bélyegét a kutató személyes meggyőződése, lett légyen szó képtisztelőről vagy képrombolóról, ortodox, katolikus, keleti keresztény vagy protestáns tudósról, modern vagy posztmodern művészet- illetve vallástörténészről. A hatalmas intellektuális erőfeszítés ellenére a mai napig nem sikerült konszenzust kialakítani számos kérdésben, és gyakran elfogult, vagy hibás nézetek ismétlődnek a kézikönyvekben vagy a szakirodalomban. | Ezért a legfontosabb feladat, hogy a kutatók és az érdeklődők számára hozzáférhetővé tegyük lehetőség szerint az összes ismert forrást. Két fontos hasonló jellegű gyűjtemény vállalkozott erre a feladatra. Az egyik Cyril Mango angol nyelvű forrásgyűjteménye a bizánci művészettörténethez, a másik H. Georg Thümmel forráskiadásai német fordítással kísérve, melynek számozását az ott is közölt szövegek esetében a margón § jellel minden esetben jeleztem. E két munkát magam is felhasználtam, azonban mindkét gyűjtemény szinte kizárólag a görög forrásokra korlátozódik, csak esetenként vesz figyelembe egy-egy keleti (szír, örmény) szöveget, míg a latin anyagot teljesen mellőzi — és egyébként is kiegészítésre szorul. Ez az egyoldalúság Mango esetében csak egyetemes szempontból az, hiszen az ő célja a bizánci művészettörténet segédanyagát hozzáférhetővé tenni.
Kategóriák: Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Ókor, Ókeresztény művészet, Képteológia, Keresztény művészet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Ókor, Ókeresztény művészet, Képteológia, Keresztény művészet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/1) (első kötet)(ez a kötet)
- Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/2)
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozati címlap
Címlap
Impresszum
Tartalom
Előszó
7-11
Bevezetés
13-43
1. A szakrális kép
13-16
2. A kultikus művészet legitimitásának kérdése az ókorban
17-22
3. Képek a keresztény kultuszban Nagy Konstantintól Justinianusig az írott források szerint
23-43
3.1. Diaktikus funkció
23-24
3.2. Compunctio
24-25
3.3. Ex voto
25-27
3.4. Képek és zarándoklatok
27-30
3.5. Apotropaikus erő és csodás történetek
30-31
3.6. Hódolat és imádság
31-33
3.7. A hitelesség
34-35
3.8. Egyházi és privát szféra
35-36
3.9. Médium és tematika
36-38
4.1. Képviták
39-40
4.2. A képteológia kezdetei
40-43
Képvita a görög-római gondolkodásban [A]
45-95
Képtilalom a késő ókori zsidó vallásban [B]
97-108
Keresztény apológia a pogány képkultusz ellen és az első keresztény képi ábrázolások [C]
109-144
Képek a keresztény kultuszban IV-VI. század) [D]
145-286
Hátsó borító