A nevelés problémáinak kutatási módszerei és technikája
Szerkesztők: Petrikás Árpád ; Zrinszky LászlóCím: A nevelés problémáinak kutatási módszerei és technikája
Sorozatcím: A Magyar Pedagógiai Társaság Neveléselméleti Szakosztálya és az Orosz Szocialista Föderatív Köztársaság Pedagógiai Társaságának sorozata
Fordító: Petrikás Árpádné
Megjelenési adatok: Magyar Pedagógiai Társaság, Budapest - Moszkva, 1973.
A felnövő nemzedék kommunista nevelésének feladatai szorosan kapcsolódnak az egyes emberek személyiségének sokoldalú fejlesztéséhez. E feladatok rendkívül nagy jelentőségét a Szovjetunió Kommunista Pártjának XXIV. és a Magyar Szocialista Munkáspárt X. Kongresszusának határozatai is kiemelték. E feladatok végrehajtása megköveteli a nevelés területén folyó kutatómunka további szélesítését, metodológiai és metodikai szintjének emelését. A neveléstudomány sikerei jelentős mértékben függnek a szociahsta országok tudományos erőfeszítéseinek egyesítésétől, a kommunista nevelés egységes elveire épülő szocialista pedagógia további fejlődésétől. Az ilyen alkotó együttműködés általános alapjait „A KGST tagországai közti kooperáció további elmélyítésének és tökéletesítésének és szocialista gazdasági integrációjuk fejlesztésének komplex programja” tartalmazza, amely tervbe vette az információcserét s a tapasztalatcserét az oktatás, a káderek képzése és továbbképzése területén. E program megvalósításához járult hozzá a szocialista országok nevelés-elméleti kutatóinak első konferenciája, amelyet 1971 nyarán Moszkvában tartottak. Szovjet és a magyar neveléselméleti szakemberek három éve együttesen vizsgálják a közösségi nevelés elméleti és módszertani problémáit. Baráti kapcsolataik megszilárdításában több találkozó játszott szerepet, amelyre Moszkvában, a Szovjetunió Neveléstudományi Akadémiájának a nevelés általános problémáival foglalkozó Tudományos Kutató intézetében, az iskolaközösség nevelési problémáinak laboratóriumában, az OSZFSZK Pedagógiai Társaságának Központi Tanácsában, illetve Budapesten, a Magyar Pedagógiai Társaságban és az Országos Pedagógiai Intézetben került sor. Ezek a találkozások lehetővé tették, hogy megállapítsuk a közös munka bizonyos eredményeit, kijelöljük a közös kutatási feladatok perspektíváit.
Több metodológiai jellegű kérdést vitatták meg, mint például a pedagógiai kutatások módszerének struktúrája és specifikuma, alapelvek a közösség és az egyes tanulók neveltségi szintjének tanulmányozásában, a szociológiai és szociálpszichológiai módszerek szerepe és helye a pedagógiai kutatásokban, mérések a nevelés szférájában, a nevelési problémák kutatásának kibernetikai megközelítése, illetve megvizsgáltuk a pedagógiai tények és jelenségek tanulmányozásának módszertani kérdéseit. E találkozások során kidolgoztuk a további alkotó együttműködés formáit is. A közös tevékenység hagyományainak megfelelően az együttműködés intenzívebbé tétele két úton valósul meg: a tudományos információk rendszeres cseréjével, s olyan meghatározott problémák együttes kidolgozásával, amelyek a neveléselméleti kutatások hatékony módszereinek és eszközeinek keresését követelik meg. Ezek az utak már eddig is eredményeseknek bizonyultak az Országos Pedagógiai Intézet és a Szovjetunió Neveléstudományi Akadémiája Általános Neveléselméleti Tudományos Kutatóintézete munkatársainak együttes kutatómunkájában.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Pedagógia, Pedagógiai kutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Pedagógia, Pedagógiai kutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozati címlap
[1]
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Az olvasóhoz
5-6
I.
[7]
A.T.Kurakin A tudományos információ gyűjtésének és feldolgozásának módszerei
9-12
Nagy Sándor Kísérlet a pedagógiai módszerek definiálására és felosztására
13-22
L.I.Novikova A közösség pedagógiájának metodológiai aspektusai
23-28
Zrinszky László A neveltségi szint meghatározásának módszertani elveiről
29-39
II.
[41]
Domján Károly A pedagógiai kutatások néhány kérdése
43-48
V.I.Petrova Komplex diagnosztikai módszerek alkalmazása a kisiskolások erkölcsi fejlődésének vizsgálatánál
49-51
V.SZ.Hancsin A tanulók erkölcsi fejfődésének standardizáűlt jellemzése
52-55
Szélely Tibor A neveltségi szint vizsgálata a gyermeki-közösségi tevékenység folyamatában
56-62
L.K.Pelipenko A család mint serdülők erkölcsi fejlődésének tényezője
63-65
Sántha Pál A családi környezet hatásának néhány vizsgálati módszeréről és eredményeiről
66
I. A családi környezet megismerésének forrásai és az adatok feldolgozása
6667
II. Egy családkörnyezeti vizsgálat módszereiből
67-69
III. A vizsgálat eredményei a családkörnyezeti tényezők hatásairól
69-71
IV. Néhány pedagógiai következtetés
71-72
B.Z.Vulfov Kérdőívek alkalmazása a konkrét pedagógiai kutatásokban
73
Nagy Andor A televízió nevelőhatásának vizsgálatáról-Egy felmérés tapasztalatai-
77-80
A.V.Mudrik A gyermeki környezet aktív megfigyelése mint a kutatás módszere
81-83
Petrikás Árpád A pedagógiai szituáció felhasználása a nevelési jellegű vizsgálatokban
84-88
O.Sz.Gazman Hogyan érzékelik az "újoncok" a közösség szellemi atmoszféráját
89-92
A.M.Nyizova A "rejtett kamerák" stratégiája a pedagógiai kutatásokban
93-95
R.D.Triger Serdülők vizsgálata a "színpadi önkifejezés" szituációjában
96-98
Tóth Béla Illusztráció és szöveg kapcsolatának vizsgálata sz olvasókönyvekben
99-102
III.
103
A.T.Kurakin Modellálás a pedagógiai kutatásokban
105-112
M.D.Vinogradova
113-116
Hunyady Györgyné Kutatási módszer a tanulmányi munka közösségformáló hatásának vizsgálatához
117-123
A.V.Budanov A közösségen belüli csoportosulások vizsgálata természetes kísérlet útján
124-126
Kalmár Magda Az ikolai és a kollégiumi tanulócsoportok társas szerkezetének vizsgálata
127-131
A.V.Kiricsuk Mennyiségi mérések a közösségen belüli viszonyok kutatásában
132-136
V.M.Galuzinszkij A személyiség fejlődési folyamatának visszatükrözése információk gyűjtése során
137
Majzik Lászlóné A rangsorbaállítás mint a nevelési eredményvizsgálat módszere
147-151
Függelék
[153]
A nemzetközi levelező szeminárium résztvevői(1972)
155-156
Содержание
157-159
Inhaltsverzeichnis
161-163
Table of Contents
165-166
Tartalomjegyzék
167
A magyar pedagógiai társaság kiadványai
168
Hátsó borító
170