A Pécsi Tanárképző Főiskola harminc éve corvina logo

Szerkesztő: Wéber Mihály
Cím: A Pécsi Tanárképző Főiskola harminc éve
Alcím: 1948-1978
Megjelenési adatok: Pécsi Tanárképző Főiskola, Pécs, 1979. | ISBN: 963-641-060-7

coverimage Főiskolánk vezetősége elhatározta, hogy különkiadványban emlékezik meg intézményünk fennállásának 30. évfordulójáról — pótolva ezzel azt a mulasztást is, amelyet a 25 éves jubileumra tervezett tanulmánykötet elmaradása okozott. Az ilyen visszapillantás nemcsak az emlékezés méltó formája, hanem egyúttal alkalom a tanulságok összegezésére is, mert fényt derít arra az útra, amelyet intézményünk három évtizedes fejlődése során megtett, s amelynek egyes részleteit, fordulóit lassanként homály fedi. Főiskolánk, amely az immár felszabadult és a szocializmus építésének útjára lépett ország szülötte volt, három hasonló intézménnyel együtt 1948. október 18-án — tehát kerek 30 esztendeje — nyitotta meg kapuit azok számára, akik a közoktatás forradalmi vívmányaként létrehívott általános iskolában végzendő tanári munkát választották jövendőbeli élethivatásuknak. Az az út, amelyet intézményünk három évtized alatt megtett, nem volt könnyű, mert úttörő munkát jelentett, s ugyanakkor nem kerülhette el a gyakori - olykor nem is eléggé megalapozott - változásokat sem. A küzdelem, a gyakran változó igényekhez, szervezeti feltételekhez és képzési követelményekhez való alkalmazkodás azonban csak megedzette főiskolánkat, és állandó megújulásra, a jobb, az eredményesebb megoldások keresésére serkentette. A fejlődés hatalmas ívű. A 30 évvel ezelőtt csupán néhány lelkes oktatóval és nem kevésbé lelkes, kis létszámú hallgatóval indult Pécsi Pedagógiai Főiskola napjainkra hatalmas tanárképző intézménnyé fejlődött, ahol — a két gyakorló iskola pedagógusait is figyelembe véve — közel 300 oktató készíti fel a tanári hivatás gyakorlására a levelezőkkel együtt a 3000-es létszámot elérő hallgatósereget. A kötet terjedelmi korlátok miatt rövid, de az adatok és az elemzések révén jól érzékelhető áttekintést nyújt intézményünk fejlődéséről. A szinte viharos átalakulási szakaszokat jelzik a szerkezeti és tantervi módosítások, a különböző reformok. Leküzdve a változások hullámveréseit, jutott el intézményünk a stabilitás szakaszáig, a 4 éves, két szakos képzés kialakulásáig. E képzési rendszerről joggal állapítható meg, hogy a legjobb megoldás mind szervezeti, mind tartalmi tekintetben, mert kitűnően igazodik az iskolai és a szélesebb társadalmi igényekhez. Hírt ad a kiadvány nevelő és oktató munkánk alakulásáról, intézményünk tudományos tevékenységének fejlődéséről, továbbá a kulturális életében, a közművelődésben és a társadalmi élet szinte minden területén betöltött egyre növekvő szerepéről. Képet ad a tanszékek, a gyakorló iskolák, a könyvtár munkájáról, az immár másodízben „kiváló” minősítést nyert kollégiumunk életéről, valamint az egyre szélesedő és mélyülő külföldi kapcsolatainkról. A rövid történeti áttekintésen túl emléket kíván állítani ez a kiadvány az alapítóknak, a mindig újat és jobb megoldást keresőknek, a száz és száz nehézséget leküzdő oktatóknak, hallgatóknak, adminisztrációs és technikai dolgozóknak, akik közös, vállvetett munkával segítették intézményünket abban, hogy ismert és elismert főiskolává növekedett fel 30 év alatt. Amikor a Pécsi Tanárképző Főiskola 30 éves fejlődésének történetét bemutató kiadványt útjára bocsátom, szívesen vállalt kötelezettségemnek teszek eleget, ha intézményünk vezetősége nevében köszönetemet fejezem ki mindazoknak, akik e kötet megalkotásához bármilyen formában is segítséget nyújtottak.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Bevezetés
5-6
Az oktató-nevelő, tudományos és művészeti alkotótevékenység
7-86
   Az oktatómunka és az oktatási rendszer fejlődése
7-24
      1. A hároméves szakcsoportos képzés időszaka(1848-1950)
10-11
      2. A kétéves kétszakos képzés időszaka(1950-1954)
11-15
      3. A hároméves kétszakos képzés időszaka(1954-1959)
15-19
      4. A négyéves háromszakos képzés időszaka(1959-1964)
19-21
      5. A négyéves kétszakos képzés időszaka(1964-)
21-23
   A nevelőmunka és annak fejlődése
24-55
      1. A kezdeti időszak(1948-1956)
25-34
      2. Az ellenforradalom és a konszolidáció ideje(1956-1966)
35-45
      3. A nevelőmunka színvonalemelésének törekvései(1967-től)
45-55
   A társadalomtudományi tanszékek oktatóinak tudományos munkája
56-73
      A társadalomtudományi kutatások tartalmi kérdései
61
      A Neveléstudományi Tanszék
62
      A Pszichológiai Tanszék
63-64
      A Marxizmus-Leninizmus Tanszék
64
      A Történelem Tanszék
65
      A Magyar Nyelvészeti Tanszék
66-68
      A Magyar Irodalomtudományi Tanszék
68-69
      Az Orosz Tanszék
69
      Az Angol Tanszék
70
      A Délszláv Tanszék
70-71
      A Német Tanszék
71
      A Testnevelési Tanszék
71-72
      A Rajz Tanszék
72-73
      Az Ének-Zene Tanszék
73
   A természettudományi tanszékek oktatóinak tudományos kutatómunkája
74-84
      A kutatómunka tartalmi kérdései
76-84
         Jegyzet- és tankönyvírói tevékenység
76-77
         Kutatások az oktatás - nevelés körében
77-79
         Szaktudományi kutatások
79
         Az Állattani Tanszék
80
         A Fizikai Tanszék
80-81
         A Földrajz Tanszék
81
         A Kémiai Tanszék
82
         A Matematika Tanszék
82
         A Mezőgazdasági Tanszék
82-83
         A Műszaki Tanszék
83
         A Növénytani Tanszék
83-84
   Művészeti alkotások
85-86
      Az Ének-Zene Tanszék oktatóinak művészi alkotó munkája
85-86
      A Rajz Tanszék oktatóinak művészi alkotó munkája
86
A politikai és társadalmi szervezetek
87-117
   A Párt szerepe és tevékenysége
87-97
   Az ifjúsági mozgalom
98-117
      1. A MEFESZ időszaka(1948-1950)
98-99
      2. A DISZ megalakulásától felbomlásáig (1950-1956)
99-103
      3. Az ellenforradalom ideje(1956)
103-104
      4. A KISZ megalakulásától tömegbefolyásának megnövekedéséig(1957-1959)
104-106
      5. A KISZ I. kongresszusától a feladatok és módszerek differenciálásáig(1960-1966)
107-110
      6. A KISZ KB Irányelveinek kiadásától napjaink feladatainak teljesítéséig(1966-1978)
110-117
Diákköri mozgalom
118-123
A Szakszervezet
124-127
A Magyar-Szovjet baráti társaság
128-131
A kulturális és sportmunka
132-153
   A kulturális élet
132-145
      1. A hallgatók felkészítése a közművelődési feladatokra
133-142
      2. A főiskolai oktatók és hallgatók részvétele az össztársadalmi jelentőségű közművelődési terv területi feladatainak megoldásában
142-144
      3. A közművelődés fejlesztését célzó, a tanszéki oktatók és hallgatók által közösen végzett tudományos kutatómunka
144-145
   A sportegyesület és a sportegyesületi tevékenység
146-153
A gyakorló általános iskola, a kollégium, a könyvtár
154-185
   A gyakorló általános iskola
154-165
      Az 1. sz. Gyakorló Általános Iskola
154-159
      A 2. sz Gyakorló Általános Iskola
159-160
      A gyakorlati képzés rendszere
160-163
      Tanár, tanítvány, hallgató
164
      A gyakorló iskola mint kísérletező iskola
164-165
   A kollégium
166-170
      A megalakulás
166
      A diákotthontól a kollégiumig
166-168
      A kollégium
168-169
      A kiváló kollégium
169-170
   A könyvtár
171-184
      A könyvtár állománya
174-176
      Feltáró tevékenység, katalogizálás
176-177
      Kölcsönzési tevékenység, olvasószolgálat
177-180
      A főiskolai feladatkörökből származó könyvtári feladatok
180-182
      Összegzés, a jövő feladatai
182-184
A Főiskola kisugárzó szerepe
185-192
   A fősikola helye, szerepe Pécs város közoktatási, közművelődési életében
185-192
      A főiskola kapcsolatai a város közoktatási életével
185-186
      A főiskola helye, szerepe Pécs közművelődési életében
186-187
      1. A hallgatók felkészítése a közművelődési feladatokra
187-189
      2. A főiskola oktatóinak és hallgatóinak részvétele Pécs közművelődési feladatainak megoldásában
189-191
      3. A közművelődés fejlesztését célzó tudományos kutatómunka
191-192
Részvétel a pedagógusok továbbképzésében
193-197
   A továbbképzések irányítása, szervezése főiskolánkon
194
   A főiskola és a megyék közötti kapcsolatok
194
   A továbbképzésekben alkalmazott szervezeti formák
195-197
      Egy éves szakmai-módszertani tanfolyamok
195
      Komplex tanfolyamok
195
      Továbbképzési előadások, bemutató tanítások, tapasztalatcserék
195-196
      A főiskola továbbképzési munkájának számszerű alakulása
196
      A továbbképzési tapasztalatok felhasználása a tanárképzésben
196-197
Nemzetközi kapcsolatok
198-204
   1. Közvetlen kapcsolatok
198-202
   2. Ösztöndíjas tanulmányutak, meghívások
202-203
   3. Külföldi nyelvtanfolyamok
203-204
A 30 év legfontosabb adatai
205-241
   Eseménytörténet, Gazdasági fejlődés
205-241
      1948
205
      1949
205-206
      1950
206-207
      1951
207-208
      1953
208-209
      1954
209-210
      1955
210
      1956
210-211
      1957
211
      1958
211-212
      1959
212-213
      1960
213-214
      1961
214-215
      1962
215-216
      1963
216-217
      1964
217-219
      1965
219-220
      1966
220-221
      1967
221-223
      1968
223-224
      1969
224-225
      1970
225-226
      1971
226-228
      1972
228-229
      1973
229-231
      1974
231-232
      1975
232-233
      1976
233-236
      1977
236-240
      1978
240-241
Névjegyzékek
242-258
Kitüntetettek
259
Emlékezés
260-261
Dokumentációk
263-292
Tartalom
293-294
Hátsó borító