Zsidóság a hispán világban
Szerkesztő: Anderle ÁdámTovábbi szerzők: Anderle Ádám; Szászdi Nagy Ádám; Martínez, Valentina Garza; Pérez Zevallos, Juan Manuel; Ladányi-Túróczy Csilla; Kovács Anita ; Szilágyi Ágnes Judit; Harsányi Iván ; Sáringer János; Kocsis Judit ; Kukovecz György; Lilón, Domingo; Torbágyi Péter; Szente Varga Mónika; Szászdi István Leon-Bórja
Cím: Zsidóság a hispán világban
Fordítók: Kaszáné Váró Borbála; Katona Eszter
Megjelenési adatok: SZTE Hispanisztika Tanszék, Szeged, 2004. | ISBN: 963-482-683-0
Konferenciánk témája szempontjából Dominguez Ortíznak a Katolikus Királyok korszakáról írott megállapítása lehetne kiindulópont. Dominguez Ortiz szerint a spanyol történelemnek ez a legfontosabb korszakhatára, amelytől a spanyol történelem „ezelőttre és ez utánra” osztható. Ahogy ő írja: “En la historia de Espana hay un antes y un después de los Reyes Católicos.”
Mert konferenciánk meghatározó periódusa is 1492, a zsidók Spanyolországból történő kiűzése miatt. „Ez előtt”, amikor a konferenciánk címében jelzett problémakör dimenziói és kontúrjai az Ibériai-félszigetre utalnak, erre az 1492 előtti időszakra korlátozódnak. Ám ez a periódus is vibrálóan gazdag tematikát mutat. A vizigót korszak zsidókra vonatkozó dokumentumaitól a kiűzés pillanatáig ívelő csaknem ezer évről van ugyanis szó, amikor az elfogulatlan történész megállapíthatja, hogy a zsidóság (a baszkokkal együtt) az Ibériai-félsziget legrégibb népe; ám attól kezdve, hogy Recared király 5S9-ben felvette a katolikus vallást és államvallássá tette, a zsidó nép helyzete meglehetősen nehézzé vált a félszigeten. Miközben a tudomány (orvoslás, filozófia) csúcsait ők reprezentálták, a városi gazdaság és pénzügyek, a korszerű államigazgatás aktorai is e szférából jöttek, és a központi hatalom szakértőbázisát jelentik, eközben ugyanakkor a „menetrendszerűen” megjelenő antijudaizmus hullámainak, a pogromoknak a célpontjai is ők, melyeknek mozgatóit a spanyol katolikus egyház alsópapságában találhatjuk meg. Európa legrégibb zsinagógája Toledóban, vagy a sevillai, toledói, cordobai juderías (zsidó negyed) megkövült emléke ma turisták látványossága a toledói El Tránsito múzeummá formált zsinagógájával együtt, ahol I. János Károly 1992-ben mondott beszédének néhány sora fogadja a külföldi turistát, amelyben az uralkodó megköveti Sefarad (Spanyolország) 1492-ben kiűzött spanyol-zsidó polgárait. Ennek a „korai” ibériai korszaknak a kutatása csupán a Franco-diktatúra után kapott nagyobb lendületet. Julio Caro Baroja, aki a Los Judíos en la Espana Moderna y Contemporánea című hatalmas, három kötetes művének második kiadásában szemléletesen ír arról, hogy munkájának első kiadása milyen nehézségekbe ütközött, és milyen heves támadások érték; a „cionizmus ügynökeként” minősítették, s végül könyvét be is tiltották. Ezért 1975 után természetesen önálló kutatási iránnyá-témává vált a Franco-diktatúra antiszemitizmusa, illetve az antiszemitizmus kérdése általában is Spanyolországban és a spanyol történetírásban. Ez egyébként a zsidóságnak a spanyol történeti fejlődéshez történő kulturális hozzájárulását is érintette, új dimenzióba emelve a két történész-óriás, Claudio Sánchez Albornoz és Amerigo Castro közötti évtizedes vitát. Magyarul ma még keveset olvashatunk minderről. A nagy hispán-zsidó filozófus, Maimonides már magyarul is olvasható; de ennek az 1492 előtti korszaknak szép, irodalmi nyomatát jelentheti Feuchwanger. A toledói zsidó nő vagy Noah Gordon: A zaragozai orvos című regénye is.
Kategóriák: Szociológia, Történelem
Tárgyszavak: Politika, Zsidóság, Üldözés, Kisebbség
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Politika, Zsidóság, Üldözés, Kisebbség
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
Anderle Ádám: Bevezetés. A zsidóság a hispán világban. A kérdés dimenziói és kontúrjai
5-12
Felhasznált fontosabb irodalom
12
Ádám Szászdi Nagy: Kolombusz Kristóf származásáról. Új adatok
13-25
István Szászdi León-Borja: A converso Luis de Santángel. Két új dokumentum a Katolikus Királyok pénzügyeiben vállalt szerepének megismeréséhez
27-38
I. A korszak
28-29
II. Santángel és az 1492-es út pénzügyi fedezete
29-36
Dokumentum melléklet
37-38
Valentina Garza Martínez - Juan Manuel Pérez Zevallos: Egy zsidó az újhispán politikai életben: Luis de Carvajal y de la Cueva
39-53
Felhasznált irodalom
51-53
Ladányi-Turóczy Csilla: Túlélési stratégiák - a portugál conversók
55-71
Felhasznált irodalom
70-71
Kovács Anita: Szefárd közösség Bécsben
73-82
Felhasznált irodalom
82
Szilágyi Ágnes Judit: Tolerancia vagy pragmatizmus? Gondolatok a portugál új állam tipológiájához
83-94
Felhasznált irodalom
93-94
Harsányi Iván: Meggyőződés vagy kötelességteljesítés. Ángel Sanz Briz szerepe az üldözött magyar zsidók védelmében (1944)
95-107
Bibliográfia
106-107
Sáringer János: A portugál diplomácia zsidómentő akciói Budapesten, 1944-1945
109-117
Felhasznált irodalom
117
Anderle Ádám: Müller Miklós spanyol korszaka
119-127
Kocsis Judit: Hagyományőrzés és asszimiláció az argentin irodalomban: Alberto Gerchunoff
129-149
A felhasznált irodalom
147-149
Kukovecz György: Tranzitdiaszpóra (Vázlatok a kubai zsidóságról)
151-174
Irodalom
173-174
Domingo Lilón: A zsidóság a Dominikai Köztársaságban Trujillo idején
175-186
Bevezetés
175
Az 1937-es haiti mészárlás
175-178
Trujillo bevándorlási politikája
178-181
A közép-európai zsidók
181-185
Felhasznált források és irodalom
186
Torbágyi Péter: Adatok a latin-amerikai magyar zsidóság történetéhez
187-197
Bibliográfia
196-197
Szente Varga Mónika: Magyar zsidók Mexikóban (1920-1950)
199-211
Érkezők
199-201
Belpolitikai helyzet
201-203
Születések
203-205
Születések
205-206
Belépés Mexikóba
207
Mexikói lakhely
208
Közösségi élet
208-210
Források és bibliográfia
211
Szerzőink
212
Indice
213-214
Hátsó borító