A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
Szerző: Babbie, Earl R.Cím: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
Fordítók: Kende Gábor; Szaitz Mariann
Megjelenési adatok: Balassi Kiadó, Budapest, 2008. | ISBN: 978-963-506-764-0
"Jó néhány” évvel ezelőtt volt (kimondani sem szeretem, pontosan mennyivel), hogy elkezdtem kutatásmódszertant tanítani. Kurzusomon főként a survey-módszerekkel (a kérdőíves felvételekkel) foglalkoztam, és az első szemeszterben mindössze hat hallgatóm volt. A félév előrehaladtával egyre kevésbé feszélyezett az oktatói helyzet, s az órákat hamarosan már a szobámban tartottam, hogy szükség esetén a saját könyvtáramból adhassak kölcsön egy-egy fontosabb könyvet.
Meglehetősen zavart azonban a kurzus idején az, hogy nem találtam jó tankönyvet a kérdőíves felvételek módszertanáról. Ismereteim alapján úgy tűnt, kétféle tankönyv létezik. Az egyik fajta olyan elvontan fogalmazta meg a kutatás-módszertan elméleti logikáját, hogy attól tartottam, a diákok nem tudják majd az általános elveket átültetni a gyakorlatba, a kutatás valódi világába. A másik csoportba tartozó - gyakran „szakácskönyveként aposztrofált - munkák pedig, épp ellenkezőleg, egészen részletes, lépésről lépésre vezető utasításokban adták meg, hogyan kell egy surveyt elvégezni. Ezek a munkák azonban, sajnálatos módon, csak a szerzők által ismertetettekhez rendkívül hasonló felvételek elvégzésére készítették fel a diákokat. Úgy tűnt, hogy sem az elvont, sem a szakácskönyvszerű megközelítés nem igazán alkalmas a hallgatók vagy a tanáraik számára. Egy szép napon azon kaptam magam, hogy egy papírlapra éppen az eszményi tankönyv tartalomjegyzékét jegyezgetem. A tudományos kutatás alapjául szolgáló három fő elv köré szerveződött: 1.A tudományos kutatás alapjául szolgáló elméleti alapelvek megértése. 2.Annak áttekintése, hogy ezek az elvek hogyan jelennek meg a kutatás végzésére szolgáló bevett módszerekben. 3. Felkészülés arra, hogy ha a körülmények folytán a bevett technikák nem volnának rutinszerűen alkalmazhatók, megfelelő kompromisszumos megoldásokat találjunk. Másnap, váratlanul, levél érkezett a Wadsworth Kiadó szociológiai szerkesztőjétől: nem volna-e kedvem tankönyvet írni a kérdőíves felvételek módszertanáról! A Survey Research Methods első kiadása 1973-ban jelent meg. Hamarosan az én és szerkesztőim tudomására jutott néhány jó és rossz hír. Az első jó hír az volt, hogy szinte mindegyik, kérdőíves felvételekkel foglalkozó módszertanoktatónak tetszett a könyv, és úgy tűnt, az ország minden survey-módszertan-kurzusán ezt a könyvet használják. A rossz hír az volt, hogy nagyon kevés survey-módszertan-kurzus volt. Végül az is kiderült, hogy az általánosabb kutatásmódszertani kurzusokat tartó kollégák közül is sokan a mi könyvünket választották alapkönyvnek, más, a terepkutatást, a kísérletet stb. tárgyaló könyvekkel kiegészítve. Mialatt a mi, kissé specializált könyvünkhöz igazodtak, sokan közülük azt javasolták a Wadsworthsarkallt a változtatásokra. Például: a társadalomtudományok gyakorlata és az alkalmazott módszerek folyamatosan változnak, tehát a könyv csak úgy maradhat naprakész és használható, ha állandóan korszerűsítjük. Oktatói munkám során gyakran előfordul, hogy az alapvető témák bemutatására a korábbinál jobb módokat találok. Kollégáim is gyakran megosztják velem elgondolásaikat bizonyos témák oktatásáról. Ezen írások némelyike - keretes anyagként - a könyvben is feltűnik. A diákok és az oktatók is gyakorta javasolják egyes témák átszervezését, kibővítését, pontosítását, megkurtítását, olykor elhagyását.
Kategóriák: Politikatudomány, Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Társadalomtudományi módszer, Társadalomtudományi kutatás, Társadalomtudományi módszertan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Társadalomtudományi módszer, Társadalomtudományi kutatás, Társadalomtudományi módszertan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Rövid levél a szerzőtől
Címlap
Copyright/Impresszum
Rövid tartalom
Részletes tartalom
vii-xviii
Előszó
xix-xxv
A kilencedik kiadás
xx-xxii
Pedagógiai vonások
xxii-xxiv
Angol nyelvű kiegészítő anyagok
xxiv-xxv
Practicing Social Research
xxiv
Egyéb források
xxiv-xxv
SPSS Student Version CD-ROM
xxiv
SPSS Companion for Research Methods
xxiv
GSS(General Social Survey)adatlemez
xxiv
Instructor's Resource Manual with Test Items
xxiv-xxv
ExamWiew
xxv
Honlap
xxv
Surfing Sociology
xxv
The Practice of Social Research Video
xxv
Investigating Change in American Society: Sofware and Workbook
xxv
Köszönetnyilvánítás
xxvi-xxvii
Holografikus áttekintés
1-15
Az egész: 1.hologram
2
Az egész: 2.hologram
2
Az egész: 3.hologram
2-4
Az egész: 4.hologram
4-
1. fejezet: Az emberi megismerés és a tudomány
4
2. fejezet: Paradigmák, elmélet és társadalomtudományi kutatás
5-6
3. fejezet: Az okság fogalma a társadalomtudományi kutatásban
6
4. fejezet: Kutatási terv
6
5. fejezet: Konceptualizálás, operacionalizálás, mérés
6-7
6. fejezet: Indexek, skálák, tipológiák
7-8
7. fejezet: A mintavétel logikája
8
8. fejezet: Kísérletek
8-9
9. fejezet: Kérdőíves vizsgálatok
9-10
10. fejezet: Kvalitatív terepkutatások
10
11. fejezet: Beavatkozás-mentes vizsgálatok
10-11
12. fejezet: Értékelő kutatások
11
13. fejezet: Kvalitatív adatelemzés
11-12
14. fejezet: Az adatok kvantifikálása
12
15. fejezet: Adatelemzés alapfokon
12-13
16. fejezet: A Lazarsfeld-paradigma
13
17. fejezet: A társadalomtudományi kutatás statisztikája
13-14
18. fejezet: Etnikai és politikai szempontok a társadalomtudományi kutatásban
14
19. fejezet: Használati útmutató a társadalomtudományi kutatásokhoz
15
1.rész
16-101
Bevezetés a tudományos vizsgálódásba
17-101
1. fejezet: Az emberi megismerés és a tudomány
18-45
Bevezetés:
19-20
A valóság keresése
20-21
A természetes emberi kíváncsiság
21
A hagyomány
21-22
A tekintély szerepe
22
Hibák a hétöznapi megismerésben és néhány megoldás
22-24
Mi valós valójában?
24-27
A társadalomtudomány alapjai
28-37
Dialektikus megközelítés-párok
37-42
A társadalomtudományi kutatás etikája
42-45
2. fejezet: Paradigmák, elmélet és társadalomtudományi kutatás
46-77
Bevezetés
47
Néhány társadalomtudományi paradigma
48-58
A társadalomelmélet elemei
58-60
A deduktív és induktív logikáról részletesen
60-68
Deduktív elméletalkotás
68-71
Induktív elméletalkotás
71-73
Elmélet és kutatás kapcsolata
73-77
3. fejezet: Az okság fogalma a társadalomtudományi kutatásban
78-101
Bevezetés
79
Determinizmus és társadalomtudomány
79-82
Okság az idiografikus és a nomotetikus magyarázatmodellben
82-86
Az oksági kapcsolat kritériumai
86-90
Szükséges és elégséges feltételek
90-93
Okfejtési hibák
93-96
Változók közötti összefüggés és mérés
96-101
2. rész
102-245
A megismerési folyamat felépítése
103-245
4. fejezet: Kutatási terv
104-135
Bevezetés
105
Kutatási célok
106-109
Elemzési egységek
109-117
Az idődimenzió
117-124
Hogyan tervezzünk meg egy kutatást?
124-131
A kutatási tervezet
131-135
5. fejezet: Konceptualizálás, operacionalizálás, mérés
136-170
Bevezetés
137
Mérni tudunk bármit, ami létezik
137-141
Konceptualizálás
141-148
A definíció és a kutatás célja
148-151
Opcionalizálási választások
151-161
A mérés minősége
161-170
6. fejezet: Indexek, skálák, tipológiák
171-200
Bevezetés
172-173
Index kontra skála
173-175
Indexszerkesztés
175-190
Skálaszerkesztés
190-197
Tipológiák
197-200
7. fejezet: A mintavétel logikája
201-245
Bevezetés
202-203
A mintavétel rövid története
203-205
Nem valószínűségi kiválasztás
205-209
A valószínűségi mintavétel elmélete és logikája
209-222
Populációk és mintavételi keretek
222-226
A mintavételi tervek fajtái
226-233
Többlépcsős csoportos mintavétel
233-242
A valószínűségi mintavétel áttekintése
242-245
3. rész
246-409
A megfigyelés módjai
247-409
8. fejezet: Kísérletek
249-272
Bevezetés
250
Kísérletezés céjára alkalmas témák
250-251
A klasszikus kísérlet
251-255
A kísérleti alanyok kiválasztása
255-258
Változások kísérleti elrendezésekre
258-265
Példa kísérletre
265-268
"Természetes"kísérletek
268-270
A kísérleti módszer erősségei és gyengéi
270-272
9. fejezet: Kérdőíves vizsgálatok
273-314
Bevezetés
274
Kérdőíves vizsgálat céljára alkalmas témák
274-276
Kérdezési útmutató
276-282
Kérdőívszerkesztés
282-290
Önkitöltős kérdőívek
290-296
Kérdőívfelvétel kérdezőbiztossal
296-302
Kérdőívfelvétel telefonon
330-304
Az új technológiák és a kérdőíves kutatás
304-307
A különböző módszerek összehasonlítása
307-308
A kérdőíves vizsgálatok erősségei és gyengéi
308-310
Másodelemzés
310-314
10. fejezet: Kvalitatív terepkutatások
315-349
Bevezetés
316
Terepkutatásra alkalmas témák
317-319
Speciális megfontolások a kvalitatív terepkutatásoknál
319-324
Terepkutatási paradigmák
324-360
Beavatkozás az érintettek részvételével(PAR)
332-334
A kvalitatív terepkutatás menete
334-344
A terepkutatás erősségei és gyengéi
344-346
A kvalitatív terepkutatás etikai kérdései
346-349
11. fejezet: Beavatkozás-mentes vizsgálatok
350-380
Bevezetés
351-352
Tartalomelemzés
352-363
A meglévő statisztikák elemzése
364-371
Történeti/összehasonlító elemzés
371-380
12. fejezet: Értékelő kutatások
381-409
Bevezetés
382-383
Az értékelő kutatások jellegzetes témái
383-384
A probléma megfogalmazása: a mérés kérdései
385-389
Az értékelő kutatási tervek típusai
390-396
A társadalmi környezet
396-405
Makrotársadalmi mutatók vizsgálata
405-409
4. rész
410-527
Adatelemzés
411-527
13. fejezet: Kvalitatív adatelemzés
412-437
Bevezetés
413
Elmélet és elemzés kapcsolata
413-419
Kavalitatív adatfeldolgozás
419-423
Jegyzetkészítés
424-425
Szmítógépes programok kvalitatív adatelemzéshez
425-437
14. fejezet: Az adatok kvantifikálása
438-452
Bevezetés
439
Számítógépek a társadalomtudományi kutatásban
439-442
Kódolás
442-447
Kódolási és adatbeviteli lehetőségek
447-449
Adattisztítás
449-452
15. fejezet: Adatelemzés alapfokon
453-474
Bevezetés
454
Egyváltozós elemzés
482-460
Alcsoportok összehasonlítása
460-464
Kétváltozós elemzés
464-469
Táblázatszerkesztés, táblázatolvasás
469-470
Bevezetés a többváltozós elemzésbe
470-474
16. fejezet: A Lazarsfeld-paradigma
475-493
Bevezetés
476
A Lazarsfeld-modell történet
476-481
A Lazarsfeld-paradigma
481-490
Kidolgozás és ex post facto hipotéziskészítés
490-493
17. fejezet: A társadalomtudományi kutatás statisztikája
494-527
Bevezetés
495
Miért veszélyesek a jó matekjegyek?
495-497
Leíró statisztika
497-507
Egyéb többváltozós eljárások
507-513
Statisztikai következtetések
513-527
5. rész
528-564
Társadalomtudományi kutatás és társadalmi környezete
529-564
18.fejezet: Etikai és politikai szempontok a társadalomtudományi kutatásban
530-554
Bevezetés
531-532
Etikai kérdések a társadalomtudományi kutatásban
532-541
Két etikai vita
541-544
A társadalomtudományi kutatás politikai vonatkozásai
544-554
19.fejezet: Használati útmutató a társadalomtudományi kutatásokhoz
555-564
Bevezetés
556
Elmélet - Adatgyűjtés - Statisztika
556-558
Társadalomkutatás a mindennapokban
558-559
Tanácsok a társadalomtudományi kutatások fogyasztásához
559-564
Zárszó
564
Függelék
F1-F86
A függelék: A könyvtár használata
F1-F8
Bevezetés
F2
Útbaigazítás
F2
Ahol forrásokat találhatunk
F2-F4
A könyvtári polcok használata
F4-F6
Könyvtári nyilvántartások számítógépen
F6-F8
B függelék: Társadalomtudományok a kibertérben
F9-F17
Az e-mail
F9-F12
Levelezőlisták
F12-F13
Gopherek
F13
A világháló(world wide web)
F13-F17
C függelék: A tudományos interjú
F18-F26
Bevezetés
F19
Néhány alapvető szempont
F19-F21
A tanulmány felépítése
F21-F25
Vezérelvek az adatelemzés leírásához
F25-F26
D függelék: GSS kérdőív
F27-F36
E függelék: Véletlenszám-táblázat
F37-F38
F függelék: A khínégyzet-eloszlás táblázata
F39-F40
G függelék: A normálgörbe alatti terület
F41
H függelék: A mintavételi hiba meghatározása
F42-F43
I függelék: Bevezetés az SPSS 8.0 programcsomag alkalmazásába
F44-F79
J függelék: Húsz kérdés, amelyet az újságírónak egy felmérés eredményeivel kapcsolatban fel kell tennie
F80-F86
Szakkifejezések
Sz1-Sz16
Irodalom
I1-I16
Mutató
M1-M33