Eszmék és stílusok corvina logo

Szerző: Bán Imre
Cím: Eszmék és stílusok
Alcím: Irodalmi tanulmányok
Megjelenési adatok: Akadémiai Kiadó, Budapest, 1976. | ISBN: 963-05-0874-5

coverimage Tanulmányaimnak ez a válogatott gyűjteménye nem lép fel egy „életmű” bemutatásának igényével. A válogatás szigorú rostálással történt, és csak az utóbbi másfél évtizedben készült dolgozatok néhánya szerepel benne. Mellőztem nem egy olyan írást, amely több kiadásban közkézen forog (pl. A barokk c. tanulmányomat), vagy összefoglaló jellege miatt viszonylag kevés újat tartalmaz (pl. több Apáczai-írásomat). Felvettem azonban a nehezen megtalálható és némileg kezdeményező jellegű dolgozatokat (pl. a Melius- és a Losontzi-tanulmányt). Az előszóként megjelent tanulmányok közül csupán Az olasz reneszánsz irodalomelmélete és a Debreceni diákirodalom a XVIII—XIX. század fordulóján c. szerepel, minthogy ezek a művek kevés példányszámban forognak közkézen. Magyar és világirodalmi dolgozatok egyaránt szerepelnek a kötetben, s remélni merem, hogy az olvasó valamennyiükben megtalálja az összehasonlító szempontokat. Eszme- és stílustörténeti írások mellett néhány, a magyar irodalomelmélet múltjával foglalkozó is szerepel. A szakközönség tájékoztatására a kötet végén, A szövegekről címen írt megjegyzéseimben felsorolom az illető tárgykörbe tartozó egyéb dolgozataimat, fontosabbnak vélt kritikáimat is, valamint néhány, a témát továbbfejlesztő új tanulmányt. így kívánok eleget tenni a viszonylagos bibliográfiai teljesség jogos igényének. (...) A Dante-kutatás mai helyzetének ismeretében aligha lehet aggodalom nélkül tollat fogni, amidőn a címben megjelölt vagy a Divina Commedia eszmei és művészi magyarázatához szükséges egyéb tétel kifejtéséhez készülődünk. Ha kétkedéssel fogadjuk is Renucci számadatát, amely szerbit évente legkevesebb 300 figyelmet érdemlő Dante-publikáció jelenik meg világszerte, akkor is sokallanunk kell a magyarázó kísérletek tarka forgatagát. Nagy alkotók irodalmi hagyatéka mindenkor kiterjedt kutatás tárgya volt, de a dantei életművet annyi szempontból, oly ellentétes értelemben magyarázták, hogy ez a tény a diszciplína egészére nézve nem tekinthető kedvező jelenségnek. Túlságosan megfogadtuk a nagy firenzei vátesz tanítását, s bizonyára sokkal többet vélünk felfedezni „sotto il velame degli versi strani” (Inferno IX. 63), mint amennyi ott van vagy egyáltalán lehetséges. Minden bizonnyal igaza volt Jacob Burckhardtnak, Domenico Comparettinek és Friedrich Engelsnek, amikor Dantében a középkori kultúra tökéletes összefoglalóját, egyben az újkori szellem előfutárát látták, az azonban nem volt sem szükséges, sem lehetséges, hogy benne a Carlyle említette „tíz hallgató század” minden eszméje, érzése és történelmi eshetősége hangot kapjon.
Kategóriák: Irodalomtudomány
Tárgyszavak: Értekezés, Tanulmány, Irodalomelemzés, Stílus, Irodalom, Próza, Eszme, Klasszicizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
Bevezető
Dante és a joachimizmus
9-25
   1.
9-16
   2.
16-20
   3.
20-25
Dante Ulixese
26-35
Janus Pannonius és a magyar irodalmi hagyomány
36-52
   1.
36-47
   2.
47-50
   3.
50-52
Ariosto „Orlando furioso”-ja, a reneszánsz irodalmi stílusának mintája
55-69
Melius Juhász Péter (1536?-1572)
70-88
   1.
70-75
   2.
76-81
   3.
81-88
Az olasz reneszánsz irodalomelmélete
89-114
Károlyi Péter poétikája
115-121
Balassi Bálint platonizmusa
122-139
   1.
122-130
   2.
130-139
„Fejedelmeknek serkentő órája”
140-156
   1.
140-144
   2.
144-147
   3.
147-154
   4.
154-156
Comenius és a magyar szellemi élet
157-167
A magyar manierista irodalom
168-185
A magyar barokk próza változatai
186-202
Apáczai Csere János doktori értekezése
203-214
Losonczi István poétikája és a kései magyar barokk költészet
215-228
   1.
215-222
   2.
222-225
   3.
225-228
Kazinczy Ferenc klasszicizmusa
229-241
   1.
230-234
   2.
234-239
   3.
239-241
Debreceni diákirodalom a XVIII-XIX. század fordulóján
242-252
   1.
242-246
   2.
246-251
   3.
251-252
Csokonai és Debrecen
253-259
A szövegekről
261-262
Névmutató
263-275
Kolofon