Az integrációs cunami corvina logo

Szerkesztő: Bánfalvy Csaba
További szerzők: Bánfalvy Csaba; Schiffer Csilla; Csányi Yvonne; Somorjai Ágnes; Perlusz Andrea; Alt Petronella; Takács István
Cím: Az integrációs cunami
Alcím: Tanulmányok a fogyatékos emberek iskolai és társadalmi integrációjáról
Sorozatcím: Az ELTE BGGYFK és az ELTE Eötvös Kiadó közös tankönyvsorozata, 1.
Megjelenési adatok: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2008. | ISSN: 2060-5862 | ISBN: 978-963-284-042-0

coverimage Ez a könyv tanulmánygyűjtemény. Azokat a tanulmányokat tartalmazza, amelyek az INCLUD-ED elnevezésű EU kutatási projekt magyarországi háttérmunkálatai során születtek 2006 és 2008 között. Egy részük előadás formában elhangzott a 2007 őszén szervezett kutatási konferencián. A kutatásnak és ennek a könyvnek a fő kérdése az, hogy a sikeres társadalmi integráció szempontjából milyen jelentősége van annak, hogy a fogyatékos tanulókat integrált, illetve szeparált módon képzik az iskolákban. Megpróbáljuk bemutatni a fennálló helyzetet és értékelni a lehetséges fejlődési utakat. Megkérdezzük a gyógypedagógusok és más szakemberek mellett a közvetlenül érintetteket: a fogyatékos embereket és családjukat is. A könyv első része elméleti írásokat tartalmaz. Az első tanulmány (Bánfalvy Csaba) szélesebb történeti és társadalmi perspektívába helyezi a konkrét vizsgálati anyagot és a kutatás egészét. Schiífer Csilla elméleti és nemzetközi elmélettörténeti feldolgozását adja az inklúzió fogalmának. Csányi Yvonne tanulmányában a nemzetközi iskolai integrációs próbálkozásokat az OECD szakmai törekvései keretében mutatja be. A könyv második részében saját empirikus kutatásunk eredményeit mutatjuk be. Somorjai Ágnes interjús és kérdőíves kutatási módszerekkel gyűjtött adatok alapján elemzi az integráltan és a szeparáltan jelenleg az iskolákban tanuló látássérült diákok helyzetét és a velük szembeni tanítói attitűdöt.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Szennycímlap
Sorozati információk
Címlap
Copyright / Impresszum
Tartalom
5
Előszó (Bánfalvy Csaba)
7-8
I. RÉSZ - ELMÉLETI KERETEK
11-74
   Bánfalvy Csaba: A mai integrációs folyamatok és azok előzményei
11-43
   Schiffer Csilla: Az inklúzió fogalmának értelmezései és azok ellentmondásai
45-63
   Csányi Yvonne: Új utak és törekvések az SNI-tanulók oktatása terén
65-74
III. RÉSZ - EMPIRIKUS KUTATÁSI EREDMÉNYEK
77-184
   Somorjai Ágnes: Integráltan és szeparáltan tanuló vak fiatalok
77-112
   Perlusz Andrea: Látássérültek iskoláztatása és társadalmi integrációja
113-129
   Alt Petronella: Differenciálás - egyensúly
131-153
   Takács István: Fogyatékos hallgatók az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Karán
155-184
Hátlap / Fülszöveg