Affektív pszichológia
Szerkesztők:
Bányai Éva; Varga KatalinCím: Affektív pszichológia
Alcím: Az emberi késztetések és érzelmek világa : Egyetemi tankönyv
Megjelenési adatok: Medicina, Budapest, 2013. | ISBN: 978-963-226-390-8

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Tankönyv, Motiváció, Érzelem
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Tankönyv, Motiváció, Érzelem
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
[1]
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Rövid tartalomjegyzék
5
Tartalomjegyzék
7-20
Ajánlás
21
Előszó
23
1. Rész - Bevezetés
25-69
1. Az affektív pszichológia tárgya, szemlélete és alapfogalmai - BÁNYAI ÉVA
27-69
Késztetések, érzelmek és affektusok - miért érdemes együtt tárgyalni őket?
27-28
Az ember mentális világának három elkülönülő képessége
27-28
Mi indokolja az együttes tárgyalást?
28
A motiváció és az emóció pszichológiája: a dinamikus pszichológia
28
A motiváció pszichológiájának alapkérdései, alapfogalmai, rendszerei
28-37
Alapvető kérdések
29-30
Mi a cselekvés oka?
29-30
Miért változik a motivált cselekvés intenzitása?
30
A cselekvést aktiváló erő forrása
30-31
Belső motiváló tényezők
30-
Külső motiváló tényezők
31
A motívumok funkcionális autonómiája
31
A motiváció megnyilvánulási formái
32-33
Önbeszámoló
32
Viselkedés
32
Elkötelezettség
32
Agyi és élettani aktiváció
32-33
A motivált viselkedés iránya
33
Megközelítés
33
Elkerülés
33
A motivált viselkedés fázisai
33-34
A motiváció mint összetett folyamat
34-35
Általános motivációs állapot
34-35
A motiváció időbeli változásai
35
A motivált viselkedés következményei
35-36
Az emberi motívumok típusai és rendszerei
36-37
Az érzelem pszichológiájának alapkérdései, alapfogalmai, rendszere
37-51
Mi az érzelem? Mi az emóció?
37-
A meghatározás problémái
38
A motiváció és érzelem kapcsolata
38-39
Az érzelmek töltése, valenciája
40-41
Negatív érzelmek
40-41
Pozitív érzelmek
41
Az érzelmek összetevői
41-42
Az érzelmi folyamat
42-43
Az érzelem mint rendszer
44-45
Az érzelmek fajtái
45-49
Alapérzelmek
45-46
Tanult, másodlagos érzelmek
46
Érzelemcsaládok
46-49
Az érzelmek funkciói
49-51
Az érzelmek megküzdési funkciói
49-50
Az érzelmek társas funkciói
50-51
Miért vannak érzelmeink?
51
Az érzelem meghatározása
51
Mi az affektív pszichológia
51-59
Az affektív jelenségek spektruma
52-54
Érzelem
52
Érzés, érzet
52
Hangulat
52-53
Attitűd
53
Affektív stílus
53
Temperamentum
53
Affektív rendellenességek
53-54
Személyiségvonások
54
A pszichológia affektív forradalma
54-56
Az affektív pszichológia szemlélete
57-59
Evolúciós és kulturális nézőpont összekapcsolása az affektív pszichológiában
57-58
Kognitív, motivációs és affektív tényezők integrációja az affektív pszichológiában
58
Az affektív pszichológia gyakorlati jelentősége
58-59
Összefoglalás
59-63
Ellenőrző kérdések
63
Irodalom
63-69
További háttérirodalom
69
Webhelyek
69
2. Az érzelem- és mozgatóerő-kutatás múltja - PLÉH CSABA
71-84
A filozófiai félmúlt
71-74
Descartes szenvedélyei
71-74
Az elme trilógiája (Kant) és az ész-érzelem romantikus harca
74-76
Az érzelmek intencionalitása: Brentano
76
A modern érzelemkutatás megjelenése a 19. századi természettudományos pszichológiában
76-79
Wundt és az érzelmek folyamatfelfogása
76-77
Darwin és az érzelemkifejezés karrierje
77
A saját test és az érzelmek: James felfogása
77-79
A behaviorizmus és az érzelmek
79-80
Az alaklélektan és a lewini örökség az érzelemkutatásban
80
Az érzelemkutatás perspektívái a 20. század közepétől
81-82
Pszichoneuroetológiai áthallások
81
A kognitív forradalom és az érzelem újraértelmezése
81
Specifikus elméletek a magasabb emberi érzelmi viszonyokról
81-82
Finomabb pszichofiziológia
82
Összefoglalás
82
Ellenőrző kérdések
83
Irodalom
83-84
További háttérirodalom
84
3. Az érzelmek és a motivációs tényezők evolúciója - BERECZKEI TAMÁS
85-102
Az érzelmek mint viselkedésre mozgósító tényezők
85-87
Az érzelmek mint akció-forgatókönyvek
88-89
Az érzelmek mint a racionális cselekvés irányítói
89-92
Az érzelmek kifejezése
92-93
Érzelmek a csoport érdekében
94-97
Az érzelmek mint neutrális vagy maladaptív motivációs késztetések
97-99
Összefoglalás
99-100
Ellenőrző kérdések
100
Irodalom
100-102
További háttérirodalom
102
4. Az affektív folyamatok kulturális meghatározottsága - NGUYEN LUU LAN ANH
103-119
Motivációk
104-108
Énnel kapcsolatos motivációk
104-106
Konzisztencia iránti motiváció
106-107
Ágencia (hatóerő) és kontroll
107-108
Teljesítménymotiváció
108
Érzelmek
109-115
Univerzális érzelemkifejezések
109-110
Érzelmi kategóriák, érzelem és a nyelv
110
Az érzelem kimutatása: szabályozó (display rules) normák és intenzitás
110-112
Érzelem-felismerés
112-113
Érzelmi élmények társas környezetben
113
Társas értelemben involváló, illetve távolító társas érzelmek
113-114
Érzelmi viselkedés
114-115
Szubjektív jóllét
115
Összefoglalás
115-116
Ellenőrző kérdések
116-117
Irodalom
117-119
További háttérirodalom
119
5. Az érzelmek és a motiváció neurohumorális szabályozása MOLNÁR MÁRK
121-144
A motiváció és az emóció kapcsolata
121-
Történeti áttekintés: korai adatok az idegrendszeri struktúrák szerepéről az emocionális-motivációs folyamatok szervezésében
122-123
Klasszikus elméletek az érzelmek kialakulásáról és szabályozásáról
124-125
A különböző idegrendszeri struktúrák szerepe az érzelmek és a motivációs folyamatok szervezésében
125
Az emocionális válasz összetevői
125-126
Limbikus rendszer
126-135
Amygdala
126-129
Funkcionális anatómiai megfontolások
126-127
Az amygdala szerepe az emocionális folyamatok szervezésében
127-129
Hypothalamus
129-131
Funkcionális anatómiai megfontolások
129-130
A hypothalamus szerepe a motivációs-érzelmi folyamatok szabályozásában
130-131
Hippocampus
131-132
Funkcionális anatómiai megfontolások
131-132
A hippocampus jelentősége az érzelmi-motivációs folyamatokban
132
Gyrus cinguli
133
Periaqueductalis szürkeállomány
133
Medialis előagyi köteg
133
Insula
133-134
Prefrontális régió
134
Funkcionális anatómiai megfontolások
134
A prefrontális kéreg szerepe az érzelmi-motivációs folyamatok szabályozásában
134
Féltekei különbségek az érzelmi folyamatok szervezésében
135
Neurohumorális szabályozás, a neurotranszmitterek szerepe
135-137
Neurohumorális szabályozás
135-136
A neurotranszmitterek szerepe
136-137
Az agresszív viselkedés szabályozása
137-138
Általános megjegyzések az agresszióról
137
Az agresszió neuronális szabályozása
137
Az agresszió hormonális szabályozása
137-138
A neurotranszmitterek szerepe az agresszív viselkedés szabályozásában
138
Az emocionális reakció fiziológiai kísérőjelenségeinek mérése
138-141
Az érzelmeket kiváltó képek hatásának vizsgálata
138
A mimikai izmok aktivitása
138-139
A megrezzenési reakció
139
Szívfrekvencia
139-140
A bőr elektromos ellenállása (galvános bőrellenállás, elektrodermális válasz, galvános bőrreakció, GBR)
140
Kiváltott potenciálok
140-141
Összefoglalás
141
Ellenőrző kérdések
141-142
Irodalom
142-144
További háttérirodalom, javasolt weboldalak
144
2. Rész - Motiváció
[145]-341
6. Élettani szükségletek
147-235
6.1 Elsődleges homeosztatikus szükségletek - LÉNÁRD LÁSZLÓ
147-172
Bevezetés
147
Homeosztatikus folyamatok
147-151
Homeosztatikus folyamatok és motiváció
148
Homeosztatikus hajtóerők
148-149
Homeosztatikus hajtóerők és tanulás
149-151
A hypothalamus jelentősége a homeosztatikus folyamatok szabályozásában
151-153
Hőmérséklet-szabályozás
153-155
A hypothalamus szerepe a hőszabályozásban
154
Termoregulációs hajtóerő és tanulás
154
Termoregulációs és más homeosztatikus működések összefüggései
155
Folyadékfelvétel-szabályozás
155-158
A szomjúságmotiváció kiváltó ingerei
155
Ozmoreguláció
156
Volumenreguláció
156
Renin-angiotenzin-rendszer
156-157
Hypothalamikus és limbikus mechanizmusok
157-158
Szomjúságmotiváció és tanulás
158
Sóéhség
158-159
A táplálékfelvétel szabályozása
159-170
Hypothalamikus éhség- és jóllakottságközpont
160-162
Extrahypothalamikus-limbikus szabályozás
162
Éhség- és jóllakottság-pályahipotézis
162-163
Orexigén és anorexigén peptidek
163-164
Kefalikus válaszok
164
Perifériás glukózdetekció
164-165
Glukózmonitorozó rendszer
165-166
Dopamin, jutalom és addikció
166-167
Az éhségmotivált viselkedés egységes szabályozása
167-168
A táplálékfelvételt befolyásoló tényezők embernél, evési zavarok
168-170
Összefoglalás
170
Ellenőrző kérdések
170
Irodalom
170-172
6.2 Elsődleges, nem homeosztatikus szükségletek: az ember szexualitása - VARGA KATALIN
173-197
Bevezetés
173
Fogalmak, komponensek
173-174
A szexuális válaszciklus
174-175
Az ember szexualitásának sajátosságai
175-176
A szexualitás funkciói
176-178
Reprodukció
176-177
Örömszerzés
177
Társas összetartozás
178
Stresszoldás
178
A szexualitás szabályozási szintjei
178-190
Biológiai szabályozás
179-181
A szexuális aktivitás és a termékenységi ciklus
181-
Idegrendszeri hatások, illetve szabályozás
183-186
A tanulás, a tapasztalat szerepe
186-187
Kulturális hatások
187-190
Vallás és szexualitás
188-190
A szexualitás kulturális meghatározói napjainkban
190
Nemi irányultság (szexuális orientáció)
190-194
Összefoglalás
194
Ellenőrző kérdések
194
Irodalom
195-197
Ajánlott irodalom és weboldalak
197
6.3. Elsődleges, nem homeosztatikus szükségletek: az utódgondozás motivációja * SALLAY VIOLA
199-213
Bevezetés
199
Az utódgondozás általános jellegzetességei emlősöknél
199
Az utódgondozás folyamatainak biológiai szabályozása
200-204
Várandósság és szülés
200
Szoptatás
200-201
A biológiai szabályozás és a viselkedés összefüggéseinek kísérletes kutatása
201-203
A hormonális szabályozás szerepének vizsgálata patkányoknál
201-202
A hormonális szabályozás szerepének vizsgálata főemlősöknél
202
Az oxitocin szerepének vizsgálata az anyai viselkedés szabályozásában
203
A kritikus vagy szenzitív periódus kérdése
203-204
Az utódgondozás motivációját befolyásoló pszichológiai folyamatok
204-210
Az újszülöttel való találkozás hatása az anyai viselkedésre
204-206
A csecsemő érintése
205
A csecsemő hangja
205
A csecsemő látványa
205-206
Az anya életútjából származó tapasztalatok hatása az utódgondozó viselkedésre
206-209
A főemlősök vizsgálatából származó eredmények
206-208
Transzgenerációs kapcsolatok és biológiai folyamatok
208
Tapasztalatok, hormonális változások és anyai érzések
208-209
Az apa szerepe az utódgondozásban
209-210
Biológiai rendszerek szerepe az apai gondoskodás szabályozásában
210
A tapasztalat szerepe az apai viselkedésben
210
Utódgondozás és társas hatások, kulturális tényezők
211
Összefoglalás
211
Ellenőrző kérdések
211-212
Irodalom
212-213
További háttérirodalom
213
Javasolt weboldalak
213
6.4. A menekülő és támadó viselkedés motivációja - NÉMETH GEORGINA
215-235
Bevezetés
215-
„Üss vagy fuss" válasz
215-216
Félelem és szorongás
216-222
A félelem és a szorongás meghatározása
217
A félelmek megjelenése az egyedfejlődés során
217-219
A félelmek etiológiája
219-221
Klasszikus kondicionálás
219-220
Evolúciós előhangoltság teória
220
A kondicionálás elmélet új hulláma
220-221
Nem asszociatív nézet
221
Az undor szerepe
221
A félelmek fennmaradásának okai
221-222
Az agresszió
222-232
Az agresszió meghatározása és az idetartozó viselkedések kategorizálási lehetőségei
223-225
Az agresszió pszichológiai elméletei
225-232
Pszichoanalitikus elmélet
225-226
Etológiai megközelítés
226-227
Frusztráció-agresszió hipotézis
227-228
Szociális tanuláselmélet
228-230
Az ösztönös és a tanuláspárti tábor egyik ütközőpontja: az agresszió és a televízió
230-231
Interakcionista nézőpont: evolúciós szemlélet
231-232
Összefoglalás
232
Ellenőrző kérdések
233
Irodalom
233-235
További háttérirodalom
235
Javasolt weboldalak
235
7. Pszichológiai szükségletek
237-286
7.1. Az ingerszükséglettől a tudásszükségletig - Kognitív motiváció - VARGA KATALIN, OSVÁT JUDIT
237-262
Bevezetés
237-242
A kíváncsiság
242-249
Hagyományos felfogások
242-243
Mai elképzelések
243-246
Túl kevés vagy túl sok? Optimumelméletek
246-247
Az optimumtól való eltérés és az érzelmek
247-248
Ingeréhség vagy tudásszomj?
248-249
A tanulás gyönyörűsége
249-250
A kogníciószükséglet
250-252
A magas, illetve alacsony kogníciószükségletű személyek összehasonlítása
250-252
A kogníciószükséglet kapcsolata más kognitív aktivitásokkal
252
A külsőleg, illetve a belsőleg motivált viselkedés
252-257
A motiváció típusai
252-254
Intrinzik (belülről fakadó) motiváció
253
Extrinzik (azaz külső) motiváció
253-254
Külső és belső motiváció kapcsolata - kísérleti adatok
254-255
A sokarcú jutalom
255-257
Autonómia
257-258
Okság helyének észlelése: kompetencia és öndeterminizmus
257-258
Összefoglalás
258
Ellenőrző kérdések
258
Irodalom
259-262
Ajánlott irodalom
261-262
Ajánlott weboldalak
262
7.2. Az autonómiától a transzcendenciáig: humánspecifikus motívumok - VARGA S. KATALIN
263-286
Humánspecifikus motiváció
263-265
A kompetencia motívuma
265-269
A kompetencia motivációs háttere
266
A kompetencia mint a hatékonyság érzete
267-268
Az erős kompetenciamotívummal rendelkező emberek jellemzői
268
Autonómiamotívum: az öndetermináció motívuma
268-269
Személyiség-lélektan az autonómiamotívum hátterében
269-270
Autonómia és fejlődés, együtt a környezettel
270
Teljesítménymotiváció
270-277
A teljesítménymotiváció személyiségpszichológiai háttere
271-272
A teljesítménymotiváció fogalmának továbbfejlesztése: az elvárás-érték elmélet
272-273
Az igényszint és a teljesítménymotiváció összefüggései
273
Sikerorientáció és kudarckerülés
273-274
Alkotóképesség
274
A teljesítménymotiváció attribúciós modellje
274-275
Tanult tehetetlenség
275-276
Célállítás és önszabályozás
276-277
Az önmegvalósítás motívuma
277-283
Az önmegvalósítás személyiségpszichológiai háttere
277-279
Rogers elmélete
277
Maslow szükséglethierarchiája
278-279
Az önmegvalósítás motívumának vizsgálata
279
Az önmegvalósítás gyakorlata
279-281
Az önmegvalósítás örömteli élménye
280
Az önmegvalósítás eltérő formái
280-281
Transzcendenciamotívum
281-283
Transzcendens élmények
281-282
Spiritualitás és társas hatások
282-283
Összefoglalás
283
Ellenőrző kérdések
283-284
Irodalom
284-286
További háttérirodalom
284-286
8. Társas szükségletek
287-341
8.1 A társas kapcsolatokra irányuló motivációs alapszükséglet - JÓZSA EMESE
287-319
A társas vonzódás és a fizikai kontaktus igénye
287-288
Kötődés
289-290
Állati kötődés: etológiai és kísérleti bizonyítékok
289
Az állati kötődés fajtái
289-290
Az emberi kötődés elmélete
290-310
A kötődéselmélet kialakulása, történeti előzményei
290-291
Korai vizsgálatok az anya hiányának hatásairól
291-296
Állatkísérletek
292
Árvaházi vizsgálatok
292-296
Bowlby kötődéselméletének kulcsfogalmai
296-299
A kötődési viselkedésrendszer
296-298
A kötődés kialakulásának fázisai
298-299
A kötődési kötelék
299
A kötődés mérése: Mary Ainsworth munkássága
299-302
Az idegenhelyzet és a kötődési stílusok kategóriái 12-18 hónapos korban
299
Az idegenhelyzet szakaszai
299-301
A kötődési stílusok evolúciós értelmezése
301-302
A kötődés neurobiológiai háttere
302-305
A patkánymodell
302
A szeparáció hatásai patkánykölyköknél
302-303
A korai kötődés rejtett szabályozói
303-305
Újabb adatok a társas deprivációval kapcsolatban
305-307
Állatkísérletek
305-
Árvaházi vizsgálatok
305-307
Felnőttkötődés
307-310
Az összetartozás-elmélet
310-312
Az összetartozás-elmélet empirikus bizonyítékai
310-312
Az affiliációs és az intimitásszükséglet
312-314
Összefoglalás
314-315
Ellenőrző kérdések
315
Irodalom
315-319
További háttérirodalom
318-319
8.2. A proszociális viselkedés motivációja - LÁBADI BEATRIX
321-341
Bevezetés
321
A proszociális viselkedés változatai
321-322
A segítségnyújtás tanulmányozásának kezdetei
322-324
Milyen esetekben segítenek az emberek?
324-329
A segítségnyújtás folyamata
324-328
Észrevesszük, hogy baj van
326
A szituációt vészhelyzetként értelmezzük
326-327
Vállaljuk a személyes felelősséget
327-328
Döntünk a segítségnyújtásról és beavatkozunk
328
A proszociális viselkedés közgazdasági megközelítése
328-329
Miért segítenek az emberek?
329-336
Társas és személyes normák
329-331
Az érzelmek szerepe a proszociális viselkedésben
331-336
A negatívállapot-csökkentés modellje
332-333
Arousal: költség-haszon modell
333-334
Az önzetlen segítségnyújtás
334-336
Az altruista személyiség
336-338
Szociodemográfiai jellemzők
336-337
Személyiségvonások és proszociális tendenciák
337-338
Összefoglalás
338-339
Ellenőrző kérdések
339
Irodalom
339-341
További háttérirodalom
341
3. Rész - Érzelmek
[343]-495
9. Az érzelmek biológiai aspektusai
345-390
9.1 Érzelmek és zsigerműködés - BÁRDOS GYÖRGY
345-356
Miről van szó?
345
A zsigeri változások viszonya az érzelmek kialakulásához
345-353
'Klasszikus' elméletek
345-348
Integratív megközelítések
348-350
Zsigeri válaszminták
350-353
Az érzelmi vegetatív reakciók szabályozása
353-355
Összefoglalás
355
Ellenőrző kérdések
355
Irodalom
355-356
9.2. Érzelemkifejezés - GŐSINÉ GREGUSS ANNA
357-390
Darwin az érzelemkifejezésről
357-359
Pszichológiai nézet az érzelemkifejezésről
359-361
Az érzelemkifejezés funkciói
359-361
Az érzelmi élmény és a kifejezés közötti összefüggés
359
Mimikai visszacsatolási hipotézis
359-361
Kommunikatív funkció
361
Érzelmi ragály
361
Érzelemkifejezés és az agy
361-365
Az érzelemkifejezés jobb oldali dominanciája
361-363
A pozitív és negatív érzelmek kifejezésének agyféltekei különbségei
363-364
Érzelemkifejezés az arc alsó és felső részén
365
A kéreg alatti struktúrák szerepe
365
Az érzelemkifejezés univerzalitása
365-369
Kultúrközi vizsgálatok
366-367
Az érzelemkifejezés fejlődése (ontogenezis)
367
Az érzelmi kifejezések veleszületett jellegét bizonyító utánzásos vizsgálatok
367
Egészséges csecsemők érzelemkifejezésének fejlődése
368
Vakon és siketen születettek érzelmi kifejezései
368-369
Az érzelemkifejezés hatása az élettani mutatókra
369
Az érzelemkifejezés szabályozhatósága
369-371
Az érzelmek szenzoros és motoros funkciókkal is kapcsolatosak
369
Az érzelemkifejezések kulturális meghatározottsága: kimutatási szabályok
370-371
Egyéni különbségek
371
Az érzelemkifejezés csatornái
371-379
Verbális csatorna
372
Nem verbális csatorna
372-373
Látás, vizuális csatorna
373-375
Érintés, haptikus csatorna
375-376
Hallás, auditív csatorna
376-377
Szaglás, olfaktoros csatorna
377-379
Fiziológiai reakciók
378-379
Az alapérzelmek
379-384
Összefoglalás
384-385
Ellenőrző kérdések
385
Irodalom
385-390
További háttérirodalom
390
10. Az érzelmek pszichológiai aspektusai
391-433
10.1. Az érzelmi élmény - TAUSZIK KATALIN
391-413
Érzelem és kogníció: tűz és víz vagy levegő és víz?
391-392
Az érzelmek keletkezése
392-394
A kognitív kiértékelés elmélet
392
Az érzelem kiindulópontjára vonatkozó elméletek
392-394
A kognitív kiértékelés szerepére vonatkozó kísérleti bizonyítékok
394-399
Schachter és Singer kísérlete
394-396
Schachter és Singer kísérletének kritikái
396
A Schachter-Singer-kísérlet által inspirált kutatások
396-398
Az érzelmek kétfaktoros elmélete által inspirált kutatások: összegzés
399
A kognitív kiértékelés dimenziói
399-401
Érzelem kiértékelés nélkül, kiértékelés tudatosság nélkül?
401-409
Zajonc és Lazarus vitája
401-403
Kígyók, békák, kogníciók: végül is léteznek kiértékelés nélküli érzelmek?
403-406
Kiértékelés és szándékosság
406-407
A kogníció mint hasznos eszköz
407-409
Az érzelmi élmény szerveződése
409-410
Összefoglalás
410-411
Ellenőrző kérdések
411
Irodalom
412-413
További háttérirodalom
413
10.2. Kogníció és affektivitás - MÉRŐ LÁSZLÓ
415-433
Bevezetés
415
Kísérleti háttér
415-426
Módszertani kérdések
416-417
Az érzelmek hatása a percepcióra és a tanulásra
417-418
Az érzelmek hatása az emlékezetre
418-419
Az érzelmek hatása az érvelésre
419-420
Az érzelmek hatása az ítéletalkotásra
420-421
Az érzelmek hatása az előítéletekre
421-422
Az érzelmek hatása a gazdasági döntéshozatalra
423-424
Mikor nem jelennek meg az érzelmek hatásai?
424-425
Neurofiziológiai kísérletek
425-426
Átfogó elméletek
426-429
Forgács ABM modellje
426-427
Loewenstein és Lerner modellje
427-428
Damasio szomatikus marker hipotézise
428-429
A rosszkedv előnyei
429-431
Az érzelmek hatása a kognícióra
429-430
Gyakorlati alkalmazási lehetőségek
430-431
Összefoglalás
431-432
Ellenőrző kérdések
432
Irodalom
433
11. Az érzelmek társas és kulturális aspektusai
435-495
11.1. Társas érzelmek - ANDREK ANDREA
435-462
Bevezetés
435
A társas érzelmek meghatározása
435-
A társas érzelmek szerepe
435-436
A társas érzelmek felosztása
436-458
A társas személyközi érzelmek
436-440
Pozitív társas személyközi érzelmek
436
Negatív társas személyközi érzelmek
436-440
A társas kiértékelő érzelmek
440-458
A szeretet/szerelem történelmi megjelenése
440-441
A szeretet/szerelem empirikus megközelítései
441-443
A szerelem szerepe a párválasztásban
443-445
A párválasztás elméleti megközelítései
445-448
A személyközi vonzalom kialakulása
448-452
Párválasztás és házasság
452-454
Boldogság
454-455
Harag, gyűlölet, irigység
455-458
Összefoglalás
458-459
Ellenőrző kérdések
459-460
Irodalom
460-462
További háttérirodalom, javasolt weboldalak
461-462
11.2. Morális érzelmek - FEHÉR ANDREA
463-495
Bevezetés
463
A morál kérdései a tudományban
463-
A moralitás modelljei a pszichológiában
464-471
A moralitás pszichológiai modelljeinek integrálása az evolúciós pszichológia keretein belül
468-471
A morális érzelmek
471-492
Melyek a morális érzelmek?
472
Honnan származnak a morális érzelmek? A morális érzelmek elméletei és osztályozása
472-480
Szociálpszichológiai megközelítés
473-476
Evolúciós megközelítés
476-480
A morális érzelmek részletesen
480-491
A mást elítélő érzelmek
480-485
Az önértékelő érzelmek
485-487
A más szenvedésével kapcsolatos érzelmek
487-488
A más dicsőítésével kapcsolatos érzelmek
488-489
További morális érzelmek
489-491
Gyermeknevelés, pszichopátia, bűnözés a személyiség és a lelkiismeret tükrében
491-492
Összefoglalás
492
Ellenőrző kérdések
492
Irodalom
493-495
További háttérirodalom, ill. ajánlott weboldalak
494-495
4. Rész - A motiváció és az érzelmek összefüggései, kapcsolódási pontjai, közös problémái, új tendenciái
[497]-613
12. A motiváció és affektus szerepe az emberi magatartás szabályozásában - BÁNYAI ÉVA
499-529
Kognitív, motivációs és affektív tényezők integrált hatása a magatartás szabályozásában
500-510
Tervek és célok
500-503
Tervek
500-502
Célok
502-503
Célirányos törekvések
503
Mentális szimuláció: a cselekvésre való fókuszálás
503
Kivitelezési szándék
503
Hogyan lehet hatékonyan célirányos törekvéseket kialakítani?
504
A személyes kontroll gyakorlására irányuló motiváció
504-509
Énhatékonyság
505-506
A helyzetek uralására vonatkozó hiedelmek
506
Tanult tehetetlenség
506-508
A tanult tehetetlenségi modell kritikája és a jelenség alternatív magyarázatai
508
Reaktancia és tehetetlenség
508-509
A remény szerepe
509-510
A szelf szerepe
510-520
A szelfrendszer (énrendszer)
510-514
Énkép, énsémák
510-511
Az énsémák motivációs tulajdonságai
511
A konzisztens szelf
511-512
Lehetséges szelfek
512
Kognitív disszonancia
512-513
A kognitív disszonancia hátterében álló motivációs folyamatok
513
Önészlelési elmélet
513
A szelf és az affektív folyamatok
513-514
Az affektusok hatása a szelfre
513-514
A szelfrendszer hatása az affektusokra
514
Identitás
514-515
Szerepek
514-515
Identitáserősítő viselkedés
515
Identitás-helyreállító viselkedés
515
Ágencia
515-518
A szelf mint belülről fakadó akció és fejlődés
515
Differenciálódás és integrálódás
515-516
Internalizáció és az integrálódó szelf
516
Harmóniában önmagunkkal: szelfkonkordancia
516-518
Személyes törekvések
517-518
Személyes növekedés és szubjektív jóllét
518
Önszabályozás
518-520
Önszabályozás: önreflexió nyomán kialakított előre megfontolt szándék
519
Kompetensebb önszabályozás kialakítása
519
Önszabályozás az emberi viselkedés különböző területein
519-520
Explicit és implicit szelf?
520
Összefoglalás
520
Ellenőrző kérdések
524
Irodalom
524-529
További háttérirodalom, ill. ajánlott weboldalak
529
13. Tudatos és tudattalan motivációs és érzelmi folyamatok - BENCZÚR LILLA
531-555
Történelmi gyökerek: a freudi koncepciótól a tudattalan mai felfogásáig
531-536
Kutatási előzmények és vizsgálati paradigmák: a kognitív tudattalan
533
Implicit emlékezet, implicit percepció és az automatizmusok
533-536
Tudattalan motiváció
536-538
Implicit motiváció
536-537
Szubliminális motiváció
537-538
Az emocionális tudattalan
539-549
Mit is jelenthet az, hogy implicit emóció?
539-546
Amikor az érzelmi állapot tudatos, a kiváltó esemény tudattalan - az implicit kogníció (implicit percepció és memória) hatása az érzelmi megélésre
539-543
Amikor maga az érzelem nem tudatosul: a valódi implicit emóció
543-546
Implicit emóció az idegtudományok fényében
547-548
Az emóciók tudatossági szintjének szabályozottsága
548-549
Összefoglalás
549
Ellenőrző kérdések
549-550
Irodalom
550-555
További háttérirodalom, ill. ajánlott weboldalak
555
14. A pozitív pszichológia - NAGY HENRIETT, OLÁH ATTILA
557-579
Mi a pozitív pszichológia?
557-560
Bevezető. A pozitív pszichológia alapfogalmai és célkitűzései
557-559
Történeti áttekintés. A pozitív pszichológia megszületése
559-560
Pozitív működés
560-569
A szubjektív jóllét tudományos kutatása
561-567
A materiális és a szubjektív jóllét közötti kapcsolat
562-5
Szubjektív jóllét és demográfiai változók
563
Életesemények és szubjektív jóllét
563-564
Egészségi állapot és szubjektív jóllét
564
Szubjektív jóllét és társas kapcsolatok
564
Szubjektív jóllét és kultúra
564-555
A savoring fogalma, avagy hogyan fokozhatjuk a boldogság ízét
566-567
A szubjektív jólléttől a pszichológiai jóllét felé
567-568
A szociális jóllét modell
568-569
Az optimális jóllét
569
Az optimális fejlődés
569-577
Az életen át tartó tanulás folyamata és a komplexitás
569-572
Az öröm mint a fejlődés kiváltója és fenntartója
570-572
Komplexitás és családon belüli tapasztalatok
572
A sikeres öregedés
572-576
A bölcsesség mint a sikeres öregedés markere
574-575
A sikeres fejlődés SzOK-modellje
575-576
Reziliencia
576-577
Összefoglalás
577-578
Ellenőrző kérdések
578
Irodalom
578-579
További háttérirodalom, ajánlott weboldalak
579
15. Alkalmazott affektív pszichológia: emberi erőforrások mozgósítása kitüntetett élethelyzetekben - VARGA KATALIN, LÉNÁRT ÁGOTA, BIRÓ ESZTER
581-613
Bevezető
581-583
Szülés - születés
583-589
A szülés pszichológiai oldala
584-585
A szülés kellemessé tételének lehetőségei
585-586
Korai kapcsolat
586-589
Koraszülöttek
588-589
„Kengurugondozás"
589
Affektív pszichológiai jelenségek és módszerek a sport-pszichológiai munkában
590-601
Érzelmek és az ideális teljesítmény
590
A csúcsteljesítmény pszichológiai profilja
591
A sikeres és sikertelen sportolók közti pszichológiai különbségek
592-593
Az arousal és a teljesítmény kapcsolata
593
Az egyéni képességek
593-594
Agresszió a sportban
594-595
Az öntudatos (asszertív) sportoló
595-596
A sportolói „fásultság" és a kiégés jelensége
596-597
A verseny utáni feszültség kezelése
597-599
Érzelmek: ami segít és ami nem (esetek)
599-601
A gyógyíthatatlan betegség, mint családi krízishelyzet
601-608
A gyógyíthatatlan rákbetegek hospice szemléletű ellátása
601-602
A beteg tipikus lelkiállapota
602
A rák okára vonatkozó tipikus hiedelmek pszichés következményei
602-603
A pszichológiai intervenció lehetséges céljai
603-604
A pszichológiai intervenció területei a haldoklókkal és hozzátartozóikkal végzett munkában
604-608
A segítség elfogadásának elősegítése
604-606
A légkör, a hangulat pozitív befolyásolása
606
„Az életmérleg" elkészítésének támogatása
606-607
A beteg és hozzátartozói közti kapcsolat elősegítése
607-608
A haldoklók hozzátartozóinak támogatása
608
Összefoglalás
608-609
Ellenőrző kérdések
609
Irodalom
610-613
Ajánlott irodalom
613
Fogalomtár
615-629
Tárgymutató
631-640
Hátsó borító