A tartalmi feltárás alapjai
Szerző: Barátné Hajdu ÁgnesCím: A tartalmi feltárás alapjai
Sorozatcím: Az iskolarendszeren kívüli könyvtári szakképzés füzetei | Sorozat szerkesztő: Papné Angyal Ágnes
Illusztrátor: Gerő Éva
Megjelenési adatok: Könyvtári Intézet, Budapest, 2001. | ISSN: 1587-8651 | ISBN: 963-201-334-4
Minden tudományterületnek fontos feladata, hogy kialakítsa és rögzítse, illetve idöről-idöre átformálja saját belső összefüggéseinek rendszerét. Ez olyan fogalmak meghatározásán és számbavételén alapszik, melyek a tudomány tárgyának lényeges ismérveit tartalmazzák. A tudomány által kutatott jelenségek egymáshoz való viszonya és logikai kapcsolatai teszik lehetővé egységes rendszer létrehozását, melyben a fogalmak különbségeik és hasonlóságaik alapján az általánostól a specifikus felé haladva meghatározott helyet foglalnak el. Azt az eljárást, mely egy ilyen rendszert hoz létre, osztályozásnak nevezzük. A hasonlítás, csoportosítás, osztályozás alapvető emberi magatartás. Filozófiatörténet tanulmányozásakor már az ókorban is találkozhatunk hasonló, jelentős felosztásokkal, pl. Platón, Arisztotelész stb. munkáiban. A könyvtári osztályozás és a tudományok osztályozása között lényeges elvi és gyakorlati különbségek vannak. Nem lehet a tudományok osztályozásától elvárni, hogy egészében megoldja a könyvtári osztályozás problémáit, bár kétségtelen, hogy különösen a hierarchikus rendszereket támogathatja. A könyvtári feldolgozó munkának két területét különböztethetjük meg: a) A dokumentumok formai feltárását és azonosítását, ez a bibliográfiai leírás feladata.
b) A dokumentumok tartalmi vagy tárgyi feltárását, mellyel az osztályozás foglalkozik. A két rész szorosan összefügg, például némelyik azonosításra szolgáló jegy képes tartalmat is jellemezni, vagy a tárgyi megközelítés során is eljuthatunk a konkrét műig. Tartalmi feltárással több módszer, eljárás foglalkozik, ezek egyike az osztályozás. Általános értelemben az osztályozás, mint alapvető emberi tevékenység, azonos a valóságról (a dokumentumról) alkotott képpel, a hatással, amit bennünk kelt. Minden esetben összehasonlítás eddigi ismereteinkkel, élményeinkkel. Az ember mindig megkísérelte rendszerezni és rendezetten hozzáférhetővé tenni kora ismeretanyagát. A megismerés, a fogalomalkotás stb. folyamataiban érzékeljük a körülöttünk lévő világot. A lényeges ismertetőjegyek egyik sajátossága, hogy mindig valamilyen konkrét vonatkozásban lényegesek, vagyis a tárgyaknak, jelenségeknek különböző vonatkozásokban más-más ismertetőjegyei fontosak. Pl. egy ember, aki egyetemi oktató; a munkahelyén vezető és a könyvtörténet tanára; diákok példaképe; otthonában férj; kellemes vendéglátó; a legjobb barát...
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtártan, Tárgyszó, Osztályozás, Könyvtári munka, Feldolgozás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtártan, Tárgyszó, Osztályozás, Könyvtári munka, Feldolgozás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Impresszum
1. Osztályozás
3-6
1.1. Az információkereső nyelvek, osztályozási rendszerek csoportosításának nehany szempontja
4-5
1.2. Hagyományos könyvtári nyilvántartási rendszerek, a katalógusok
5-6
2. Egyetemes Tizedes Osztályozás
7-26
2.1. Dewey Tizedes Osztályozása
7
2.2. Egyetemes Tizedes Osztályozás
7-8
2.2.1. Az ETO struktúrája és jelzetelése
8-14
2.2.1.1. A jelzetszerkesztés jellegzetességei
14-15
2.2.2. A katalógusba sorolás szabályai
15-16
2.2.3. Az ETO fejlesztése és korszerűsítése
16-17
2.2.4. Az osztályozás módszerei ETO jelzetekkel
17
2.2.4.1. Az ETO jelzetek szerkesztése
18-19
2.2.4.2. Az alosztások használata
19-23
2.2.5. Az ETO jelzetek visszakeresése
23-26
3. A nyelvészeti irányzat képviselői
27-31
3.1. A tárgyszavas osztályozás és a tárgyszókatalógusok
27
3.1.1. A tárgyszó kiválasztása
27-29
3.1.2. A tárgyszókatalógusok típusai és szerkesztése
29-31
Irodalomjegyzék
33-34
Jegyzetek
33-34