A pszichológia alapjai
Szerkesztők: Bernáth László; Révész GyörgyTovábbi szerzők: Juhász Tibor; Ülkei Zoltán; Péley Bernadette; Bereczkei Tamás ; Révész György; Bernáth László; Kállai János; Nagy László; Gál Béla; László János; Síklaki István
Cím: A pszichológia alapjai
Megjelenési adatok: Tertia Kiadó, Budapest, 1995. | ISBN: 963-85129-2-X
Megjegyzés: Második, javított kiadás változatlan utánnyomása
Ma már széleskörűen elfogadott nézet, hogy minden, emberekkel foglalkozó hivatás elképzelhetetlen pszichológiai ismeretek nélkül. Fontos számunkra, hogy megértsük a másik ember viselkedését, de arra is keressük a választ., hogy mi magunk miért éreztünk így vagy úgy egy adott helyzetben, miért cselekedtük azt és nem mást stb. Könyvünkben a lélektan alapjelenségeivel foglalkozunk, azzal a szándékkal, hogy az emberi természet, viselkedés és tudás alapösszefüggésein kérésziül elősegíthessük a mélyebb összefüggések megértését. Ezért minden fejezetben igyekeztünk megmutatni, hogyan alkalmazhatók az ott tárgyalt jelenségek a gyermek- vagy csoportlélektanban, vagy egyszerűen a mindennapi életben. Tesszük ezt azért is, mert valamennyi alkalmazott pszichológiai diszciplína a hagyományosan általános lélektaninak nevezett ismereteken nyugszik. Ugyanakkor az egyes jelenségek tárgyalásánál kibővítettük a megközelítések nézőpontjait idegélettani, genetikai, etológiái és szociobiológiai ismeretekkel. Ennek oka kézenfekvő: a fentebb említett tudományok az utóbbi években hihetetlen gazdag tényanyagot halmoztak fel az emberi viselkedés oki hátteréről, s így sokkal árnyaltabbá teszik tudásunkat másokról és önmagunkról. Meggyőződésünk, s ezt sokéves oktatói tapasztalatunk is alátámasztja, hogy minden képzés szükségszerűen kél szakaszra bontható: egy diszciplinárisra (a tudomány elméletének ismerete) és egy professzionálisra (gyakorlati, többek között módszertani, személyiségfejlesztési stb.) E két szakasz, felfogásunk szerint, ebben a sorrendben épül egymásra. Mi a diszciplináris képzés sikeréhez kívánunk hozzájárulni egy első pillantásra talán „keménynek” tűnő általános lélektani ismeretrendszerrel. Szeretnénk ezzel hozzásegíteni leendő kollégáinkat ahhoz, hogy az egyébként nagy személyes értékkel bíró — és általunk is igen fontosnak tartott — „ösztönös” emberismeretük olyan tudással bővüljön, amely a szokványostól eltérő helyzetek megoldásában is hatékony A könyv négy részre tagolódik. Az első rész a pszichológia kialakulásának történetét ismerteti. Ezt követi a nagy pszichológiai irányzatok szemléletmódjának és máig ható eredményeinek bemutatása. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy ezek az iskolák — bár olykor igen éles vitát folytattak egymással — nem kizárják, hanem kiegészítik egymást (például, mint majd látni fogjuk, a tanulás leírható mint egy külső inger és az arra adott válasz közötti kapcsolat, de úgy is, mint az összefüggések hirtelen belátása). A második részen bellii elsőként a pszichológia biológiai alapjait tárgyaljuk az öröklődés alapjelenségeitől az elemi idegrendszeri funkciókig. Ez követően részletesen szólunk a megismerés alapfolyamatairól, az érzékeléstől a megismerés egyéni különbségeit is magába foglaló intelligenciáig. A harmadik rész a viselkedés dinamikai aspektusait tekinti át. A különböző éberségi állapotok — alvás, relaxált állapot, aktív éberség — leírása után kitérünk ezek természetes és mesterséges (alkohol, drog) befolyásolásának következményeire is. A célirányos viselkedésen és érzelmi állapotokon át a tár sas élet biológiai alapjaiig jutunk el.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Lélektan, Kommunikáció, Érzelem, Kísérleti pszichológia, Viselkedésminta, Megismerő folyamat, Pszicholingvisztika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Lélektan, Kommunikáció, Érzelem, Kísérleti pszichológia, Viselkedésminta, Megismerő folyamat, Pszicholingvisztika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5
Előszó
7-8
Bevezetés
9-12
A pszichológia területei
9-11
Pszichológiai kísérletek
11
A pszichológus munkájának etikai vonatkozásai
12
I. rész: A kísérleti pszichológia kialakulása és a pszichológia nagy irányzatai
14-67
1. A kísérleti lélektan előzményei (Juhász Tibor)
15-19
A képzetektől az érzetekig
17-19
A pszichológiai kísérletezés
19
Összefoglalás
19
Ajánlott irodalom
19
2. A kísérleti lélektan kezdetei (Ülkei Zoltán)
21-27
Milyen volt a korai kísérleti pszichológia?
21-25
A Würzburgi iskola
25-27
Összefoglalás
27
Ajánlott irodalom
27
3. A behaviorizmus (Ülkei Zoltán)
29-41
Watson munkásságának néhány eleme
31
Szociológiai kitérő
31-32
A tanulás alapmechanizmusai
32-36
A klasszikus kondicionálás
33-34
Az operáns kondicionálás
34-36
A látens tanulás
36-37
Szenzoros előkondicionálás
36-37
Perceptuális tanulás
37
Tanulás az útvesztőben - Kognitív térképek
37-38
Közvetítő mechanizmusok - A neobehaviorizmus
38-39
A tanulás fogalmának alakváltozásai - Áttekintés
39-40
Mentális panaszok - Behaviorista szemszögből
40-41
Összefoglalás
41
Ajánlott irodalom
41
4. Az alaklélektani iskola (Ülkei Zoltán)
43-52
Szerveződési törvények az észlelésben
43-45
Figura és háttér
45-47
Tanulás - Alaklélektani felfogásban
47-48
A "mező" fogalmának általánosítása: Mezőelmélet
48-52
Összefoglalás
52
Ajánlott irodalom
52
5. A pszichoanalízis (Péley Bernadette)
53-64
A lelki tartományok
54
A személyiség struktúrája
54-56
Az ösztön-én
54-55
Az én
55-56
A felettes-én
56
A lelki élet energiája
57
A nemi ösztönök
57-58
A fejlődés szakaszai
58-61
Szorongás
61
Elhárító mechanizmusok
61-63
Álom, álomfejtés
63-64
Összefoglalás
64
Ajánlott irodalom
64
6. A kognitív pszichológia (Ülkei Zoltán)
65-67
A háború technikai-pszichológiai követelményei
65-66
A számítógépek megjelenése
66
A generatív nyelvelmélet térhódítása
66-67
Összefoglalás
67
Ajánlott irodalom
67
II. rész: A megismerő folyamatok pszichológiája
69-163
7. A pszichológia biológiai alapjai (Bereczkei Tamás)
71-88
Humán genetika
71-78
Gének és környezet
72-73
Elemi átöröklési folyamatok
73-74
Kromoszómahibák
74-75
A humán genetika módszerei
75-76
Intelligencia és egyéb mentális képességek
76-77
Személyiségjegyek
77-78
Skizofrénia és egyéb pszichopatológiák
78
Idegélettan
78-88
Homeosztázis
78-80
Érzelmek
80-81
Motiváció és készeléti állapot
82
Agykérgi működések
82-84
Memória
84-85
Az agyféltekék működése
85-87
Nyelv és beszéd
87-88
Összefoglalás
88
Ajánlott irodalom
88
8. Érzékelés, észlelés (Révész György)
89-106
A látás
89-101
A mintaészlelés alapjelenségei
92-94
Fény- és irányérzékeny receptív mezők
92-93
A téri frekvenciaszűrés
94
A látás kompulációs elmélete
94-95
A színek észlelése
95-97
A mozgás észlelése
97-98
A távolság és mélység észlelése
98-99
A perceptuális felismerés
100
Szintézis: az észlelés mint sémaképzés
100-101
A hallás
101-102
Szaglás
102
Ízlelés
103
Bőrérzékelés
103
A vesztibuláris percepció
104
A perceptuális tanulás alapjai
104-106
Összefoglalás
106
Ajánlott irodalom
106
9. A figyelem (Bernáth László)
107-112
Szelektív figyelem
107-110
Szűrőelméletek
107-109
Kapacitásmodell
109-110
Automatikus és kontrollált folyamatok
110-111
Tartós figyelem
111-112
Összefoglalás
112
Ajánlott irodalom
112
10. Az emlékezet (Bernáth László)
113-124
Az emlékezet tárolómodellje
113-117
Szerveződés és kategorizáció
117-120
Többszörös emlékezeti rendszer
120-121
A sémák
121-123
Az emlékezet biológiai alapjai
123-124
Összefoglalás
124
Ajánlott irodalom
124
11. A képzelet (Révész György)
125-135
A képzelet szerepe a megismerési folyamatokban
126-131
Mentális forgatás
132
Mentális képek képzeleti letapogatása
132-134
Képzelet a gyakorlatban
134-135
Összefoglalás
135
Ajánlott irodalom
135
12. A gondolkodás (Bernáth László)
137-152
Kultúra és gondolkodás
138-140
Fogalomalkotás
140-142
A jelentés
142-143
A dedukció
143-147
Az indukció
147-151
Az ismeretek felhasználása új helyzetben
151-152
Összefoglalás
152
Ajánlott irodalom
152
13. Intelligencia, kreativitás, tehetség (Révész György)
153-163
Kreativitás
158-160
A kreativitás szintjei
160
Az alkotás folyamata
160-161
A kreativitást segítő tényezők
161
A tehetség
161-163
Összefoglalás
163
Ajánlott irodalom
163
III. rész: Viselkedésdinamika
165-224
14. Az éberség, serkentettség, aktivitás pszichológiai alapjai (Kállai János)
167-183
Az arousal és a tudatállapotok összefüggése
169-172
Az arousal intenzitásának bioelektromos mutatói
172-174
Ingermegvonás és az arousal
174-176
Alvás és álom
176-180
Droghatások és drogfüggőség
180-182
Összefoglalás
182-183
Ajánlott irodalom
183
15. Az emberi motiváció (Nagy László)
185-200
Túlélési motívumok
186-189
Szociális motívumok
190-195
Szexualitás és anyai viselkedés
190-191
Utódápolás
191-192
Agresszió
192-194
Az agresszió fajtái
193-194
A segítő viselkedés
194-195
A kíváncsiságtól a kompetenciáig
195-197
A teljesítménymotiváció
197-198
A motivációk rendszere
198-199
Összefoglalás
199
Ajánlott irodalom
200
16. Az érzelmek (Gál Béla)
201-210
Az érzelmek kifejezése és észlelése
201-204
Az érzelmek élettani folyamatai
204
Lateralizáció és érzelmek
204
James-Lange érzelemelmélete
204-205
Cannon-Bard érzelemelmélete
205-206
Schachter-Singer érzelemelmélete
206-209
Stressz, érzelem, megküzdés
209-210
Összefogás
210
Ajánlott irodalom
210
17. Humánetológia és szociobiológia (Bereczkei Tamás)
211-224
Humánetológia
211-219
Az etológiai szemlélet
211-212
Az "ösztön"
212-213
Tanulás
213-214
Az emberi viselkedés
214-216
A csecsemők viselkedési programjai
216-217
Fóbiák; idegenektől való félelem
217-218
A társas kapcsolatok viselkedési szabályai
218-219
Humán szociobiológia
219-224
Az emberi viselkedés
220-221
Vérfertőzés
221-222
Szexuális stratégiák
222-224
Összefoglalás
224
Ajánlott irodalom
224
IV. rész: A kommunikáció pszichológiájának alapjai
225-277
18. Nem verbális kommunikáció (László János)
227-237
A nem verbális kommunikáció funkciói
228-233
A kommunikációs kapcsolat ellenőrzése
228-230
Az én megjelenítése
230-231
Érzelmi állapotok kifejezése
231-232
A személyes viszony kifejezése
232-233
A nem verbális kommunikáció csatornái
233-236
Arcmimika
233
Gesztusok
234
Tekintet
234
Hang
235
Térközszabályozás
235-236
Testi érintés
236
Nem verbális kommunikáció gyermekkorban
236-237
Összefoglalás
237
Ajánlott irodalom
237
19. A pszicholingvisztika (Ülkei Zoltán)
239-249
A generatív grammatika szemlélete
239-242
A nyelv mint szabályrendszer
239-240
Felszíni szerkezet és mélyszerkezet
241-242
A nyelv mint mentális szerveződés
242
A nyelv kísérletes kutatása
243-245
A nyelvtan "pszichológiai realitásának" ügye
243-244
A jelentésviszonyok szerepe a nyelvi anyag feldolgozásában
244-245
Elméletek a nyelvelsajátításról
245-247
A szintaxis elsajátítása
245-247
Szemantikaközpontú felfogás
247
Nyelv és cselekvés
248
Összefoglalás
248
Ajánlott irodalom
249
20. A nyelv helyes használata (Síklaki István)
251-267
A pragmatika
251-252
A beszéd mint cselekvés
252-256
Beszédaktus-elmélet
252-253
Beszédaktus és pragmatika
253-255
Kölcsönös tudás
256
Előfeltevések és implikációk
257-259
A tagadás pragmatikája
259-262
A tagadás mint az állítás származéka
259-260
A kettős tagadás
260-262
Az udvariasság stratégiái
262-266
Összefoglalás
266-267
Ajánlott irodalom
267
21. Nyelv és kommunikáció (László János)
269-277
A nyelvi relativitás elmélete
269-271
Nyelvi relativitás és nyelvi univerzáliák
271-273
Nyelvi relativitás egy kultúrán belül
273-275
Nyelv és befolyásolás
275
A hatalom és a szolidaritás névmásai
276
Összefoglalás
276
Ajánlott irodalom
276-277
Irodalom
279-282
Névmutató
283-285
Tárgymutató
287-292