Első óvodáink életéből corvina logo

Szerkesztő: Zibolen Endre
További szerzők: Zibolen Endre ; Bilibok Péterné; Sebestyén Istvánné
Cím: Első óvodáink életéből
Alcím: 1829-1833
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1984. | ISBN: 963-17-7536-4

coverimage A neveléstörténeti írásoknak - ritka kivétellel - jellemző vonása, hogy mintegy megállnak az iskola, a különböző oktatási-nevelési intézmények. kapujánál. Bemutatják a kort jellemző társadalmi-gazdasági körülményeket, az oktató-nevelő munkát meghatározó eszmetörténeti mozzanatokat, vázolják a követelményeket, amelyeket különböző társadalmi erők az intézmények elé állítanak, de a falakon belül folyó élet bemutatására ritkán és akkor is inkább epizodikusán térnek ki. Nagyjában-egészében hasonló a helyzet óvodatörténeti irodalmunkban is, jóllehet a legelső hazai kezdemények sem nyúlnak másfél évszázadnál sokkal távolabbi múltba. Budán a Krisztinavárosban, édesanyja Mikó utcai házában 1828. június 1-én nyitotta meg csendben Brunszvik Mária Terézia grófnő első, kisgyermekeknek szánt nevelőintézményét, ahogy a neveléstörténet számon tartja, az első magyarországi óvodát. 1829. március 9-én kezdte meg működését a következő hasonló rendeltetésű intézmény a budai Felsővárosban, immár előkelő közönség részvételével. Tíz nappal később került sor a lipótvárosi, majd június 13-án a vízivárosi intézet megnyitására. A vidéki városok közül Besztercebánya és Pozsony után 1832. november 1-én Nagyszombat követte a példát. A neveléstörténet helyesen ítél. Valóban új, jelentőségében máig növekvő nevelőintézmény, az óvoda születésének időszaka volt ez. Akkor is, ha az „óvoda” szót maguk az alapítók és közreműködők ebben az időben még nem is ismerték.1 Nem voltak azonban óvodák ezek az intézetek a fogalom későbbi tartalmának értelmében sem: a foglalkozások anyagában és az alkalmazott eljárások tekintetében egyaránt' inkább a korabeli iskolákat mintázták. Erre indította az alapítókat az angliai kisgyermekiskolák irodalom közvetítette példáján kívül főként az a körülmény, hogy nem tudhatták, a növendékek közül hányan jártak majd 6-7 éves korukat követően is még tanító keze alá. Az itt működő tanítókat pedig erre késztethette mindenekelőtt az a tény, hogy más példát, mint a hagyományos iskoláét, maguk sem ismertek. Ezzel együtt kezdettől fogva fontos szempont volt létrehozásukban, hogy a munkával elfoglalt szülők magukra maradó aprócska gyermekeit az őket fenyegető bajoktól, veszedelmektől megóvják. Történetileg szabatosabb tehát, ha ezeknek az első éveknek az „óvodáit” kisgyermekiskoláknak, vagy az egykorú magyarországi szóhasználathoz.szorosabban igazodva kisgyermeké óvó- és képzőintézeteknek, óvóiskoláknak nevezzük, illetve - amennyiben a szövegkörnyezet a félreértést kizárja - egyszerűen iskolának, intézetnek mondjuk. A történeti hűség azt is megköveteli azonban, hogy rámutassunk: már ebben az időben is voltak a mozgalomnak olyan képviselői, akik felismerték a formálódó intézmény fokozatosan kibontakozó sajátos, életkor megszabta nevelési feladatát, iskolára előkészítő funkcióját.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Óvoda, Óvodatörténet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
5-7
Zibolen Endre: Brunszvik Teréz kisgyermekiskolái
[9]-93
   A kisgyermekiskolák élete, munkája
11-68
      Források
11-19
      Az oktatószemélyzet
19-31
      A kisgyermekiskola helyisége, berendezése
31-36
      A gyermekek fizikai munkája és testi nevelése
36-38
      Szellemi fejlesztés
38-46
      A foglalkozások jellegéről
46-54
      Valláserkölcsi bánásmód és fejlesztés
54-59
      A növendékek
59-68
   Iratok Brunszvik Teréz hagyatékából
69-82
      A krisztinavárosi kisgyermek! őrintézet leltára
69-71
      Utasítás a tanító uraknak
71-73
      Utasítások a kisgyermeki óvó- és képzőintézetek számára
74-76
      A kisgyermekiskolai tanítók írásaiból
76-82
         Parabola (Rieder Máté)
76
         Ábel (Rieder Máté)
77
         A jácint (Rieder Máté)
77-78
         A hét kisgyermek (Rieder Máté)
79
         Egy történet (Weldy József)
79-80
         A tanító befolyása az iskola szellemére (Horváth Ferenc)
80-82
   Heti jelentések a Felsővárosból
83-93
Bilibok Pétemé - Sebestyén Istvánné: A nagyszombati kisdedóvó intézet működésének korai időszaka (Rehlingen Antal naplója alapján)
[95]-169
   Rehlingen Antal élete, munkássága
97-108
   Rehlingen Antal naplója
109-110
   A nagyszombati kisgyermeki óvóintézet megnyitása
111-114
   Gyermeklétszám, a gyermekek életkor szerinti megoszlása
114-116
   Az intézet felügyelői és látogatói
116-122
   Gondoskodás a gyermekek egészségéről
123-128
   Erkölcsi, érzelmi nevelés
128-131
   Vallásos nevelés felvilágosult szellemben
131-134
   Életrend az intézetben
134-138
   Rehlingen felfogása a családi nevelésről és az óvóintézet szükgességéről
138-140
   Rehlingen gyermekismerete, gyermekekkel való bánásmódja
140-147
   Erőfeszítések az értelmi nevelés hatékonyabbá tételére
147-151
   Nevelési eljárások
151-154
   A játék szerepe, jelentősége a gyermekek foglalkoztatásában
154-157
   Munkára nevelés
157-158
   Mit tudunk meg a naplóból Rehlingen oktatómunkájáról?
159-165
   A vizsga
166
   Búcsú az intézettől
167-168
   Összegezés, tanulságok
169
[Képmelléklet] 1. Jegyzőkönyv a Brunszvik Teréz vezette Nemzeti Egyesület 1830. június 20-i üléséről
171
[Képmelléklet] 2. A szemléltető állvány rajza Joseph Wertheimer Wilderspin-átdolgozásában
172
[Képmelléklet] 3. A számológép képe Wertheimer művében
172
[Képmelléklet] 4. Az 1829. május 10-i körözvény zárósorai az aláírásokkal
173
[Képmelléklet] 5. Láttamozások az 1829. október 28-i körözvény hátoldalán
174
[Képmelléklet] 6. A budai és pesti kisgyermekiskolákban használt "veres" befizetési űrlap
175
[Képmelléklet] 7. Nyugta a kisgyermekiskolai nevelőképzés céljára fizetett adományról
175
[Képmelléklet] 8. Rehlingen Antal naplójának első lapja
176
[Képmelléklet] 9. A Rehlingen-napló 2. füzetének borítója a szerző kézírásával
177
[Képmelléklet] 10. Nagyszombat látképe a XVIII-XIX. század fordulóján
178
[Képmelléklet] 11. Nagyszombat főtere a múlt század első felében
179
[Képmelléklet] 12. Nagyszombat térképe 1865-ből. Jobboldalt a Káptalan utca (Capitel Gasse), ma Staromestská ulica (Óvárosi utca)
180
Tartalomjegyzék
181-182
Kolofon
Hátsó borító