A vallás mint forrás Karácsony Sándor nevelési koncepciójában
Szerkesztő: Bognárné Kocsis JuditCím: A vallás mint forrás Karácsony Sándor nevelési koncepciójában
Sorozatcím: Károli könyvek Monográfia | Sorozat szerkesztő: Sepsi Enikő
Megjelenési adatok: Károli Gáspár Református Egyetem - L'Harmattan, Budapest, 2018. | ISSN: 2063-3297 | ISBN: 978-963-414-473-1
A szerző a vallás és a nevelés értékkoherenciáját vizsgálja alapvetően keresztyén szakirodalom alapján. A kötetben a vallás az egyén értékeszméjeként, a társakhoz való lelki viszonyulás szándéka szerint kerül elemzésre. A szerző a vallás és a nevelés általános kapcsolódási pontjainakvizsgálata mellett fontosnak tartja, hogy egy konkrét életművön keresztül mutassa be a vallásosság és a nevelés/önnevelés, illetve a másik emberre gyakorolt hatás megnyilvánulási formáit, ezzel is segítve a témakör megértését. A szerző korábbi kutatásai alapján esett a választás Karácsony Sándor munkásságára. Ő a hazai neveléstudomány rendkívüli műveltségű alakja, aki a mai napig hatást gyakorol a pedagógiai gondolkodásra, a református pedagógiára. Vallása jelentette számára azt a szilárd, tiszta alapot, amely életének rendjét meghatározta. Hite abban erősítette meg, hogy az önző, énközpontú világ helyett csak a Krisztusközpontú világ lehet az emberek számára az egyedüli megoldás, így annak megvalósítását gyakorolta életében. Kálvin követőjeként kötelességének érezte a folyamatos Igeolvasást, feladatainak magas színvonalú teljesítését, a szorgalmas munkát. Koncepciója napjainkban is érvényes, minden nevelőhöz szól, eszméi, az általa közvetített értékek maradandóak. A kötet megmutatja, hogy a vallás nevelési forrásként hogyan jelenhet meg egy ember életében, különösképpen Karácsony Sándor munkásságában, pedagógiai nézetrendszerében. | Napjaink neveléselméletében és -gyakorlatában számos filozófiai irányzat, nézet tetten érhető. A nevelő a hitének, meggyőződésének megfelelően tud választani és azonosulni a számára elfogadható koncepcióval, nevelési elvekkel. A kérdés az, hogy az általa képviselt pedagógia milyen értékek mentén írható le. A szerző arra vállalkozott, hogy a vallás és a nevelés értékkoherenciáját vizsgálja alapvetően keresztény/keresztyén szakirodalom alapján. A kötetben a vallás, a bevezetés mottójában megjelenő értelmezés szerint, mint az egyén értékeszméje, illetve mint a környezethez, a társakhoz való lelki viszonyulás szándéka, mértéke kerül tanulmányozásra. A szerző a keresztyén vallás és a nevelés általános kapcsolódási pontjainak vizsgálata mellett fontosnak tartotta, hogy egy konkrét életművön keresztül mutassa be a vallásosság és a nevelés/önnevelés, illetve a másik emberre gyakorolt hatás megnyilvánulási formáit, jellemzőit, ezzel is segítve a témakör megértését. A tárgykör gazdag és szemléletes alátámasztása, illetve korábbi e témakörben végzett kutatások alapján esett a választás a református hitű Kará csony Sándor életére, munkásságára.
Kategóriák: Neveléstudomány, Vallástudomány
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Karácsony Sándor, Pedagógiai gondolkodás, pedagógia, vallásos nevelés, Református pedagógia, Nevelési koncepció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Karácsony Sándor, Pedagógiai gondolkodás, pedagógia, vallásos nevelés, Református pedagógia, Nevelési koncepció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozatinformációk
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-7
Bevezetés
9-11
Karácsony Sándor keresztyén életének fontosabb állomásai
13-15
Tudomány és pedagógia
17-25
Tárgykörre vonatkozó fontosabb pedagógiai fogalmak értelmezési keretei
17-19
A tudománypedagógiai gondolkodásról
19-21
Patológia a vallásos nevelés területén
21-23
Karácsony Sándor tudományossága
23-25
Vallásértelmezések
27-32
Karácsony Sándor, a reformáció értékeinek közvetítője
33-38
A vallásos lelkület konstruktív ereje
39-44
Keresztyén énkép, keresztyén identitás
45-53
Személyiség és énkép
45-47
Keresztyén éntudat és önnevelés
47-49
Önazonosság és az érett személyiség
50-53
Társaslélek, társas kapcsolat
55-71
Karácsony Sándor kapcsolatkialakítási és kapcsolatápolási stratégiája
56-58
A nyelv és a kommunikáció szerepe a kapcsolatokban
58-59
Karácsony Sándor társas kapcsolatai, azok visszhangja, kritikája
59-71
Az 1945 elötti időszak
59-61
A szárszói konferencia és Karácsony Sándor személyének kritikája
61-62
Az 1945 és 1952 közötti időszak
62-64
Kerékgyártó Elemér és Karácsony Sándor
64-65
Németh László és Mátrai László ambivalens álláspontja
65-66
Karácsony Sándor mint nevelő-tanítványai véleménye alapján
66-67
Karácsony Sándor szellemi örökségének ápolása
67-71
Vallás és szocializáció
73-88
A család, a keresztyén család
75-79
Az iskola és a református oktatás-nevelés sajátosságai
79-86
A vallási szocializáció
86-88
Nevelhetőség és nevelési reform
[89]-98
Nevelési célok és azok értelmezései
[89]-91
Karácsony Sándor nevelési elvei
91-95
Karácsony Sándor nevelési reformjának alapelvei
95-97
Karácsony Sándor tevékenységének nevelési színterei
97-98
Vallás és nevelés
99-112
Karácsony Sándor nevelési koncepciójában megjelenő református sajátosságok
103-104
A vallásos nevelés feladatai
104-107
A magyar észjárás és a vallásos nevelés
107-108
A vallásos magatartás kialakulásának állomásai
109-112
Képességfejlesztés, tehetséggondozás
113-120
A magyar képességfejlesztés, tehetséggondozás gyökerei
113-116
Tehetség, talentum
116-119
Karácsony tehetségfejlesztésének szervezeti formái, szervezési módjai
119-120
A nevelő
121-132
A nevelő szerepei, feladatai
121-124
Karácsony Sándor nevelői képe
124-130
Karácsony Sándor nevelői attitűdjének összegzése
131-132
A növendék
133-143
Tanulók különböző szempontú csoportosítási lehetősége
133-135
Felekezeti és világi iskolákban végzett tanulói képre vonatkozó kutatások
135-139
A gyermek- és tanulókép református megközelítése
139
Karácsony Sándor tanulóképe
139-143
Kutatás és vallásos nevelés
145-157
A protestáns valláspedagógia törekvései a 20. században
145-148
Kutatási kérdések, kutatási irányok a vallásos nevelésben
148-150
Valláspedagógiai kutatások néhány nemzetközi példája
150-153
Valláspedagógiai kutatások kihívásairól
153-156
Tudományosság, érvényesség
156-157
Összegzés
159-162
Felhasznált irodalom
163-170
A sorozatban eddig megjelent
Kolofon
Hátsó borító