Iskolai nevelés - a lélek védelmében
Szerző:
Buda Béla Cím: Iskolai nevelés - a lélek védelmében
Alcím: Az iskolai mentálhigiéné alapelvei
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. | ISBN: 963-19-4452-2

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Nevelés, Tanulmánykötet, Mentálhigiéné, Diákok, Iskolai oktatás, Iskolai mentálhigiéné
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Tanulmánykötet, Mentálhigiéné, Diákok, Iskolai oktatás, Iskolai mentálhigiéné
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-6
1. Előszó
7-9
Mentálhigiénés tárgyú könyveim az elmúlt évtizedben
10-11
2. Iskola és lelki egészség (Bevezető tanulmány)
12-25
1. Az oktatás, tanítás
15-17
2. Az iskola mint életszíntér
17-19
3. Az iskola mint szervezet
19-20
4. Az iskola mint személyiségfejlesztő szervezet
21
5. Az iskola mint korrektív vagy gyógyító szervezet
21-22
6. A segítő, ill. fejlesztő pszichokultúra az iskolában
22-23
7. A pedagógus mint segítő és fejlesztő
23-24
Irodalom
24-25
I. Nevelési alapkérdések
27-78
3. Az ifjúság helyzete a mai világban és a kortárscsoportok szerepe (Előadásvázlatok)
28-33
Az ifjúság életmódját meghatározó világtendenciák
28-29
Közvetlen hatások az ifjúságra
29-[30]
A kortárscsoport társadalomtudományi alapkérdései
[30]-31
Hátrányos kortárscsoport-hatások
31
A kortárscsoportok előnyös hatáslehetőségei
32
Kortárscsoportok megelőzési (prevenciós, ill. mentálhigiénés) befolyásolási lehetőségei
32-33
4. Iskola és szocializáció
34-36
Az iskola mint szocializációs erőtér
34-35
Az iskola szocializációs mikrofolyamatai
35
Az iskolai erőforrások mozgósításának módjai
36
5. Az autonóm ember problémája a pszichológiában
37-44
6. A rendszerintervenciós terápiák emberképe
45-52
Irodalom
52-53
7. Az iskola a korai iskoláskor fejlődés- és társaslélektani összefüggéseiben
54-66
I. A „latenciakor" biopszichológiai sajátosságai
56
II. A főbb fejlődéslélektani életfeladatok
57-60
III. A társaslélektani készségek tanulása és gyakorlása
60-62
IV. Felkészülés az életre - az alapozás dilemmái
62-63
V. A hagyományos iskola, mint a társadalmat leképező intézmény
63-64
VI. „Iskolafilozófiák" és az ezekből következő iskolai szervezetformák
64-65
VII. Az alsó tagozat jövője
65-66
8. Az iskolás korosztály mentálhigiénés problémái
67-77
Kérdések - vélemények
77-78
II. Iskola - pedagógus - kommunikáció
79-152
9. Az empátia jelentősége a pedagógiai munkában és a gyermeknevelésben
80-100
Irodalom
99-100
10. Kommunikáció az osztályban - a tanári munka kommunikációs eszközei
101-114
Irodalom
113-114
11. Csoportjelenségek a gyermek- és ifjúkorban; nevelési felhasználásuk
115-127
A kortárscsoportok
116-117
A kortárscsoport hatása a személyiségre
117-118
A személyiség „önbemérése" a csoportban
118-119
Az óvodáskori csoportok dinamikája
119-121
Csoportok a nagyobb gyermekkorban - A csoport mint iskolai „ellenkultúra"
121-122
Rangsor és bűnbak a gyermekcsoportokban
122-123
A vonatkoztatási csoportok
124-125
A pedagógus és a gyermekcsoport
125-127
Irodalom
127
12. A pedagógus és a tanuló kapcsolata (Nevelési és terápiás lehetőségek)
128-140
A pedagógus és a tanuló provokatív viselkedése
129-130
A lázadás „áttétele" és a pedagógus viszonyulása
130-132
A konfliktusok megoldása
132-134
Az empátiás megértés szerepe
134-136
Kapcsolat a tanulóval és a család befolyásolása
136-137
Ismeretek, módszerek - a pedagógusok számára
138-140
Irodalom
140
13. Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás az iskolában (A paradigmatikus nevelői viselkedés szerepe)
141-152
A konfliktusok fontossága a nevelés szempontjából
142-143
A viselkedészavarok „funkciója"
143-144
Problémás viselkedés az osztályban
145-146
A mögöttes problémák
146-147
Konfliktus és kockázat
147-148
A kommunikáció fontossága
148-150
A problematikus helyzetek
150-152
Irodalom
152
III. A pedagógus - fejlesztés és egészségvédelem
153-217
14. A pedagógia dilemmája
154-159
15. A pedagógus mint személyiségfejlesztő
160-179
16. Pedagógus - iskola - egészség (Gondolatok a testi és lelki egészségmegőrzés szemszögéből)
180-188
1. Tudnánk terjeszteni a kérdés „kultúráját"
183-184
2. Bátorítani, támogatni, követni és értékelni kellene a már megindult vagy öntevékeny próbálkozásokat
184-185
3. Az „egészséges iskola" és az egészségre nevelés néhány megkezdett, elindult kísérleti programjának támogatása
185
4. A pedagógusok egészségmegőrzésének fejlesztése
185-186
5. Bizonyos pedagógusrétegek aktiválása, kiemelt felhasználása
186-187
6. Katalitikus szerepe lehetne pl. a mentálhigiénés nevelésben, ha a pedagógusok és továbbképzésében a korszerű alkalmazott lélektan kapna helyet
187
7. Az iskolai szervezetfejlesztés számos ismert, aránylag egyszerű, hatékony módszere alkalmazható nálunk is
187-188
17. Iskolai mentálhigiéné - Álmok, dilemmák, lehetőségek
189-206
Társadalom - iskola - egyén
189-192
Dilemmák és ellentmondások
192-194
A hazai helyzet
194-199
A lehetőségek
199-205
1. Mentálhigiénés oktatás
200-201
2. A mentálhigiénés prevenciós tevékenység
201
3. Korrektív programok
202
4. Az önértékelés fejlesztése
202
5. Önsegítés, kortárssegítés
202
6. Mentálhigiénés pedagógiai munka
202
7. A tanári személyiség erősítése, védelme
203
8. Szupervízió
203
9. Iskolai szervezetkonzultáció és szervezetfejlesztés
203
10. Szülőkapcsolatok befolyásolása
203
11. Nyitás a közösség felé
204
12. Az iskola mint a közösségi mentálhigiéné centruma
204-205
Függelék
205-206
18. Az egészségvédelem iskolai lehetőségei a drogmegelőzésben
207-217
Irodalom
211
Függelék
212-217
IV. Család és iskola
219-274
19. Családi és iskolai nevelés - összefüggések, kölcsönhatások, ellentétek
220-228
Irodalom
228
20. Családi életre nevelés - Tankönyv és gyakorlati kézikönyv koncepciója
229-232
I. A családi élet motivációs és készségvilága
229
II. Ideálok, értékek, normák a családra vonatkozóan
229
III. Családi életre nevelés-ma-, a hiány anatómiája
229-230
IV. A családi életre nevelés megközelítési útjai - a tudományos adatok szempontjából
230
V. A szexuális nevelés folyamata, fázisok, kölcsönhatások és együttműködések
230-231
VI. A gyermek vállalása - családi fejlődési ciklus egyik fordulópontja
231
VII. Intézményes nevelési lehetőségek
231
VIII. Családi élet és társadalom
232
21. Családi életre nevelés - a családi és intézményes nevelés feladatai: megelőző és terápiás lehetőségek
233-261
A családi életre nevelés általános kérdései
233-236
Születés előtti körülmények
236-237
Kisgyermekkori körülmények
238-241
Óvodáskor
241-244
Iskoláskor és családi életre nevelés
244-253
a) Öltözködés és külső
245-246
b) A testkép és a fizikai ügyesség
246-247
c) Kommunikációs készség és kapcsolati viselkedés
247
d) Stresszelaboráció, önkontroll
247-248
e) Mintaadás, mintakövetés
248-250
f) Döntés és énélmény
250-252
g) Kognitív fejlesztés
252-253
A serdülőkor és a családi életre nevelés
254-257
Fiatal felnőttkor
257-258
Összegzés
258-260
Tájékoztatás
260-261
22. A pedagóguspálya nőiesedésének pszichoszociális problémái
262-274
Irodalom
273-274
V. Média és ifjúság
275-338
23. A média tömeglélektani hatásai
276-283
24. Erőszakos és szexuális tartalmú televíziós műsorok hatása gyermek- és ifjúkorban
284-316
1. Problémafelvetés
284-287
2. A tömegkommunikáció hatása a személyiségre
287-300
1. Tanít, oktat
288
2. Feszültséget vezet le
288-293
3. Stimuláció
293
4. Megerősíti a személyiség kognitív rendszerét
294
5. Hozzájárul attitűdök képződéséhez és attitűdök változásához
294-298
6. Új motivációkat alakít ki
298-299
7. Szerepviselkedés és viselkedési sémák változtatása
299-300
3. A tömegkommunikáció káros szemlyiséghatásainak problémája
300-310
Felhasznált irodalom
309-310
4. A médiahatások problémája napjainkban
[311]-316
Irodalom
316
25. Gyermek- és ifjúsági televíziós műsorok monitorizálása a médiatörvény szellemében
317-338
Függelék - A közszolgálatiság szabályozásának lehetőségei
326-335
Függelék - Terestyéni Tamás - A közszolgálatiság követelményeinek értelmezése, különös tekintettel a médiatörvény előírásaira
336-338
VI. Szubjektív háttér
339-346
26. Emlékezés a régi iskolára
340-342
27. Az én „Noé könyveim”
343-346
Kolofon
Hátsó borító