Segíts a gyerekednek!
Szerző: Vorderman, CarolSzerkesztők: Dedinszky Zsófia; Greff András
Cím: Segíts a gyerekednek!
Alcím: Tanulási technikák a motivációtól a vizsgáig : [lépésről lépésre]
Sorozatcím: HVG könyvek junior
Fordító: Hanula Erika
Megjelenési adatok: HVG Kiadó Zrt., Budapest, 2017. | ISBN: 978-963-304-447-6 (f
A legtöbb ember nem tudja ösztönösen, hogyan kell hatékonyan tanulni. Azok a diákok, akik nem teljesítenek jól, valószínűleg csak nem sajátították el a számukra megfelelő tanulási készségeket. Mindenkinek magának kell kitapasztalnia, milyen tanulási módszer válik be. Vannak olyan diákok, akiknek először át kell alakítaniuk a tanár által leadott anyagot, hogy jobban passzoljon az ő tanulási stílusukhoz. Jó, ha van hosszú távú célunk - például egy adott jegy a vizsgán -, de fontos, hogy ezt a célt több kisebb, rövidebb távú célra bontsuk le. Ezeket a részcélokat pontosan határozzuk meg, és legyenek mindig reálisak, kivitelezhetők. Készítsünk listát az erősségeinkről és gyengeségeinkről, gondoljuk át, hogyan tudnánk ezeken fejleszteni, javítani. A tanárok a tananyagot előszeretettel adják le szöveges formában, viszont sok diák könnyebben megérti és megjegyzi az anyagot, ha azt vizuálisan is megjelenítik előttük. Ezt a feladatot több lépésre lehet bontani: ötletelés, az információ felkutatása, jegyzetelés, tervezés, írás és ellenőrzés. A stresszkezelés mindennapjaink része. Sok diák tapasztalja, hogy a közelgő határidők megemelik az adrenalinszintjüket, ami kemény munkára sarkallja őket. A Digitális alkalmazások a tanuláshoz Ezekkel az alkalmazásokkal a diákok a napközbeni üres-
járataikban is tanulhatnak, például szavakat vagy nyelvtant. Tanítási módszerek Azoknak a segítőknek, akik régen ültek
már iskolapadban, meglepő lehet hogy a tanítási módszerek időközben mennyire megváltoztak. Nem csak
a tantárgyakat tanítják másként, de az értékelés is megváltozott. A modern technológia számos formában beszüremlett az oktatásba: például okostelefonokra letölthető alkalmazások formájában, vagy abban, hogy a diákok tabletet használnak az iskolákban, és sok kutatási anyag már online könyvtárakban férhető hozzá. Online könyvtárak Rengeteg anyag megtalálható online is. Érdemes az iskolai könyvtárba beiratkozni, és megtanulni, hogyan működik a helyi rendszer.
E-tanulás Az e-tanulás lehetővé teszi, hogy a diákok a tananyaghoz távolról is hozzáférhessenek, a tanáraikkal és más
diákokkal online beszélgessenek.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Szellemi képességek, Fejlesztés, Tanítás, Tanulás, Tanulási zavarok, Tanulási képesség, tanuló munkája
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Szellemi képességek, Fejlesztés, Tanítás, Tanulás, Tanulási zavarok, Tanulási képesség, tanuló munkája
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
[6]
Tartalom
[8-7]
1. Hogyan tanuljunk?
[10-21]
Miért van szükségünk tanulási készségekre?
12-13
Tanulási készségek
12
A tanulási készségek elsajátítása
13
Reális elvárások
13
Hogyan kezeld a feszültséget?
13
A tanulást segítő technikák
14-15
Hozzáállás
14
Tanítási módszerek
14
Együtt tanulás
15
Visszajelzés
15
Az elme működése
16-17
Jobb es bal agyféltekés gondolkodás
16
Az emlékezés
17
Az információ felismerése és előhívása
17
A hatékony tanulás
18-19
Koncentrált tanulás
18
Multitasking
18
Reális célok kitűzése
19
Étkezés, mozgás és alvás
19
Szervezés
19
Tanulási stílusok
20-21
Társasági tanulók
20
Egyedül tanulók
20
Különböző technikák
21
2. Felkészülés és a célok meghatározása
22-53
Hogyan válj motiválttá?
24-25
Célok
24
A motiváció erőt ad
25
Legyél optimista!
25
Örülj a sikereknek!
25
Aktív tanulás
26-27
Mi az a passzív tanulás?
26
Mi az aktív tanulás?
27
Hogyan legyél aktív?
27
A felelősség vállalása
28-29
Vedd kezedbe az irányítást!
28
Önbizalom-növelés
28
Hogyan fejlődj?
29
Önálló tanulás
30-31
Magad ura
30
Állj saját lábra
30
A munkakerülő
31
Saját órarend
31
A stressz kezelése
32-33
Stressz
32
Hogyan kezeld a stresszt?
32
Hogyan kezeld a negatív gondolatokat?
33
Csak egészségesen
34-35
Mozgás
34
Mi kell az agynak?
34
Kikapcsolódás
35
Alvás
35
A tanulósarok
36-37
A saját kuckód
36
Hol érdemes tanulni?
37
Zavaró körülmények
37
Tarts rendet magad körül!
37
Rendezd a dolgaid!
38-39
Tervezze előre!
38
A jegyzetek rendezése
38
Idejében állj neki
39
Mindenre hagyj elég időt!
39
Összpontosítás
40-41
Hogyan összpontosíts?
40
Multitasking
40
A munka tömbösítése
41
Belemélyedni a munkába
41
Ne pazarold az idődet!
42-43
Hogyan kezdj neki?
42
Elkötelezettség
42
Tervezz előre!
43
Feladatok rangsorolása
43
Halogatás
43
Harc a perfekcionizmussal
44-45
Elég jó
44
Legyél reális!
44
Legyél rugalmas!
45
Hogyan fejezd be?
45
A megfelelő gondolkodásmód
46-47
Merev gondolkodásmód
46
Rugalmas gondolkodásmód
46
Mi a teendő új helyzetben?
47
Alkalmazkodni a feladathoz
47
Időterv készítése
48-49
Mennyi időd van?
48
Hogyan nyerj időt?
48
Jegyezd föl a fontos dátumokat!
49
Az időterv betartása
50-51
Felbontás
50
Dolgozz visszafelé!
51
Vissza a heti tervezőhöz
51
A személyes fejlődés megtervezése
52-53
Személyes fejlődés
52
Kövesd figyelemmel!
52
Érdeklődési kör
53
Személyes fejlődés
53
3. Az információ megszerzése és feldolgozása
54-103
Információgyűjtés
56
Milyen a jó könyvtár?
56
Hogyan keress ki egy könyvet?
56
Könyvek kikölcsönzése
57
A könyvtár egyéb felszereltsége
57
Ha olvasmánylistád van
57
Az olvasási készség fejlesztése
58
Gyorsolvasás
58
Aktív olvasás
58
Gyorsíts!
59
Variáld az olvasási sebességet!
59
Az információ értékelése
60
Eredeti?
60
Tények, vélemények
60
Hogyan kutass?
61
Nyakig a tanulásban
62
Idézd fel, miért vágtál bele!
62
Keltsd életre a témád!
63
Menj ki a szabadba!
63
A különböző tanulási stílusok
64
Vizuális, hallás utáni és mozgásos típus
64
Melyik az én tanulási stílusom?
65
Személyre szabott tanulási stílus
65
Közös munka másokkal
66
A készségek erősítése
66
Hogyan közelíts a tanáraidhoz?
66
Mit kezdj a visszajelzéssel?
67
Tanulópárok
67
Aktív hallgatás
68
Előkészületek
68
Különböző típusok
68
Az előadás alatt
69
Csapatmunka
70
Vitakörök
70
Kommunikáció
70
Különböző szerepek
71
Elkötelezettség és engedmények
71
Tiszteld a többieket!
71
Projektmunka
72
Egyedülálló a maga nemében
72
A diák dönthet
72
Tervezés
73
Szerkezet
73
Az előadás felépítése
73
Jegyzetelés
74
A jó jegyzetelés titka
74
Vázlatpontok
74
Plágium
74
Margó és lábjegyzet
75
A memória fejlesztése
76
Az emberi agy mint erőforrás
76
Ismétlés
77
Memóriatrükkök
77
A gondolkodás fejlesztése
78
Légy nyitott!
78
Vizualizáció
79
A kérdezéses megközelítés
79
A kritikus gondolkodás
80
Gondolkozz!
80
Tégláról téglára
81
Tényleg?
81
A kritikus gondolkodás fejlesztése
82
Goldolkodj kritikusan!
82
Kinek a véleménye?
83
Saját véleményt fogalmazol meg?
83
Reflektív gondolkodás
84
Tanulási napló
84
Vázlatfüzet
84
Szubjektív nézőpont
85
A reflektív gondolkodás gyakorlása
85
Kreatív gondolkodás
86
Kapcsolat az egyes dolgok között
86
Törd meg a rutint!
86
Mi gátolja a kreativitást?
87
Ne erőltesd!
87
Az íráskészség fejlesztése
88
Különböző írásstílusok
88
Csak röviden
88
Tisztán, érthetően
89
A feladatok elemzése
90
Szedd szét a feladatot!
90
Nézd meg tüzetesen!
91
Top 20 feladatkezdés
91
A kérdés megválaszolása
92
Hogyan válaszolj megfelelően?
92
A kifejtendő kérdésre adott válasz megtervezése
93
Megakadtál?
93
Érvelés
94
Ne csak zúdítsd az adatokat!
94
Riporteri kérdések
94
A tárgyalás álljon a középpontban!
95
Ellenőrzés
96
Mindig nézd át a munkádat!
96
Olvasd föl hangosan!
96
Szerkesztés
97
Előadói készségek fejlesztése
98
Felkészülés az előadásra
98
Idegesség
98
A világot jelentő deszkákon
99
A hatásos beszéd
99
Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
100
Ismétlés
100
Hogyan gyakorolj?
101
A tanulás felépítése
101
Számítógép és tanulás
102
Házi dolgozat írása
102
Vázlatok
103
Miért nyomtasd ki?
103
4. Online tanulás
104-125
Felszerelés
106-107
Hordozható eszközök
106
Megfelelő védelem
106
Pendrive vagy felhő
107
Szoftver
107
Vezeték nélküli kapcsolódás
107
Források
108-109
Hogyan használd a könyvtárat
108
Tudományos cikkek
108
Podcastek
108
Blogok
109
Twitter
109
Anyaggyűjtés
110-111
Mi az a keresőmotor?
110
Részletes keresés
110
Népszerű keresőmotorok
111
Vigyázat!
111
Könyvjelzők
112-113
Hogyan használd a könyvjelzőket?
112
Közösségi könyvjelzőzés
112
Kulcsszavak és címkék
113
Közösségi megosztás
113
Online jegyzetelés
114-115
Aktív jegyzetelés
114
Honlapok megjelölése forrásként
115
A digitális jegyzetek formája
115
Plagizálás
116-117
Mi az a plágium?
116
Idézetek
116
Hogyan lehet elkerülni?
117
Közösségi oldalak
118-119
Közösségi hálózatok
118
Kommunikáció a közösségi oldalakon
118
A webkamera használata
119
Jól gondold meg!
119
Virtuális környezet a tanuláshoz
120-121
Hogy néz ki egy VLE?
120
Honlap
120
Részletes magyarázat
121
Feladatok beadása
121
Online tankönyvek
121
Biztonságos internethasználat
122-123
Hogyan kerüld el a veszélyt?
122
Levelezés
122
Linkek
122
Jelszavak
123
A munka mentése
123
Biztonságosan a neten
123
Az online tanulás forradalma
124-125
Online kurzusok
124
Népszerű online tanfolyamok
125
A Khan Akadémia
125
5. Tanulási technikák
126-167
Hogyan állj neki?
128-131
Miért kezdd időben
128
Ismétlés egész évben
128
Heti ismétlések
129
Havi ismétlések
129
Hogyan legyél rendezett?
130
Rend a számítógépen
131
A nagy utazás
131
Hogyan gyarapszik a tudásod?
131
Leggyakoribb hibák ismétléskor
132-135
Amikor mindent az utolsó pillanatra hagysz
132
Keress összefüggéseket!
132
Ha úgy próbálsz megtanulni valamit, hogy nem érted
133
Dolgozat után is emlékszel még a tanultakra?
133
A halogatás
134
A zavaró tényezők kizárása
134
A motiváció hiánya
135
Túl sok a tanulnivaló?
135
Tanulási ütemterv
136-141
Fontossági sorrend
136
Melyik tantárgyból kell ismételned?
137
Egy tárgy=több témakör
137
Mennyi tanulóidőre van szükséged?
138
Mennyi időt szánj az egyes tárgyakra
138
A szünetek fontossága
139
Ismétlési ütemterv
139
Jutalmazás
140
Ütemterv szerint
140
Összefoglalás
141
Ne félj módosítani az időbeosztást
141
Aktív ismétlés
142-143
Az aktív és a passzív tanulás
142
Hogyan edzhető az elme az aktív tanulásra?
142
Példák az aktív tanulási stratégiákra
143
Kártyák az ismétléshez
144-147
Mikor használhatók az ismétlőkáryák?
144
Mi szerepeljen az ismétlőkártyán?
145
Kártyák kérdés-válasz formában
146
Digitális ismétlőkártyák a számítógépen
146
Ismétlőkártyák okostelefonon
147
Olvasás
148-149
Olvasási stratégiák
148
Gyorsolvasás
149
Kiemelés
149
Jegyzetelési módszerek
150-151
Kísérletezz!
150-151
Az elmetérkép
152-153
Hogyan kezdd?
152
Engedd szabadjára a fantáziád
152
Gondolkodj nagyban!
153
Hogyan memorizálunk?
154-155
Az emlékezés folyamata
154
Többszörös kódolás
154
Mi segíti a memóriát?
155
Folyamatábrák és mnemotechnika
156-157
Mnemonika
156
Folyamatábrák
157
További segítség a memorizáláshoz
158-159
Memóriapalota
158
Rímek
159
Tanulás post-itekkel
159
A memória és a technológia
160-161
Tanulás hanganyagokkal
160
Ismétlés videókkal
160
Multimédia
161
Digitális emlékeztetők
161
Online is maradj koncentrált
161
Mi várható a vizsgán?
162-163
Vizsgahelyzet gyakorlása
162
Megjósolhatók-e a vizsgakérdések?
163
Az értékelőlap használata
163
Csoportos tanulás
164-165
Ha együtt tanulsz a barátaiddal
164
Tanulási technikák
165
Tanulócsoportok
165
Egymás és önmagad értékelése
166-167
Mennyit fejlődtél?
166
Tedd próbára a tudásod!
167
Egymás ellenőrzése
167
6. VIZSGÁZÁSI TECHNIKÁK
168-189
Mi a vizsga?
170
Milyen a vizsga?
170
A siker titka a felkészülés
170
Régi vizsgasorok
171
Írásbeli vizsgák
172-175
Ismeretlen feladatsorok
172
Ismert kérdések
172
A kérdésre válaszolj!
173
Tervezd meg!
173
Hogyan írj esszéjellegű választ?
174
Rövid kérdéses tesztek
175
Feleletválasztós tesztek
176-177
Hogyan oldd meg az ilyen típusú feladatokat?
176
Az ördög a részletekben rejlik
177
Szóbeli vizsgák
178-179
Mi váraható egy szóbeli vizsgán?
178
Figyelmesen hallgatsz?
179
Hogyan válaszolj?
179
Egyéb vizsgatípusok
180-183
Mi az igazság?
180-181
"Töltsd ki a hiányzó részt" típusú tesztek
181
Amikor használhatod a jegyzeteidet
182
Képletek és ábrák
183
Tippek a vizsga napjára
184-187
A célegyenesben
184
Elegendő alvás
185
Az első percekben
185
A könnyűtől a nehéz felé
186
Figyelj a pontértékre!
186
Ha kifutsz az időből
187
Ne menj ki a teremből túl korán!
187
Csak pozitívan!
187
Eredményhirdetés
188-189
Hogyan kapod meg az eredményeket?
188
Mikor kapod meg az eredményeket?
188
Lehetőség a javításra
189
Bizonyítvány
189
6. A stressz kezelése
190-211
Mi a vizsgadrukk?
192-195
Melyek a stressz tünetei?
192
Kell egy kis szünet
192
Gyakori aggodalmak
193
A "jó" és a "rossz" stressz
193
Nyugodt vagy stresszes?
194
Mire jó a stressz?
194
Egyéb tényezők
195
Vizsgadrukk
195
A vizsgadrukk leküzdése
196-199
Stresszteszt
196
Negatív spirál
197
Helyes időgazdálkodás
197
Relaxáció a légzés kontrollálásával
198
7/11 légzéstechnika
198
További technikák
199
Belső utazás
199
Tanulás és egészség
200-203
Az étkezés fontossága
200
A kiadós éjszakai alvás fontossága
200
Sportolni is fontos
201
Kényelmes tanulás
201
Különboző tanulási stílusok keverése
202
Milyen a hozzáállásod?
203
Mit csinálj kikapcsolódásképp?
203
Kikapcsolódás
204-205
Gyűjtsd energiát és inspirációt!
204
Példák az életből
205
Hobbi mint memóriafogas
205
Relaxáció, vizualizáció és pozitív gondolkodás
206-209
Rajt a tanuláshoz
206
A lazítás fontossága
206
A vizualizáció eredje
207
Vizualizáció
208
Belső mozi
209
Ispiráló zenék
209
Mikor kérj segítséget?
210-211
8. MELLÉKLET
212-255
A fejezetek összefoglalása
213-219
1. Hogyan tanulunk-összefoglalás
213
2. Felkészülés és a célok meghatározás-összefoglalás
214
3. Az információ megszerzése és feldolgozása-összefoglalás
215
4. Online tanulás-összefoglalás
216
5. Tanulási technikák-összefoglalás
217
6. Vizsgázási technikák-összefoglalás
218
7. A stressz kezelése-összefoglalás
219
Segédanyagok-1. fejezet
220-221
Milyen típusú tanuló vagy?
220-221
Eredmények
221
Segédanyagok-2. fejezet
222-225
Kérdőív az időgazdálkodásról
222
Időtérkép
223
A SMART modell
224
Rövid és hosszú távú célok kitűzése
225
Segédanyagok-3. fejezet
226-231
Ütemterv készítése
226
Terv házi dolgozat írásához
227
Lista a végső ellenőrzéshez
228
Aktív tanulási technikák
229
Előadói készségek
230
Alapos előkészületek
230
Körültekintő tervezés
230-231
Gyakorlás
231
Segédanyagok-4. fejezet
232-233
Hasznos honlapok és alkalmazások a tanuláshoz
232-233
Segédanyagok-5. fejezet
234-241
Fontossági sorrend
234
Javaslatok az anyag átnézéséhez
234-235
Heti tervező
236-237
Havi tervező
238-239
Ismétlőkártyák
240
Összefoglaló kártyák
241
Segédanyagok-6. fejezet
242-243
Lista a vizsgára való felkészüléshez
242
Próbavizsgák
243
Segédanyagok-7. fejezet
244-247
Stresszmérő használata
244
Önértékelés: Elég kiegyensúlyozott vagyok?
245
Stresszoldó technikák
246
Használd az EFT kopogtató módszert!
247
Fogalomtár
248-251
Név- és tárgymutató
252-255
Köszönetnyilvánítás
256
Hátsó borító
257