Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia corvina logo

Szerkesztő: Pobozsnyi Ilona
További szerzők: Csabai Márta; Molnár Péter
Cím: Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia
Megjelenési adatok: Medicina Könyvkiadó Zrt., Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-226-208-6

coverimage Kötetünk a beteggé válás, valamint a gyógyító folyamat pszichológiai tényezőit foglalja össze, középpontba állítva a kiemelt szerepű és fontosságú gyógyító kapcsolatot. Az egyes fejezetek elsősorban két szakterület ismeretanyagára épülnek: az orvosi pszichológia, valamint a klinikai egészségpszichológia releváns üzeneteit tartalmazzák. A könyv jelentős mértékben támaszkodik a korábbi Egészség, betegség, gyógyítás — Az orvosi pszichológia tankönyve (Csabai és Molnár 1999) című munkánkra, több fejezete annak továbbfejlesztéseként jött létre. Ezen korábbi kötetünkkel kapcsolatos, mintegy tízéves oktatási tapasztalataink adták az elsődleges inspirációt, hogy továbbgondoljuk a releváns ismeretanyagot. Az elmúlt évtized számos fontos változást is hozott. Ezek között elsőként említhetjük, hogy jelentős fejlődés állt be az egészségpszichológia nemzetközi és hazai intézményesülésében. Megszilárdultak a diszciplína főbb területei, ezek között a klinikai egészségpszichológia, amely elméleti irányultságában és alkalmazásait tekintve is jelentős átfedéseket mutat az orvosi pszichológiával. Részben ez a fejlemény vezetett bennünket arra, hogy a két terület közös ismeretanyagát együtt jelenítsük meg. Másfelől pedig az a meggyőződésünk szolgáltatta a motivációt, hogy kötetünknek a gyógyító gyakorlat igényeit kell szolgálnia. Ez a gyakorlat pedig a legtöbb esetben több szakma együttműködése révén — gyakran teammunkában — valósul meg. Ebből adódóan a kötet írása során azt tartottuk szem előtt, hogy a különféle szakemberek — elsősorban orvosok és pszichológusok, de a társszakmák képviselői — számára a közös problémák legyenek az ismeretanyag bemutatásának fő szempontjai. A kötet tehát nem a két, egyébként is nehezen elkülöníthető diszciplína — az orvosi pszichológia és a klinikai egészségpszichológia — határvonalai szerint épül fel, hanem a gyógyító munka szempontjából releváns pszichológiai problémák mentén. Ezek között számos olyan területet nevezhetünk meg, amelyek kifejezetten az utóbbi tíz évben kerültek előtérbe, így például a narratívumok, a betegség-elbeszélések jelentősége, az életkori és nemi szempontok új értelmezései, az információs társadalom hatásai, továbbá a közös döntéshozatal problematikája. Mindezeket és kötetünk többi témáját is átszövi a kapcsolati elv, melyet munkánk legfőbb iránytűjének tekintettünk. Ez jelenik meg a gyógyító kapcsolat — mint középponti koncepció — hangsúlyozásában, de abban az alapelvben is, hogy a gyógyítás/gyógyulás sikere nem csupán a szakember és a beteg, hanem a szakemberek egymás közötti kapcsolatainak, illetve ezek hálójának a függvénye.
Kategóriák: Orvostudomány
Tárgyszavak: Pszichológia, Tankönyv, Orvostudomány, Egészség, Magatartás, Kezelés, Tünet, Gyógyítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-10
Előszó
11-12
1. rész. Az egészségi állapot változásait befolyásoló pszichológiai tényezők
13-141
   Bevezetés
14-28
      A gyógyítás pszichológiájának alkalmazott tudományterületei
14-19
         Az orvosi pszichológia története
14-17
            Elképzelések a gyógyító kapcsolatról a modern tudomány megjelenése előtt
14-17
         A pszichológia megjelenése a tudományos orvoslásban
17-19
      Az egészségpszichológia szakterülete
19-26
         Az egészségpszichológia kialakulása, korai fejlődése
20-21
         A diszciplína témái és alkalmazási területei
21-23
         Az egészségpszichológia kortárs irányzatai
23-26
            Klinikai egészségpszichológia
23-24
            Preventív/egészségfejlesztő egészségpszichológia
24-25
            Közösségi egészségpszichológia
25
            Kritikai egészségpszichológia
25-26
      A gyógyító folyamat pszichológiájának határterületei
26-28
         Az orvosi antropológia üzenete
26-27
         Klinikai pszichológia
27
         Magatartásorvoslás
27-28
   1. fejezet. Megközelítések, szemléletmódok, elméleti keretek
29-52
      A biomedicina hagyományos modelljének értékelése
29
      Szemléleti dualizmus
30
      A biológiai gyógymódok túlértékelése
30
      Redukcionizmus a konzultációs gyakorlatban
30
      Elszemélytelenedett orvos—beteg kapcsolat
31
      Betegség-központúság
31
      A pszichoszomatikus szemlélet fejlődése
31-48
         A modern pszichoszomatika intézményesülése
33-34
         Etiológiai pszichoszomatika — pszichoanalitikus pszichoszomatika
34-38
         A korrelációs pszichoszomatika és a biopszichoszociális modell
38-41
            Az anya-gyermek kapcsolat és a pszichoszomatikus tünetképzés összefüggései (Engel és Reichsman 1956)
39-41
         A biopszichoszociális szemlélet ellentmondásai
41-42
         A pszichoszomatikus kutatások és elméletalkotás dilemmái
42-43
         A pszichoanalízis budapesti iskolája és a pszichoszomatika
43-47
         Pszichoszomatika a népi orvoslásban
47-48
      Új megközelítések, kortárs dilemmák
48-52
         A betegségnarratívumok vizsgálatának megjelenése
48-50
         A betegségek társas konstrukcionista megközelítése
50-51
         A materiális-diskurzív-intrapszichés elemzési modell
51-52
   2. fejezet. A reprezentációk szerepe a beteggé válásban és a gyógyulásban
53-73
      Az egészségi állapottal kapcsolatos kognitív reprezentációk
53-63
         Laikus teóriák az egészségről és annak elvesztéséről
54-58
            A stressz, az életkor és a betegség összefüggéseivel kapcsolatos laikus nézetek
55-56
            A címkézés hatása a tünetészlelésre: a szimmetriaszabály
56
            A prototípusok szerveződése, a nézetek alakulása
56-58
         A laikusok által használt érvrendszerek
59-61
         A tünetészlelés és a páciensek tünetértelmezésének feltárása
61-63
      Az egészség és a betegség szociális reprezentációi
63-67
         Milyen jelentést tulajdonítunk a betegségnek?
64-67
            A betegség mint ellenség
65
            A betegség mint nyereség
65-66
            A betegség mint veszteség
66
            A betegség mint büntetés
66-67
      A betegségről alkotott kép kulturális meghatározottsága
67-71
         A testtel kapcsolatos kulturális reprezentációk és szimbólumok jelentősége
68-70
         Az egészséggel kapcsolatos felelősség és autonómia a modern társadalmakban
70-71
      Az egészségmagatartás és az attribúciók kapcsolata
71-73
         Az attribúciók és a prevenció
71-73
         Pozitív és negatív eseményekkel kapcsolatos attribúciók
73
   3. fejezet. Az egészség változásaival kapcsolatosan észlelt kontroll
74-88
      Az észlelt kontroll típusai
74-75
      A kontroll helye
75
      Reakciók a kontroll csökkenésekor
76-78
         Információkeresés
76
         Megnövekedett stressz
76-77
         Ellenállás
77
         Magunk által létrehozott kontrollvesztés
78
      Az egészséggel kapcsolatosan észlelt kontroll mérése
78-81
         A multidimenzionális egészségkontroll kérdőív
79-81
            Példa a Multidimenzionális egészségkontroll kérdőív hazai alkalmazására
81
      A kontroll észlelése és a betegségmagatartás
82
      A kontroll észlelésének potenciálisan negatív következményei
82-83
         A bűnbakképzés, mint a kontrollészlelés negatív következménye
83
      A tanult tehetetlenség
83-88
         A tanult tehetetlenség kialakulásának kísérletes bizonyítékai
83-85
         A tehetetlenség kialakulását elősegítő tényezők
85
         A tehetetlenség és a depresszió összefüggése
85-86
         A tanult tehetetlenség következményei
86-87
         Tehetetlenség a betegséggel való megküzdésben
87-88
   4. fejezet. A tünetek észlelésének és értékelésének folyamata
89-104
      A fájdalom mint modell
89-104
         A tünetek észlelése
89
         A figyelem iránya
89-90
         Helyzeti tényezők
90
         A tünetek értékelése
91-92
         A fájdalom, mint tünet
92
         Testi vagy lelki fájdalom?
92-93
         A fájdalomtünetek osztályozása
93-94
         A fájdalom észlelése és értelmezése
94-95
         A fájdalomra adott reakciók
95-96
         A fájdalomviselkedés
96-97
         A fájdalom mérése
97-99
         A fájdalom kezelése
99-100
         A fájdalom többlépcsős kezelésének programja
100-101
            Hogyan nyugtassuk meg a beteget, hogy a fájdalom hátterében nincs súlyosabb betegség?
100-101
         Placebók és a gyógyító—beteg kapcsolat, mint fájdalomcsillapító
101-103
            Egy klasszikus kísérlet a placebohatás igazolásásra
102-103
         Egyéb pszichológiai eljárások
103-104
   5. fejezet. A személyiség szerepe az egészségi állapot változásaiban
105-126
      A személyiség és betegség összefüggéseivel kapcsolatos korai elméletek
106-107
      Személyiségtényezők, stressz és betegség
107-108
      A személyiség és a betegség összefüggéseinek modellje: az A típusú viselkedés
108-111
         A személyiség jellegzetességei által indukált hiperreaktivitás
109
         Alkati prediszpozíciók
110-111
      Újabb konstrukció a szív- és érrendszeri betegségek kutatásában: a D típusú személyiség
111
      A személyiség és a daganatos betegségek kapcsolatai: a C típusú személyiség példája
112-115
         A tanult tehetetlenség és reménytelenség szerepe a daganatos betegségek alakulásában
113-115
      Emocionális expresszivitás, küzdőszellem és agresszivitás
115-117
      Az „egészségvédő” személyiség: szívósság és koherencia érzés
117-122
         Az egészség-erőforrások elmélete
119-120
            A páciensek által felismerhető és azonosítható egészség-erőforrások (Hollnagel és Maltreud 2000)
120
         A személyiség mint a rizikóviselkedés jósló tényezője
120-122
      Az egészségi állapot változásai és a személyiség: bizonyítékok és ellentmondások
122-126
         A stigmatizáció veszélye
124-125
         A személyiség és egészség összefüggésének új távlatai
125-126
   6. fejezet. Az egészségmagatartás nemi és életkori szempontjai
127-141
      A női szerep hatásai az egészségmagatartásra
127-128
      Tünetészlelés és orvoshoz fordulás a nők körében
128-131
      A férfiszerep és az egészség összefüggései
131-132
      Veszélyben vannak-e a férfiak?
133-134
      Nők és férfiak a gyógyító-beteg kapcsolatban
134-135
      Nemi szempontok a gyógyító-szerepben
136-139
         Gyerekek és serdülők viszonya az egészséghez és a betegséghez
137-138
         Ha a gyerek tartósan beteg
138-139
      Egészségviselkedés és kommunikáció időskorban
139-141
2. rész. A betegséggel való megküzdés és a gyógyító kapcsolat
139-275
   7. fejezet A stresszel és a betegséggel való megküzdés
143-159
      A megküzdési stratégiák csoportosítása
145-148
         Konfrontáció
146
         Eltávolodás
146
         Érzelmek és a viselkedés szabályozása
146-147
         Társas támogatás keresése
147
         Felelősségvállalás
147
         Problémamegoldás-tervezés
147
         Elkerülés - menekülés
148
         Pozitív jelentés keresése
148
      A megküzdést befolyásoló tényezők
148-150
      A társas támogatás
150-159
         Mindig segítséget jelent a támogatás?
151
         A társas támogatás koncepciójának ellentmondásai
152-154
         Társas támogatás és betegségmegelőzés
154-155
         Társas támogatás a betegséggel való megküzdés szakaszában
155-156
         Társas támogatás a gyógyulás és a rehabilitáció szakaszában
156-157
         Társas támogatás a dinamikus interakciók közegében
157-159
            A támogatás elfogadásának nehézségei
157-159
   8. fejezet. A krónikus betegek kezelése, a haldoklók és a gyászolók támogatása
160-177
      A krónikus betegség akut szakasza
161-164
         Megküzdési stratégiák a krízis oldására
162
         A betegséghez való alkalmazkodás szintjei
163-164
      A krónikus betegséggel kapcsolatos pszichés reakciók
164-167
         A tagadás
165
         Szorongás
165-166
         Düh
166
         Levertség, depresszió
166-167
      A testkép, az énkép és az önértékelés zavarai krónikus betegeknél
167-169
         A testkép és zavarai
167-168
         A teljesítmény és zavarai
168
         Szerepviszonyok és visszajelzések
169
      A krónikus betegek kezelésének lépcsőzetes, egyénre szabott modellje
169-170
      A haldokló betegek lelki támogatása
171-174
         A haldoklás szakaszai
171-174
      A veszteség pszichológiája
174-177
         A gyászreakció
175-177
   9. fejezet. A kórházi kezelések pszichológiai vonatkozásai
178-205
      A kórházi tartózkodás mint stresszforrás
178-181
      Pszichés reakciók a kórházban és megoldásuk lehetőségei
181-186
         Speciális kezelési helyzetekre adott reakciók
184-186
      Megterhelő kórházi vizsgálatok és kezelések
186-192
         A műtéti előkészítés és műtét utáni gyógyulás
186-192
            A műtét előtti szorongás összefüggése a felépüléssel
188-192
            Befolyásolja-e a személyiség a műtéttel kapcsolatos viselkedés?
192
      Pszichológiai eljárások a beavatkozások okozta megterhelés csökkentésére
193-195
         Pszichés támogatás
193
         Információközlés
194
         Készségfejlesztő tréningek
194-195
         Modellkövetés
195
         Viselkedéses-kognitív intervenciók
196
      Gyerekek a kórházban
196-202
         Gyakori pszichés problémák kórházban kezelt gyerekeknél
198-200
         A szülők hatása a gyerekek kórházi viselkedésére
200-202
      A kórházi tartózkodás hatásai
202-205
         Negatív hospitalizációs hatások
203-204
         A kórház mint terápiás közösség
204-205
            A terápiás közösség alapelvei
204
   10. fejezet. A gyógyító szakember és a beteg találkozása
206-231
      Kik fordulnak orvoshoz és miért?
206-207
      A gyakori orvoshoz fordulás okai
207-210
      Általános tényezők az orvoshoz fordulás hátterében
210-214
      A gyógyulás keresése és a probléma feltárása
214-221
         A beteg motivációja és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos nézetei, vélelmei
214-218
            Az észlelt kontroll szerepe az orvoshoz fordulásban
217-218
         Tájékozódás a probléma természetéről
218-221
      A diagnózisalkotás folyamata
222-226
         A probléma — ahogy a beteg bemutatja
222-223
         A diagnózis felállítását befolyásoló tényezők a szakember részéről
223-226
      A probléma megbeszélése a pácienssel
226-227
      A találkozás következményei
227-231
         Közvetlen és rövid távú hatások
227-228
         Hosszú távú hatások
228-231
   11. fejezet. A konzultáció összetevői és modelljei
232-257
      A konzultációs stílus változásai és elemzési modelljei
232-241
         Korai koncepciók — más területeken bevált modellek alkalmazásai
232-233
         Orvos- és betegközpontú stílusok. Byrne és Long modellje
233-236
         Az 1980-as évek modelljei: a feladatorientáltság hangúlyozása
236-237
         A kapcsolati elvre és a narratív medicina szempontjaira épülő modellek
237-239
         Integráció, konkordancia és közös döntéshozatal
239-241
            Az új - közös - szerződés orvos és beteg számára
241
      A konzultációs stílus külsődleges jegyei
242-246
         Térbeli elhelyezkedés
242-244
         Az orvos öltözködése
244-246
            Milyen jelentéseket közvetít, milyen asszociációkat kelthet az orvos fehér köpenye?
245
      A konzultáció folyamatának szabályszerűségei
246-251
         A probléma feltárása, információgyűjtés
246-250
            A hallgatás művészete, avagy miként figyeljünk a páciensre?
247-249
               Kérdések a pácienssel kapcsolatos érzések tudatosításához
248
            Az elfogulatlanság kérdése
249-250
               A pácienssel kapcsolatos attitűdöt ellenőrző kérdések
250
         A probléma megbeszélése
250-251
      A konzultációs stílus nonverbális elemei
251-253
      Kerülendő konzultációs stratégiák és intervenciók
253-257
         A konzultációs stílus alakíthatósága
255-257
   12. fejezet. A gyógyító munka nehézségei és megoldásuk
258-275
      A gyógyító munka veszélye: a kiégés
259-265
         A kiégés előjele: a „segítő szindróma”
260-262
            A kiégés megjelenése egyetemi hallgatóknál
261-262
         A kiégés tünetei a gyakorlati munka során
262-264
         A kiégésre figyelmeztető jelek és a probléma megelőzése
264-265
            Hogyan ismerhetjük fel magunkon vagy kollégáinkon a kiégés jeleit?
265
      A kapcsolat mint gyógyító tényező
266-273
         A Bálint-féle elmélet és módszer
266-270
         A konfliktuskerülés csapdái
270-273
            A beteg(ség) elutasítása
270-271
            Aprolékos testi vizsgálatokba menekülés
271-272
            Az orvos mint "megváltó" - Az "apostoli funkció"
272-273
      Kapcsolati diagnosztika és terápia: a Bálint-csoport
273-275
         A Bálint-csoportok működésének alapelvei
274
Irodalom
276-301
Név- és tárgymutató
302-308
Hátsó borító