Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia
Szerkesztő: Pobozsnyi IlonaTovábbi szerzők: Csabai Márta; Molnár Péter
Cím: Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia
Megjelenési adatok: Medicina Könyvkiadó Zrt., Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-226-208-6
Kötetünk a beteggé válás, valamint a gyógyító folyamat pszichológiai tényezőit foglalja össze, középpontba állítva a kiemelt szerepű és fontosságú gyógyító kapcsolatot. Az egyes fejezetek elsősorban két szakterület ismeretanyagára épülnek: az orvosi pszichológia, valamint a klinikai egészségpszichológia releváns üzeneteit tartalmazzák. A könyv jelentős mértékben támaszkodik a korábbi Egészség, betegség, gyógyítás — Az orvosi pszichológia tankönyve (Csabai és Molnár 1999) című munkánkra, több fejezete annak továbbfejlesztéseként jött létre. Ezen korábbi kötetünkkel kapcsolatos, mintegy tízéves oktatási tapasztalataink adták az elsődleges inspirációt, hogy továbbgondoljuk a releváns ismeretanyagot.
Az elmúlt évtized számos fontos változást is hozott. Ezek között elsőként említhetjük, hogy jelentős fejlődés állt be az egészségpszichológia nemzetközi és hazai intézményesülésében. Megszilárdultak a diszciplína főbb területei, ezek között a klinikai egészségpszichológia, amely elméleti irányultságában és alkalmazásait tekintve is jelentős átfedéseket mutat az orvosi pszichológiával. Részben ez a fejlemény vezetett bennünket arra, hogy a két terület közös ismeretanyagát együtt jelenítsük meg. Másfelől pedig az a meggyőződésünk szolgáltatta a motivációt, hogy kötetünknek a gyógyító gyakorlat igényeit kell szolgálnia. Ez a gyakorlat pedig a legtöbb esetben több szakma együttműködése révén — gyakran teammunkában — valósul meg. Ebből adódóan a kötet írása során azt tartottuk szem előtt, hogy a különféle szakemberek — elsősorban orvosok és pszichológusok, de a társszakmák képviselői — számára a közös problémák legyenek az ismeretanyag bemutatásának fő szempontjai. A kötet tehát nem a két, egyébként is nehezen elkülöníthető diszciplína — az orvosi pszichológia és a klinikai egészségpszichológia — határvonalai szerint épül fel, hanem a gyógyító munka szempontjából releváns pszichológiai problémák mentén. Ezek között számos olyan területet nevezhetünk meg, amelyek kifejezetten az utóbbi tíz évben kerültek előtérbe, így például a narratívumok, a betegség-elbeszélések jelentősége, az életkori és nemi szempontok új értelmezései, az információs társadalom hatásai, továbbá a közös döntéshozatal problematikája. Mindezeket és kötetünk többi témáját is átszövi a kapcsolati elv, melyet munkánk legfőbb iránytűjének tekintettünk. Ez jelenik meg a gyógyító kapcsolat — mint középponti koncepció — hangsúlyozásában, de abban az alapelvben is, hogy a gyógyítás/gyógyulás sikere nem csupán a szakember és a beteg, hanem a szakemberek egymás közötti kapcsolatainak, illetve ezek hálójának a függvénye.
Kategóriák: Orvostudomány
Tárgyszavak: Pszichológia, Tankönyv, Orvostudomány, Egészség, Magatartás, Kezelés, Tünet, Gyógyítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichológia, Tankönyv, Orvostudomány, Egészség, Magatartás, Kezelés, Tünet, Gyógyítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-10
Előszó
11-12
1. rész. Az egészségi állapot változásait befolyásoló pszichológiai tényezők
13-141
Bevezetés
14-28
A gyógyítás pszichológiájának alkalmazott tudományterületei
14-19
Az orvosi pszichológia története
14-17
Elképzelések a gyógyító kapcsolatról a modern tudomány megjelenése előtt
14-17
A pszichológia megjelenése a tudományos orvoslásban
17-19
Az egészségpszichológia szakterülete
19-26
Az egészségpszichológia kialakulása, korai fejlődése
20-21
A diszciplína témái és alkalmazási területei
21-23
Az egészségpszichológia kortárs irányzatai
23-26
Klinikai egészségpszichológia
23-24
Preventív/egészségfejlesztő egészségpszichológia
24-25
Közösségi egészségpszichológia
25
Kritikai egészségpszichológia
25-26
A gyógyító folyamat pszichológiájának határterületei
26-28
Az orvosi antropológia üzenete
26-27
Klinikai pszichológia
27
Magatartásorvoslás
27-28
1. fejezet. Megközelítések, szemléletmódok, elméleti keretek
29-52
A biomedicina hagyományos modelljének értékelése
29
Szemléleti dualizmus
30
A biológiai gyógymódok túlértékelése
30
Redukcionizmus a konzultációs gyakorlatban
30
Elszemélytelenedett orvos—beteg kapcsolat
31
Betegség-központúság
31
A pszichoszomatikus szemlélet fejlődése
31-48
A modern pszichoszomatika intézményesülése
33-34
Etiológiai pszichoszomatika — pszichoanalitikus pszichoszomatika
34-38
A korrelációs pszichoszomatika és a biopszichoszociális modell
38-41
Az anya-gyermek kapcsolat és a pszichoszomatikus tünetképzés összefüggései (Engel és Reichsman 1956)
39-41
A biopszichoszociális szemlélet ellentmondásai
41-42
A pszichoszomatikus kutatások és elméletalkotás dilemmái
42-43
A pszichoanalízis budapesti iskolája és a pszichoszomatika
43-47
Pszichoszomatika a népi orvoslásban
47-48
Új megközelítések, kortárs dilemmák
48-52
A betegségnarratívumok vizsgálatának megjelenése
48-50
A betegségek társas konstrukcionista megközelítése
50-51
A materiális-diskurzív-intrapszichés elemzési modell
51-52
2. fejezet. A reprezentációk szerepe a beteggé válásban és a gyógyulásban
53-73
Az egészségi állapottal kapcsolatos kognitív reprezentációk
53-63
Laikus teóriák az egészségről és annak elvesztéséről
54-58
A stressz, az életkor és a betegség összefüggéseivel kapcsolatos laikus nézetek
55-56
A címkézés hatása a tünetészlelésre: a szimmetriaszabály
56
A prototípusok szerveződése, a nézetek alakulása
56-58
A laikusok által használt érvrendszerek
59-61
A tünetészlelés és a páciensek tünetértelmezésének feltárása
61-63
Az egészség és a betegség szociális reprezentációi
63-67
Milyen jelentést tulajdonítunk a betegségnek?
64-67
A betegség mint ellenség
65
A betegség mint nyereség
65-66
A betegség mint veszteség
66
A betegség mint büntetés
66-67
A betegségről alkotott kép kulturális meghatározottsága
67-71
A testtel kapcsolatos kulturális reprezentációk és szimbólumok jelentősége
68-70
Az egészséggel kapcsolatos felelősség és autonómia a modern társadalmakban
70-71
Az egészségmagatartás és az attribúciók kapcsolata
71-73
Az attribúciók és a prevenció
71-73
Pozitív és negatív eseményekkel kapcsolatos attribúciók
73
3. fejezet. Az egészség változásaival kapcsolatosan észlelt kontroll
74-88
Az észlelt kontroll típusai
74-75
A kontroll helye
75
Reakciók a kontroll csökkenésekor
76-78
Információkeresés
76
Megnövekedett stressz
76-77
Ellenállás
77
Magunk által létrehozott kontrollvesztés
78
Az egészséggel kapcsolatosan észlelt kontroll mérése
78-81
A multidimenzionális egészségkontroll kérdőív
79-81
Példa a Multidimenzionális egészségkontroll kérdőív hazai alkalmazására
81
A kontroll észlelése és a betegségmagatartás
82
A kontroll észlelésének potenciálisan negatív következményei
82-83
A bűnbakképzés, mint a kontrollészlelés negatív következménye
83
A tanult tehetetlenség
83-88
A tanult tehetetlenség kialakulásának kísérletes bizonyítékai
83-85
A tehetetlenség kialakulását elősegítő tényezők
85
A tehetetlenség és a depresszió összefüggése
85-86
A tanult tehetetlenség következményei
86-87
Tehetetlenség a betegséggel való megküzdésben
87-88
4. fejezet. A tünetek észlelésének és értékelésének folyamata
89-104
A fájdalom mint modell
89-104
A tünetek észlelése
89
A figyelem iránya
89-90
Helyzeti tényezők
90
A tünetek értékelése
91-92
A fájdalom, mint tünet
92
Testi vagy lelki fájdalom?
92-93
A fájdalomtünetek osztályozása
93-94
A fájdalom észlelése és értelmezése
94-95
A fájdalomra adott reakciók
95-96
A fájdalomviselkedés
96-97
A fájdalom mérése
97-99
A fájdalom kezelése
99-100
A fájdalom többlépcsős kezelésének programja
100-101
Hogyan nyugtassuk meg a beteget, hogy a fájdalom hátterében nincs súlyosabb betegség?
100-101
Placebók és a gyógyító—beteg kapcsolat, mint fájdalomcsillapító
101-103
Egy klasszikus kísérlet a placebohatás igazolásásra
102-103
Egyéb pszichológiai eljárások
103-104
5. fejezet. A személyiség szerepe az egészségi állapot változásaiban
105-126
A személyiség és betegség összefüggéseivel kapcsolatos korai elméletek
106-107
Személyiségtényezők, stressz és betegség
107-108
A személyiség és a betegség összefüggéseinek modellje: az A típusú viselkedés
108-111
A személyiség jellegzetességei által indukált hiperreaktivitás
109
Alkati prediszpozíciók
110-111
Újabb konstrukció a szív- és érrendszeri betegségek kutatásában: a D típusú személyiség
111
A személyiség és a daganatos betegségek kapcsolatai: a C típusú személyiség példája
112-115
A tanult tehetetlenség és reménytelenség szerepe a daganatos betegségek alakulásában
113-115
Emocionális expresszivitás, küzdőszellem és agresszivitás
115-117
Az „egészségvédő” személyiség: szívósság és koherencia érzés
117-122
Az egészség-erőforrások elmélete
119-120
A páciensek által felismerhető és azonosítható egészség-erőforrások (Hollnagel és Maltreud 2000)
120
A személyiség mint a rizikóviselkedés jósló tényezője
120-122
Az egészségi állapot változásai és a személyiség: bizonyítékok és ellentmondások
122-126
A stigmatizáció veszélye
124-125
A személyiség és egészség összefüggésének új távlatai
125-126
6. fejezet. Az egészségmagatartás nemi és életkori szempontjai
127-141
A női szerep hatásai az egészségmagatartásra
127-128
Tünetészlelés és orvoshoz fordulás a nők körében
128-131
A férfiszerep és az egészség összefüggései
131-132
Veszélyben vannak-e a férfiak?
133-134
Nők és férfiak a gyógyító-beteg kapcsolatban
134-135
Nemi szempontok a gyógyító-szerepben
136-139
Gyerekek és serdülők viszonya az egészséghez és a betegséghez
137-138
Ha a gyerek tartósan beteg
138-139
Egészségviselkedés és kommunikáció időskorban
139-141
2. rész. A betegséggel való megküzdés és a gyógyító kapcsolat
139-275
7. fejezet A stresszel és a betegséggel való megküzdés
143-159
A megküzdési stratégiák csoportosítása
145-148
Konfrontáció
146
Eltávolodás
146
Érzelmek és a viselkedés szabályozása
146-147
Társas támogatás keresése
147
Felelősségvállalás
147
Problémamegoldás-tervezés
147
Elkerülés - menekülés
148
Pozitív jelentés keresése
148
A megküzdést befolyásoló tényezők
148-150
A társas támogatás
150-159
Mindig segítséget jelent a támogatás?
151
A társas támogatás koncepciójának ellentmondásai
152-154
Társas támogatás és betegségmegelőzés
154-155
Társas támogatás a betegséggel való megküzdés szakaszában
155-156
Társas támogatás a gyógyulás és a rehabilitáció szakaszában
156-157
Társas támogatás a dinamikus interakciók közegében
157-159
A támogatás elfogadásának nehézségei
157-159
8. fejezet. A krónikus betegek kezelése, a haldoklók és a gyászolók támogatása
160-177
A krónikus betegség akut szakasza
161-164
Megküzdési stratégiák a krízis oldására
162
A betegséghez való alkalmazkodás szintjei
163-164
A krónikus betegséggel kapcsolatos pszichés reakciók
164-167
A tagadás
165
Szorongás
165-166
Düh
166
Levertség, depresszió
166-167
A testkép, az énkép és az önértékelés zavarai krónikus betegeknél
167-169
A testkép és zavarai
167-168
A teljesítmény és zavarai
168
Szerepviszonyok és visszajelzések
169
A krónikus betegek kezelésének lépcsőzetes, egyénre szabott modellje
169-170
A haldokló betegek lelki támogatása
171-174
A haldoklás szakaszai
171-174
A veszteség pszichológiája
174-177
A gyászreakció
175-177
9. fejezet. A kórházi kezelések pszichológiai vonatkozásai
178-205
A kórházi tartózkodás mint stresszforrás
178-181
Pszichés reakciók a kórházban és megoldásuk lehetőségei
181-186
Speciális kezelési helyzetekre adott reakciók
184-186
Megterhelő kórházi vizsgálatok és kezelések
186-192
A műtéti előkészítés és műtét utáni gyógyulás
186-192
A műtét előtti szorongás összefüggése a felépüléssel
188-192
Befolyásolja-e a személyiség a műtéttel kapcsolatos viselkedés?
192
Pszichológiai eljárások a beavatkozások okozta megterhelés csökkentésére
193-195
Pszichés támogatás
193
Információközlés
194
Készségfejlesztő tréningek
194-195
Modellkövetés
195
Viselkedéses-kognitív intervenciók
196
Gyerekek a kórházban
196-202
Gyakori pszichés problémák kórházban kezelt gyerekeknél
198-200
A szülők hatása a gyerekek kórházi viselkedésére
200-202
A kórházi tartózkodás hatásai
202-205
Negatív hospitalizációs hatások
203-204
A kórház mint terápiás közösség
204-205
A terápiás közösség alapelvei
204
10. fejezet. A gyógyító szakember és a beteg találkozása
206-231
Kik fordulnak orvoshoz és miért?
206-207
A gyakori orvoshoz fordulás okai
207-210
Általános tényezők az orvoshoz fordulás hátterében
210-214
A gyógyulás keresése és a probléma feltárása
214-221
A beteg motivációja és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos nézetei, vélelmei
214-218
Az észlelt kontroll szerepe az orvoshoz fordulásban
217-218
Tájékozódás a probléma természetéről
218-221
A diagnózisalkotás folyamata
222-226
A probléma — ahogy a beteg bemutatja
222-223
A diagnózis felállítását befolyásoló tényezők a szakember részéről
223-226
A probléma megbeszélése a pácienssel
226-227
A találkozás következményei
227-231
Közvetlen és rövid távú hatások
227-228
Hosszú távú hatások
228-231
11. fejezet. A konzultáció összetevői és modelljei
232-257
A konzultációs stílus változásai és elemzési modelljei
232-241
Korai koncepciók — más területeken bevált modellek alkalmazásai
232-233
Orvos- és betegközpontú stílusok. Byrne és Long modellje
233-236
Az 1980-as évek modelljei: a feladatorientáltság hangúlyozása
236-237
A kapcsolati elvre és a narratív medicina szempontjaira épülő modellek
237-239
Integráció, konkordancia és közös döntéshozatal
239-241
Az új - közös - szerződés orvos és beteg számára
241
A konzultációs stílus külsődleges jegyei
242-246
Térbeli elhelyezkedés
242-244
Az orvos öltözködése
244-246
Milyen jelentéseket közvetít, milyen asszociációkat kelthet az orvos fehér köpenye?
245
A konzultáció folyamatának szabályszerűségei
246-251
A probléma feltárása, információgyűjtés
246-250
A hallgatás művészete, avagy miként figyeljünk a páciensre?
247-249
Kérdések a pácienssel kapcsolatos érzések tudatosításához
248
Az elfogulatlanság kérdése
249-250
A pácienssel kapcsolatos attitűdöt ellenőrző kérdések
250
A probléma megbeszélése
250-251
A konzultációs stílus nonverbális elemei
251-253
Kerülendő konzultációs stratégiák és intervenciók
253-257
A konzultációs stílus alakíthatósága
255-257
12. fejezet. A gyógyító munka nehézségei és megoldásuk
258-275
A gyógyító munka veszélye: a kiégés
259-265
A kiégés előjele: a „segítő szindróma”
260-262
A kiégés megjelenése egyetemi hallgatóknál
261-262
A kiégés tünetei a gyakorlati munka során
262-264
A kiégésre figyelmeztető jelek és a probléma megelőzése
264-265
Hogyan ismerhetjük fel magunkon vagy kollégáinkon a kiégés jeleit?
265
A kapcsolat mint gyógyító tényező
266-273
A Bálint-féle elmélet és módszer
266-270
A konfliktuskerülés csapdái
270-273
A beteg(ség) elutasítása
270-271
Aprolékos testi vizsgálatokba menekülés
271-272
Az orvos mint "megváltó" - Az "apostoli funkció"
272-273
Kapcsolati diagnosztika és terápia: a Bálint-csoport
273-275
A Bálint-csoportok működésének alapelvei
274
Irodalom
276-301
Név- és tárgymutató
302-308
Hátsó borító