A magyar repülés története corvina logo

Szerző: Csanádi Norbert
További szerzők: Nagyváradi Sándor; Winkler László
Cím: A magyar repülés története
Megjelenési adatok: Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1974. | ISBN: 963-10-0630-1

coverimage A repülés, bár kevesek élethivatása, nagyon is kollektív hivatás, Hatása a keveseken keresztül is kiterjed szinte az egész emberiségre és a világot átfogó légijárataival nagy-nagy munkaközösséget, baráti kollektívát alkot. Bárhová repül az ember— Moszkva, New York, Kairó vagy Tokió — mindenütt féltő szemek követik útját, barátok várják a repülőtéren. A repülés csak nemzetközi méretekben tudja igazán az emberiség ügyét szolgálni! A repülés nem öncél, csak célhoz vezető eszköze lehet az emberiségnek. A repülőgépnek és a légi forgalomnak az ember kényelmét és biztonságos repülését, munkájának könnyebbé tételét s boldogabb életének megvalósítását kell szolgálnia. Az országok, világrészek felett suhanó repülőgép szimbóluma a népek, fajok, emberi kultúrák békés egymás mellett élésének. Nehéz és vérrel írott kísérletek állnak a mai, korszerű repülés mögött. Fáradságos, kemény munka volt a szárazföld és a tengerek után a természet harmadik óriási birodalmát — a levegőt is meghódítani. A magyar repülők és repülőkonstrukciók lényeges szerepet játszottak ebben a fejlődésben, avagy esetenként lényeges szerepet játszhattak volna, ha nem ütköznek a meg nem értés, az agyon hallgatás akadályaiba. Szinte hihetetlen, de a számok önmagukért beszélnek: több ezer repülőgéptípus repült hazánk légterében és mintegy 50 000 embert foglalkoztatott napjainkig a magyar repülés. A kezdeti hőskor magyar tervezői és gépépítői minden támogatás nélkül, igen nehéz körülmények között több értékes repülőgéptípust hoztak létre, amelyekkel hazánkban a repülőélet kialakulhatott. A gépek születésével egyidőben néhány tehetséges repülőgép-vezető nőtte ki magát a történelmi rákosmezőn, így a magyar repülőélet mindinkább tudatos tevékenység lett. A kezdeti sikerek után már 1911-ben néhány olyan teljesítmény is született, amelyek a fejlettebb repülő nemzetekkel voltak egyenlő színvonalon. 1911—14 között a fejlődés olyan rohamossá vált, hogy az több szakaszában a nemzetközi szakértők és a nagyközönség teljes elismerését is kivívta. A kezdeti kor 85 kísérleti repülőgépének építése, repülőkísérletei igen jelentősek az egyetemes repülés történetében is. A Tanácsköztársaság kilenc vörös repülőszázadának dicsőséges tevékenysége pedig az első önálló magyar katonai repülőtevékenység kezdetét jelentette. Az első világháborút követő békeszerződés, illetve annak előírásai akadályozták a magyar repülést. A valóságban azonban a titkos légierő és rövidesen a titkos repülőipar is kialakult. Közel 20 évig rendkívül érdekes repülőmunka folyt a kulisszák mögött. A nyilvános szereplést ebben az időszakban a sportrepülők képviselték. A kis RÓMA repülőgép 5000 km-t repült Európa felett, s három magyar távolsági repülő világrekordot is felállított! A GERLE gépek a Földközi-tenger körül, Észak-Európában, majd 17 500 km-es Dél-Amerikai expedíciós repülésen szerepeltek. Ebben az időben volt az első magyar óceánrepülés is! Az 1921-től 1945-ig terjedő időszak katonai repüléstörténetét és a második világháború hadirepülését mind ez ideig még nem dolgozták fel. Az akkori hadinaplók, a háborús iratanyagok elvesztek, megsemmisültek, egy részét pedig külföldre vitték. A töredékes, szétszórt adatokból nehezen lehetett összefoglalni a katonai repülés eseményeit. Az áldozatul odavetett 2. magyar hadsereg 1943 januárjában — Magyarország katonai vereségével együtt — két hét alatt megsemmisült. Ugyanez történt az 1942 nyarán odavezényelt repülőkkel is.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
5-6
Tartalomjegyzék
7-8
I.Fejezet. A MAGYAR REPÜLÉS TÖRTÉNETI EMLÉKEI
9-16
   1.Hazai kísérletezések
9-11
   2.Elméleti kutatások
11-12
   3.A léggömbrepülés
13-14
   4.Schwarz Dávid kormányozható léghajója
14-16
II.Fejezet. A MAGYAR REPÜLÉS KEZDETE
17-55
   1.Az első magyar szárnypróbálgatások
17-19
   2.Blériot bemutatkozása Budapesten és hatása a hazai repülésre
19-21
   3.A rákosi hangárváros lakóinak munkái
21-35
   4.A repülőélet kialakulása Magyarországon
35-42
   5.Repülőbemutatók és -versenyek
43-55
III.Fejezet. REPÜLŐINK AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
56-97
   A)Az események leírása
56-89
      1.A fegyvertelen felderítések kora
56-59
      2.Olaszország hadba lépése. Fegyver kerül a gépekre
59-61
      3.Az első légibombázások a világháborúban
61-64
      4.Magyar haditengerészeti repülők
64-66
      5.Megkezdődik a tömeges légi tevékenység
66-70
      6.Az első magyar vadászrepülők harcai
70-73
      7.A gyorsfelderítok küzdelmei az ellenség légi fölénye ellen
73-74
      8.Az erdélyi repülőszázadok tevékenység
74-77
      9.Súlyos légi helyzet az olasz fronton
77-89
   B)A repülőipar kialakulása 1914—1918 között
89-92
   C)A légierők az első világháborúban
93-97
IV.Fejezet. A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG VÖRÖS REPÜLŐCSAPATA
98-106
   1.Szervezeti felépítés
98-103
   2.A repülőipar helyzete
103-104
   3.Nemzetközi repülőutak
104-106
V.Fejezet. A KÉT VILÁGHÁBORÚKÖZÖTT
108-200
   1.Átmeneti időszak a repülési tilalom bevezetéséig
108-111
   A)A motoros repülés újjáéledése a békeszerződésután
111-147
      1.A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE)gépei
113-116
      2.Egyéni kísérletek a magyar repülőgépipar felélesztésére
116-117
      3.Rotter Lajos repülőgépei (1923—1925)
117-118
      4.A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület fejlődése (1927—1929)
119-120
      5.Bánhidi Antal repülőgépei (1928—1938)
120-123
      6.Repülőbemutatók, versenyek és rekordok
123-124
      7.Asbóth Oszkár helikopterkísérletei(1928—1930)
124-125
      8.Az első magyar óceánrepülés története(1930—1932)
125-130
      9.Kiemelkedőbb repülőesemények (1933—1944)
130-143
      10.A polgári repülőipar (1930—1944)
143-144
      11.A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület gépei(1934—1944)
144-146
      12.A repülés szervezetei a két világháború között
146-147
   B)A magyar vitorlázórepülés kialakulása
147-171
      1.A Karakán
155-158
      2.Új utak — új eredmények
158-162
      3.Vitorlázórepülőgép-gyártásunk 1945-ig
162-171
   C)Katonai repülés a két világháború között
171-187
      1.Törekvések a hazai repülőipar feltámasztására és a titkos légierő megteremtéséresára és a titkos légierő megteremtésére(1921—1928)
171-174
      2.A katonai repülés rejtett szervezése a kétvilágháború között
175-179
      3.Erőteljes nyílt légierő-szervezés (1938—1940)
179-183
      4.A hadba lépést megelőző időszak repülőipara
183-187
   D)A közforgalmi repülés kialakulása
187-200
      1.A légi közlekedés kezdeti lépései, belföldi és külföldi postajáratok
187-190
      2.Az első légiforgalmi vállalatok
190-192
      3.Hidroplánok a Balatonon és a Dunán
192-196
      4.Közforgalmi repülőgéptípusok
196-200
      5.A háború alatti utolsó események
200
VI.Fejezet. REPÜLÉS A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBAN
201-216
   1.Magyarország belesodródik a második világháborúban
201-204
   2.A nyugati szövetséges légierők harci tevékenysége Magyarországon (1943—1945)
204-213
   3.A második világháború repülőipari termelése
213-216
VII. Fejezet. A FEJLŐDÉS ÚTJÁN
217-272
   A)A vitorlázórepülés
217-232
      1.A felszabadulás után
217-220
      2.Új szervezet — új vezetés
220-228
      3.Az 1965—1969-es évek
228-230
      4.Világbajnokságok, nemzetközi versenyek
230-232
   B)A motoros repülés
232-244
      1.Újjáépítés a háború után
232-234
      2.Motoros repülősport
234-235
      3.Műrepülő világbajnokságok, nemzetköziversenyek
235-241
      4.Versenyről-versenyre
241-244
   C)A közforgalmi repülés
245-248
      1.A MASZOVLET
245
      2.A MALÉV
245-248
   D)A munkarepülések
248-255
      1.Mezőgazdasági repülés
248-251
      2.A légi mentőszolgálat
251-253
      3.A vízügyi repülőszolgálat
253-254
      4.Repülés a rendőrség szolgálatában
254-255
   E)A katonai repülés
255-268
      1.Katonai repülés a felszabadulás után 1950-ig
255-261
      2.Fiatalok a harci repülőgépek kormányánál
261-265
      3.A Varsói Szerződés keretében
265-268
   F)A repülés irányítása
268-270
   G)TU—154 új MALÉV forgalmi repülőgép
270-272
FÜGGELÉK
273-283
   A)Ausztria—Magyarország I. világháborús hadi repülőgépei
273-275
   B)Magyarországon használt repülőgépek jelzései(1921—1945)
276-279
   C)A magyar vitorlázó nemzetközi rekordok történeti fejlődése és az érvényben levő magyar rekordok 1973. december 31 -i állapota szerint
280-282
   D)Ezüst-, arany-, gyémántkoszorús magyar vitorlázórepülők névsora
283
Felhasznált irodalom
285-286
Kolofon
Hibajegyzék
Hátsó lap
Hátsó borító