Innovációmenedzsment kutatás és gyakorlat
Szerkesztő: Deák CsabaTovábbi szerzők: Ligetvári Éva; Tóth Tamás; Mester Csaba; Gaga István
Cím: Innovációmenedzsment kutatás és gyakorlat
Alcím: Folyamatmenedzsment, folyamatinnováció
Megjelenési adatok: Miskolci Egyetem Innovációmenedzsment Kooperációs Kutatási Központ, Miskolc, 2007. | ISBN: 978-963-661-803-2
A folyamatok mindenhol jelen vannak, tervezésük a teljes tevékenység teljesítményét befolyásolja. Egyetlen szervezet - legyen az vállalkozás vagy közintézmény - sem képes hatékonyan működni ha a folyamatai szegényesen tervezettek. A vállalatot jellemezhetjük, mint olyan folyamatok hálózatát, amelyek meghatározhatók, dokumentálhatók, ellenőrizhetők és fejleszthetők. Ez a folyamatra-orientáltság legyőzi a hagyományos szervezetek azon problémáját, hogy az információ a parancsnoki láncon felfelé folyik, és a döntést a legfelső szinten hozzák. A hagyományos szemléletű környezetben a szervezetek közötti problémákat rendszerint a legmagasabb szinten oldják meg. A problémák, amelyekkel a szervezet szembetalálja magát, a funkciók között jelentkeznek, és nem a funkciókon belül. Például a
pénzügyi osztályok alkalmazottai rendszerint pénzügyi iskolázottsággal rendelkeznek. A saját területüket ismerik és tudják, mit vár tőlük a pénzügyi igazgató, de problémáik támadhatnak, mihelyt költségvetéseket vagy pénzügyi előirányzatokat kell készíteniük más, nem pénzügyi csoportok számára. A hagyományos szervezet más funkciói között sem biztosítható a gördülékeny munkavégzés: pl. a termékfejlesztés és a gyártás, a gyártás és az elosztás, az elosztás és az értékesítés között. Ezek a problémák áthidalhatók a szemléletváltással. A funkcionális szerepeket és címeket, amelyek a hagyományos hierarchikus rendszert jellemzik, helyettesítik a folyamatok tulajdonosai - azaz az olyan vezetők, akik felelősséget vállalnak és felelősségre vonhatók a folyamatok működésért és javításáért. A folyamatszemlélet nem emberi hibákat, hanem hibás folyamatokat lát. Miután a hagyományos szervezeti ábra egyszerűen csak személyeket mutat a különféle szervezeti kockákban, a teljesítményproblémákra feltehető kérdés az: „Ki okozta a hibát?” A folyamatra koncentrálás kiküszöböli a kibúvókat kereső mentalitást, amely a hagyományos szemlélet velejárója. (Tenner, DeToro, 1998) Az alábbiakban néhány példát tartalmaz a táblázat a hibás folyamatok tüneteire és a hiba forrására.
Kategóriák: Közgazdaságtudomány
Tárgyszavak: Menedzsment, Technológiai Innováció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Menedzsment, Technológiai Innováció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
[5]-[6]
1. FOLYAMATKÖZPONTÚ GONDOLKODÁS ALAPJAI (Dr. Deák Csaba)
7-14
A folyamat meghatározása
8-12
Stratégiai és az értékteremtő folyamatok
12-14
A „termék-folyamat” mátrix
14
2. FOLYAMATTÍPUSOK (Dr. Deák Csaba)
15-22
Folyamattípusok a termék-folyamat mátrix alapján
15-17
Folyamattípusok a végzett munka alapján
17-18
Folyamatkategóriák
18-19
Elmozdulás a termék-folyamat mátrix természetes átlójától
20-22
3. A FOLYAMAT FELTÉRKÉPEZÉSE (Ligetvári Éva)
23-33
A folyamat-feltérképezés, a folyamatleírás és a folyamat-modellezés
23-27
A folyamat feltérképezésének különböző szintjei
27-29
A folyamat-feltérképezés gyakorlata
30-33
4. A FOLYAMATOK TULAJDONSÁGAI (Dr. Deák Csaba)
34-41
A folyamat elrendezése (process layouts)
34-39
A folyamat technológiája
39-41
5. FOLYAMATOK ELEMZÉSE, FEJLESZTÉSE (Dr. Deák Csaba)
42-78
A folyamatok teljesítményének mérése
43-44
A teljesítmény indikátorok
44-47
A folyamat feladatainak és kapacitásának konfigurálása
47-49
Soros és párhuzamos konfigurációk
49-53
Ciklusidő és folyamatkapacitás
53-65
A 6sigma
65-78
6. ÜZLETI FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE, FOLYAMATINNOVÁCIÓ (Dr. Deák Csaba - Ligetvári Éva)
79-113
Folyamatok kezelése - folyamatmenedzsment
79-80
business Process Management (BPM)
80-85
A folyamatmenedzsment szereplői
85-89
business Process Improvement (BPI)
89-91
A benchmarking
91-97
Folyamatinnováció
97-99
Business Process Reengineering (BPR)
99-111
Az újjáalakítás módszertana
111-113
7. SUPPLY CHAIN MANAGEMENT (Tóth Tamás)
114-139
Az ellátási lánc menedzsment
115-116
A vállalati környezet változása és következményei
116-123
A teljes ellátási lánc
123-124
A bővített ellátási lánc és az új kihívások
124
Az ellátási lánc menedzsment kialakításának elvei
125-131
Ellátási láncok versenye
131-132
A teljes ellátási lánc integrálása
132-134
Az ellátási rendszerek optimális irányítása, a költségek minimalizálása alapján
134-137
Az ellátás korszerű megoldásai
138-139
8. A CRM ALAPJAI (Mester Csaba)
140-146
Bevezetés
140
Az ügyfélkapcsolatok kezelésének definiálása
140-143
A CRM elméleti hátterének vizsgálata
143-146
9. AZ INFORMATIKA SZEREPE A FOLYAMATOK FEJLESZTÉSÉBEN (Dr. Deák Csaba - Ligetvári Éva)
147-168
Az integrált információs rendszerek jellegzetességei
147-148
Az információtechnológia szerepe a változtatásban
148-150
Szoftverek a folyamatmenedzsment támogatásához
150-153
A CRM informatikai háttere
154-161
Az üzleti folyamatmenedzsment és a minőségirányítás (Dr. Megyeri György)
162-168
FOGALOMTÁR (Dr. Deák Csaba - Gaga István)
169-171
IRODALOMJEGYZÉK
172-180
Hátsó borító