Magyar építészet 1867-1945
Szerző:
Déry Attila További szerző: Merényi Ferenc
Cím: Magyar építészet 1867-1945
Megjelenési adatok: Urbino, Budapest, 2000. | ISBN: 963-00-3490-5

Kategóriák: Építészet
Tárgyszavak: Magyar építészet, Építészettörténet,
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Magyar építészet, Építészettörténet,
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Bevezető és a szerzők tételei az építészet egészére vonatkozóan
5-8
1868-1918
[9]-170
I.Eklektika, a polgárság építészete
11-[80]
I.1. A polgárság diadalérzete
11
I.2. Pozitivizmus, a XIX. századi polgár világszemlélete
12-13
I.3. Az új formák igénye
13-15
I.4. Ney Béla: egy korszak építészetének programadója. Az eklektika önálló stílus-jellege
16-18
I.5. A bérház, a korszak jellemző épület-típusa, a polgárság élet-tere
18-19
I.6. A bérházi etalonból kibontakozó épület-típusok. A tervezési gyakorlat differenciálódása
20-21
I.7. Ybl Miklós
21-26
I.8. Az eklektika első nemzedéke
26-33
I.9. A kisvállalkozók alkonya
33-35
I.10. Az uralkodó eklektika. A korszakvezető mesterei
35-46
I.11. A magyar műemlékvédelem kezdete
46-47
I.12. Az uralkodó eklektika derékhada
47-53
I.13. Konzervatív tervező-szakírók
54
I.14. Idegen tervezők Magyarországon
54-56
I.15. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa és nagy műve, a Sugár út
56-58
I.16. Budapest, világváros mint a reneszánsz ízlésű eklektikaországos példatára
58-62
I.17. A német hatás és a „mintakönyvi stílus” kialakulása
62-68
I.18. Tágabb nemzetközi kitekintés, egyéb hatások
69-72
I.19. Fordulat az eklektikában: a „neo” barokk
72-73
I.20. A neobarokk alkotói
73-76
I.21. Alpár Ignác
77-79
II. Nemzeti építészet kísérletei és az eklektikától való elfordulás
81-[134]
II.1. A magyar népművészet iránt feltámadó érdeklődés
81-82
II.2. Huszka József
83
II.3. Lechner Ödön
84-88
II.4. Lechner Ödön hatása
88-92
II.5. A szecesszió
93-94
II.6. Az újabb irányzatok fogadtatása. Az elnevezések problémája
94-96
II.7. Lechner Ödön követői: a „stílussá” növő formanyelv
96-106
II.8. A nemzeti érzés kifejezésének építészeti programjaés társadalmi problémái
106-108
II.9. A nemzeti konzervativizmus programja építészetünkben.(Kismarty-) Lechner Jenő
108
II.10. Bécs hatása
108-112
II.11. Az „átmeneti” korszak építészete és a kísérletezés kora
113-128
II.12. A századelő építészetének derékhada. A tipizálódó feladatok specializálódó mesterei
128-133
III. Népies alapú építészeti kísérletek és a forma lassú háttérbe szorulása
135-170
III.1. A nemzeti építészet gondolatának újabb megközelítése. Az angol példa
135-137
III.2. A finn példa
137-139
III.3. Kós Károly
139-142
III.4. Kós Károly és követőinek építészete
143-148
III.5. A népies nemzeti építészet kísérletének fogadtatása
148
III.6. Egy egyéni életút és magányos alkotó, Lajta Béla
149-154
III.7. Medgyaszay István
154-156
III.8. Az eklektikától és a szecessziós irányzatoktól elforduló építészetaz első világháború előtt. A klasszicizmus felé hajló modern
157-161
III.9. A századforduló és a századelő nagy építészeti programjai
161-164
III.10. Építés a kiegyezés után, az első világháború végéig
164-167
III.11. Az épületek felszerelése: vízellátás, csatornázás, fűtés
167-169
III.12. Magyar építészet az első világháború alatt
169-170
1918-1945
[171]-[246]
I. A neobarokk Magyarország
173-[194]
I.1. Magyarország állapota az első világháború végén
173
I.2. Konzervatív politikai fordulat 1919 után. Pszeudó formák és válaszok a korabeli magyar társadalomban
174-175
I.3. A húszas évek bizonytalansága
175-176
I.4. A konzervatív fordulat megalapozása az építészetben
176-177
I.5. A neobarokk
177-180
I.6. Az új barokk építészet mesterei
181-182
I.7. A neobarokk formai problémái
183
I.8. A neobarokk oldódása
183-184
I.9. A neostílusok egyéb alternatívái: templomépítészet
184-186
I.10. A neostílusok nem barokk alternatívái
187-189
I.11. A századelő dekoratív téglaépítészetének továbbélése
189-190
I.12. A húszas évek épületei: alaprajzok
191
I.13. A húszas évek épületei: épületszerkezetek
192-193
II. A modern építészet
195-[230]
II.1. Az építész társadalmi felelősségtudatának kialakulása
195-196
II.2. A racionális problémamegoldásból kinövő építészet
196-198
II.3. A Bauhaus
198-199
II.4. Olasz építészet
199-200
II.5. Le Corbusier
201-202
II.6. Az új építészet formái
202-203
II.7. A modern építészet első jelentkezése Magyarországon
203-204
II.8. Az új építészet fogadtatása
205-206
II.9. A CIAM csoport és a hazai modern építészet mesterei
206-213
II.10. Egy kívülálló mester, Kozma Lajos
213-216
II.11. Modern bérház-építészetünk
216-220
II.12. Modern templomok
220-224
II.13. Modern, világi középületeink
225-228
II.14. Ipari építészet a harmincas években
229
III. Nemzeti kísérletek a két világháború között
231-[246]
III.1. A „nemzeti” építészet apálya és jövőjéről folytatott vita az első világháború után
231
III.2. A „turánizmus”
232
III.3. A lechnerödöni örökség sorsa
233
III.4. A népiességből az organikusság megfogalmazásáig
234-235
III.5. Egy építészetinek álcázott politikai vita
236-237
III.6. A népies építészeti irányzat újabb épületeiaz első világháború után
237-238
III.7. A Lechner-epigonok útja: a pártázatos építészet utóélete
238
III.8. Uj nemzeti szellemű építészet a második világháború idején
238-241
III.9. A harmincas és a negyvenes évek épületszerkezetei
241-245
Irodalomjegyzék
247-257
Építészekről
258-260
A kötetben szereplő építészek névmutatójA
261-266
Tartalomjegyzék
267-270
Hátsó borító