Az alkotmányos párbeszéd
Szerző:
Drinóczi Tímea Cím: Az alkotmányos párbeszéd
Alcím: A többszintű alkotmányosság alkotmánytana és gyakorlata a 21. században
Sorozatcím: Jogtudományi alapkutatások, 2560-2128 ; 1.
Megjelenési adatok: MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézet, Budapest, 2017. | ISSN: 2560-2128 | ISBN: 978-963-418-013-5

Kategóriák: Jogtudomány
Tárgyszavak: Döntéshozatal, Alkotmányjog, Alkotmánytan, Jogalkotás, Eljárás, Szuverenitás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Döntéshozatal, Alkotmányjog, Alkotmánytan, Jogalkotás, Eljárás, Szuverenitás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Köszöntő
Előszó
7
Tartalomjegyzék
9-15
1. Fejezet: Az alkotmányos párbeszéd működési mechanizmusai és magyar alkalmazása
17-85
1.1. Az alkotmányos párbeszéd kialakulása és alkotmányelméleti hatása
18-20
1.1.1. Az alkotmányos párbeszéd intézményes létrehozatala
18-19
1.1.2. Az alkotmányos párbeszéd hatásai
20
1.2. Az alkotmányos párbeszédfelfogások - középpontban a bíróságok
21-25
1.2.1. A kezdeti elméletek a kanadai Alapjogi Charta tapasztalatai alapján, és ennek kritikái
21-24
1.2.2. Az „intézményi párbeszéd” elmélete
24-25
1.3. Az alkotmányos párbeszéd elmélete továbbfejlesztett változatai
25-28
1.3.1. A többszereplős párbeszéd elmélete
25-26
1.3.2. A jogalkotóra koncentráló kiterjesztett párbeszéd-konstrukciók
26-27
1.3.3. A föderatív dialógus elmélete
27-28
1.3.4. A blogok mint az alkotmányos párbeszéd elemei
28
1.4. Az alkotmányos párbeszéd normatív megközelítése a kontinentális államokban
29-52
1.4.1. Az alkotmányos párbeszéd mint speciális prizma és kutatási módszer, illetve az alkotmányos párbeszéd mint folyamat empirikus és normatív elemzése
29-31
1.4.2. Az alkotmányos párbeszéd fogalma, célja, megjelenési formái
32-35
1.4.2.1. Az alkotmányos párbeszéd normatív tartalma általános értelemben
32-33
1.4.2.2. Az alkotmányos párbeszéd mint folyamat
33-34
1.4.2.3. Az alkotmányos párbeszéd célja és megjelenési formái
34-35
1.4.3. A megjelenési formák - szabályozási szint
36-46
1.4.3.1. A „kötelező" törvényalkotás esetei
36
1.4.3.2. Az alkotmánybírósági döntések hatásai
36-37
1.4.3.3. A „jogilag nem-kötelező” jogalkotás
37-45
1.4.3.3.1. Ombudsmanok és NGO-k
38-39
1.4.3.3.2. A Velencei Bizottság
39-44
1.4.3.3.3. EBESZ Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Irodája (OSCE ODIHR)
44-45
1.4.3.4. Államfői aktusok
45
1.4.3.5. Szabályozási megoldások átvételei
45-46
1.4.4. A megjelenési formák - bíróságok szintje
46-50
1.4.4.1. Alkotmányos párbeszéd az alkotmánybíróságok között
46-48
1.4.4.2. Alkotmányos párbeszéd és a nemzetek feletti testületek
48-49
1.4.4.3. Az alkotmányos párbeszéd félreértelmezése
49-50
1.4.5. A megjelenési formák - precedensek
50-52
1.5. Jogrendszerek versenye és/vagy alkotmányos párbeszéd
52-67
1.5.1. Jogrendszerek versenye
52-54
1.5.2. Alkotmányos párbeszéd és verseny az alkotmányjogban
54-59
1.5.2.1. Elvándorlás, a migráció, a menekültek
56-57
1.5.2.2. A magyar állampolgárság megszerzése és feltételei, állami reakciók
57-59
1.5.3. Alkotmányos párbeszéd és verseny a demokráciaépítés és lobbi esetében
59-60
1.5.4. Alkotmányos párbeszéd: Grúzia jogalkotási eljárásának felülvizsgálata - ODIHR
61-62
1.5.5. Alkotmányos párbeszéd: a kirgiz alkotmánymódosítás - Velencei Bizottság és ODIHR
62-64
1.5.6. Alkotmányos párbeszéd: az azonos neműek alkotmányjogi helyzete Ausztriában és Magyarországon
64-66
1.5.7. Következtetések
66-67
1.6. Alkotmányos párbeszéd Magyarországon 2010-től
67-85
1.6.1. Alkotmányos párbeszéd és a demokratikus alkotmányozási folyamat
68-70
1.6.2. Az alkotmányos párbeszéd eredménye: alkotmánymódosítások és törvénymódosítások
70-80
1.6.2.1. A visszamenőleges adóztatás és a tulajdonhoz való jog
71-73
1.6.2.2. A tisztességes eljárás
73-75
1.6.2.3. A lelkiismereti és vallásszabadság
76-79
1.6.2.4. A választás
79-80
1.6.3. Alkotmányos párbeszéd, precedensek és az Alkotmánybíróság
81-84
1.6.3.1. A precedensek szerepe az alkotmánybírósági gyakorlatban - általános megállapítások
81-83
1.6.3.2. A precedensek szerepe az alkotmánybírósági gyakorlatban - 2012 után
83-84
1.6.4. Következtetések
84-85
1.7. Összegzés
85
2. Fejezet: Alkotmányos párbeszéd és az állami szuverenitás újraértelmezése, az alkotmányos identitás megjelenése
86-162
2.1. Az állami szuverenitás és az alkotmányos identitás tanulmányozásának indokai
87-89
2.2. Az állami szuverenitásra vonatkozó álláspontok és kritikájuk
90-97
2.2.1. Alkotmányjogi megközelítések, szintetizálásra törekvés
90-91
2.2.2. Állami szuverenitás a gazdaságpolitika területén
92
2.2.3. Állami szuverenitás az alkotmánytanban
92
2.2.4. Államelméleti megközelítése, erodálódó, megszűnő fogalom
92-93
2.2.5. Az állami szuverenitás korlátozása vs. együttműködés
93-94
2.2.6. Állami szuverenitás más tartalommal
94-96
2.2.7. A dogmatika iránti igény
96-97
2.3. Az állami szuverenitás jellemzői a 21. század integrációs és globalizált világában
97-113
2.3.1. A főhatalom
99-102
2.3.1.1. Főhatalom az állami szuverenitás fogalmában
99-100
2.3.1.2. Főhatalom a népszuverenitás és a jogszuverenitás fogalmában
100-102
2.3.2. Szuverenitások - az együttes létezés realitása
102-103
2.3.3. Az integrációk indokai és következményei
103-110
2.3.3.1. Nemzetközi integrációk és állami szuverenitás
103-106
2.3.3.2. Az uniós integráció és az állami szuverenitás
106-110
2.3.4. Röviden az állami szuverenitást ötvöző magyar vitáról és a folyamatok értékeléséről
110-111
2.3.5. A kiszervezés
111-113
2.4. Az állami szuverenitás és az alkotmányos identitás
113-161
2.4.1. EUB-esetek: a nemzeti identitás körvonalai
113-118
2.4.2. Tagállami uniós alkotmányjog és alkotmányos identitás
118-132
2.4.2.1. A német aktív identitásvizsgálat és bírói alkotmányos párbeszéd
118-124
2.4.2.1.1. A GG identitása (a lisszaboni határozat)
120
2.4.2.1.2. Az hatáskörök átruházásának határai (lisszaboni határozat)
120-122
2.4.2.1.3. Az identitásteszt alkalmazása
122-124
2.4.2.2. A francia megközelítés - a francia alkotmány identitása
124-125
2.4.2.3. A lengyel nézet - elméleti lehetőségek gyakorlati alkalmazás nélkül
125-126
2.4.2.4. A cseh alkotmányos rend lényegi magja - jellemzően integrációbarát megközelítés
126-128
2.4.2.5. A lett alkotmány módosíthatatlan lényege, a dán politikaalkotás szabadsága, az észt és a svéd alkotmány/állam alapvető elvei és az ír együttműködés
128-129
2.4.2.6. Jövőbeni lehetséges alkalmazás és tartalommal való feltöltés Olaszországban és Spanyolországban
129-130
2.4.2.7. A kibontakozó gyakorlatok
130-131
2.4.2.8. Egyesült Királyság - német inspiráció
132
2.4.2.9. Összegzés
132
2.4.3. A magyar Alkotmánybíróság gyakorlata
133-144
2.4.3.1. A magyar Alkotmánybíróság gyakorlata a Lisszaboni Szerződés előtt
133-134
2.4.3.2. A Lisszaboni Szerződést követő gyakorlat 2012-ig
134-135
2.4.3.3. Az alkotmánybírósági gyakorlat 2012 után
135-137
2.4.3.4. Az Alkotmánybíróság döntése az uniós jog magyarországi korlátáiról és annak kritikája
137-144
2.4.3.4.1. Az ultra vires vizsgálat (szuverenitáskontroll és identitáskontroll)
138-140
Az Alkotmánybíróság
139-140
A testület továbbá
140
2.4.3.4.2. Az ultra vires vizsgálat (szuverenitáskontroll és identitáskontroll) kritikája
140-143
2.4.3.4.3. Összegzés
143-144
2.4.4. Az alkotmányos identitás értelmezési kerete
144-161
2.4.4.1. Az identitásról általában
144-146
2.4.4.2. Az alkotmányos identitás „alanya”
146-148
2.4.4.3. Az alkotmányos identitás fogalma
148-153
2.4.4.3.1. Az alkotmányos identitás megnyilvánulási formái
148-151
2.4.4.3.2. Az alkotmányos identitás megnyilvánulási formáinak jellemzői
151-153
2.4.4.4. Miért és mivel szemben lehet hivatkozni az alkotmányos identitásra
153-155
2.4.4.5. Mire lehet hivatkozni: az integrációban hivatkozható alkotmányos identitás elemei és jellemzői
156-157
2.4.4.6. Az alkotmányos identitás jellemzőinek aktualizálása a magyar helyzetre
157-161
2.5. Összegzés
161-162
3. Fejezet: Alkotmányos párbeszéd és hatalommegosztás
163-246
3.1. Az alkotmányos párbeszéd és a felülvizsgálati modellek
164-180
3.1.1. Az tradicionális felülvizsgálati modellek
164-167
3.1.1.1. A puha felülvizsgálati modell
164-166
3.1.1.2. Az erős felülvizsgálati modell
166-167
3.1.2. Az erős és a puha alapstruktúra felülvizsgálati modellek, illetve a szuperkonstitucionalista megközelítés
168-169
3.1.3. Az alkotmányellenes alkotmánymódosítás céljai és indokai
169-173
3.1.3.1. Anomáliák
169-171
3.1.3.2. Eljárási indokok
171-173
3.1.4. A felülvizsgálati modellek implikációi és a következtetések
173-180
3.1.4.1. (Alkotmány)bírósági szerepek és elmozdulások
173-174
3.1.4.2. A parlamenti és az alkotmányos szupremácia képviselői közötti vita
175-176
3.1.4.3. A puha alapstruktúra modellek és a visszaéléses alkotmányozás
176-179
3.1.4.4. A szuperkonstitucionalista modell
180
3.2. Az alkotmányos párbeszéd a konstituált hatalmak (alkotmánymódosító, törvényhozó hatalom és alkotmánybíráskodás) között - alkotmányiam keret
181-198
3.2.1. A hatalmi ágak és a hatalmi tényezőként szereplő alkotmányos szervek
181-183
3.2.2. Az alkotmányozó hatalom és a konstituált hatalmak (alkotmánymódosító hatalom, törvényhozó hatalom és alkotmánybíráskodás)
183-193
3.2.2.1. Az alkotmánymódosító, a törvényhozó hatalom és az alkotmánybíráskodás egymáshoz való viszonya
183-185
3.2.2.2. Az alkotmányozó hatalom és alkotmánymódosító hatalom megkülönböztetése elleni érvek cáfolata
185-193
3.2.2.2.1. Az alkotmánymódosító hatalom természete
185-186
3.2.2.2.2. A jogforrástani érv
187
3.2.2.2.3. Az alkotmány módosítása önmagában is ütközés az alkotmányba
187-188
3.2.2.2.4. A joglogikai és a technikai érvek
188-189
3.2.2.2.5. A szuprakonstitucionális normák
189-190
3.2.2.2.6. Az alkotmány belső hierarchiája
190-191
3.2.2.2.7. Az alkotmány értékrendje, identitása
192
3.2.2.2.8. Az alkotmány feletti normák
192-193
3.2.3. A hatalommegosztás, az egyensúly és az alkotmányos párbeszéd
193-198
3.2.3.1. Az egymásnak feszülő álláspontok
193-196
3.2.3.2. A feszültség feloldása: egyensúly és alkotmányos párbeszéd
196-198
3.3. Alkotmányos párbeszéd, alkotmányozó, alkotmánymódosító hatalom és az Alkotmánybíróság
198-245
3.3.1. Alkotmányellenes alkotmánymódosítás Magyarországon - a vita okai és kibontakozása
199-217
3.3.1.1. Eredeti álláspontok
200-202
3.3.1.2. A vélemények változásai
202-203
3.3.1.3. A 2010-es alkotmánymódosítások, az azok felülvizsgálatára irányuló megoldási javaslatok, illetve kritikájuk
204-215
3.3.1.3.1. „Túl az alkotmányon ”
204-207
3.3.1.3.2. Az alkotmányjogon innen” és kritikája
207-211
3.3.1.3.3. „Viszonyítási pont vagy a vizsgálat tárgya - alkotmányellenes alkotmánymódosítások?” és ennek kritikája
212-214
3.3.1.3.4. Következtetés
214-215
3.3.1.4. A 61/2011. (VII. 12.) AB határozat kritikája
215-217
3.3.2. Az alkotmányozó, az alkotmánymódosító hatalom, és az alkotmányellenes alkotmánymódosítás Magyarországon - Alaptörvény
217-245
3.3.2.1. Alkotmányellenes alkotmánymódosítás és az Alaptörvény
218-221
3.3.2.2. Az alkotmányozó és az alkotmánymódosító hatalom az Alaptörvényben
221-229
3.3.2.2.1. Az Alaptörvény eredeti és hatályos szövege
221-223
3.3.2.2.2. Az alkotmányellenes alkotmánymódosítások és az Alkotmánybíróság
223-226
3.3.2.2.3. Alkotmányozó hatalom az Alaptörvényben - jogállami értelmezés
227
3.3.2.2.4. Alkotmányozó hatalom az Alaptörvényben - nem jogállami értelmezés
228-229
3.3.2.2.5. Következtetés
229
3.3.2.3. Az Alaptörvény jogállami és demokratikus tartalmáról
229-234
3.3.2.3.1. A tartalomról
229-231
3.3.2.3.2. A tartalomra vonatkozó értékelések és következtetések
231-234
3.3.2.4. Az alkotmányellenes alkotmánymódosítások a magyar szakirodalomban és kritikájuk
235-240
3.3.2.4.1. Az alkotmányellenes alkotmánymódosítások felülvizsgálata igazolhatóságának keresése
235-238
3.3.2.4.2. Az alkotmányellenes alkotmánymódosítások felülvizsgálata elleni érvek
238-239
3.3.2.4.3. Következtetések
240
3.3.2.5. Megoldás: alkotmányos párbeszéd a szignalizációs alkotmányvédelem eszközével?
240-245
3.3.2.5.1. A szignalizációs alkotmányvédelem megnyilvánulási formái és elméleti alapja
240-242
3.3.2.5.2. Az elméleti alapok alkotmányiam kritikája
242-243
3.3.2.5.3. Következtetés: a szignalizációs alkotmányvédelem mint alkotmányos párbeszéd?
244-245
3.4. Összegzés
245-246
4. Fejezet: Racionális jogalkotás - a jogalkotás alkotmányossági viszgálata
247-302
4.1. Racionális jogalkotás és demokrácia
248-255
4.1.1. Az állam szerepe és a jogalkotó feladata
248-251
4.1.2. Töredezett demokrácia, az intézményi bizalom alacsony foka, posztdemokrácia
251-254
4.1.3. A következmény
254-255
4.2. A konzultáció: a minőségi és racionális jogalkotás egyik eszköze
255-258
4.3. Jó és rossz gyakorlatok: konzultáció, részvétel, elvek és minimumstandardok a jogalkotási eljárásban
258-274
4.3.1. Államok feletti szabályozás
258-261
4.3.2. Nemzeti szabályozás - trendek, jó és rossz gyakorlatok
261-267
4.3.2.1. Jó gyakorlatok
261-262
4.3.2.2. A konzultáció szabályozása és gyakorlata Európában - előkészítő eljárás
263-265
4.3.2.3. A konzultáció gyakorlata Európában - parlamenti eljárás
265-267
4.3.3. A magyar példa a rossz gyakorlatok között
267-271
4.3.4. Következtetések
271-274
4.4. A racionális, tényeken alapuló jogalkotás és felülvizsgálata
275-301
4.4.1. Racionális vagy tényeken alapuló jogalkotás - kitekintés
276-285
4.4.1.1. USA, Luxemburg és Belgium
277
4.4.1.2. Németország
277-278
4.4.3.3. Az EJEB és a racionális jogalkotás követelménye
279-281
4.4.1.4. Az EUB és a racionális jogalkotás követelménye
281-283
4.4.1.5. A szemiprocedurális felülvizsgálat
283-285
4.4.1.6. Következtetések
285
4.4.2. A magyar alkotmánybírósági gyakorlat: gazdaságpolitika és jogalkotás
286-299
4.4.2.1. A magyar Alkotmánybíróság és egy új szerepkör
286-287
4.4.2.2. Közjogi érvénytelenség
287-289
4.4.2.3. A gazdaságpolitikai döntések alkotmányossági vizsgálata - keret és mérce (2014)
290-292
4.4.2.3.1. A korábbi gyakorlat alkalmazása
290-291
4.4.2.3.2. A szemiprocedurális vagy annak megfelelő eljárás lefolytatásának elmulasztása
291-292
4.4.2.4. A racionális vagy tényeken alapuló jogalkotás igényének meg(nem)jelenése az Alkotmánybíróság gyakorlatában (2014)
292-299
4.4.2.4.1. A „gazdasági érdek” mint mérce a racionális megalapozottság és az alapjogvédelmi teszí megfelelő alkalmazása helyett
292-294
4.4.2.4.2. Határozatlan jogfogalom mint mérce a megalapozottság kimutatása nélkül/helyett
295-297
4.4.2.4.3. A törvény preambuluma mint „racionalitást megalapozó" tényező
297-299
4.4.3. Következtetések
300-301
4.5. Összegzés
301-302
5. Fejezet: A 21. század alkotmányának vázlata
303-318
5.1. Az értelmezési keret: alkotmányos demokrácia
303-304
5.2. Az alkotmányos párbeszéd
304-307
5.3. Az állami szuverenitás
307-308
5.4. Az alkotmányos identitás
308-310
5.5. Bírói felülvizsgálat és hatalommegosztás
310-312
5.6. Az alkotmányellenes alkotmánymódosítás
312-315
5.7. A racionális jogalkotás és annak bírói felülvizsgálata
315-316
5.8. Az alkotmányiam vázlat további elemei
316-318
Bibliográfia
319-340