Andragógia corvina logo

Szerző: Durkó Mátyás
Cím: Andragógia
Alcím: A felnőttnevelés és közművelődés új útjai
Megjelenési adatok: Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1999. | ISBN: 963-651-430-5

coverimage Minden társadalmi - kulturális jelenséget csak történelmi fejlődési folyamatában, a gazdasági, politikai, szociális és kulturális területek dialektikus kölcsönhatásában, a gyakorlat és elmélet kölcsönös összefüggésrendszerében, az előző nézetek kritikai meg-haladásában lehet megérteni, tudományosan tanulmányozni. Tisztelt olvasóim ezt a sokrétű követelményt csak nagyon korlátozottan tudják felismerni ebben a kis kötetben, elsősorban terjedelmi okok miatt. Ebben szeretnék segíteni ezzel a „bevezetéssel”. Tudatosan választottuk a kötet címét és alcímét „Andreám (A felnőttnevelés és közművelődés új útjai)”. Valóban csak ezt nyújthatja ez a könyv. Tehát a társadalmi rendszerváltás utáni időszak felnőttnevelésének, közművelődésének, önnevelésének korszerű értelmezését, társadalmi, kulturális rendszertani helyét, funkcióit, új útkereséseit akarja - a terület szakemberei részére - tömören összefoglalni. Bár lesznek benne rövid megjegyzések, utalások a múltra, továbbá a mai társadalmi (politikai, gazdasági, szociális, kulturális) helyzetre, mint „új társadalmi kihívásokra” vonatkozóan, de ezeket a problémákat mélyebben nem fejthetjük ki. Nekünk a mai társadalmi élet alapvető kulturális, művelődési ellentmondásainak a területén kell maradnunk. amelyek feloldásába ill. megoldásába kell a mai felnőttnevelésnek és közművelődésnek bekapcsolódnia. Szükséges még a munka szaktudományos aspektusát megvilágítani. Már hajdani (1968) kandidátusi disszertációmban fogalmaztam meg erre vonatkozó felfogásomat (Durkó. 1968.) a felnőttnevelés és közművelődés, mint kutatási tárgy adekvát tudományos kutatási sajátosságáról, s ezt a nézetemet ma még inkább vállalhatom (Durkó, 1996). Ezt írtam: „Mivel ugyanaz a művelődési folyamat, mely a társadalomban lejátszódik differenciáltságával, összetettségénél fogva egyszerre társadalmi-történeti, politikai, közgazdasági, interperszonális, kommunikációs, személyiségfejlődési és fejlesztési, művelődési, nevelési, csoporttervezési folyamat. Ennek sokrétű összefüggésrendszerét. differenciáltságát csak multidiszciplináris (sok tudományra kiterjedő) és interdiszciplináris (tudományközi) tudományos vizsgálatokkal lehet feltárni. Ebben szerepe lehet és kell is lennie mindazon tudományoknak, amelyek a jelenség felsorolt különböző oldalait elemezni, feldolgozni tudják. Tehát elsősorban a történettudománynak, a szociológiának, közgazdaságtannak, a politológiának, a filozófiának, a személyiség-, szociál-, és neveléslélektannak, az embernevelés tudományának (ezen belül az andragógiának) a művelődéselméletnek, kommunikációelméletnek, vezetéselméletnek stb. A kutatási kérdésfeltevés sajátossága szabja meg, hogy ebből a multidiszciplinaritásból konkrétan mely területek kerülnek előtérbe, mely tudományterület kap domináns szerepet." Bár mindenütt igyekszünk a más tudományokkal való érintkezési pontokat megjelölni, a mi kutatásaink elsődlegesen az embemeveléselmélet (antrapagógia), azon belül pedig különösen a felnőttneveléstan (andragógia) aspektusából közelítik meg a felnőttnevelés és közművelődés jelenségeit, de amennyire lehetséges - amíg nem megy a tudományosság rovására - igyekszünk az integrált szemléletmód alkalmazására.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Felnőttnevelés, Andragógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Copyright/Impresszum
Címlap
Bevezetés - A téma indoklása
7-10
I. Adatok, tézisek a rendszerváltás utáni magyar társadalom helyzetéről
11-19
   I./1. A változás pozitív, negatív sajátosságai a gazdasági, szociális és kulturális életben
11-15
   I./2. Piac, kultúra, művelődés
15-19
II. A mai magyar társadalom alapvető művelődési ellentmondásai
20-29
   II./1. Az ellentmondások megértéséhez szükséges művelődéselméleti alaptételek
20-21
   II./2. A klasszikus tőkés társadalmi fejlődés, vagy latinamerikai út művelődési konzekvenciái. Esetleges más alternatívák: ún. „kistigrisek" és a japán út
21-22
   II./3. A társadalmi tndásántegrációja, szintjei, szerinti ellentmondástípusok
23-24
      II./3.1. Általános, egyetemes, modernizációs emberi tudás és a nemzeti kultúra közötti esetleges ellentmondás
23
      II./3.2. Felhalmozott „tárgyiasult" társadalmi tudás, és a .eleven", aktualizált, egyéni tudás ellentmondása
24
      II./3.3. Tartalmi tudás, kész ismeretanyag terjesztése, nyújtása - ez az élethosszig tartó művelődés, nevelés elsődleges feladata, vagy az innovációs képességek, készségek fejlesztése, az un. „intellektuális képzés"
24
   II./4. A társadalmi kihívásokhoz való alkalmazkodás és a köznevelés ellentmondásai
24-26
   II./5. A művelődési, (kulturális) kínálat veszélyei és az értékvédelem az alkotás és kultúraterjesztés terén
26-27
   II./6. Súlyos ellentmondások a mindennapi és interperszonális kultúrában
28-29
III. A Felnőttnevelés általános embernevelési megalapozása
30-49
   III./1. A permanens (élethosszig tartó) nevelés, mint embernevelési (antropagógiai) alapfogalom
30-31
      III./l.l. Formális, nonformális, informális nevelés
30-31
   III./2 A felnőttnevelés (andragógia) korszerű követelményei a felnövekvő nemzedék nevelésével, a pedagógiával szemben
31-33
   III./3. A korszerű nevelésfelfogás új hangsúlyai és az önnevelés kettős értelmezése (önnevelés és embernevelés)
33-49
      I. A fejlődés és öntevékenység
35-36
      II. A személyiségformálódás teljes hatásrendszere
36-37
      III. A céltudatos nevelés helye és szerepe e rendszerben
37-42
      IV. A nevelési folyamat fő lépései és az önnevelés kettős értelmezése
42-47
      V. A kifejlett, relatíven önálló önnevelés, mint a neveléssel segített önnevelés gyakorlásának eredménye
48
      VI. A fejlett önnevelésre képes állapot tő jellemzői
48-49
      VII. Összegzés
49
IV. A korszerű embernevelésbe illeszkedő felnőttnevelés a mai plurális demokratikus társadalomban
50-96
   IV./l. A felnőttnevelés lehetősége. A felnőttkori tanulás eredményességét meghatározó tényezők. A felnőttnevelés lélektani megalapozása
51-54
   IV./2. A felnőttnevelés (andragógia) rendszere Magyarországon
55-62
      IV./2.1. Felnőttnevelés a permanens művelődés, nevelés rendszerében
55-57
      IV./2.2. A felnőttnevelés területének felosztása (szakágakra, didaktikai rendszerekre stb.)
58-62
   IV./3. A rendszerváltás utáni magyar társadalom felnőttnevelésének pozitív és negatív változási tendenciái
63-68
      IV./3.1. A változás pozitív, előremutató sajátosságai
63-67
      IV./3.2. A változás negatív konzekvenciái
67-68
   IV./4. A permanens nevelés felnőttnevelési szakaszának szocializációs és individualizációs funkciói
68-96
      IV./4.1. Társadalmi - szocializációs funkciók
71-87
         IV./4.1.1. A felnőttnevelés politikai (nevelő) funkciója
75-77
         IV./4.1.2. A termelés hatékonyságát biztosító szakmai kultúra kezelése az egyéni műveltség minden szintjén
77-80
         IV./4.1.3. Társadalmi mobilitást elősegítő funkció
80-82
         IV./4.1.4. Kulturális (asszimilációs, integrációs, majd permanens nevelési) funkció
82-85
         IV./4.I.5. Történeti és aktuális, lokális és nemzeti (nemzetiségi, etnikai) identitástudat alakítása
85-87
      IV./4.2. Személyi, individualizációs funkciók
87-93
         IV./4.2.1. A környezet és szervezet egyensúlyát biztosító adaptációs és nevelési funkció
88-89
         IV./4.2.2. A személyiség belső harmóniáját biztosító szabadidős (kompenzációs, pihentető és pszichohigiéniai) funkciók
89-92
         IV./4.2.3. Személyiségfejlesztő, tehetséggondozó képző-nevelő funkció
92-93
      IV./4.3. Összefoglalás: a munkaerőpiac művelődési, felnőttnevelési és önnevelési vonatkozásai
93-96
V. A szabad közművelődés válasza a mai társadalom, kultúra, művelődés ellentmondásaira és kihívásaira
97-119
   V./l. A közművelődés történeti fejlődésvonala és fogalomrendszertani tisztázása
97-99
   V./2. A szabad demokratikus közművelődés útkeresése és alapelvei
99-103
      V./2.1. Kapcsolódása a közművelődés előző korszakaihoz
99
      V./2.2. Jogi alapok
99-100
      V./2.3. A szabad közművelődés tartalma, terjedelme
100-101
      V./2.4. A szabad közművelődés programozásának alapja
101
      V./2.5. A szabad közművelődés céljai, társadalmi funkciói
102
      V./2.6. A szabad közművelődés hatékonysága
102-103
   V./3. A szabad demokratikus közművelődés színterei, területei, szervezeti, személyi, irányítási és finanszírozási kérdései
103-106
   V./4. A közművelődés folyamatai, formái, módszertani korszerűsödése
106-114
      V./4.1. Önkéntesség, öntevékenység, munkaközösség
106
      V./4.2. Szükségletekre építés, kínálat-növelés
106-107
      V./4.3. Az igények kielégítése, igényfejlesztés, recepció-segítés és fokozatosság
107-108
      V./4.4. Az önnevelési képesség tipológiája
108-112
      V./4.5. Ezen elvek integrációja (például: a népfőiskolai mozgalomban)
112-114
   V./5. Összegzés: a kivezető út legsürgősebb lépései
115-119
      V./5.1. Intézményrendszer és társadalmi mozgalmiság találkozása
115
      V./5.2. Intézményközpontúságból a személyiséggondozás felé való fordulás
115-116
      V./5.3. Hatókör szélesítés a szükséglet -, és igénylanulmányozás valamint a rétegmunka erősítésével
116-117
      V./5.4. A funkciórendszer tudományos kidolgozása elvi alap a gyakorlat szervezéséhez
117
      V./5.5. Öntevékeny összefogás a helyi válságok leküzdésére
117-118
      V./5.6. Az alap- és céltámogatás mielőbbi kiegyensúlyozott megoldása
119
VI. Az embernevelés és felnőttnevelés problémái és korszerű megoldásai
120-125
   VI./l. Az antropagógia és andragógia, mint új tudományterületek létrejötte és fejlődése
120-121
   V1./2. Az andragológia helyzete és funkciói a rendszerváltás óta
121-125
Irodalomjegyzék
126-132
Tartalomjegyzék
133-135