A segítő készségek fejlesztése corvina logo

Szerző: Egan, Gerard
Cím: A segítő készségek fejlesztése
Alcím: Gyakorlatok és munkafüzet A képzett segítő című könyvhöz
Fordító: Perczel Júlia
Megjelenési adatok: ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-284-071-0

coverimage Hozza ki a gyakorlatokból! a lehető legtöbbet. A következő feladatok abban nyújtanak segítséget, hogyan ültesse át gyakorlati készségek szintjére A képzett segítő című kézikönyvből elsajátított, elméleti tudását. Lehetséges, hogy a készségek némelyikének már eleve birtokában van, ebben az esetben a gyakorlatok segítenek azt tökéletesíteni, illetve a segítőmodellben elfoglalt szerepüket tisztázni. A készségek tényleges elsajátításához elengedhetetlen a gyakorlás, mely három módon történhet: egyrészt a gyakorlatok önálló elvégzésével, másrészt a csoporttársaival folytatott interakciók során, harmadrészt pedig a hétköznapi élet kommunikációiban. Ily módon a gyakorlatok olyan összeállításával találkozik majd, melyek egy része a gyakorlati csoportra vonatkozik, más részei viszont a mindennapi életre összpontosítanak. A helyben végezhető feladatok egyrészt azért fontosak, mert gyakorlási lehetőséget biztosítanak, másrészt pedig visszajelzéseket adhatunk és kaphatunk egy-egy készség fejlődésével kapcsolatban. Miként A képzett segítő cím is sugallja, a leendő segítséget nyújtó egyéneknek nem pusztán egy segítségnyújtási modellre, hanem a modell lényegi alkalmazását lehetővé tevő technikák és készségek tárházára van szükségük. Ezek közé tartoznak az alapszintű és a fejlett kommunikációs készségek, a jó munkaviszony kialakításának képessége, valamint készségek, melyek ahhoz szükségesek, hogy segítsünk a kliensnek azonosítani és feltárni a problémás helyzeteket és kihasználatlan lehetőségeket, kitűzni problémamegoldó és lehetőség-ki bontakoztató célokat, tervezetet készíteni ezek eléréséhez, keresztülvinni a tervet, valamint elköteleződni a kivitelezés folyamatos kiértékelése mellett. Ezek a készségek nemcsak egy segítőmódszer részei, hanem igen kreatív és emberi útjai annak az erőfeszítésnek, melyben a segítő abban támogatja kliensét, hogy miként javítson élethelyzetén. Csakis úgy tehetünk szert a szóban forgó készségekre, hogy tapasztalati úton elsajátítjuk, gyakoroljuk, és addig alkalmazzuk őket, ameddig szinte második természetünkké nem válnak. Ön épp most készül belevágni egy tanácsadási tréningprogramba. A következő lépések alapvető részét képezik az ilyen és ehhez hasonló programoknak: 1. A módszer kognitív megértése. Egy adott segítőmódszer kognitív megértése, avagy a módszer gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos készség kialakítása. Ezt a könyv olvasásával, illetve előadások meghallgatásával érhetjük el. 2. Tisztázás. Az elolvasott vagy elhangzott szöveg tisztázása. Ez az oktató kérdésfeltevéseivel, illetve az elhangzottak megvitatásával történhet. Az első és második lépés kívánt végeredménye a kognitív tisztánlátás. 3. Modellálás. Figyelje meg, hogy a tapasztalt oktatók hogyan jelenítik meg a szóban forgó készséget, illetve módszert. Ennek megfigyelése történhet élőben vagy rövid filmek és felvételek segítségével. 4. írásos gyakorlatok. Végezze el a munkafüzetben azokat a gyakorlatokat, amelyek az elsajátított módszerekkel és készségekkel kapcsolatosak. Ennek célja, hogy ellenőrizze, elsajátította-e a segítőmódszert, illetve készséget olyan mértékben, hogy a gyakorlatban is alkalmazni tudja. A munkafüzet gyakorlatai a készségek és módszerek gyakorlásának „saját élményét” teszik lehetővé, mielőtt ezeket tanulótársaival is gyakorolni kezdené....

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartatom
5
Bevezetés
7-11
   Hozza ki a gyakorlatokból a lehető legtöbbet
7-11
      Tréningprogram segítők számára
7-8
      Élménymegosztás: Előnyök és hátrányok
8-9
      Visszajelzés önmagunknak és másoknak
9-10
      A csoportban tanultak alkalmazása valós helyzetekben
11
Első rész: Alapismeretek
13-29
   1. fejezet: Bevezetés és feladatok
13-18
   2. fejezet: A segítőmodell áttekintése
19-26
      A segítőmodell szakaszai és feladatai
19-21
      A cselekvési nyíl
21-26
   3. fejezet: A segítőkapcsolat - A gyakorlati megvalósítást vezérlő értékrend
27-29
Második rész: A terápiás párbeszéd - Kommunikációs alapkészségek
31-129
   4. fejezet: A párbeszéd és a kliensre hangolódás természete
31-49
      A párbeszéd jelentősége
31-33
      Az odafigyelés: Látható ráhangolódás
33-35
      Aktív hallgatás
35-38
      A kliensek történeteinek figyelmes hallgatása
38-42
      A kliens véleményének, döntéseinek és szándékainak meghallgatása
43-46
      A lehetőségek figyelmes meghallgatása
46-47
      Összefüggéseiben értsük meg a kliens problémáit és lehetőségeit
48
      Az odafigyelés árnyoldalai
48-49
   5.fejezet: Aktív hallgatás - A megértés alapja
51-65
   6. fejezet: Kommunikáljuk empátiánkat és ellenőrizzük, hogy megértették-e
67-83
      Problémák és lehetőségek tisztázása
67-70
      Feltárás
70-80
      Összefoglalás
80-83
   7. fejezet: Segítsünk a kliensnek szembesülni önmagával
85-100
      Szembenézés mindennapi manipulációinkkal
93-95
      Vakfoltok
95-100
   8. fejezet: Egyedi szembesítő készségek és a helyes használatukhoz szükséges bölcsesség
101-121
      A fejlett empátiás válaszok megosztása
101-109
      Az információ megosztása
109-113
      A segítő önfeltárása
113-115
      Azonnaliság: Kapcsolatok felderítése
115-118
      A bölcs szembesítés
118-121
   9. fejezet: Nyújtsunk segítséget vonakodó és ellenálló klienseinknek
123-129
Harmadik rész: A segítségnyújtási modell három lépése
131-192
   10. fejezet: I. Szakasz: Segítsen kliensének elmesélni történetét
131-148
      Az I. szakasz összefoglalása
146-148
   11. fejezet: Használjuk ki a célok kijelölésében és a döntéshozatalban rejlő lehetőségeket
149-152
   12. fejezet: II. Szakasz: Segítsen kliensének, hogy gondoljon ki és válasszon olyan célokat, amelyek a problémák megoldásához, valamint elköteleződéshez vezetnek
153-176
   13. fejezet: III. Szakasz: Segítsen kliensének stratégiák és tervek kidolgozásában, melyek hozzásegíthetik céljai eléréséhez
177-192
Negyedik rész: Tegyen azért, hogy mindez megtörténjen
193-206
   14. fejezet: A cselekvési nyíl - A konstruktív változásban rejlő erő és veszélyek
193-206
Hátsó borító