Gyermekkor és társadalom corvina logo

Szerző: Erikson, Erik H.
Cím: Gyermekkor és társadalom
Sorozatcím: Osiris Könyvtár. Pszichológia | Sorozat szerkesztő: Pléh Csaba
Fordítók: Helmich Katalin; N. Kiss Zsuzsa
Megjelenési adatok: Osiris, Budapest, 2002. | ISSN: 1219-7718 | ISBN: 963-389-308-9

coverimage Felkértek, írjak bevezetést e könyv, első könyvem elé, s így segítsek megemlékezni eleven létezésének harmincötödik évfordulójáról. Észre kellett azonban vennem, hogy a könyv már tartalmaz két előszót, egyet az első, 1950-es, egy másikat a második, 1963-as kiadáshoz, és hogy valamennyi nagyobb fejezetnek van formális bevezetése. Ez annak a jele, hogy szerettem olvasómat előkészíteni - legalábbis harmincöt évvel ezelőtt - arra, amit olvasni fog; most pedig úgy ünneplem a múltat, hogy összefoglalom mindazt, ami eddig történt. Utolsó könyvem (1982-ből) úgyis azt a némileg kérkedően összefoglaló címet viseli, hogy The Life Cycle Completed (A teljes életciklus), ami megerősíti, hogy egy nyolcvanas éveiben járó ember (évtizedeim szinte egybeesnek a századéival) szívesen néz vissza és szívesen foglalja össze, hogy az életút közepéig milyen igények, remények és félelmek bírtak jelentőséggel számára. Idős korára az ember valamiféle történeti, voltaképpen „élettörténeti” azonosságra tesz szert, amely visszatükrözi azokat a sajátos időket és tereket, amelyekben számára fontos társaival osztozott, egyszersmind kifejleszti az arra irányuló -olykor kétségbeesett - szükségletet is, hogy valamifajta, saját egyedi létezését magában foglaló egzisztenciális azonosságot éljen át. Azt, amit negyvenes éveimben megkíséreltem összefoglalni a gyermekkorra vonatkozó, különböző társadalmakban szerzett klinikai és antropológiai megfigyeléseimből, később útleírásnak, March szótára szerint „helyek és távolságok jegyzékének" neveztem el. Ma, be kell vallanom, az „útleírás” azt az emléket idézi fel, hogy miként adtam át magam ifjúkoromban a német kulturális ritualizációnak, nevezetesen a Wanderschaftnak, egy többé-ke-vésbé művészi és elmélkedő jellegű vándorlásnak, amelynek során az európai Dél kultúráival és a nagy német írókkal (például Freuddal) való találkozásokat kerestem. A klinikai és antropológiai megfigyelések útleírása egészen addig a nagy élményig nyúlik vissza, amelyet az „ősi" freudi Bécsben - nagylelkű barátoknak és tanároknak köszönhetően - a gyermekkor újonnan felfedezett egyetemességének tanulmányozása jelentett, úgy ahogyan ezt egy különleges iskolában megfigyeltük, ahogyan a pszichoanalízisben részt vevő felnőttek emlékeiből és élettörténeteiből újra felépítettük, s ahogyan azután ugyanezt tettük magának az Anna Freud által kifejlesztett gyermekanalízisnek a gyakorlata során. Az első kiadás előszavában, amelyben összefoglaltam, hogyan tanultam meg előbb Bécsben, majd itt, Amerikában megfogalmazni és leírni a gyermekkort, szerepel egy önálló bekezdést alkotó mondat: „E könyvet feleségem, Joan Erikson szerkesztette." Ehhez most hozzá kell tennem: „Ahogyan összes többi könyvemet is.” Kicsi bécsi iskolánkban tanított, és mellette pszichoanalízist tanult. Amikor a közelgő hitleri katasztrófával szembesülve ebbe az országba jöttünk (ő kanadai születésű), éppen csak elkezdtem angolul beszélni, úgyhogy segítenie kellett mondataim megfogalmazásában. Ez, úgy látszik, alapvetően segített abban, hogy megértsek és kifejezzek valamit a megfigyelések érzéki és fogalmi lényegéből, és végső fokon hozzájárult ahhoz, hogy megkíséreljem az igen különböző társadalmi és kulturális közegekben, így például az amerikai indiánokéban élő gyermekek játékos viselkedésében lévő nyílt kifejezések és sokféleképpen elrejtett témák összekapcsolását. Abban is segített azonban bennünket, hogy együtt dolgozzunk a pszichoszociális életszakaszok elméletének vázlatán, amely a „Growth and Crises of the Healthy Personality” (Az egészséges személyiség növekedése és válságai) címmel az ennek az általános témának szentelt Midcentury White House-konferencián hangzott el. Mindig is csodáltam - formai és tartalmi értelemben egyaránt - Blake mondását: „A játékok és magyarázatok két korszak gyümölcsei"; s a „Játékok és magyarázatok” értelemmel bíró címet kínált nemcsak e könyv egyik fejezete, hanem végül is egy önálló könyv számára, amely a Harvardon megtartott Godkin-előadásokból tevődött össze.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Fülszöveg
Sorozati címlap
Címlap
Copyright/Impresszum
Ajánlás
Tartalom
7-9
Erik H. Erikson: Utólagos gondolatok 1985-ből
11-15
Erik Homburger Erikson: Előszó a második kiadáshoz
16-17
Erik Homburger Erikson: Előszó az első kiadáshoz
18-21
Első rész: A gyermekkor és a társadalmi élet módozatai
[24]-107
   Első fejezet: Jelentőség és viszonylagosság az esettörténetben
25-[48]
      1. Egy kisfiú neurológiai válsága: Sam
27-39
      2. Egy tengerész harci válsága
39-[48]
   Második fejezet: A gyermekkori szexualitás elmélete
49-107
      1. Két klinikai epizód
49-58
      2. Libidó és agresszió
59-72
      3. Zónák, módok és módozatok
72-97
         A) Száj és érzékek
72-80
         B) Kiválasztószervek és izomzat
80-84
         C) Helyzetváltoztatás és a nemi szervek
85-91
         D) Pregenitalitás és genitalitás
92-97
      4. Genitális módok és téri módozatok
97-107
Második rész: A gyermekkor két amerikai indián törzs életében
[110]-184
   Bevezetés a második részhez
111-113
   Harmadik fejezet: Vadászok a prérin
114-164
      1. Történelmi háttér
114-120
      2. Jim
120-124
      3. Etnikumközi szeminárium
124-132
      4. A sziú gyermeknevelés
133-147
         A) Születés
133-134
         B) Megszerzés és megragadás
134-139
         C) Megtartás és eleresztés
139-141
         D) „Csinálás” és csinálás
141-147
      5. A természetfeletti
147-153
         A) A Nap-tánc
147-149
         B) Látomáskeresés
149-153
      6. Összegzés
153-156
      7. Utóvizsgálat
156-164
   Negyedik fejezet: Halászok egy lazacfolyó mentén
165-184
      1. A jurokok világa
165-170
      2. Jurok gyermek-pszichoterápia
170-173
      3. Jurok gyermeknevelés
173-178
      4. Összehasonlító összefoglalás
178-184
Harmadik rész: Az én növekedése
[186]-271
   Bevezetés a harmadik részhez
187-192
   Ötödik fejezet: Korai énkudarc: Jean
193-205
   Hatodik fejezet: Játékok és magyarázatok
206-242
      1. Játék, munka és növekedés
206-219
      2. Játék és gyógyítás
219-231
      3. Az identitás kezdetei
231-242
         A) Játék és társas környezet
231-234
         B) Egy bombakioldó fia
235-237
         C) Fekete identitás
237-242
   Hetedik fejezet: Az ember nyolc korszaka
243-271
      1. Alapvető bizalom vs. alapvető bizalmatlanság
243-247
      2. Autonómia vs. szégyen és kétség
247-250
      3. Kezdeményezés vs. bűntudat
251-254
      4. Iparkodás vs. kisebbrendűség
255-257
      5. Identitás vs. szerepzavar
257-259
      6. Bensőségesség vs. elszigetelődés
259-263
      7. Generativitás vs. megrekedés
263-264
      8. Énteljesség vs. kétségbeesés
264-266
      9. Epigenetikus táblázat
266-271
Negyedik rész: Fiatalság: az identitás evolúciója
[274]-418
   Bevezetés a negyedik fejezethez
275-281
   Nyolcadik fejezet: Gondolatok az amerikai identitásról
282-322
      1. Polaritások
282-284
      2. „Mami”
284-295
      3. John Henry
295-303
      4. Serdülőkor, főnök és gép
303-322
   Kilencedik fejezet: Hitler gyermekkorának legendája
323-354
      1. Németország
325-327
      2. Apa
327-335
      3. Anya
335-337
      4. Serdülő
337-341
      5. Lebensraum, katona, zsidó
341-350
      6. Néhány szó a zsidóságról
350-354
   Tizedik fejezet: Makszim Gorkij ifjúságának legendája
355-[396]
      1. A föld és a mir
357-361
      2. Az anyák
361-364
      3. Elaggott zsarnok és átkozott leszármazottak
365-374
      4. A kizsákmányolt
374-387
         A) Szent és koldus
374-377
         B) Az idegen
377-379
         C) Apátián banda és lábatlan gyermek
380-382
         D) A pólyásbaba
382-387
      5. A protestáns
387-[396]
   Tizenegyedik fejezet: Következtetések: a szorongáson túl
397-418
Erik H. Erikson megjelent írásai
419-[421]
Név- és tárgymutató
423-[432]
Kolofon
Hátsó lap
Hátsó borító