Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe
Szerkesztők:
Falus Iván; Kotschy BeátaTovábbi szerzők: Falus Iván; Tóthné Környei Márta; Bábosik Istán; Szabolcs Éva; Nádasi Mária; Réthy Endréné; Csapó Benő; Nahalka István
Cím: Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe
Megjelenési adatok: Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2004. | ISBN: 963-16-2664-4
Megjegyzés: 4. kiadás

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia, Módszertan, Kutatásmódszertan, Vizsgálat, Kutatás, Metodológia, Módszer, Stratégia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pedagógia, Módszertan, Kutatásmódszertan, Vizsgálat, Kutatás, Metodológia, Módszer, Stratégia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Előszó
5
I. A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései
7-33
1. fejezet A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései (Falus Iván)
9-33
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
9
1. A pedagógiai kutatás célja, tárgya
9-10
2. A pedagógiai kutatás jellemzői, sajtásosságai
10-12
3. A pedagógiai kutatás folyamata
13-27
3.1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
13-17
3.2. A témára vonatkozó szakirodalom áttekintése, kritikai elemzése
17
3.3. A kutatás hipotéziseinek a megfogalmazása
17-20
3.4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
20-25
3.5. A minta és a mintavétel
25-27
A) A minta nagyságának meghatározása
25-26
B) Mintavételi eljárások
26-27
4. A kutatások típusai, fajtái
27-28
5. A kutatás etikai kérdései
29-30
Ellenőrző kérdések
30
Feladatok
31
Fogalmak
31-32
Irodalom
33
II. A szakirodalom feltárása és feldolgozása
35-86
2. fejezet A szakirodalom tanulmányozása (Falus Iván)
37-67
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
37
1. A szakirodalom tanulmányozásának célja, funkciói
37-39
2. A szakirodalmi tájékozódás bázisai, forrásai
39-60
Az ETO 37-es (pedagógia) osztályának vázlata
41-44
A) Általános pedagógiai enciklopédiák
56
B) A pedagógia részterületeivel foglalkozó enciklopédiák
57
C) Kézikönyvek
57-58
D) Szakszótárak
58-59
E) Évkönyvek
59
F) Áttekintő folyóiratok
59-60
3. A szakirodalom feltárásának lépései
60-62
4. A szakirodalom feldolgozásának technikái
62-66
Ellenőrző kérdések
66
Feladatok
67
Irodalom
67
3.fejezet Korszerű információkereső rendszerek a kutatás szolgálatában. (Tóthné Környei Márta)
68-86
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
68
1. Az információkereső rendszerek alapfogalmai
68-69
2. A számítógépes információkereső rendszerek és az információkeresés általános modellje
69-74
2.1. A számítógépes információkereső rendszerek
69-70
2.2. Az adatbázisokban való keresés fő lépései
70-74
3. Az ERIC adatbázis
75-79
4. Az országos pedagógiai könyvtár és múzeum adatbázisa
80-84
Ellenőrző kérdések
84
Feladatok
85
Fogalmak
85-86
Irodalom
86
III. Kutatási stratégiák
87-121
4. fejezet A pedagógiai kísérlet (Bábosik István)
90-105
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
90
1. A pedagógiai kísérlet jellemzői
90-91
2. A pedagógiai kísérletek fajtái
91-94
2.1. A kísérletek felosztása a független változó jellege szerint
92
2.2. A kísérletek felosztása szerkezetük szerint
92-94
A) Egycsoportos kísérlet (önkontrollos kísérlet)
92
B) Kétcsoportos kísérlet
93
C) A többcsoportos kísérlet
93
D) Az összetett kétcsoportos kísérlet
93-94
2.3. A kísérletek színtér szerinti felosztása
94
A) A laboratóriumi kísérlet
94
B) A természetes kísérlet
94
3. A kísérletek megbízhatósága
95-97
3.1. A szerkezeti kontroll
95
3.2. A keresztező eljárás
95
3.3. Elő- ás utóvizsgálatok
95
3.4. Az előidézett és felidézett kísérlet kölcsönös kontrollja
96
3.5. A negatív kontroll
96
3.6. Metodikai kontroll
96
3.7. Matematikai kontroll
97
3.8. Közbülső mérések és a folyamatos nyomonkövetés
97
4. A pedagógiai kísérlet a gyakorlatban
97-102
1. A Hurlock-Ágoston-Veszprémi-féle előidézett többcsoportos kísérlet
97-98
2. A Legrand-program keretében végzett franciaországi előidézett többcsoportos kísérletek
98
3. A törökbálinti, képességfejlesztő előidézett összetett kétcsoportos kísérlet
99
4. A szolnoki Varga Katalin Gimnáziumban szervezett előidézett összetett kétcsoportos kísérlet
99-100
5. Ex post facto (felidézett) kísérlet a jellem fejlődését meghatározó tényezők feltárására
100-102
Ellenőrző kérdések
102
Feladatok
103
Fogalmak
103-104
Irodalom
104-105
5. fejezet Deduktív (analitikus) jellegű kutatások (Szabolcs Éva)
106-121
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
106
1. Az analitikus jellegű kutatás fogalma, célja, területei
106-107
2. Az analitikus jellegű kutatás folyamata
107-112
2.1. A források felkutatása
107-109
2.2. Forráskritika
109-111
2.3. A források értelmezése
111-112
3. Az elemzések fajtái
112-115
3.1. Pedagógiai fogalmak elemzése
113
3.2. Forráskiadvány
113
3.3. Leíró elemzés
113
3.4. Értelmező elemzés
114
3.5. Összehasonlító elemzés
114
3.6. Teoretikus elemzés
115
4. A neveléstörténeti kutatás sajátosságai
115-118
4.1. A neveléstörténeti források értelmezése
116-118
5. Az analitikus jellegű kutatások értékelésének szempontjai
118-119
Ellenőrző kérdések
119
Feladatok
119-120
Fogalmak
120
Irodalom
120-121
Az analitikus jellegű kutatási eljárást alkalmazó tanulmányok
121
IV. A kutatás módszerei, eszközei
123-339
6. fejezet A megfigyelés (Falus Iván)
125-170
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
125
1. A megfigyelés fogalma, tárgya, sajátosságai
125-126
2. A megigyelési technikák
126-150
2.1. A naplók, feljegyzések
128-129
2.2. A teljes jegyzőkönyv
129
2.3. A szelektív jegyzőkönyv
130
2.4. A becslési skála
130-132
2.5. A jelrendszer
132-140
Megfigyelési lap (experimentalizmus)
133-136
Megfigyelési szempontok a hatékony tanítási gyakorlat alakításához
136-140
2.6. A kategóriarendszer
140-150
A) Flanders interakcióelemzési rendszere
141-145
a) A rögzítés technikája
142-143
b) A mátrixba rendezés
143
c) A mátrix elemzése
144-145
B) Egyéb kategóriarendszerek
146-150
3. A megfigyelés megbízhatósága és érvényessége
150-156
3.1. A megfigyelés megbízhatósága
150-154
A) megfigyelés megbízhatóságának értelmezése
152
B) A megbízhatóság mértékének a kiszámítása
153-154
3.2. A megfigyelés érvényessége
155-156
4. A megfigyelő személye, képzése
156-158
5. A megfigyelés során alkalmazott technikai eszközök
158-160
6. A megfigyelési eljárás kiválasztása
161-162
Ellenőrző kérdések
162-163
Feladatok
163-167
Fogalmak
167
Irodalom
168-169
A megfigyelés módszerét alkalmazó kutatások
169-170
7. fejezet A kikérdezés (Nádasi Mária)
171-211
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
171
1. A kikérdezés a pedagógia kutatásában
171-193
1.1. A kikérdezésről általában
171-177
A. Értelmezés
171
B. Alkalmazás
171-172
C. A kikérdezés helye, szerepe a kutatás folyamatában
172
D. A kikérdezés alapváltozatai
172-173
E. Kérdéstípusok
173-177
1.2. A szóbeli kikérdezés
177-185
A. A kérdező/k kiválasztása
177
B. A kérdező/k előkészítése
177-179
C. A szóbeli kikérdezés fő változatai
179-185
a. Az egyéni kikérdezés
179-185
aa. A strukturálatlan interjú
179
ab. Strukturált interjú
179-180
ac. Mélyinterjú
180-181
ad. Narratív interjú
181-182
ae. Klinikai beszélgetés
182-183
af. Exploráció
183-185
b. Csoportos interjú
185
1.3. Az írásos kikérdezés
185-193
A. Az írásos kikérdezést szolgáló eszközök elkészítése, kipróbálása
185-186
B. A megválaszolás körülményei
186-187
C. Az írásbeli kikérdezés fő változatai
187-193
a. Az egyéni kikérdezés
187-192
aa. Kérdőíves felmérés
187
ab. Attitűdvizsgálat
187-191
ac. Időmérleg készítés
191-192
b. Csoportos írásbeli kikérdezés
192-193
1.4. A kikérdezés alkalmazásának előnyei és korlátai
193
2. A módszer alkalmazásának bemutatása
193-196
Ellenőrző kérdések
196-197
Feladatok
197-208
Fogalmak
209
Irodalom
210
A kikérdezés módszerét alkalmazó kutatások
210-211
8. fejezet A szociometriai módszer (Bábosik István)
212-234
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
212
1. A szociometriai módszer fogalma és alkalmazásmódja
212-219
2. Az egyéni szociometriai helyzet kedvező vagy kedvezőtlen voltának megállapítása
219-220
2.1. Az egyéni szociometriai helyzet meghatározása egy kritériumos - három választásos vizsgálat esetében
219
2.2. A szociometriai helyzet meghatározása 3 kritériumos - 3 választásos vizsgálat esetén:
219-220
3. Az egyéni- és az osztály-szociogram készítése
220-225
4. A szociometriai adatok feldolgozása
225-228
4.1. A szociometriai adatok feldolgozásra történő előkészítése
225
4.2. A szociometrikus mutatók kiszámítása és értelmezése
225-228
A) Az egyénekre vonatkozó indexek
226
B) A csoportra, alcsoportokra vonatkozó indexek
226-228
5. A szociometriai módszer diagnosztikai értéke
228-229
6. A szociometriai módszer alkalmazása a kutatómunkában
229-232
7. A szociometriai módszer főbb jellemzőinek összegzése
232
Ellenőrző kérdések
232
Feladatok
233
Fogalmak
233
Irodalom
233-234
9. fejezet Pszichológiai tesztek (Réthy Endréné)
235-276
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
235
1. A pszichológiai tesztekről általában
235-237
1.1. A tesztben nyújtott teljesítmény kifejezhető
236
1.2. A méréssel kapott számok körében tapasztalható néhány gyakori félreértés
236-237
2. A tesztmódszerre vonatkozó bírálatok, a továbbfejlődés útjai
237-238
3. Közismertebb pszichológiai tesztek
239-252
3.1. Intelligenciát, kreativitást és egyes képességeket vizsgáló tesztek
239-252
A) Az intelligenciateszt
239-248
B) Kreativitásteszt
248-252
Mi is a kreativitás?
248
Mérhető-e a kreativitás?
248-252
4. Egyes képességeket vizsgáló tesztek
252-260
Pedagógiai alkalmazás
255-260
5. Személyiségtesztek
261-272
Általános jellemzők
261-272
A) A legismertebb projekciós személyiségtesztek
262-269
Lüscher-féle színteszt
268
Pedagógiai alkalmazás
269
B) Kérdőíves személyiségvizsgálatok
269-272
Pedagógiai alkalmazás
270
Ellenőrző kérdések
272
Feladatok
272-273
Irodalom
273-275
A pszichológiai teszteket alkalmazó kutatások
275-276
10. fejezet Tudásszintmérő tesztek (Csapó Benő)
277-316
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
277
1. A tesztelés elmélete
277-292
1.1. Tudásszintmérés, tudásszintmérő tesztek
277-278
1.2. A klasszikus tesztelmélet alapjai
278-281
1.3. Valószínűségi tesztelméletek
282-284
1.4. A tesztek jóságmutatói
284-289
A) Objektivitás
284-286
B) Reliabilitás
286-287
C) Validitás
287-289
1.5. Az itemek jellemzői
289-290
1.6. Normaorientált és kritériumorientált tesztelés
290-292
2. Feladatírás
292-302
2.1. A tananyag elemzése, a felmérendő tudás kategorizálása
292-294
2.2. Feladattípusok
294-302
A) Feleletválasztó feladatok
294-297
a) Alternatív választás
295
b) Többszörös választás
295-296
c) Válaszok illesztése
296-297
B) Feleletalkotó feladatok
297-299
a) Kiegészítés
297
b) Rövid válasz
298
c) Hosszú válasz
298
d) Esszé típusú válasz
298-299
C) A képesség-jellegű tudás mérésére alkalmas feladatok
299-302
3. Tesztszerkesztés
302-307
3.1. Az értékelési rendszer kialakítása
302-304
A) A javítókulcs és az értékelés technikája
302-303
B) Pontozás, súlyozás
303-304
3.2. Ekvivalens tesztváltozatok készítése
304-305
3.3. A tesztek kipróbálása és standardizálása
306-307
4. Tesztelemzés, tesztfejlesztés
307-311
4.1. A feladatok, itemek jóságának vizsgálata
307-309
4.2. A reliabilitásmutatók kiszámítása
309-311
5. Tudásszintmérés és pedagógiai kutatás
311-312
Ellenőrző kérdések
313
Fogalmak
313-314
Irodalom
314-316
11. fejezet Dokumentum és tartalomelemzés
317-339
11/a fejezet Dokumentumelemzés (Nádasi Mária)
317-329
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
317
1. A dokumentumelemzésről általában
317-319
1.1. Mit tekinthetünk dokumentumnak a pedagógiai kutatásban?
317
1.2. Alkalmazása a pedagógiai kutatásban
318-319
1.3. Helyes, szerepe a kutatás folyamatában
319
2. A dokumentumok fajtái
319-322
2.1. A dokumentumok eredendő kapcsolatai a pedagógiával
319-321
a) A híradás dokumentumai
320
b) Az intézményen kívüli irányítás-ellenőrzés dokumentumai
320
c) A dokumentumok a nevelési-oktatási folyamat intézményi tervezéséhez, szervezéséhez, irányításához, értékeléséhez kapcsolódnak, annak feltételei, következményei
320-321
2.2. A dokumentumok csoportosítása a "címzettek" szerint
321-322
2.3. A dokumentumok csoportosítása megjelenési módjuk szerint
322
3. A dokumentumkezelés tudományetikai kérdései
323
4. A dokumentumelemzés előnyei és korlátai
323
5. A módszer alkalmazásának bemutatása
323-326
Ellenőrző kérdések
326
Feladatok
326-328
Fogalmak
328
Irodalom
328-329
A dokumentumelemzés módszerét alkalmazó pedagógiai kutatások
329
11/b fejezet Tartalomelemzés (Szabolcs Éva)
330-339
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
330
1. A tartalomelemzés kialakulásának története
330-331
2. A tartalomelemzés fogalmának meghatározása
332
3. A tartalomelemzés folyamata
332-335
4. A tartalomelemzés lehetőségei a pedagógiai kutatásban
335-338
Ellenőrző kérdések
338
Feladatok
338
Irodalom
338-339
V. Pedagógiai vizsgálatok leíró és matematikai statisztikai módszerei
341-491
12. fejezet A statisztikai módszerek pedagógiai alkalmazásának indokai, statisztikai alapfogalmak (Nahalka István)
343-356
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
343
1. Bevezetés
343-345
2. A statisztikai eljárások indokai
345-348
3. A mérésről
348-350
4. A mérési skálák típusai
350-354
Példák
354-355
Feladatok
355-356
13. fejezet Az adatok elemi vizsgálata. (Nahalka István)
357-400
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
357
1. Gyakoriságok, táblázatok, grafikonok
357-371
2. A középértékek mértékei, a várható érték becslése
371-377
3. A szóródás mértékei, az elméletei szórás becslése
377-383
4. A mintaátlagok szórása
383-384
5. Két változó összefüggése, a korreláció és a kovariancia becslése
384-391
Példák
391-398
Feladatok
398-400
14. fejezet Statisztikai összehasonlítások (Nahalka István)
401-439
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
401
1. Statisztikai próba, hipotézisvizsgálat, szignifikancia
401-413
2. Becsült és elméleti értékek összehasonlítása
414-425
2.1. Egymintás T-próba
414-423
2.2. Illeszkedésvizsgálat
423-435
3. Két minta összehasonlítása
425-433
3.1. Két minta szórásának összehasonlítása
425-426
3.2. Két minta átlagának összehasonlítása
426-429
3.3. Több szórás egyezésének ellenőrzése Bartlett-próba
429-433
Két eloszlás egyezése
430
Két független minta összehasonlítása ordinális adatok esetén
430-431
Két összetartozó minta összehasonlítása ordinális adatok esetén
431-432
Több független minta összehasonlítása ordinális adatok esetén
432-433
Példák
434-438
Feladatok
439
15. fejezet A változók rendszerének struktúrája (Nahalka István)
440-491
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
440-441
1. Korreláció- ás regresszióelemzés
441-456
1.1 A korrelációs együttható szignifikanciája
441-444
1.2 A regressziós egyenes paraméterei becslésének szignifikanciája
444-450
1.3. Nemlineáris regresszió
450-452
1.4. Többváltozós lineáris regresszió
452-456
2. Kategóriaváltozók közti összefüggések
456-461
2.1. A nominális változók esete - kereszttábla-elemzés
456-460
2.2. Az ordinális adatok esete - rangkorreláció
460-461
3. Szóráselemzés - varianciaanalízis
461-467
4. Kovariancia-analízis
467-472
5. Faktoranalízis
472-479
6. Clusteranalízis
479-488
6.1. A legközelebbi szomszéd módszere
482-486
6.2. A legtávolabbi szomszéd módszere
486-487
6.3. Centroid-módszer
487
6.4. Csoportátlag módszer
487
6.5. Négyzetösszeg módszer
488
Feladatok
488-490
Irodalom
490-491
A feladatokban hivatkozott kutatások
491
Mellékletek a statisztikai fejezetekhez (Nahalka István)
492-514
A/ melléklet
492-501
Fontosabb matematikai statisztikai fogalmak
492-501
B/ melléklet
502-514
Matematikai táblázatok
502-514
VI. A kutatási eredmények értelmezése, közlése
515-539
16. fejezet A kutatási eredmények értelmezése, közlése (Falus Iván)
517-539
A fejezetben kifejtésre kerülő kérdések
517
1. A kutatási eredmények interpretálása, értékelése, értelmezése
518-520
2. A kutatási beszámolók fajtái a kutatás szakaszaitól függően
520-525
A) A kutatási terv
520-522
Kutatási terv
520-521
B) Kutatás közben
522
C) Zárótanulmány
522-535
3. A kutatási beszámolók műfajai a címzettektől, a közlés céjátók és helyétől függően
526
4. A szakirodalmi kutató munka eredményeinek közlésére szolgáló műfajok
526-528
5. A kutatási beszámoló szerkezete, a kutatási beszámolókkal szemben támasztott követelmények
528-538
Egy disszertáció szerkezete
528-529
A publikációk értékelésének kritériumai
534
Kutatási beszámolók értékelésére szolgáló szempontsorozat
534-538
A cím
534
A szerzők
534
A probléma
535
A szakirodalom áttekintése
535
A hipotézisek
535
A vizsgálati személyek
535-536
Módszerek és eszközök
536
A kutatás lebonyolítása
536
A kutatás szerkezete (design)
537
Eredmények és megállapítások
537
Elemzés és értelmezés
537
Összegzés és következtetések
537
Hivatkozások
538
Stílus
538
Feladatok
539
Irodalom
539
Tartalom
540
Kolofon