Didaktika
Szerkesztő:
Falus IvánTovábbi szerzők: Ballér Endre; Falus Iván; Golnhofer Erzsébet; Kotschy Beáta; M. Nádasi Mária; Nahalka István; Petriné Feyér Judit; Réthy Endréné; Szivák Judit; Vámos Ágnes
Cím: Didaktika
Alcím: Elméleti alapok a tanítás tanulásához
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010. | ISBN: 978-963-19-5296-4
Megjegyzés: A könyv az Oktatási Minisztérium támogatásával, a Felsőoktatási Pályázatok Irodája által lebonyolított Felsőoktatási Tankönyv- és Szakkönyv-támogatási Pályázat keretében jelent meg.

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Oktatás, Didaktika, Módszertan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Oktatás, Didaktika, Módszertan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Témakörök
[5]
Előszó a hatodik, átdolgozott kiadáshoz
[7]-9
I. fejezet: Oktatáselméleti irányzatok - Réthy Endréné
[11]-36
Az oktatáselmélet értelmezése
12-13
Az oktatás hétköznapi felfogása
12
Az oktatás tudományos megközelítése
12-
Az oktatáselmélet tudományos megközelítése
12-13
A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat
13-14
A megszülető pedagógiai diszciplína „oktatáselméleti" koncepciója
14-17
A társadalmi igényekhez igazodó irányzatok
18-19
Az oktatáselmélet differenciációjához kapcsolódó irányzatok
19-21
Szociológiai irányzatok
19
Pszichológiai irányzatok
20
Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat
21
Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó irányzatok
21-25
Kibernetikai, rendszerszemléleti irány
21-22
Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok
22-
A megtanítás, optimális elsajátítás (mastery learning) stratégiai iránya
22
A képesség-módszer interakciós modell (ATI modell)
23
A fejlesztő tréningkurzusok világa
23-24
Adaptív tanítási-tanulási irányzat
24
A curriculáris didaktikai irányzat
24-25
Napjaink alternatív irányzatai
25-30
Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás
27-28
Alternativitás az oktatás tartalmában
28
A szervezeti formák alternativitása
28-29
A módszerek alternativitása
29
Alternatív eszközök
29-30
A posztmodern irányzat
31-32
Elmélet kontra gyakorlat
32-33
Összefoglalás
33
Feladatok
33-34
Irodalom
34-36
II. fejezet: Az oktatás társadalmi meghatározottsága - Nahalka István
[37]-56
Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei
38-46
Az iskola funkcióinak leírása
38-
Az oktatás funkcióiról a szociológiai megközelítésből kiindulva
38-43
A kultúra újratermelését szolgáló funkció
39
Az egyének személyiségének alakítása
40
A társadalmi struktúra újratermelése vagy megváltoztatása
41
Gazdasági funkció
42
A politikai rendszer legitimitása
42
A társadalmi integráció biztosítása
42-43
Szolgáltató funkció
43
A társadalmi változást segítő vagy gátló funkció
43
Az esélyek egyenlőtlensége értelmezésének elméleti keretei
43-46
A társadalmi meghatározottság érvényesülésének eszközei, folyamatai
46-48
Válaszok a „kiket tanítunk?" kérdésre
46
A nevelés intézményrendszerének társadalmi szabályozása
46-47
A pedagógiai fejlesztés szabályozása
47-48
A fejlesztési folyamatok központosítása
47-48
Az oktatásfejlesztés liberalizálása
48
Az oktatási innováció korszerű útjai
48
A társadalmi egyenlődenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában
49-53
Az iskolarendszer befolyásoló szerepe
49-51
A szelektív iskolarendszer
49-50
A komprehenzív iskolarendszer
50-51
Szelekciós hatások a tanítási-tanulási folyamatban
51-53
Összefoglalás
53-54
Feladatok
54-55
Irodalom
55-56
III. fejezet: A tanuló - Golnhofer Erzsébet
[57]-78
Bevezetés
58
A gyermek- és az ifjúkor a változó időben
59-60
A tanulók és az iskolák
60-62
A pedagógusok gyermek- és tanulószemléletét befolyásoló tényezők
62-64
Elvek, problémák az egyéni sajátosságok értelmezésében
64-65
A tanulók megismerése, megértése
66-74
A megismerés szempontjai
66-69
A megismerés folyamata és módszerei
69-71
A megismerés korlátai, akadályai
72-74
Összefoglalás
74-75
Feladatok
75
Irodalom
75-78
IV. fejezet: A pedagógus - Falus Iván
[79]-101
Bevezetés
80-82
A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok
82
Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek
82-84
A pedagógiai képességek
84-85
A gyakorlati készségek
85-87
A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések
88-89
A pedagógiai tudás
90-94
A sémák, az intuíció
90-
A pedagógiai tudás jellege
91-93
Az elméleti tudás
91-92
A gyakorlati tudás
92
A nézet
92-93
A pedagógiai tudás tartalma
93-94
A reflektív gyakorlat
95-98
Összefoglalás
99
Feladatok
100
Irodalom
100-101
V. fejezet: A tanulás - Nahalka István
[103]-136
Bevezetés
104-105
A tanulás mint hétköznapi fogalom
104
A tanulás meghatározása
104-105
A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése
105-125
A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban
105-106
Az empirizmus hatása, a szemléltetés pedagógiája
106-111
Az empirizmus ismeretelmélete
107
Comenius "forradalma", a szemléltetés pedagógiája
107-108
Az asszociációs pszichológia tanulásfelfogás
108-109
A behaviorizmus tanulásfelfogása
109-110
Neobehaviorizmus
110-111
A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája
111-117
A reformpedagógiai mozgalmak hatása
111-112
A "harmadik didaktika" ismeretelméleti háttere és pszichológiája, Jean Piaget munkássága
112-113
A kognitivizmus kialakulása
113-114
A szimbólumfeldolgozást középpontba állító kognitív tudományok hatása
114-116
A tanulás folyamata a cselekvés pedagógiája
116-117
A kognitivizmus más útjai, a konstruktivista pedagógia megszületése
117-121
Alaklélektan és tanulás
117-118
A tudományfilozófia átalakulási folyamatai
118
A kognitív tudományok mondanivalója a tanulással kapcsolatban, napjainkban
119-121
A tanulási folyamat mint konstrukció
121-125
A tanulás folyamata a konstruktivista elmélet szerint
122-125
A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben
126-132
A cselekvés pedagógiája és a konstruktivista pedagógia kiemelt szerepe
126
A gyerekek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága
127
A differenciálás jelentősége
127
A tanulás logikája a két szemléletben
127-129
A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége
129
A tanítás életszerűségének biztosítása
129-130
Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása
130-132
Összefoglalás
133
Feladatok
133-134
Irodalom
134-136
VI. fejezet: Az oktatás célrendszere - Kotschy Beáta
[137]-164
Bevezetés
138-139
Az oktatási cél fogalma
139-142
Az oktatási cél funkciói
143
Az oktatás céljainak kiválasztása
144-150
A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok kiválasztására
144-146
A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására
146-148
A tanulóra és a tanítási-tanulási folyamatra vonatkozó ismeretek hatása az oktatási célok kiválasztására
148-150
Az oktatási célok osztályozása
150-157
Az általános célok konkrét követelményekké alakítása
158-160
Összefoglalás
161
Feladatok
161-162
Irodalom
163-164
VII. fejezet: Az oktatás tartalma - Nahalka István
[165]-189
Bevezetés
166-173
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából
169-170
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint
170-173
Az oktatás tartalmának "forrásvidékei"
173-184
A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában
174-176
A tudományok és a művészetek szerepe az oktatás tartalmának meghatározásában
176-179
Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közveden társadalmi környezet igényei
180-181
Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei
181-183
Az oktatás tartalma és a differenciálás
184
Az oktatási tartalom kiválasztásának módszerei
185-186
Összefoglalás
187
Feladatok
187-188
Irodalom
189
VIII. fejezet: A tanterv - Ballér Endre
191-218
Bevezetés
192
A tanterv értelmezésének változásai, pedagógiai összefüggései
193-195
Az oktatás tartalma a tantervben; kiválasztásának fő szempontjai
195-197
Az oktatási tartalom elrendezésének tantervi modelljei
197-202
1. A tartalmi elrendezés gyakorlati modelljei
197
2. A tartalom elrendezésének harmóniáját és az oktatás formális fokozatait követő (herbartiánus) modell
198
3. A tanulók tevékenységei, tapasztalatai köré szerveződő tananyag-szervezési modellek
199
4. A tantervi tartalmak integrációjának modelljei
199-201
5. A tantervi tartalom elrendezésének technoloógiai modelljei
201-202
A tantervi értékelés szerepe, fő jellemzői
202-205
A tantervi értékelés átfogó szerepe
203
A tantervi értékelés és követelmények szoros kapcsolata
204
A tantervi értékelés objektív és szubjektív alapjainak párhuzamos megerősödése
204-205
Újabb tendenciák a tanterveknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepében
205-210
A tantervek szerepének megváltozása
206
Erősödik a tantervek "perszonalizációja" (egyénekre szabhatósága)
206
A tantervekben nagyobb hangsúlyt kap a tudástartalmak, ismeretanyagok integrációja
207
A tanulási tartalmak szélesebb folyamatba illeszkedése
207-208
A szakképzés tantervfejlesztésének megnövekedett hatása az általános képzés tanterveiben
208-209
Az információs és kommunikációs technika (IKT) alkalmazásának növekvő szerepe a tantervfejlesztésben
209-210
A tantervelmélet 19-20. századi meghatározó koncepcióinak áttekintése
210-215
A tantervelmélet kezdetei
211
A tantervelmélet fő szakaszai a 20. században
211-215
1. A herbartiánus tantervelméleti modell
211-212
2. A tanulók érdeklődésére, tevékenységre, tapasztalataira épülő tantervmodellek
212
3. Értékelméleti, szellemtudományi alapokon álló tantervelméleti koncepciók
212-213
4. Curriculumelmélet
213-214
5. A kétpólusútartalmi szabályozás koncepciója
214-215
Összefoglalás
216
Feladatok
216
Irodalom
217-218
IX. fejezet: Az oktatási folyamat - Réthy Endréné
[219]-241
Bevezetés
220
Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése
220-222
Az oktatási folyamat
222-223
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat
223-228
Tantárgyi tartalom tudásának folyamata
225-227
A tanulni tudást és tanulási motivációt kifejlesztő folyamat
227-228
A tanulni tudás biztosítása
227
Az önálló tanulást segítő legfontosabb pedagógiai feladatok. A tanulási nehézségek felismerése
227-228
A tanulás megtanításának legfontosabb fázisai
228
A tanulási motivációt fejlesztő folyamat
228-230
A tanulási motiváció szintjei
229-230
A kognitív stratégia, metakogníció
230-232
A metakogníció
231-232
Motivációs stratégia
232-233
A kognitív önszabályozó stratégia
233-234
Motivációs önszabályozó stratégia
235-238
Összefoglalás
238-239
Feladatok
239
Irodalom
240-241
X. fejezet: Az oktatás stratégiái és módszerei - Falus Iván
[243]-296
Bevezetés
244-245
Az oktatási stratégia fogalma
245-247
Az oktatási stratégiák fajtái
247-255
Célközpontú stratégiák
247-251
Információ tanítása bemutatás segítségével
248
Fogalomtanításmagyarázat és megbeszélés segítségével
248-249
Készségtanítás direkt oktatás segítségével
249-250
Szociális és tanulási készségek tanítása kooperatív tanulás segítségével
250
Gondolkodás fejlesztése felfedezéses tanulás segítségével
250-251
Szabályozáselméleti stratégiák
251-255
A nyílt oktatás
251
Adaptív oktatás
252
Programozott oktatás
252-253
Az optimális elsajátítás stratégiája
253-255
Az oktatási módszer fogalma
255-256
A módszerek csoportosítása, osztályozása
256-257
Oktatási módszerek
257-288
Az előadás
258-261
A magyarázat
261-266
A célok megfogalmazása
262-263
A tanulók előzetes ismereteinek számbavétele
263
A példák kiválasztása és alkalmazása
263-264
A magyarázat logikus felépítése, magyarázó szavak, szerkezetek alkalmazása
264
Szabatos megfogalmazás, ismert szavak használata
264-265
A kérdések feltétele
265
Audovizuális és demonstrációs eszközök alkalmazása (szemléltetés)
266
Részösszefoglalások, ismétlések beiktatása
266
Az elbeszélés
267
A tanulók kiselőadásai
267
A megbeszélés
268-272
Strukturálás
269
Kérdezés
269-271
A visszacsatolás, a tanulók tevékenységének értékelése
271-272
A vita
272-274
Szemléltetés
274-277
Munkáltató módszer
277-278
A projektmódszer
278-280
A tanulási szerződés
281-282
A kooperatív oktatási módszer
282-283
A szimuláció, a szerepjáték és a játék
284-285
Tanulmányi kirándulás
285-286
Házi feladat
286-288
A módszerek kiválasztása
289-291
Összefoglalás
291-292
Feladatok
292-293
Irodalom
293-296
XI. fejezet: Tanulásszervezés - Szivák Judit
[297]-315
Bevezetés
298
A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések
298-301
1. A szervezés mint a rend és a fegyelem fenntartása
299
2. A szervezés mint a tanuló szabadságának biztosítása
299
3. A szervezés mint a tanulói viselkedés szabályozása
299-300
4. A szervezés mint pozitív tanulási légkör biztosítása
300
5. A szervezés mint a csoportfolyamatok elősegítése
300-301
6. A szervezés mint jól bevált "receptek" alkalmazása
301
A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése
302-311
A szervezés tevékenységformái
302-311
A preventív munkaszervezés
302-308
A tanuló, tanulócsoport zavaró viselkedésének kezelése
308-309
Egyéni problémák
309
Csoportproblémák
309-311
Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok
312-313
Összefoglalás
313
Feladatok
314
Irodalom
315
XII. fejezet: Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei - Petriné Fejér Judit
[317]-338
Bevezetés
318
A taneszköz fogalma
318-320
A taneszközök története
320-322
A taneszközök csoportosítása
322-325
A taneszközök jellemzői
325-326
Taneszközök kiválasztása, hatékonysága
326-330
Taneszközök az oktatási folyamatban
330-335
Összefoglalás
335-336
Feladatok
336
Irodalom
337-338
XIII. fejezet: Az oktatás szervezeti keretei és formái - M. Nádasi Mária
[339]-360
Az oktatás szervezeti keretei
340-351
Az osztály a tanítás-tanulás társas közege
340-342
Az osztályba sorolás szempontjai
342-345
Koedukáció az osztályban
345-348
Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége
349-350
Az oktatás egyéb szervezeti keretei
350-351
Az oktatás szervezeti formái
351-357
A tanítási óra időtartama
352
Rituálék a tanítási órán
353
Az órarend
353-354
A tanítási órák pedagógiai rendszere
354-355
A tanítási óra menete
355-357
Az oktatás más szervezeti formái
357
Összefoglalás
357
Feladatok
358
Irodalom
358-360
XIV. fejezet: Az oktatás szervezési módjai - M. Nádasi Mária
[361]-384
A szervezési mód és munkaforma értelmezése
362
A frontális munka
362-366
A frontális munka lényege
362-363
A frontális munka megjelenése a nevelés történetében
363
A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja
363-365
A frontális munka hatása a résztvevőkre
365-366
Az egyéni munka
367-371
Az egyéni munka lényege és változatai
367-368
Az egyéni munka történeti szempontból
368-369
Az egyéni munka a gyakorlatban
369-370
Az egyéni munka hatása a résztvevőkre
370-371
A párban folyó tanulás
371-374
A párban folyó tanulás lényege és változatai
371-372
A párban folyó tanulás történeti szempontból
372
A párban folyó tanulás a gyakorlatban
372-373
A párban folyó tanulás hatása az érintettekre
373-374
A csoportmunka
374-379
A csoportmunka lényege
374
A csoportmunka történeti szempontból
374-375
A csoportmunka a gyakorlatban
375-378
A pedagógus feladatai a csoportmunka alatt
377-378
A pedagógus feladatai a csoportmunka értékelésében
378
A csoportmunka hatása a résztvevőkre
378-379
A szervezési módok szimultán alkalmazásáról
379-380
Összefoglalás
381
Feladatok
381-383
Irodalom
383-384
XV. fejezet: A pedagógiai értékelés - Golnhofer Erzsébet
[385]-416
Bevezetés
386
Az értékelés fogalma, funkciói és szintjei
386-392
Az értékelés értelmezésének változásai, az értékelés fogalma
386-387
Az értékelés funkciói, tárgyai, szintjei
387-392
Az eredményesség és a hatékonyság növelése
388-390
Minősítés — szelektálás — társadalmi megmérettetés
390-390
Diagnosztizálás - fejlesztés
391-392
Az értékelés tájékoztatás
392
Értékelési modellek
393
Külső és belső értékelés
393-395
Értékelés a tanítás során
395-407
Célok — tapasztalatok — értékelés
395-396
A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés
396-398
Az értékelés szerepe a személyiség fejlődésében, az iskolai teljesítmények alakításában
398-399
A viszonyítás problémája
399-400
Az értékelés folyamata
401-407
A célmegfogalmazás
401-402
Információgyűjtés
402-404
Az információk értelmezése
404-407
Megítélés, becslés, mérés
408-409
Mérésmetodológiai követelmények
409-410
Értékelők, önértékelők
411-412
Összefoglalás
412
Feladatok
413
Irodalom
414-416
XVI. fejezet: A különleges bánásmódot igénylő gyermek - Petriné Fejér Judit
[417]-446
Bevezető
418
A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, típusai
418-422
A különleges szükségletek okai, fokai
420-421
A különleges bánásmódot igénylők aránya a népességben
421-422
Törvényi szabályozás
422
A speciális nevelési szükségletű gyermekek integrált-inkluzív nevelése
422-427
Tanulási problémákkal küzdő tanulók
427-428
Magatartászavarok miatt problémás tanulók
429
Kivételes képességű tanulók, tehetségesek
430-441
A tehetség meghatározása
430
A tehetség kialakulásának feltételei
430-431
A tehetség összetevői
431-434
A tehetség irányai
434
Tehetségnevelés, tehetségfejlesztés
434-441
A tehetség felismerése
434-437
A tehetségfejlesztés módjai
437
A tehetséggondozás nemzetközi gyakorlata
438-439
A tehetséggondozás története hazánkban
439-440
A tehetséggondozás hazai gyakorlata
440-441
Összefoglalás
442
Feladatok
443
Irodalom
443-446
XVII. fejezet: Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása - Vámos Ágnes
[447]-468
Bevezetés
448
A különleges bánásmódot igénylő csoport fogalma, típusai, az eltérés oka
448-450
Fogalmi keretek, tipológia
448-449
Az eltérő bánásmód indokai
449-450
Identitás, énkép, világkép
450
Nyelv és kultúra
450
Oktatási hagyományok
450
Kisebbségek oktatásának elmélete és gyakorlata
451-452
A multikulturalizmus és interkulturalizmus fogalma
451
Kisebbségi csoportok oktatásának jogi alapja
451-452
Különleges bánásmódot igénylő csoportok: nemzeti kisebbségek, romák, bevándorlók
452-454
A nemzeti kisebbségek oktatása
452-453
A cigány tanulók oktatása
453-454
Külföldi tanulók oktatása
454
Az interkulturális oktatás, kisebbségpedagógia sajátos didaktikája
454-464
A kisebbségi oktatás iskolai keretei
454-455
Egyes társadalmi csoportok oktatásának célja
455-456
A nemzeti kisebbségek oktatásának célja
455
A roma tanulók oktatásának célja
455-456
A bevándorló (külföldi, migráns) gyermekek oktatásának célja
456
Az oktatás tervezése, a tananyag
456-458
A multikulturális szemlélet
457-458
A tannyelv-pedagógiai szemlélet
458
Az oktatás sajátos folyamata
459-460
Eltolódás a folyamat egyes fázisainak időarányaiban és a tartalmában
459
A folyamatszervezés csoportsajátosságai
460
Stratégiák, speciálisan kezelt módszerek, eljárások
460-462
Az oktatás stratégiái és a csoportszempontok
460-461
Az oktatás módszerei és a csoportszempontok
461
Gyakorlati példák, lépések és a csoportszempontok
461-462
Eltérés az értékelésben, osztályzásban
462-463
Eltérés a tanulásban, a tanulás nyelvével kapcsolatos kérdések
463-464
Eltérés a tanulási szokások, a tanuláshoz való viszony miatt
464
Eltérés a tanulás nyelve miatt
464
Összefoglalás
465
Feladatok
465-466
Irodalom
466-468
XVIII. fejezet: Az iskolai oktatómunka tervezése - Kotschy Beáta
[469]-486
A tervezési tevékenység sajátosságai
470-473
A pedagógus tervezési feladatai
473-483
A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program — helyi tanterv
473-476
A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet — tematikus terv — óravázlat
476-480
A tanmenet
477-478
A tematikus terv
478-479
Az óravázlat
480
Új szempontokat érvényesítő alternatív tervek
480-483
A tananyag felépítésének különböző módjai
481-482
A tanulás szervezésének különböző módjai
482-483
Összefoglalás
483-484
Feladatok
484-485
Irodalom
485-486
XIX. fejezet: A kezső pedagógus - Szivák Judit
487-511
Bevezető
488
A kezdő tanárok legfontosabb problémái
489-490
A kezdő és tapasztalt tanárok tevékenységében, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek
490-497
Tervezés
490-491
Észlelés — információfeldolgozás
491-492
Interaktív tevékenység
492-493
Döntési folyamatok, kognitív struktúrák
493-496
Tanári attitűd
496-497
Pályakezdés
497-506
A tanár önismerete
497-500
Az önértékelés, reflektív gondolkodás szerepe
497-500
A kezdő lépések
500-506
Mire törekedjen, mit tehet a kezdő tanár?
500-501
Az önismeret
501-502
A tanárkép
502-503
Az iskola megismerése
503
A tervezés
503-505
A támogatók
505-506
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák
506-508
Összefoglalás
509
Feladatok
509-510
Irodalom
510-511
Névmutató - Bondor Erika
[513]-522
Tárgymutató - Bondor Erika
[523]-542
Tartalomjegyzék
[543]-550
Kolofon
551
Hátsó borító