Didaktika corvina logo

Szerkesztő: Kozma Béla
További szerzők: Falus Iván; Szivák Judit
Cím: Didaktika
Megjelenési adatok: Comenius Bt., Pécs, 2004.
Megjegyzés: Második, változatlan kiadás

coverimage A didaktika az oktatás elmélete. Elnevezése a görög didaszkó. didaszkein (tanítok, tanítani) szóból szarmazik. A pedagógiai irodalomban ezt az elnevezést 1632, Comenius "Didactica Magna" (Nagy Oktatástan) című könyvének megjelenése óta használják. Comenius a morvaországi Nivnicében született, szülei a hajdani Magyarországról vándoroltak oda. Munkásságában központi helyet foglalt el a "pansophia" eszméje. A pansophia célja, hogy mindenkinek egyaránt útmutatót nyújtson. Véleménye szerint ez egy tévedésektől és játékoktól mentes filozófia, mely a tudományok tudományát adhatja a szétforgácsolt ismeretek helyett. Comenius 1650-1654 között Sárospatakon tanított. Itt lehetősége volt a gyakorlatban is kipróbálni, megvalósítani korábbi pedagógiai elképzeléseit. Meglepően gazdag e rövid idő alatt elkészült írásainak száma: Orbis Pictus, Schola ludus, A Panszofisztikus iskola tervezete stb. A didaktika, vagyis az oktatás általános elmélete a neveléstudománynak az a részterülete, amely a tanításra-tanulásra vonatkozó törvényszerűségeket, alapelveket tárja fel és írja le. A didaktika az oktatás általános elmélete, mivel a különböző életkorokra és különböző tantárgyakra egyaránt érvényes törvény szerűségek megfogalmazására törekszik Tudatában kell lennünk annak, hogy a tanítás és a tanulás eltérő módon és formákban valósul meg a különböző életkorú tanulók esetén, azaz egészen másképpen kell tanítani 8 éves és a 18 éves tanulót, s igen nagyok az eltérések az olyan különböző tantárgyak, mint amilyen a biológia, az idegen nyelvek, a magyar irodalom vagy a műszaki rajz tanulása és tanítása között. E lényegesen eltérő tanulási eljárásokban is vannak közös vonások, s ezek feltárására törekszik a didaktika A didaktika két nagy kérdéskörrel foglalkozik. A Mit tanítsunk? és a Hogyan tanítsunk? kérdéseivel. A "mit tanítsunk?" kérdésére a didaktikának a tantervelmélettel foglalkozó része adja meg a feleletet. A tantervelmélet arra keresi a választ, hogy milyen elvek alapján határozhatjuk meg az iskolában elsajátítandó műveltségi anyagot: a tudásnak milyen fajtái és formái vannak: hogyan építhetjük fel úgy a tananyagot, hogy a végső célként megfogalmazott műveltségi anyaghoz minden életkorban a leginkább megragadható tudással járuljunk hozzá, a leghatékonyabban fejlesztve a gyermek személyiségét; milyen legyen a tanterv: mit kell előírni a pedagógus számára, illetve mekkora szabadságol kell neki hagyni A "hogyan tanítsunk?" kérdésére ugyancsak összetett válasz adható. Világosan kell látni magunk előtt az oktatás folyamatát, vagyis annak az útnak a fő lépéseit, mely a nem tudástól a tudásig vezet. Számba kell vennünk a pedagógusoknak és a tanulóknak azokat a tevékenységformáit, az oktatás módszereit, amelyek megvalósításával az előbbi utat bejárhatják. Ismernünk kell az oktatás eszközeit, amelyek segítik a minél eredményesebb és gyorsabb haladást. Látnunk kell azokat a szervezési formákat, amelyek között az oktatás megvalósul. Külön kell foglalkoznunk a pedagógiai értékelés kérdéseivel.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Oktatási módszer, Módszer, Oktatáselmélet, Oktatási folyamat, Eszköz
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
3
1. A didaktika alapfogalmai
5-15
   Kérdések, feladatok
15
2. Az oktatás célja
16-23
   Kérdések, feladatok
23
3. Az oktatás tartalma
24-42
   Kérdések, feladatok
42
4. Az oktatás folyamata
43-59
   Alkalmazás
55-56
   Tanulási-tanítási stratégiák
58-59
   Kérdések, feladatok
59
5. Az oktatás eszközei es módszerei
60-77
   Az oktatási eszközök
73-76
   Az ezsközválasztás fő szempontjai
76-77
   Kérdések, feladatok
77
6. Az oktatás szervezeti es munkaformái
78-88
   A tanítási óra terveztésének modellje
80-88
   Kérdések, feladatok
88
7. Az oktatási folyamat tervezése
89-94
   Kérdések, feladatok
94
8. A pedagógiai döntés
95-98
9. Az értékelés
99-104
   Kérdések, feladatok
104
Melléklet
105-108