Az ötödik tag, a menedzser corvina logo

Szerkesztő: Fernbach Erika
További szerzők: Bajnai Zsolt; Bali Dávid; Bánki Nikoletta; Boross Zoltán; Fernbach Erika; Márkus Márta; Molnár Gábor; Podlovics Péter; Réz György; Sándor Dániel; Süli András; Tóth Péter Benjamin
Cím: Az ötödik tag, a menedzser
Alcím: Segédlet a könnyűzenei menedzsmenthez
Sorozatcím: Hangfoglaló program könyvek
Megjelenési adatok: NKA Hangfoglaló Program Könyvek, Budapest, 2020. | ISBN: 978-615-80488-9-7

coverimage Jelen kötet a kitalálók, a szerkesztő és a szerzők szándékai szerint hiánypótló és rendhagyó kísérlet a magyar könnyűzenei menedzsment feltérképezésére tizenkét hazai szakember segítségével. Hiánypótló, hiszen könnyűzenei menedzsment témakörben még nem született korábban átfogó magyar nyelvű kiadvány. Rendhagyó, mivel elsősorban gyakorlati szakemberek útmutatásait tarthatja Kezében az olvasó. A kötetben tizenkét olyan témát igyekeztünk feldolgozni, amelyek minden induló produkció és kezdő könnyűzenei menedzser számára nélkülözhetetlenek, és segítséget nyújtanak az első lépéseknél. A kötet így elsősorban azokra a gyakorlati ismeretekre fókuszál, amelyek nélkül kezdő zenekarok és menedzserek nem, vagy csak nehezen tudnak eligazodni a zeneipar útvesztőiben. A szerzők az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Menedzserképzést Támogató Alprogram keretében 2014 óta szervezett zeneipari edukációs rendezvénysorozat, a Backstage programok előadói is. Az Alprogram - terveink szerinti - első kötete a Backstage-ek során elhangzott előadások egy részének leírt, szerkesztett összefoglalóját közli. (...) 1985 óta foglalkozik különböző produkciók körüli munkákkal, menedzsmenttel és bookinggal. Olyan zenekarokkal dolgozott/dolgozik együtt, mint a Palermo Boogie Gang, a Ripoff Raskolnikov, a Wei Wu Wei, a Quimby, az Orchestra Luna, Little G Weevil, Orszáczky Jackie, az Európa Kiadó, az Iván And The Parazol. Az 1990-es évektől jó ideig leginkább nemzetközi csapatok fellépéseit szervezte, néhány produkció, amelyet Magyarországra hozott: George Bensőn, Deep Purple, Buena Vista Social Club, Joe Bonamassa, Tommy Emmanuel, Living Colour. Mafioso Records és XLNT Records néven két lemezkiadó tulajdonosa. Két gyerek édesapja, hobbiszinten vintage erősítőket és gitárokat gyűjt. A rakkenroll rettentő szórakoztató kívülről nézve, és ha az ember benne van, akkor kis szerencsével akár még belülről is. Ahhoz, hogy jól működjön egy produkció rengeteg összetevőnek kell harmonikusan illeszkednie. A következő pár oldalon egy vázlatos kép következik arról, hogy ideális esetben hogyan néz ki a zenész és a menedzsment kapcsolata, ami inkább sorvezető, mint pontos recept. E sorok szerzője bő harminc éve dolgozik zenekarokkal és alig van olyan tétel, amely ne változott volna meg a kezdetek óta, akár többször is. Aki állandóságra vágyik, annak nem biztos, hogy ezen a pályán van a helye. Alapvetően egy művész és menedzsmentje előtt két út áll: minden feladatot más alvállalkozóra bíznak, és a menedzsment csak tervez és koordinál, mindent a menedzsmenten belül intéznek, ez utóbbi verziót nevezzük 360 fokos modellnek. A valóságban valahol a kettő között helyezkedik el minden produkció, kevés olyan team van, ahol az összes szóba jöhető kérdésre házon belül megvan a válasz. Mielőtt végigvennénk, hogy a menedzsment mi mindenben segíti a művész karrierjét, szögezzük le a legelején, hogy az egész rakkenroll-svindli csak és kizárólag akkor tud működni, ha a centrumban ott van egy olyan előadó/szerző, aki jó dalokat ír, rendelkezik akkora karizmával, hogy eséllyel ragadja meg a közönség figyelmét, és hajlandó is némi önfegyelemmel dolgozni a saját sikere érdekében.
Kategóriák: Előadóművészet, Ének, zene
Tárgyszavak: Magyarország, Menedzsment, Zene
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Előszó
7
Podlovics Péter
8
Podlovics Péter: Zenei menedzsment alapok
9-19
   I. Booking, vagyis koncertszervezés
11
   II. Lemezkiadás
12-13
   III. Promóció
13-15
   IV. Publishing, vagyis a zeneművek értékesítése
15
   V. Pénzügyek, adminisztráció
16
   VI. Arculat
17
   VII. Merchandising
17-18
   VIII. Összegzés
18-19
Bánki Nikoletta
20
Bánki Nikoletta: Induló előadói menedzsment
21-35
   I. A produkció kiválasztása
21-24
      1. Potenciál
22
      2. Összhang
22-23
      3. Attitűd, hozzáállás
23-24
      4. Alkotóközösség és zene iránti szenvedély
24
   II. Kezdeti lépések
24-27
      1. A munkamegosztás pontos tisztázása
24-26
      2. Szerződés
26
      3. A kapcsolattartás módjai
26-27
   III. Menedzsmentfeladatok
27-33
      1. Tervezés
27-28
      2. Koncertszervezés, booking
29-30
      3. Turnémenedzseri tényezők
30
      4. Arculat: social media, sajtó közönséggel való kapcsolattartás
30-32
      5. Bevételek és kiadások vezetése, valamint az elszámolás
32-33
      6. Sajtó
33
   IV. Intő jelek, avagy "szakítás"
33-35
      1. Motiváció hiánya/lustaság
34
      2. Nincs pozitív visszacsatolás
34
      3. Ha nincs azonosulás a produkció és a menedzsment között
34-35
   v. Összegzés
35
Molnár Gábor
36
Molnár Gábor: Hangfelvétel-kiadók és működésük Magyarországon
37-47
   I. Történelmi áttekintés
38-40
      1. A hanglemezkiadás kezdete
38
      2. Hanglemezkiadás a szocializmus alatt
39
      3. Hanglemezkiadás a rendszerváltozás után
39
      4. A jelenlegi piaci helyzet
39-40
   II. Hanglemezkiadásból hangfelvétel-kiadás
40
   III. Digitális értékesítési típusok
40-41
   IV. Az online zenei piac helyzete Magyarországon
41-42
   V. Kell-e kiadó, egyáltalán van még olyan, hogy kiadó?
42-43
   VI. Mikor kell egy kiadó?
43
   VII. Hangfelvétel kiadásához szükséges alapok
44
   VIII. A hangfelvétel mint merchandising termék
44
   IX. Kiadói, menedzsmenti részlegek és feladatok
45
   X. A zenei pálya irányítása az előadói életút alatt
45
   XI. Az előadóval való kapcsolattartás pszichológiája
46
   XII. Sikeres könnyűzenei műfajok Magyarországon 2019-2020-ban
46
   XIII. Összegzés
47
Fernbach Erika
48
Fernbach Erika: Üzleti és működési modellek a könnyűzenei menedzsmentben
49-59
   I. A zene mint kulturális termék
50-51
   II. DIY
51
   III. 360 fokos modell
52-56
      A menedzsmentfeladatok a 360 fokos modellben
53-56
   IV. WDM-modell
56-58
   V. Összegzés
59
Süli András
60
Süli András: Koncert a nulláról - Szervezői-promóteri munka a fogadó oldalon
61-78
   I. A gondolattól a megállapodásig
62-68
      1. A motiváció - avagy miért szervezünk koncertet
62-63
      2. A produkció kiválasztása
63-64
      3. A megállapodástól a szerződésig
65-68
   II. Mi történik a koncert napjáig - Az előkészítés
68-72
   III. A koncert napja
72-75
      1. "Sika, kasza, léc"
72-74
      2. Még nincs vége
75
   Fogalmak
76-78
Boross Zoltán
80
Boross Zoltán: Koncertszervezés és -lebonyolítás elméletben és gyakorlatban
81-93
   I. Bevezetés
81
   II. Booking
82-84
   III. Pénzügyek
84-86
   IV. Lebonyolítás
87-89
   V. Alapszabályok, jó tanácsok
90-93
Bali Dávid
94
Bali Dávid: A magyar könnyűzenei export új hulláma
95-104
   I. A könnyűzenei export aktuális definíciója
95-96
   II. Utak az érvényesüléshez
97-100
      1. Adatalapú pozicionálás (ismerd meg a közönséged)
97
      2. A showcase-robbanás kihasználása (ismertesd meg a zenédet)
98
      3. A dalfelhasználási trendek kihasználása (engedd, hogy rád keressenek)
98-99
      4. Sajnos még mindig számít a rádió (de tudunk segíteni)
99
      5. Engedd, hogy a dalod túlmutasson a zenekari korlátokon
100
   III. Tévutak a széthulláshoz
100-101
   IV. A magyar könnyűzene megítélése ma, külföldön
101-104
Tóth Péter Benjamin
106
Tóth Péter Benjamin: A zenei szerzői jog alapjai
107-132
   I. Szerzői jogi alapok
109-112
      1. Egy csipet történelem
109-111
      2. Egy falat közgazdaságtan
111
      3. A szerzői jog belső rendszere
112
   II. Zenei és szerzői jog - alapok
113-121
      1. Mű (szerzemény)
113-117
         1.1. Zenekari közös dalszerzés
115
         1.2. Zenei producer
115
         1.3. Sokszerzős művek
116
         1.4. Zeneműkiadó - avagy music publisher
116-117
      2. Előadás
117
         2.1. Egyszerre szerző és előadó
117
      3. Hangfelvétel
118-119
         3.1. Hangfelvétel-előállító
118
         3.2. Egyszerre szerző és előadó és hangfelvétel-jogosult
118-119
         3.3. Lemezkiadó - avagy music label
119
      4. Film
120
      5. Mit jelent az, hogy "szerzői jogaim vannak"?
120-121
   III. Zenei közös jogkezelés
121-124
      1. Tagság, képviselet
123
      2. Közös jogkezelők
123-124
         2.1. Artisjus
123
         2.2. EJI
123-124
         2.3. MAHASZ
124
   IV. Jogok, jogdíjak a gyakorlatban
124-129
      1. Élőzene
124-125
      2. Rádió
125
      3. Televízió
126
      4. Gépzene
126
      5. Fizikai kiadás
127
      6. Online zenefelhasználás
127-129
   Fogalmak
130-132
Bajnai Zsolt
134
Bajnai Zsolt: A támogatás nem járandóság, tenni kell érte
135-151
   I. A Nemzeti Kulturális Alap (NKA)
136-138
   II. A könnyűzene helye az NKA-ban
139
   III. A Hangfoglaló Program
140-141
   IV. A pályáztatás menete
142-147
   V. Mi kell a sikeres pályázathoz?
147-150
   Fogalmak
150-151
Márkus Márta
152
Márkus Márta: Alapok a biztos pénzügyi háttér felépítéséhez
153-169
   I. "Miért van szükség arra, hogy vállalkozást indítsak?" - A vállalkozás indításának és működtetésének alapelvei
153
   II. "Melyik cégforma az ideális számomra?" - Az egyes vállalkozási formák jellemzői
153-157
      1. Forprofit vállalkozási formák
155-156
      2. Civil szervezetek
156-157
         Egyesület
157
         Alapítvány
157
   III. "Ha létrehozok egy vállalkozást, mennyi adót kell majd fizetnem?" - Egy vállalkozás működésének általános rendje
157-160
   IV. "Hogyan lehetne egy kicsit kevesebbet adózni?" - Az általános működést egyszerűsítő kedvezményes adózási formák
161-167
      1. Az áfakörös és az áfamentes működés
161-162
      2. Az eredmény után fizetendő adókra vonatkozó lehetséges kedvezmények
163-165
         Kisvállalati adó - kiva
163
         Kisadózó vállalkozások tételes adója - kata
164
         Egyéb fontos tudnivaló a katás adózási rendről
165
      3. A nonprofit szerktor működése
166-167
   V. "Megveheti a gitáromat a cégem vagy az egyesület?" - "Enyém, tied, övé" a vállalkozások működtetésének gyakorlatában
167-168
   VI. Ha a katás egyéni vállalkozás ilyen egyszerű, akkor nem is kell könyvelő? - avagy miről lehet megismerni a jó könyvelőt?
168-169
Réz György
170
Réz György: A zenei produkciók kommunikációja
171-179
   I. Hogyan kommunikál egy zenekar?
172-173
   II. Felületek
174
   III. Arculat
174-175
   IV. Társadalmi hitvallás, szerepvállalás
175-176
   V. Sajtómegjelenések
176-177
   VI. Sajtóanyag
177
   VII. Időzítés
177-178
   VIII. Press kit
178
   IX. Lekövetés
178-179
   X. Ismertség
179
Sándor Dániel
180
Sándor Dániel: Digitális zeneterjesztés
181-194
   I. Történelmi visszatekintés
182-184
   II. Terjesztés
184-189
      1. DIY - Do It Yourself
185-186
      2. Digitális terjesztők
186-187
      3. Aggregátorok
188-189
   III. YouTube
189-190
   IV. Mi kell a terjesztéshez
190-191
   V. Kommunikáció a közönséggel
191
   VI. Összegzés
192
   Fogalmak
192-194
Bibliográfia
Kolofon
Hátsó borító