Normalitás és patológia a gyermekkorban
Szerző: Freud, AnnaCím: Normalitás és patológia a gyermekkorban
Megjelenési adatok: ANIMULA, Budapest, 1993. | ISBN: 963-8089-784
A pszichoanalízis kialakulása óta, amikor azt a felfedezést tették, hogy "a hisztériások főleg visszaemlékezéseikben szenvednek" (Breuer és Freud 1893), az analitikusokat inkább foglalkoztatja páciensük múltja, mint jelen élményei, inkább a növekedés és fejlődés időszaka, mint az érett kor. Az élet korai történéseinek e tanulmányozása széles körben keltett olyan reményeket, hogy az analitikusok a gyermekkor szakértőivé válnak, még ha csak a felnőttek terápiájával foglalkoznak is. A lelki fejlődés ismeretétől, az egyént formáló külső és belső erők kölcsönhatásainak megértésétől várták, hogy automatikusan kompetensnek minősíti őket minden esetben, amikor a gyermek érzelmi stabilitása, vagy normál funkciói támasztanak kétségeket. A pszichoanalitikai munka legkorábbi szakaszát tekintve az irodalom áttekintéséből kitűnik, hogy kevés történt e remények beteljesítése terén. Abban az időben az erőfeszítések teljes mértékben ténymegállapításra, s annak a módszernek a tökéletesítésére irányultak, amely olyan új tényeket tárt fel, mint a libidinális fázisok (orális, anális, fallikus), az ödipusz- és a kasztrációs komplexus, infantilis amnézia, stb. Mivel e fontos felfedezések eredetüket a felnőttek analíziséből levont következtetéseknek köszönhették, a gyermekkori események rekonstrukciójának módszerét nagyra értékelték és egyre több olyan adat összegyűjtésére használták, amelyek ma a pszichoanalitikus gyermekpszichológia lényegét képezik. Ugyanakkor nem telt el egy-két évtized ebben a munkában, és számos analitikus szerző a ténymegállapítás határain túlra merészkedett, s az új ismereteket alkalmazni kezdte a gyermekkel szembeni viselkedésben. Az erre való kísértés szinte ellenállhatatlan volt. A felnőtt neurotikusok terápiás analízise hagyott kétségeket számos szülői és környezeti attitűd és hatás káros következményeit illetően, mint pl. a szexuális kérdésekben való őszintétlenség, irreálisan magas morális standardok, túlzott szigorúság vagy engedékenység, frusztrációk, büntetések vagy csábító viselkedés. Elérhető célnak tűnt, hogy a szülők felvilágosításával és a nevelés körülményeinek megváltoztatásával eltüntessék ezeket a veszélyeket a következő gyermek-generációból, s hogy ezzel - a neurózis megelőzését szolgálandó - létrehozzák azt, amit reménykeltőén "pszichoanalitikus nevelésnek" neveztek. Az e cél elérését szolgáló kísérletezést soha nem adták fel, bármilyen nehezen elérhetőnek és meghökkentőnek is tűntek néha az eredmények. Az ezeket a kísérleteket kísérő bizonytalanság nagy része elkerülhetetlen volt. Abban az időben lehetetlen volt teljes betekintést nyerni az ösztönök, indulatok, tárgykapcsolatok, Én-szervezettség, Én-funkciók és Én-védő mechanizmusok, internalizációk és ideálok, az Ösztönén és az Én egymástól való kölcsönös függése és az ebből eredő fejlődési defektusok, regressziók, szorongások, kompromisszum-képzések és jellemtorzulások bonyolult hálózatában.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan, Gyermek, Terápia, Analízis, Gyermekkor, Normalitás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan, Gyermek, Terápia, Analízis, Gyermekkor, Normalitás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
3-5
1. fejezet: A gyermekkor pszichoanalitikus szemlélete: közvetett és közvetlen vizsgálat
7-18
Rekonstrukciók a felnőttek analíziséből és alkalmazásuk
7-10
A gyermekanalízis kezdete és eredményei
10-11
A közvetlen gyermek-megfigyelés a pszichoanalitikus gyermeklélektan szolgálatában
11-18
Az analitikus figyelme kizárólagosan a mélytudat felé fordul
11-13
A tudatalatti derivátumai mint a megfigyelés tárgya
13
A védekező mechanizmus mint a megfigyelés tárgya
14-15
A gyermekkori viselkedés mint a megfigyelés tárgya
15-17
Az Én mint a megfigyelés tárgya
17-18
2. fejezet: A gyermek- és felnőtt-analízis kapcsolata
19-34
A terápia alapelvei
19
Gyógyító tendenciák
20
Technika
21
A szabad asszociáció hiánya
21-22
Értelmezés és verbalizáció
22-23
Ellenállások
23-25
Indulatáttétel
25-26
A gyermek-analitikus mint új tárgy
26-29
A gyermek-analitikus mint a libidinális és agresszív indulatáttétel tárgya
27-28
A gyermek-analitikus mint az externalizáció tárgya
28-29
Infantilis függőség a gyermek- és felnőtt-analízisben
29-32
Függőség a felnőtt-analízisben
30
Függőség a gyermek-analízisben
30-32
Újabb tanulmányok a függőségről
32
A belső és külső erők egyensúlya a gyermek- és a felnőtt-analitikus szemével
33-34
3. fejezet. A normalitás megállapítása a gyermekkorban
35-64
I. Rész
35-39
Patogén okok korai felfedése, megelőzés és előrejelzés
35-36
A külső események lefordítása a belső gyakorlat nyelvére
36-37
A gyermek és a felnőtt közötti különbségek négy területe
37-39
II. Rész
40-56
A fejlődési vonalak fogalma
40-41
A fejlődési vonalak prototípusa: a függőségtől az érzelmi önállóságig és a felnőtt tárgykapcsolatokig
41-43
Néhány, a testi önállósághoz vezető fejlődési vonal
43-48
A szoptatástól a racionális táplálkozásig
44-45
A szükségletek spontán elvégzésétől a hólyag- és végbél-kontrollig
46-47
Rendelkezési képesség és képtelenség a test-Én felett
47-48
A fejlődési vonalak további példái
48-52
Az egocentrizmustól a társkapcsolatokig
49
A testtől a játékig és a játszástól a munkáig
49-52
A fejlődési vonalak összefüggései
52-56
Alkalmazásuk: az óvodába kerülés, mint illusztráció
54
Szükséges szint a "függőségtől érzelmi önállóságig" vezető vonalon
54-55
Szükséges - szint a testi függetlenséghez vezető vonalon
55
Szükséges szint a társkapcsolatokhoz vezető vonalon
55-56
Szükséges szint a játéktól a munkáig vezető vonalon
56
III. Rész
57-64
A regresszió mint alapelv az egészséges fejlődésben
57
A regresszió három típusa
57-58
A regresszió az ösztön- és libidó-fejlődésben
58-59
Regressziók az Én-fejlődésben
59-63
Időbeni Én-regressziók a normális fejlődésben
59-60
A másodlagos gondolkodási folyamatok deteriorizációja a gyermekek ébredő életében
60-62
Más Én-regressziók stresszhatás alatt
62-63
Én-regresszió mint az elhárító tevékenység eredménye
63
Időleges és állandó ösztön- és Én-regressziók
63-64
A regresszió és a fejlődési vonalak
64
4.fejezet. A kórosság vizsgálata I. Néhány általános megállapítás
65-86
Deszkriptív kontra metapszichológiai kórmegállapítás
66-68
Statikus kontra fejlődési terminológia
68-70
Hazugság
68-69
Lopás
69-70
Kritériumok a betegség fokának megállapításához
70-73
Kórmegállapítás a fejlődés alapján
73-75
Egyenlőtlen ösztön- és Én-fejlődés
74
A fejlődési vonalak diszharmóniája
75
Permanens regressziók és következményeik
76-82
Kórmegállapítás a szorongás és a konfliktus típusa alapján
78-79
Kórmegállapítás általános jellemzők alapján
79
Frusztráció-tűrés és szublimációs képesség
79-80
A szorongás elviselése
80-81
Regresszív kontra progresszív tendencia
81-82
A gyermek metapszichologiai szemlélete
82-83
Egy diagnosztikai profil vázlata
83-86
5. fejezet. A kórosság vizsgálata II. A felnőtt pszichopatológia néhány infantilis előállapota
87-123
Az infantilis neurózis
87-90
Fejlődési zavarok
90
Külső stressz
90-91
Belső stressz
92-123
Alvászavarok
92-93
Táplálkozási zavarok
93-94
Archaikus félelmek
94
A tipegő magatartás-zavarai
94
Átmeneti kényszeres fázis
95
A fallikus fázis, a kora-serdüléskor és a serdülőkor zavarai
95-96
Antiszocialitás, nehezen nevelhetőség és bűnözés, mint a gyermekkor diagnosztikai kategóriái
96-99
A kor-tényező a szociális fejlődésben. Jogi és pszichológiai vonatkozások
96-98
Az újszülött mint önmaga törvénye
98
A gondozó anya mint az első külső törvényhozó
98-99
A külső kontroll kiteijesztése az ösztönökre
99
A külső ösztön-kontroll internalizálása
99-103
A lelki működés alapelvei és hatásuk a szocializációra
99-100
Az Én-funkciók fejlődése mint a szocializálődás előfeltétele
100-101
A szocializációt támogató Én-mechanizmusok
101-102
Az ösztön-Én tulajdonságai mint a szocializálődás akadályai
102-103
A szocializálódás hibái
104-106
A családi standardoktól a közösségi standardokig
106-107
A homoszexualitás mint diagnosztikai kategória a gyermekkori zavarokban
107-115
Tárgy választás: az életkor tényező
108-110
Prognózis kontra rekonstrukció
111-113
A normális fejlődés homoszexualitást elősegítő vagy gátló tényezői
113-115
Más gyermekkori perverziók és hozzászokási betegségek mint diagnosztikai kategóriák
115-122
Hozzászokási betegségek
117
Transzvesztitizmus
117-120
Fétisizmus
120-122
Előrejelzés
123
6. fejezet. Terápiás lehetőségek
124-136
A klasszikus felnőtt pszichoanalitikus terápia: tartománya és meghatározása
125-126
Pszichoanalitikus terápia gyermekeknél
126
Intrapszichikus konfliktus a gyermek-analízisben
126-132
A "normális" gyermekkori konfliktusok és az analízis
126-127
A fejlődési zavarok és az analízis
127
Az infantilis neurózis és a gyermek-analízis mint választott kezelési mód
127-130
Az infantilis neurózis egy alfaja az analízisben
130-131
Összefoglalás
131-132
A nem neurotikus zavarok terápiája
132-135
A terápiás elemek a pszichoanalízisben
132-133
A terápiás elemek kiválasztása a diagnosztikai kategóriák szerint
133-135
Következtetések
135-136
Irodalom
137-140
Tárgy- és névmutató
141-155
Hátsó borító