Magyar film 1.0
Szerző: Gelencsér GáborCím: Magyar film 1.0
Megjelenési adatok: Holnap, Budapest, 2017. | ISBN: 978-963-349-141-6
Jókai Mór 1896-ban így számol be első külföldi moziélményéről: Csodálatos egy valami ezek a mozgófényképek, amelyek, mint a bogár a falon, másznak. Amikor őket először Nizzában láttam: elbámultam, elképedtem azon, hogy az ördöngös fotografálómasina mi mindenre képes. Nagy kár, hogy nem színesek, akkor többet tudnának mutatni és mondani. A nizzai kávéházban és utána Genuában, ahol még egyszer láttam őket, az emberek úgy tódultak hozzá, mintha búcsú vagy vásár volna. Ha az emberek megunták, úgyis oda fog kerülni. A vásárra. A cirkusz- és trapézművészek közé. Nagyon szeretném, ha ezek a falon mozgó képek Pestre is kerülnének. De örülne a sok lateiner és delnő rajta. A hetvenéves íróból ellentmondásos érzést vált ki a mozgófénykép: csodálja, de vásári komédiának tartja; rögtön a fogyatékosságát teszi szóvá, de azért szeretné, ha Pestre is eljutna - igaz, leendő közönségét gúnyosan a műveltségüket fitogtató férfiakban és a nagyvilági úriasszonyokban látja. Hogyan oldódik meg a film körüli - nem csak Jókai által hangoztatott - ellentmondás? Az első magyarországi vetítések és az első Magyarországon készült filmfelvételek egybeesnek a magyar történelem kitüntetett pillanatával, az államalapítás 1896-os millenniumi ünnepségeivel, s ez a körülmény mintegy szimbolikusan előrevetíti a magyar film sajátos feladatát. Az ünnepségeken egymást követik az események, s ezeken már a korabeli „kamerák" is jelen vannak. Felvétel készül például Ferenc József osztrák császár és magyar király látogatásáról, ám a még kezelő „operatőr" az uralkodó fejét véletlenül levágja. Tekinthetjük ezt akár a későbbi korszakokban gyakorta megnyilvánuló politikai „ellenzékiség" előképének, ám ennél az anekdotánál sokkal lényegesebb kapcsolatra világítanak rá a történelmi emlékezet jeles napjaihoz kötődő első hazai filmforgatások. A magyar film számára meghatározó feladat a történelem múltbéli és a társadalom jelenkori eseményeinek bemutatása, feldolgozása, elemzése. Ez a szerepvállalás alapvetően két okra vezethető vissza. Az egyik általános, és a filmnek mint új közvetítő eszköznek (médiumnak) a természetéből következik. A sokszorosítás technikai lehetősége és a némafilm közös képi nyelve igen hatékony médiumot formál az új találmányból. A filmet tömegesen lehet gyártani - a film addig nem látott tömegekhez jut el. Mindebben szerepet játszik a születésekor robbanásszerű városiasodás: az élet e modern színterein rengeteg, ráadásul gyakran többnyelvű és változatos kultúrájú ember keresi a szórakozás és a művelődés új lehetőségeit. A Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesítésével megszülető Budapest is ekkorra válik modern európai nagyvárossá. A film gyors elterjedése tehát hatékonyságának köszönhető, s ez a hatékonyság fontos szereplővé avatja nemcsak a szórakoztatás, azaz a piaci alapon szerveződő népszerű kultúra, hanem a (tömeg)kommunikáció terén is, beleértve ebbe a társadalom gondolkodásmódját, értékrendjét befolyásoló ideológiai, politikai természetű üzeneteket is. A másik ok a magyar kultúra sajátosságában rejlik, amely az ország helyzete miatt kialakulásától fogva erősen összefonódik az éppen aktuális ideológiai, politikai kérdésekkel. A nemzeti függetlenség és a korszerű politikai intézményrendszer gyakori hiánya vagy fogyatékossága miatt a magyar művészek közül sokan érezték/érzik úgy, hogy az egyetemes és általános emberi kérdések mellett az ország sorsának aktuális és konkrét kérdéseihez is hozzá kell szólniuk, s mintegy a nem létező, nem független vagy nem reprezentatív parlament „képviselőiként" jelen kell lenniük a közéletben.
Kategóriák: Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Magyar filmtörténet, Magyar Film, Film
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Magyar filmtörténet, Magyar Film, Film
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Copyright/Impresszum
Címlap
Tartalom
6-8
Köszönetnyilvánítás
9-10
Bevezetés
11-16
Támakörök
17
1. A némafilm (h)őskora (1896-1930)
19-34
A film mesélni akar
22-25
Filmgyártás Kolozsvárott
25-27
Kertész Mihály / Michael Curtiz és Korda Sándor / Alexander Korda
28-34
2. A korai hangosfilm (1931-1945)
35-54
Siker, mindenáron
37-41
Nevetés vagy sírás, semmi más?
41-45
Sztárok kultusza
45-49
Szalonok világa
49-54
3. A koalíciós évek és a szocialista realizmus (1945-1953)
55-72
Két korszak vesztese: Szőts István
56-62
Álomgyár után államgyár
62-72
4. Az új hullám előzmémye (1954-1962)
73-96
Kétarcú filmek kora
78-81
Makk Károly, a „mindenes"
81-87
Egyirányba mutató stílusok és műfajok
88-96
5. A magyar új hullám (1953-1968)
97-132
Progresszív politika és poétika
99-105
Szerzői és/vagy műfaji film
105-117
A modernizmus sztárrendezője, Jancsó Miklós
117-122
Puszták képe
123-132
6. Átmenet a hetvenes évek korszakába (1969-1973)
133-156
Reform és kiábrándulás
134-137
Az esztétizmus fény- és árnyoldala
138-144
Huszárik „Szindbád" Zoltán
144-147
A Balázs Béla Stúdió régi-új műhelye
147-156
7. A „határtalan" hetvenes évek (1974-1982)
157-184
Valóságkutatás
158-160
Szegények országa
160-166
Dárday István, a dokumentátor
166-184
8. A nyolcvanas évek elmaradt korszakváltása (1983-1986)
185-204
A nyelvújító Bódy Gábor, Gothár Péter és Jeles András
195-203
9. A rendszerváltozás időszakának filmjei (1987-1999)
205-230
Korszakváltás vagy stílusváltás?
208-215
A közelmúlt vallatása
215-221
A végidőn túl: Tarr Béla
222-230
10. Az ezredforduló fiafal magyar filmje (2000-)
231-244
Befejezés
245-248
Függelék
249-272
Szakirodalom
249-256
Átfogó magyar filmtörténetek
249
Egyes korszakokat bemutató könyvek
250-252
Egyes alkotókat bemutató könyvek
252-254
Tematikus folyóirat-összeállítások
254-255
Forráskiadványok
255-256
Online (is elérhető) folyóiratok és oldalak
256
A magyar filmek elérhetősége
256
Névmutató
257-260
Filmmutató
261-271
A filmfotók készítői
271-272
Gelencsér Gábor (1961) könyvei
Hátsó borító