Vázlatok a személyiségről corvina logo

Szerkesztők: Gyöngyösiné Kiss Enikő; Oláh Attila
További szerzők: Gyöngyösiné Kiss Enikő; Oláh Attila; Antalfai Márta; Bereczkei Tamás ; Hargitai Rita; Járai Róbert; Nagy János; Nagy László; Révész György; Urbán Róbert; V. Komlósi Annamária
Cím: Vázlatok a személyiségről
Alcím: A személyiség-lélektan alapvető irányzatainak tükrében
Megjelenési adatok: Új Mandátum Kiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-9609-80-8

coverimage Személyiségünk - életünk - világunk. Számos alkalommal feltesszük önmagunk számára a kérdést életünk során - különösen, amikor erőteljes élmények érnek minket vajon milyen is az a világ, ami körülvesz bennünket - életünk, sorsunk alakulásában vajon mi lehet a saját szerepünk? A kérdésre a válasz nyilván összetett, mégis az események elemzése közben az okok és következmények láncolatában rábukkanhatunk saját jellegzetességeinkre - gondolkodásmódunkra, érzelmeinkre, viselkedésünkre -, amelyekkel erőteljesen megteremtjük, formáljuk életünk eseményeit. A személyiségpszichológia tanulmányozása egy utat, ösvényt nyithat meg bárki számára, aki közelebb szeretne kerülni e titok megfejtéséhez, és nyitott önmaga és mások személyiségének megismerésére, megértésére. A kötet, amit kezében tart az Olvasó, elsősorban az egyetemi hallgatók számára íródott, hogy bevezetést nyújtson a személyiségpszichológia tudományterületének 20. századi fejlődésébe, és eligazítást adjon a főbb elméleti irányzatok szemléleti kiindulópontjának áttekintésében. A könyv ugyanakkor alkalmas arra is, hogy a téma iránt érdeklődő Olvasó kézikönyvtárát gyarapítva a személyiség kérdésének legalapvetőbb tudományos ismereteiben való tájékozódását elősegíthesse. A személyiségről rendelkezésünkre álló tudományos ismereteink az elmúlt száz év kutatási és empirikus eredményeinek köszönhetően sokat gyarapodtak, számos kiváló, originálisán gondolkodó személyiségpszichológus igazolta teoretikus elgondolását a gyakorlatban, vagy épp fordítva, a praxisból építkezve hozta létre önálló személyiségmodelljét. Az eltérő megközelítések és nézőpontok ellenére a kutatók közötti eszmecserék, viták is ösztönzőnek, gyümölcsözőnek bizonyultak, s továbbvezettek az egy-egy irányzat által birtokolt terület kibontakoztatásában. Az ismeretek differenciálódása mellett a 20. század végére megjelentek az integrációs törekvések, erre többek között a vonáselméletek és a diszpozicionális elméletek lassú közeledésének példáját említhetnénk meg. Az átfogó, végső teória és ismeret azonban még hiányzik, feltehetően hosszabb időre lesz szükség, míg a személyiség kutatási területeihez tartozó diszciplináris és interdiszciplináris társadalom- és természettudományos tudományágak önálló és közös fejlődésükben eljutnak eddig a szintig. Az Olvasó, a témával ismerkedő érdeklődő számára így nem marad más, mint hogy az eddigi tudás elsajátításával alakítsa ki saját szemléletét, és feltett konkrét kérdésére maga keresse meg a választ a sokféle ismeret integrációjában. A kötetben megjelenő fejezetek tematikájukban foglalkoznak a személyiség meghatározásával, a mérés és vizsgálat tudományos módszereinek megismertetésével, majd a különböző elméleti irányzatok alapvető szemléleti irányultságainak bemutatásával. Az előszóban nem részletezzük külön ezek leírását, hisz az első fejezetben rögtön áttekintést nyerhet erről az Olvasó. A fejezetek tartalmában jól tükröződik a személyiségpszichológia sokszínűsége, az elvek és gyakorlati kérdések sokféle megközelítése, így az ismeretek elsajátítása közben a kötet vélhetően izgalmas intellektuális kalandra is hív.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Személyiséglélektan, Emberismeret, Személyiségfejlődés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Copyright/impresszum
Címlap
Tartalom
5-6
Előszó
7-8
I. Hétköznapi és tudományos emberismeret. A személyiség meghatározása vizsgálati módszerek
9-40
   I.I. A személyiség fogalma és vizsgálati módszerei: Mérés, kutatás, elmélet (Oláh Attila - Gyöngyösiné Kiss Enikő)
10-40
      Bevezető gondolatok - A személyiség laikus és tudományos megközelítése
10-11
      A személyiség fogalma, a személyiség megközelítésének elméleti perspektívái
11-21
      A személyiség mérésének tudományos alapjai: A reliabilitás, a validitás és a standardizálás
21-24
      A személyiség kutatásának módszerei
24-27
      A személyiség vizsgálatának technikái
27-38
         A tesztek típusai
30-31
         Elméleti alapokon nyugvó személyiség-kérdőívek
32
         A személyiségmérés vonáselméleti megközelítése és a faktorelemzésen alapuló személyiség-kérdőívek
32
         Kritériumalapú személyiség-kérdőívek
33-38
      Fogalomtár
39-40
      Ajánlott irodalom
40
II. A személyiség biológiai genetikai, evolúciós alapjai
41-107
   II.I. A személyiség tipizálása a klasszikus és modern temperamentumelméletekben (Nagy László - Gyöngyösiné Kiss Enikő)
42-58
      Bevezető gondolatok
42-43
      Klasszikus tipológiák
43-45
      Pszichológiai típusok
45-46
      Az eltérő idegrendszeri működésre épülő típustanok: Hans Eysenck és J. Gray elméletei
47-50
      Modern temperamentumelméletek
50-57
         Fejlődés-lélektani és viselkedésgenetikai megközelítések
50-53
         A személyiség egységes bio-pszicho-szociális modellje
53-57
            Cloninger pszichobiológiai modellje és a Big Five
55-56
         Fogalomtár
57-58
         Ajánlott irodalom
58
   II.2. Gének és személyiség (Bereczkei Tamás)
59-82
      Bevezető gondolatok
59-60
      A humángenetika módszerei
60-63
         A humángenetikai vizsgálatok megbízhatósága
62-63
      A személyiség genetikai jellemzői
64-69
      A környzet szerepe
69-72
      A személyiség szocializációja: Gén-környezet kölcsönhatások
72-76
      Molekuláris genetika
77-80
      Fogalomtár
80-81
      Ajánlott irodalom
82
   II.3. A személyiség az evolúciós pszichológia perspektívájában (Bereczkei Tamás)
83-107
      Bevezető gondolatok
83-86
         A viselkedés evolúciós megközelítése
85-86
      Genetikai evolúció: Újdonságkeresés és vándorlás
87-89
      Elmeteória: Az egyéni különbségek kiértékelése
89-93
      Személyiségjegyek és pszichológiai mechanizmusok
93-96
      Extraverzió
96-98
      Együttműködés
98-101
      Érzelmek
101-102
      Lelkiismeretesség
103-104
      Nemek közötti különbségek
104-106
      Fogalomtár
106-107
      Ajánlott irodalom
107
III. Vonások, faktorok, dimenziók és a személyiség
109-145
   III. I. Faktoranalitikus személyiségtaxonómiák (Nagy János)
110-145
      Bevezető gondolatok
110-111
      A személyiségtaxonómiai kutatás történeti háttere
112-114
      A taxonómiai kutatás elméleti és módszertani kérdései
114-124
         Személyiségtaxonómia dimenzionális szemléleti keretben
116-117
         A személyiségtaxonómiai kutatás módszertana
117-118
         A személyiségtaxonómiai kutatás adatforrásai
118
         A lexikális hipotézis
118-119
         Változóredukció
119-120
         Néhány szó a faktoranalízis módszeréről
120-124
            A faktoranalízis szemléltetése
122
      A személyiség alapdimenzióinak "lexikális" azonosítása
124-135
         Cattell
125-128
         Az ötfaktoros leíró modell első változatai: Fiske, Tupes és Christal, Norman
128-129
         Szkeptikusokból hívők
129-132
         A változószekció hatása: öt plusz/mínusz két faktor
132-133
         A lexikális kutatás más kultúrákban
133-134
         Lexikális kutatás kiterjesztése az indoeurópai nyelvterületen belül: holland és német kutatások
134
         Lexikális kutatás kiterjesztése az indoeurópai nyelvterületen túlra
135
      A személyiség alapdimenzióinak kérdőíves azonosítása
136-142
         Az ötfaktoros modellt megelőző kérdőíves kutatások
136-139
         A személyiség alapdimenzióit mérő kérdőívek újabb nemzedéke
140-142
      A faktoranalitikus kutatási eredmények értelmezése és kitekintés
142-143
      Fogalomtár
143-144
      Ajánlott irodalom
145
IV. A személyiség pszichodinamikus szemlélete
147-241
   IV. I. A személyiség strukturális modellje Freud pszichoanalízisében (Hargitai Rita)
148-165
      Bevezető gondolatok
148-149
      A tudattalan jelentősége
149-152
      A pszichoanalízis ösztöntana
152-153
      A lelki apparátus strukturális modellje
154-156
      Konfliktus, szorongás és az elhárító mechanizmusok
157-158
      A pszichoszexuális fejlődés elmélete
158-162
         A pszichoanalízis kritikája
162
      A pszichoanalízis hatása
163
      Fogalomtár
163-165
      Ajánlott irodalom
165
   IV. 2. Személyiség és archetípusok Jung analitikus pszichológiájában (Antalfai Márta)
166-189
      Bevezető gondolatok
166-167
      A persona, az én és az árnyék kapcsolata
167-168
      A tudattalan területe
168-169
      A kollektív tudattalan
170-171
      Az archetípusok mint ősi mintázatok
171-172
      Az archetípus megjelenési formái: Anima és Animus
172-173
      Női és férfi princípiumok - Az archetípusos feminin és maszkulin
173-175
      Az Anima és Animus archetípus jellegzetes megjelenési formái
175-180
         A királyi esküvő, a szent menyegző archetípusa
176-177
         A Nagy Anya archetípusa
177-178
         Isten- és istennő-archetípusok
178-180
      A négy pszichikai alapfunkció és az archetípusok kapcsolata
180-182
      Archetípus és szimbólum kapcsolata
182
      A szimbólum egészségvédő szerepe - Híd a tudat és tudattalan területe között
182-184
      A szimbólum mint a fejlődés katalizátora, a szimbólum és a transzcendens funkció
184-185
      A szimbólum mint a komplexus megjelenési formája
185-187
         A krízis, a komplexus és archetípus szerepe a transzformatív fejlődésben és identitásváltásban
186-187
      Az analitikus pszichológia fejlődési modellje: az individualizáció
187-188
      Fogalomtár
188-189
      Ajánlott irodalom
189
   IV. 3. Személyiség és családi tudattalan Szondi sorspszichológiájában (Gyöngyösiné Kiss Enikő)
190-202
      Bevezető gondolatok
190
      Szabadság és kényszer az ember sorsában
191-194
      A sorsanalitikus ösztöntan
194-195
      Én-működés és személyiség a mélylélektani irányzatokban
195-198
      A sorsanalitikus terápia
198-200
         Szondi és a modern biológia
199
      Fogalomtár
200-202
      Ajánlott irodalom
202
   IV. 4. Az Ego- (én-) pszichológiai és a tárgykapcsolati fordulat megjelenése (V. Komlósi Annamária)
203-223
      Bevezető gondolatok
203-204
      Ego- (én- ) pszichológusok
204-205
      Az énpszichológiai irányzat képviselői: Anna Freud, Heinz Hartmann, Robert Withrop White (egy nem pszichoanalitikus szerző) és Erik H. Erikson
205-208
      Az Ego- (Én- ) pszicológia fő jellemzőinek áttekintése
209
      A tárgykapcsolati elméletek megszületése
209-210
      A tárgykapcsolati szemlélet képviselői: Melanie Klein, Margaret S. Mahlet, Bálint Mihály, William R.D. Fairbrain, Otto Kernberg, Heinz Kohut és D.W. Winnicott
210-218
      A tárgykapcsolati megközelítés fő jellemzőinek összefoglalása
218-219
      A tárgykapcsolati elméletek kritikája
219
      Az Ego-pszichológiai és a tárgykapcsolati személet hatásának rövid összegzése
220-222
         Az Ego-pszichológiai és a tárgykapcsolati elméletek kapcsolódása a személyiség-lélektan mai más területeihez
221
      Fogalomtár
222-223
      Ajánlott irodalom
223
   IV. 5. Személyiség, társadalom, kultúra - a pszichoszociális fejlődés eriksoni koncepciója (Révész György)
224-241
      Bevezető gondolatok
224-225
      Az elmélet alapvető kiindulópontjai
225-228
      Az emberi fejlődés nyolc szakasza és a kilencedik szakasz
228-240
         1. Bizalom az ősbizalmatlansággal szemben - a remény
228-229
         2. Autonómia a szégyennel és kétellyel szemben - az akarat
229
         3. Kezdeményezés a bűntudattal szemben - a szándék
229-230
         4. Teljesítőképesség a kisebbrendűséggel szemben - a hatékonyság
231
         5. Identitás a szerepdiffúzióval szemben - a hűség
231-233
         6. Intimitás az izolációval szemben - a szeretet
233-234
         7. Alkotóképesség a stagnálással szemben - a gondoskodás
234
         8. Én-integritás a kétségbeeséssel szemben - a bölcsesség
234-235
         9. A kilencedik szakasz - útban a gerotranszcendencia felé
235-240
            Bizalmatlanság a bizalommal szemben - a remény
236
            Szégyen és kétség az autonómiával szemben - az akarat
236-237
            Bűntudat a kezdeményezéssel szemben - a szándék
237
            Kisebbrendűség a teljesítőképességgel szemben - a kompetencia
237
            Identitászavar az identitással szemben - a hűség
237-238
            Izoláció az intimitással szemben - a szeretet
238
            Stagnálás az alkotóképességgel szemben - a gondoskodás
238-240
               Az identitás néhány további kérdéséről
239
            Kétségbeesés és undor az integritással szemben - a bölcsesség
240
      Fogalomtár
241
      Ajánlott irodalom
241
V. A személyiség fenomenológiai megközelítése
243-260
   V. I. Az önmegvalósítás és pozitív önértékelés szükségletei Maslow és Rogers pszichológiájában (Gyöngyösiné Kiss Enikő)
244-260
      Bevezető gondolatok
244-245
      Abraham H. Maslow (1908-1970) humanisztikus pszichológiája
246-250
         A személyiség holisztikus, dinamikus nézőpontja
246
         Az alapvető szükségletek hierarchiája
246-248
         Az ember belső természete - az egészség pszicológiája
248-250
      Carl R. Rogers (1902-1987) személyközpontú pszichológiája
250-260
         A személyiség humanisztikus megközelítése
250-251
         A személyiség szelfelmélete
251-254
         A pozitív értékelés és önfelfogás
255
         Inkongruencia és dezorganizáció
256
         A kliensközpontú terápia
256-258
            A humanisztikus pszichológia és a pozitív pszichológia viszonya
257
         Fogalomtár
259-260
         Ajánlott irodalom
260
VI. A személyiség kognitív, szociális tanuláselméleti és narratív pszichológiai szemlélete
261-307
   VI.I. Kogníció és személyiség - a személyes konstrukciók Kelly pszichológiájában (Járai Róbert)
262-277
      Bevezető gondolatok
262
      Formális rendszerek
262-263
      Sémák, forgatókönyvek
263-265
      Kelly személyes konstrukciók elmélete
266-269
         A személyes konstrukciók elméletének kiindulópontjai
267-269
            1. A konstrukció következménye
267
            2. Az egyediség következménye
267
            3. A bipolaritás és dichotómia következménye
268
            4. A terjedelem következménye
268
            5. A szerveződés következménye
268
            6. A választás következménye
268
            7. Az élmények következménye
269
            8. A moduláció következménye
269
            9. A hasonlóság következménye
269
            10. A társas lét következménye
269
      Az elmélet működés közben
270-274
      A szerepkonstrukció-repertorár tesztről (Rep-teszt)
274-276
         A Rep-teszt alkalmazásának lehetőségei
275
      Fogalomtár
276-277
      Ajánlott irodalom
277
   VI.2. Szociális-kognitív tanuláselméletek (Urbán Róbert)
278-293
      Bevezető gondolatok
278
      A személyiség társas-kognitív egységei - A személyi változók
278-281
      Kognitív-affektív személyiségrendszer
282-283
      A személyiség társas-kognitív elmélete - Albert Bandura
284-287
      A személyes én-hatékonyság
287-288
      Az én-hatékonyság és a kognitív folyamatok
288
      Az én-hatékonyság és a motivációs folyamatok
288-289
      Az én-hatékonyság és az affektív folyamatok
289
      Az én-hatékonyság és a szelekciós folyamatok
289-290
         Van-e hatása az optimizmusnak az egészségre?
290
      Az észlelt én-hatékonyság forrásai
291-292
      Fogalomtár
292
      Ajánlott irodalom
293
   VI.3. Narratíva és személyiség (Hargitai Rita)
294-307
      Bevezető gondolatok
294-295
      Történet, elbeszélés, narratíva
295-296
      A narratív pszichológia megszületése
296-298
      Az identitás narratív pszichológiai modelljei
298-302
      Az elbeszélés mint a pszichológiai jelenségek tárháza
302-305
         A narratív pszichológiai tartalomelemzés automatizálása
303
      Fogalomtár
306-307
      Ajánlott irodalom
307
Glosszárium
308-322
Irodalom
323-347
Névmutató
348-353
Hátsó borító