Vázlatok a személyiségről
Szerkesztők:
Gyöngyösiné Kiss Enikő; Oláh AttilaTovábbi szerzők: Gyöngyösiné Kiss Enikő; Oláh Attila; Antalfai Márta; Bereczkei Tamás ; Hargitai Rita; Járai Róbert; Nagy János; Nagy László; Révész György; Urbán Róbert; V. Komlósi Annamária
Cím: Vázlatok a személyiségről
Alcím: A személyiség-lélektan alapvető irányzatainak tükrében
Megjelenési adatok: Új Mandátum Kiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-9609-80-8

Kategóriák:
Tárgyszavak: Személyiséglélektan, Emberismeret, Személyiségfejlődés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Személyiséglélektan, Emberismeret, Személyiségfejlődés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Copyright/impresszum
Címlap
Tartalom
5-6
Előszó
7-8
I. Hétköznapi és tudományos emberismeret. A személyiség meghatározása vizsgálati módszerek
9-40
I.I. A személyiség fogalma és vizsgálati módszerei: Mérés, kutatás, elmélet (Oláh Attila - Gyöngyösiné Kiss Enikő)
10-40
Bevezető gondolatok - A személyiség laikus és tudományos megközelítése
10-11
A személyiség fogalma, a személyiség megközelítésének elméleti perspektívái
11-21
A személyiség mérésének tudományos alapjai: A reliabilitás, a validitás és a standardizálás
21-24
A személyiség kutatásának módszerei
24-27
A személyiség vizsgálatának technikái
27-38
A tesztek típusai
30-31
Elméleti alapokon nyugvó személyiség-kérdőívek
32
A személyiségmérés vonáselméleti megközelítése és a faktorelemzésen alapuló személyiség-kérdőívek
32
Kritériumalapú személyiség-kérdőívek
33-38
Fogalomtár
39-40
Ajánlott irodalom
40
II. A személyiség biológiai genetikai, evolúciós alapjai
41-107
II.I. A személyiség tipizálása a klasszikus és modern temperamentumelméletekben (Nagy László - Gyöngyösiné Kiss Enikő)
42-58
Bevezető gondolatok
42-43
Klasszikus tipológiák
43-45
Pszichológiai típusok
45-46
Az eltérő idegrendszeri működésre épülő típustanok: Hans Eysenck és J. Gray elméletei
47-50
Modern temperamentumelméletek
50-57
Fejlődés-lélektani és viselkedésgenetikai megközelítések
50-53
A személyiség egységes bio-pszicho-szociális modellje
53-57
Cloninger pszichobiológiai modellje és a Big Five
55-56
Fogalomtár
57-58
Ajánlott irodalom
58
II.2. Gének és személyiség (Bereczkei Tamás)
59-82
Bevezető gondolatok
59-60
A humángenetika módszerei
60-63
A humángenetikai vizsgálatok megbízhatósága
62-63
A személyiség genetikai jellemzői
64-69
A környzet szerepe
69-72
A személyiség szocializációja: Gén-környezet kölcsönhatások
72-76
Molekuláris genetika
77-80
Fogalomtár
80-81
Ajánlott irodalom
82
II.3. A személyiség az evolúciós pszichológia perspektívájában (Bereczkei Tamás)
83-107
Bevezető gondolatok
83-86
A viselkedés evolúciós megközelítése
85-86
Genetikai evolúció: Újdonságkeresés és vándorlás
87-89
Elmeteória: Az egyéni különbségek kiértékelése
89-93
Személyiségjegyek és pszichológiai mechanizmusok
93-96
Extraverzió
96-98
Együttműködés
98-101
Érzelmek
101-102
Lelkiismeretesség
103-104
Nemek közötti különbségek
104-106
Fogalomtár
106-107
Ajánlott irodalom
107
III. Vonások, faktorok, dimenziók és a személyiség
109-145
III. I. Faktoranalitikus személyiségtaxonómiák (Nagy János)
110-145
Bevezető gondolatok
110-111
A személyiségtaxonómiai kutatás történeti háttere
112-114
A taxonómiai kutatás elméleti és módszertani kérdései
114-124
Személyiségtaxonómia dimenzionális szemléleti keretben
116-117
A személyiségtaxonómiai kutatás módszertana
117-118
A személyiségtaxonómiai kutatás adatforrásai
118
A lexikális hipotézis
118-119
Változóredukció
119-120
Néhány szó a faktoranalízis módszeréről
120-124
A faktoranalízis szemléltetése
122
A személyiség alapdimenzióinak "lexikális" azonosítása
124-135
Cattell
125-128
Az ötfaktoros leíró modell első változatai: Fiske, Tupes és Christal, Norman
128-129
Szkeptikusokból hívők
129-132
A változószekció hatása: öt plusz/mínusz két faktor
132-133
A lexikális kutatás más kultúrákban
133-134
Lexikális kutatás kiterjesztése az indoeurópai nyelvterületen belül: holland és német kutatások
134
Lexikális kutatás kiterjesztése az indoeurópai nyelvterületen túlra
135
A személyiség alapdimenzióinak kérdőíves azonosítása
136-142
Az ötfaktoros modellt megelőző kérdőíves kutatások
136-139
A személyiség alapdimenzióit mérő kérdőívek újabb nemzedéke
140-142
A faktoranalitikus kutatási eredmények értelmezése és kitekintés
142-143
Fogalomtár
143-144
Ajánlott irodalom
145
IV. A személyiség pszichodinamikus szemlélete
147-241
IV. I. A személyiség strukturális modellje Freud pszichoanalízisében (Hargitai Rita)
148-165
Bevezető gondolatok
148-149
A tudattalan jelentősége
149-152
A pszichoanalízis ösztöntana
152-153
A lelki apparátus strukturális modellje
154-156
Konfliktus, szorongás és az elhárító mechanizmusok
157-158
A pszichoszexuális fejlődés elmélete
158-162
A pszichoanalízis kritikája
162
A pszichoanalízis hatása
163
Fogalomtár
163-165
Ajánlott irodalom
165
IV. 2. Személyiség és archetípusok Jung analitikus pszichológiájában (Antalfai Márta)
166-189
Bevezető gondolatok
166-167
A persona, az én és az árnyék kapcsolata
167-168
A tudattalan területe
168-169
A kollektív tudattalan
170-171
Az archetípusok mint ősi mintázatok
171-172
Az archetípus megjelenési formái: Anima és Animus
172-173
Női és férfi princípiumok - Az archetípusos feminin és maszkulin
173-175
Az Anima és Animus archetípus jellegzetes megjelenési formái
175-180
A királyi esküvő, a szent menyegző archetípusa
176-177
A Nagy Anya archetípusa
177-178
Isten- és istennő-archetípusok
178-180
A négy pszichikai alapfunkció és az archetípusok kapcsolata
180-182
Archetípus és szimbólum kapcsolata
182
A szimbólum egészségvédő szerepe - Híd a tudat és tudattalan területe között
182-184
A szimbólum mint a fejlődés katalizátora, a szimbólum és a transzcendens funkció
184-185
A szimbólum mint a komplexus megjelenési formája
185-187
A krízis, a komplexus és archetípus szerepe a transzformatív fejlődésben és identitásváltásban
186-187
Az analitikus pszichológia fejlődési modellje: az individualizáció
187-188
Fogalomtár
188-189
Ajánlott irodalom
189
IV. 3. Személyiség és családi tudattalan Szondi sorspszichológiájában (Gyöngyösiné Kiss Enikő)
190-202
Bevezető gondolatok
190
Szabadság és kényszer az ember sorsában
191-194
A sorsanalitikus ösztöntan
194-195
Én-működés és személyiség a mélylélektani irányzatokban
195-198
A sorsanalitikus terápia
198-200
Szondi és a modern biológia
199
Fogalomtár
200-202
Ajánlott irodalom
202
IV. 4. Az Ego- (én-) pszichológiai és a tárgykapcsolati fordulat megjelenése (V. Komlósi Annamária)
203-223
Bevezető gondolatok
203-204
Ego- (én- ) pszichológusok
204-205
Az énpszichológiai irányzat képviselői: Anna Freud, Heinz Hartmann, Robert Withrop White (egy nem pszichoanalitikus szerző) és Erik H. Erikson
205-208
Az Ego- (Én- ) pszicológia fő jellemzőinek áttekintése
209
A tárgykapcsolati elméletek megszületése
209-210
A tárgykapcsolati szemlélet képviselői: Melanie Klein, Margaret S. Mahlet, Bálint Mihály, William R.D. Fairbrain, Otto Kernberg, Heinz Kohut és D.W. Winnicott
210-218
A tárgykapcsolati megközelítés fő jellemzőinek összefoglalása
218-219
A tárgykapcsolati elméletek kritikája
219
Az Ego-pszichológiai és a tárgykapcsolati személet hatásának rövid összegzése
220-222
Az Ego-pszichológiai és a tárgykapcsolati elméletek kapcsolódása a személyiség-lélektan mai más területeihez
221
Fogalomtár
222-223
Ajánlott irodalom
223
IV. 5. Személyiség, társadalom, kultúra - a pszichoszociális fejlődés eriksoni koncepciója (Révész György)
224-241
Bevezető gondolatok
224-225
Az elmélet alapvető kiindulópontjai
225-228
Az emberi fejlődés nyolc szakasza és a kilencedik szakasz
228-240
1. Bizalom az ősbizalmatlansággal szemben - a remény
228-229
2. Autonómia a szégyennel és kétellyel szemben - az akarat
229
3. Kezdeményezés a bűntudattal szemben - a szándék
229-230
4. Teljesítőképesség a kisebbrendűséggel szemben - a hatékonyság
231
5. Identitás a szerepdiffúzióval szemben - a hűség
231-233
6. Intimitás az izolációval szemben - a szeretet
233-234
7. Alkotóképesség a stagnálással szemben - a gondoskodás
234
8. Én-integritás a kétségbeeséssel szemben - a bölcsesség
234-235
9. A kilencedik szakasz - útban a gerotranszcendencia felé
235-240
Bizalmatlanság a bizalommal szemben - a remény
236
Szégyen és kétség az autonómiával szemben - az akarat
236-237
Bűntudat a kezdeményezéssel szemben - a szándék
237
Kisebbrendűség a teljesítőképességgel szemben - a kompetencia
237
Identitászavar az identitással szemben - a hűség
237-238
Izoláció az intimitással szemben - a szeretet
238
Stagnálás az alkotóképességgel szemben - a gondoskodás
238-240
Az identitás néhány további kérdéséről
239
Kétségbeesés és undor az integritással szemben - a bölcsesség
240
Fogalomtár
241
Ajánlott irodalom
241
V. A személyiség fenomenológiai megközelítése
243-260
V. I. Az önmegvalósítás és pozitív önértékelés szükségletei Maslow és Rogers pszichológiájában (Gyöngyösiné Kiss Enikő)
244-260
Bevezető gondolatok
244-245
Abraham H. Maslow (1908-1970) humanisztikus pszichológiája
246-250
A személyiség holisztikus, dinamikus nézőpontja
246
Az alapvető szükségletek hierarchiája
246-248
Az ember belső természete - az egészség pszicológiája
248-250
Carl R. Rogers (1902-1987) személyközpontú pszichológiája
250-260
A személyiség humanisztikus megközelítése
250-251
A személyiség szelfelmélete
251-254
A pozitív értékelés és önfelfogás
255
Inkongruencia és dezorganizáció
256
A kliensközpontú terápia
256-258
A humanisztikus pszichológia és a pozitív pszichológia viszonya
257
Fogalomtár
259-260
Ajánlott irodalom
260
VI. A személyiség kognitív, szociális tanuláselméleti és narratív pszichológiai szemlélete
261-307
VI.I. Kogníció és személyiség - a személyes konstrukciók Kelly pszichológiájában (Járai Róbert)
262-277
Bevezető gondolatok
262
Formális rendszerek
262-263
Sémák, forgatókönyvek
263-265
Kelly személyes konstrukciók elmélete
266-269
A személyes konstrukciók elméletének kiindulópontjai
267-269
1. A konstrukció következménye
267
2. Az egyediség következménye
267
3. A bipolaritás és dichotómia következménye
268
4. A terjedelem következménye
268
5. A szerveződés következménye
268
6. A választás következménye
268
7. Az élmények következménye
269
8. A moduláció következménye
269
9. A hasonlóság következménye
269
10. A társas lét következménye
269
Az elmélet működés közben
270-274
A szerepkonstrukció-repertorár tesztről (Rep-teszt)
274-276
A Rep-teszt alkalmazásának lehetőségei
275
Fogalomtár
276-277
Ajánlott irodalom
277
VI.2. Szociális-kognitív tanuláselméletek (Urbán Róbert)
278-293
Bevezető gondolatok
278
A személyiség társas-kognitív egységei - A személyi változók
278-281
Kognitív-affektív személyiségrendszer
282-283
A személyiség társas-kognitív elmélete - Albert Bandura
284-287
A személyes én-hatékonyság
287-288
Az én-hatékonyság és a kognitív folyamatok
288
Az én-hatékonyság és a motivációs folyamatok
288-289
Az én-hatékonyság és az affektív folyamatok
289
Az én-hatékonyság és a szelekciós folyamatok
289-290
Van-e hatása az optimizmusnak az egészségre?
290
Az észlelt én-hatékonyság forrásai
291-292
Fogalomtár
292
Ajánlott irodalom
293
VI.3. Narratíva és személyiség (Hargitai Rita)
294-307
Bevezető gondolatok
294-295
Történet, elbeszélés, narratíva
295-296
A narratív pszichológia megszületése
296-298
Az identitás narratív pszichológiai modelljei
298-302
Az elbeszélés mint a pszichológiai jelenségek tárháza
302-305
A narratív pszichológiai tartalomelemzés automatizálása
303
Fogalomtár
306-307
Ajánlott irodalom
307
Glosszárium
308-322
Irodalom
323-347
Névmutató
348-353
Hátsó borító