Módszertan corvina logo

Szerző: Héra Gábor
További szerző: Ligeti György
Cím: Módszertan
Alcím: Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába
Sorozatcím: Osiris tankönyvek, 1218-9855
Megjelenési adatok: Osiris Kiadó, Budapest, 2005. | ISBN: 963-389-788-2

coverimage Hogyan szerezhetünk ismereteket a bennünket körülvevő társas világról? Mi a különbség a hétköznapi ember és a tudós által alkalmazott megismerési módok között? Yo! Fülünket sérti, és szívünk nem érti, Hogy rádiónk éjjel miért van tele nyugati zenével, Nem pedig nyugtató, szép magyar rappel, Javarészt külföldi folyik a médiából, Nem ezért jöttünk ide Levédiából, Magyaros zenét, Magyar szavakat, Hazafias rappereket, Hip-Hop-fiakat! Szép szöveget, erkölcsi témát, Ezeréves múlthoz hű magatartást! (Belga együttes: Majd megszokod! CD, 2002.) A fenti idézet egy napjainkban igen népszerű zenekar Magyar Nemzeti Hip-Hop-ot! című számának szövegrészlete, s éppúgy alkalmas egyes társadalmi jelenségek igen plasztikus bemutatására, mint az alábbi: , A nemzeti érzés szociológiai megközelítése során nem lehet egyezségre jutni abban, hogy mi az a közös kommunikációs alap, amelyet a nemzeti alapelvű szervezettség nyújt. Egyesek azt állítják, hogy a nemzetté fejlődést csak úgy lehet megérteni, ha a társadalmi-biológiai erők folyamatosságából indulunk ki, melyek a közös származásba és a közös ősökbe vetett hit alapján formálják az identitást. E szemlélet létjogosultságát azok a tudósok vitatják, akik azt állítják, hogy a nemzet mesterséges képződmény. E megközelítés a nemzetet úgy magyarázza, hogy csak egy múltbeli kivetítés, ami megvalósítható és valószínű nemzetképet teremt egy olyan ideológiai szférában, amelyből teljes mértékben hiányzik mind a megvalósíthatóság, mind a valószínűség.” (Csepeli-Örkény, 1996.3. o.) Mi a társadalomtudomány? Melyek a tudományos megismerés kritériumai? Hol húzódnak a határai? Ezeket a kérdéseket teszi fel sok szociológiai és filozófiai alapmunka, és némelyikük megkísérel válaszolni is rájuk. Mi ezt nem tesszük: nem kérdőjelezzük meg a szociológia tudomány voltát, nem szentelünk lényeges terjedelmet annak a kérdésnek, hogy melyek a tudományos megismerés kritériumai, határai. Ez a könyv mindössze bemutatja a társadalom tudományos megismerésének néhány, gyakrabban alkalmazott módszerét.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Társadalomtudományi kutatás, Kutatási módszer, Társadalomkutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Tartalom
5-12
Köszönetnyilvánítás
13
I. Rövid bevezetés
17-37
   Bevezetés
17-37
      1. A társadalomtudományok szerepe és célja
18-22
         1.1. Már megint az ókori görögök
18-19
         1.2. A kutatások célja
19-21
         1.3. A kutató felelőssége
21-22
      2. Mitől mondható tudományosnak a megismerés?
22-28
         2.1. Mágikus világmegismerés
22-23
         2.2. Hétköznapi tudás - tudományos tudás
23-24
         2.3. Társadalomtudományos objektivitás
25
         2.4. Az áltudományos tudás
26
         2.5. Művészet vagy tudomány
26-28
      3. Néhány látszólagos ellentétpár
29-30
         3.1. Keleti és nyugati megismerés - kis kitérő
29
         3.2. Kvantitatív vagy kvalitatív módszerek
30
         3.3. Alapkutatás - alkalmazott kutatás
30
      4. Kinek ajánljuk ezt a könyvet?
30-31
      5. Miről szólnak a következő fejezetek?
31-32
      6. Az előszó utószava
32-33
         6.1. Előítéleteink
32
         6.2. Ki vagyok én? Hol vagyok én?
32-33
      Függelék
33-37
         Rövid összefoglaló
33
         Feladatok, kérdések
34
         Kulcsfogalmak
34
         Bibliográfia
34-37
II. A Kutatás megtervezése és előkészítése
39-111
   II. 1. A kutatás konceptuális alapjai
41-62
      1. Bevezetés
41
      2. A kutatás indítékai
41-44
         2.1. Személyes indítékok
42-43
         2.2. Alapkutatás
43
         2.3. Alkalmazott kutatás
43-44
         2.4. Alapkutatás - alkalmazott kutatás
44
      3. A vizsgálatok főbb céljai
45-47
         3.1. Felderítő jellegű kutatások
45
         3.2. Leíró kutatások
45-46
         3.3. Magyarázó kutatások
46-47
      4. A vizsgálatok típusai idődimenzió szempontjából
47-48
         4.1. Keresztmetszeti vizsgálatok
47
         4.2. Longitudinális, avagy időben egymást követő vizsgálatok
47-48
      5. A kutatási probléma megfogalmazása
48-49
      6. Hipotézis felállítása
49-51
         6.1. Lehet-e elmélet és hipotézis nélkül kutatni?
50-51
      7. Egy kis kitérő: a mintavétel
51
      8. A kutatási módszer kiválasztása
51-53
         8.1. Kvalitatív kutatások
51-52
         8.2. Kvantitatív kutatások
52-53
         8.3. Előnyök és hátrányok - melyik módszert válasszuk?
53
      9. Konceptualizáció
54-55
         9.1. Dimenziók
54
         9.2. Indikátorok
55
      10. Elemzési egységek
55
      11. Operacionalizáció
55-56
      12. A konceptualizáció szerepe a szociális munkában
56
      13. A kutatások buktatói
57-58
         13.1. Az individuális tévkövetkeztetés
57
         13.2. Az ökológiai tévkövetkeztetés
57
         13.3. Redukcionizmus
58
         13.4. Megbízhatóság
58
         13.5. Érvényesség
58
      Függelék
58-62
         Rövid összefoglaló
58-59
         Feladatok, kérdések
59
         Kulcsofogalmak
60
         Bibliográfia
60-62
   II.2. Mintavétel
63-71
      1. Bevezetés
63-64
      2. Véletlen mintavétel
64-65
      3. Véletlen mintavétel a gyakorlatban
65-66
      4. Az egyszerű véletlen mintavétel logikája
66
      5. A nem véletlen mintavétel
66-68
      6. Mintavétel a szociális munkában
68
      Függelék
68-71
         Rövid összefoglaló
68
         Feladatok, kérdések
69
         Kulcsfogalmak
69
         Bibliográfia
69-71
   II.3. Adatgyűjtés
72-84
      1. Bevezetés
72-73
      2. Mintavétel a gyakorlatban
73-76
         2.1. Mintavétel vagy teljes körű lekérdezés?
73
         2.2. Mintavétel a gyakorlatban
74-75
         2.3. A minta nagysága
75-76
      3. A kérdőívek típusai
76-80
         3.1. Az önkitöltős kérdőív
76-78
         3.2. Kérdezőbiztos segítségével kitöltött kérdőív
79
         3.3. Telefonos lekérdezés
79-80
         3.4. Kérdőívek elektronikus úton
80
      4. Kérdőívek a szociális munkában
80-81
      Függelék
81-84
         Rövid összefoglaló
81
         Kérdések, feladatok
81-82
         Kulcsfogalmak
82
         Bibliográfia
82-84
   II.4. Társadalomkutatás a gyakorlatban
85-102
      1. Bevezetés
85
      2. A munkatársak
85-91
         2.1. Csoportos munka
86
         2.2. Az interjúkészítők és kérdezőbiztosok felkészítése
86-90
            A kérdezőbiztosok felkészítése
87-89
            Az interjúkészítők felkészítése
89-90
         2.3. Más partnerek
90-91
      3. A kutatási terv
91-95
         3.1. Egy konkrét kutatási terv
92-95
            Általános kutatási terv (MINTA)
94-95
      4. A helyszín
95-98
         4.1. Utazás
96
         4.2. Szállás
97
         4.3. Étkezés
97
         4.4. Logisztika - a kutatásszervező
97-98
         4.5. Levél a helyszínre
98
      5. A mérőeszköz
98-99
      Függelék
100-102
         Rövid összefoglaló
100
         Feladatok, kérdések
100-101
         Bibliográfia
101-102
   II.5. Etikai és jogi kérdések
103-111
      1. Bevezetés
103
      2. Jogszabályok
103-104
         Mi a teendő bizonytalanság esetén?
104
      3. Etikai szabályok
104-105
      4. Néhány gyakori kérdés a kutatómunkával kapcsolatban
105-108
         4.1. Szabad-e beavatkozás nélkül kutatni?
105
         4.2. Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk?
105-106
         4.3. Szabad-e valótlant közölni?
106
         4.4. Becsaphatjuk-e megbízónkat?
107
         4.5. Honnantól csalás és meddig kegyes hazugság?
107
         4.6. Milyen határidőre kell elkészülnünk?
107
         4.7. Kell-e tájékoztatnunk a kutatás alanyait vizsgálatunk eredményeiről?
107-108
         4.8. Mit tegyünk azokkal a hipotézisekkel, amelyeket nem tudtunk igazolni?
108
      5. Néhány létező etikai normarendszer
108-110
         5.1. Az Amerikai Szociológiai Társaság (ASA) Etikai kódexe
109
         5.2. Az Amerikai Antropológiai Társaság (AAA) Etikai kódexe
109
         5.3. A szociális munka etikai kódexe Magyarországon
109-110
      Függelék
110-111
         Rövid összefoglaló
110
         Feladatok, kérdések
110
         Kulcsfogalmak
111
         Bibliográfia
111
III. Adatgyűjtés
113-249
   Bevezetés
115
   III.1. A megfigyelés
116-141
      1. Bevezetés
116-117
      2. A megfigyelés mint módszer
117-118
      3. Diszciplínák határán (antropológia, néprajz, szociológia)
118-119
      4. Gyakorlati munka a terepen
119-128
         4.1. A terep kiválasztása
119-120
         4.2. Biztosan alkalmazhatjuk-e a megfigyelés módszerét?
120
         4.3. Hogyan határolható be az adott helyszín?
120-121
         4.4. Mit tudunk az eredeti helyszínről, és milyen kapcsolatban vagyunk az ott élőkkel?
121-122
         4.5. Hogyan juthatunk el a helyszínhez?
122-124
            Betekintés a börtön világába - bűncselekmény elkövetése nélkül
123
         4.6. Milyen etikai és jogi kérdések merülnek fel a terepen?
124-126
         4.7. Mit mondjunk el a kutatás résztvevőinek a kutatásról?
126-127
         4.8. Milyen sztereotípiák élnek bennünk azokról az emberekről, alakét a helyszínen találunk?
127
         4.9. Hogyan alakíthatunk ki kapcsolatokat a terepen élőkkel?
127-128
      5. A megfigyelés technikája
128-136
         5.1. Mire fókuszálunk? Mit figyeljünk meg?
128-129
         5.2. Az informátorok
129-130
         5.3. A helyszín megfigyelése
130
         5.4. Megfigyelés és részvétel
130-132
         5.5. Láthatatlanná válni
132-133
         5.6. Érzelmeink kezelése
133
         5.7. Jegyzetek készítése a terepen
134-135
         5.8. Megfigyelés és mérhetőség
135-136
      6. Amikor már eljöttünk a terepről
136-138
         6.1. Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk?
136
         6.2. Mit mondhatunk el a kívülállóknak?
136-137
         6.3. Elhagyni a terepet
137-138
      7. Megfigyelés a szociális munkában
139
      Függelék
139-141
         Rövid összefoglaló
139
         Feladatok, kérdések
139-140
         Kulcsfogalmak
140
         Bibliográfia
140-141
   III.2. Az interjú
142-172
      1. Bevezetés
142
      2. Az interjúkészítés célja
142-143
      3. Az interjúk típusai
143-151
         3.1. Spontán interjú
143
         3.2. A strukturált interjú
144-145
         3.3. Kevert típusú interjú
145-147
         3.4. Az életútinterjú
147-148
         3.5. A mélyinterjú
148-149
         3.6. A fókuszcsoport
149
         3.7. Első interjú a szociális munkában
149-150
         3.8. Interjú és kérdőíves adatfelvétel kapcsolata
150-151
      4. Az interjú előkészítése
151-154
         4.1. Az interjúvázlat készítése
151-153
         4.2. Eltérés az interjúvázlattól
153-154
      5. Az interjú készítése
154-166
         5.1. Az interjú ideje
156
         5.2. Az interjú kezdete
156-158
         5.3. A kérdések
158-162
            Milyenek legyenek a kérdések?
158-162
         5.4. A körülmények és a helyszín
162-164
         5.5. Az interjúhelyzet kezelése - nem várt események
164-165
         5.6. Nonverbális információk az interjúkészítés során
165-166
         5.7. Az interjú befejezése
166
      6. Mit kezdjünk az interjúval?
166-167
         6.1. Az interjú elemzése és értelmezése
166-167
      Függelék
167-172
         Rövid összefoglaló
167-168
         Feladatok, kérdések
168
         Kulcsfogalmak
168
         Bibliográfia
168-172
   III.3. A kérdőíves adatfelvétel
173-201
      1. Bevezetés
173
      2. Előzetes információk
173-175
      3. A kutatási feladat operacionalizálása
175
      4. A kérdések típusai
175-185
         4.1. Nyitott és zárt kérdések
175-178
            Zárt kérdések
175-177
            Nyitott kérdések
177-178
            Átmenet a zárt és a nyitott kérdések között
178
         4.2. Kérdések a megjelölhető válaszlehetőségek száma szerint
178-180
            Egyválaszos kérdések
179
            Többválaszos kérdések
179-180
         4.3. Kérdések az irányultság szerint
180-181
            Közvetett kérdések
180
            Közvetlen kérdések
180-181
         4.4. Indexek és skálák
181-185
            Indexek
181-183
            Skálák
183-185
      5. A kérdőívszerkesztés általános szabályai
185-188
      6. A kérdőív felépítésével kapcsolatos szabályok
189-191
      7. Az adatgyűjtés szempontjai
191-197
         7.1. Etikai kérdések
192-193
         7.2. A kérdezés szabályai
193-197
      8. Kérdőívek a szociális munkában
197
      Függelék
197-201
         Rövid összefoglaló
197-198
         Feladatok,kérdések
198-199
         Kulcsszavak
199
         Bibliográfia
199-201
   III.4. A fókuszcsoport
202-208
      1. Bevezetés
202
      2. Előnyök és nehézségek
202-203
      3. A résztvevők
204
      4. A fókuszcsoport lezajlása
204-205
      5. A fókuszcsoport rögzítése
205-206
      6. Fókuszcsoport a szociális munkában
206
      Függelék
206-208
         Rövid összefoglaló
206-207
         Feladatok, kérdések
207
         Kulcsfogalmak
207
         Bibliográfia
208
   III.5. Kísérlet
209-218
      1. Bevezetés
209
      2. A kísérletezés lényege
209-211
         2.1. Oksági összefüggések keresése
209-210
         2.2. A hiba
211
      3. A kísérletek típusai
211-213
      4. A kísérletezés módszertani problémái
213-215
         4.1. Módszertani problémák
213-214
         4.2. Etikai problémák
214-215
      5. Kísérlet a szociális munkában
216
      Függelék
216-218
         Rövid összefoglaló
216-217
         Feladatok, kérdések
217
         Kulcsfogalmak
217
         Bibliográfia
217-218
   III.6. Szociometria és kapcsolati háló
219-233
      1. Bevezetés
219
      2. A szociometria módszere
219-227
         2.1. A kérdezés
220-221
         2.2. Adatfelvétel és instrukciók
221-222
         2.3. A válaszok feldolgozása
223-225
         2.4. Az elemzés
225-227
      3. A szociometria alkalmazása és korlátai
227-230
         3.1. A szociometria korlátai
227
         3.2. A szociometria alkalmazásának területei
227-228
         3.3. Szociometria számítógépes hálózattal támogatva
228-229
         3.4. Emberek hálózatban - WiW (WhoisWho)
229-230
         3.5. A genogram
230
      5. Szociometria a szociális munkában
230-231
      Függelék
231-233
         Rövid összefoglaló
231
         Feladatok, kérdések
231
         Kulcsfogalmak
232
         Bibliográfia
232-233
   III.7. Adatgyűjtés beavatkozás nélkül
234-249
      1. Bevezetés
234-235
      2. Lehetséges adatforrások
235-245
         2.1. Statisztikai adatok másodlagos elemzése
235-237
         2.2. Szövegek elemzése
237-240
            Parlamenti jegyzőkönyvek
237
            Házirendek
237-239
            Újságok
239
            Rádióműsorok
239-240
         2.3. Nem szöveges információk elemzése
240-245
            Nemzeti jelképek
231-243
            Divat
243
            A szemét
243-244
            Fotók
244
            Televízióműsorok
244-245
            Reklámok
245
      3. Zárógondolat
246
      Függelék
246-249
         Rövid összefoglaló
246
         Feladatok, kérdések
246-247
         Kulcsfogalmak
247
         Bibliográfia
247-249
IV. Adatfeldolgozás és-elemzés
251-299
   Bevezetés
253
   IV.1. Az adatok előkészítése
254-265
      1. Bevezetés
254
      2. Változók
254-256
         2.1. A mérési szintek
254-255
         2.2. Numerikus és kategoriális változók
255-256
      3. Adatrögzítés
256-259
         3.1. A kódolás
244-259
            Az adatokról
256-257
            Kódutasítás és kódtáblázat
257-258
            Nyitott kérdések kódolása
258-259
         3.2. Az adatfájl előkészítése
259
      4. Adattisztítás
260-263
         4.1. A kérdőívek ellenőrzése
260-262
            Hiányzó válaszok
260-261
            Logikai ellentmondások
261
            Nyitott kérdések
261
            Hiányzó kérdőívlapok
262
         4.2. A digitális adatfájl tisztítása
262-263
         Függelék
263-265
            Rövid összefoglaló
263
            Feladatok, kérdések
263-264
            Kulcsfogalmak
264
            Bibliográfia
264-265
   IV.2. Egyszerűbb elemzések
266-281
      1. Bevezetés
266
      2. A változók belső szerkezete - gyakoriságok
266-269
      3. Mérőszámok
269-270
         3.1. A középérték mérőszámai
269-270
         3.2. A szórás
270
      4. Változók közötti kapcsolat - a hipotézisvizsgálat
270-279
         4.1. Kereszttábla-elemzés
272-275
         4.2. Vegyes kapcsolat
276
         4.3. Vissza a kereszttáblákhoz
276-279
      Függelék
279-281
         Rövid összefoglaló
279
         Feladatok
280
         Kulcsfogalmak
280
         Bibliográfia
280-281
   IV.3. Mit kezdjünk a „puha” adatokkal? - Interjúk elemzése
282-299
      1. Bevezetés
270
      2. Strukturált elemzés
282-292
         2.1. Az interjú leírása
282-286
         2.2. Az adatok rendszerezése
286-288
            Az adatok formátuma
286-287
            Az adatok csoportosítása
287
            Adattisztítás
287-288
            Biztonsági intézkedések
288
         2.3. Kódolás, standardizálás, összehasonlíthatóság
288-292
            Kódolás
289-292
      3. Esettanulmány
292-297
         Szecskák - Esettanulmány
293-297
            1. Bevezetés, esetleírás
293
            2. A szeckáztatás - a kutatás tapasztalatai
294
            3. A jelenség okai
294-296
            4. Következtetések
296-297
      Függelék
298-299
         Rövid összefoglaló
298
         Feladatok, kérdések
298
         Kulcsfogalmak
286
         Bibliográfia
298-299
V. A kutatás lezárása és utóélete
301-330
   1. Bevezetés
289
   2. A kutatási beszámoló elkészítése
303-321
      2.1. Az írás folyamata
303-309
         Mennyi időt szánjunk a megírásra?
303-304
         Hogyan kezdjünk írni?
304
         Milyen sorrendben dolgozzunk?
305
         Mivel kezdjük?
305-306
         Hogyan olvassuk át írásunkat?
306
         Mit és hova írjunk?
306-309
      2.2. Adatok és elemzési eredmények prezentálása
309-312
         A megfigyelések leírása
309-310
         Az interjúk leírása
310-311
         A kérdőíves eredmények bemutatása
311-312
      2.3. Az elemzési eredmények közlésének formai és stilisztikai szabályairól
312-318
         A beszámoló szerkezete
313-314
         Források, bibliográfia
314-315
         A megfogalmazásról
315-317
         Végső átolvasás
317-318
      2.4. Kinek írunk?
318-321
         A szakmának
318-319
         A kritikának
319
         A megrendelőnek-döntéshozónak
319-320
         A köznek - társadalomtudományos ismeretterjesztés
320-321
   3. A kutatás marketingje
321-327
      3.1. A sajtó (média) használata a kutatás prezentálására
322-324
         Szaksajtó
322-323
         Tömegsajtó
323-324
      3.2. Az internet használata
324-325
      3.3. Más megoldások
325-327
         Egéralátét
325-326
         Abstract
326
         Vezetői összefoglaló
326
         Prezentáció
327
   4. Zárszó
327
   Függelék
328-330
      Rövid összefoglaló
328
      Feladatok, kérdések
328
      Kulcsfogalmak
329
      Bibliográfia
329-330
VI. Irodalomjegyzék - függelékek
331-371
   „A” függelék - a kódolás
335-340
   „B” függelék - változók kialakítása többválaszos kérdés esetében
341-342
   „C” függelék - a változó jellemzőinek meghatározása
343-347
      A változó típusának meghatározása
344
      Az attribútumok definiálása és a változó címkéinek meghatározása
344-346
      Hiányzó érték
346-347
   „D” függelék - az adattisztítás
348-350
      Sorba rendezés
332-349
      Szelektálás
349-350
   „E” függelék - az egyszerű véletlen mintavétel logikája
351-356
   „F” függelék - A Hátrányos helyzetűek a közoktatásban című vizsgálat kérdőíve
357-371