"Fekete pedagógia" corvina logo

További szerzők: Hunyady Györgyné; M. Nádasi Mária; Serfőző Mónika
Cím: "Fekete pedagógia"
Alcím: Értékelés az iskolában
Megjelenési adatok: Argumentum, Budapest, 2006. | ISBN: 963-446-387-8

coverimage Lehet, hogy a könyv címe meghökkentő, esetleg ellenérzést kiváltó. Bevalljuk, ez nem meglepő számunkra. Mikor mi találkoztunk először a „fekete pedagógia” kifejezéssel, ugyancsak csodálkoztunk. Hiszen ez a jelzős szerkezet nem szokványos. A „pedagógiának” inkább pozitív, olykor magasztos konnotációja van, a „fekete” viszont - a divatot leszámítva - szomorút, lehangolót sugall. A szüleit, tanárait bíráló serdülőtől, fiataltól megriadunk... Milyen felnőtt lesz belőle? Hiszen iskolába nem csak azért járnak a gyerekek, mert kötelező, hanem azért is, mert ott-a családi nevelést kiegészítve fontosra, szépre, jóra tanítják őket. Igaz, a diákok iskolát elítélő, esetleg szidalmazó indulatos szavait nem ritkán rejtett megértéssel szoktuk hallgatni, de csak azért, mert szinte természetesnek tartjuk a tanulók és az iskola közötti kibékíthetetlennek tűnő ellentétet. Hogy minderről „az iskola” is tehet, arra nem nagyon merünk/szeretünk gondolni. Mert mi, felnőttek (gyerekeink szülei és pedagógusai) úgy vagyunk szocializálva, hogy az iskola úgy jó, ahogy van, és gyermekeinknek is igyekszünk ezt szuggerálni. Úgy érezzük, a kérdőjelek végképp lehetetlenné tennék az iskolai munkát, végképp bizonytalanná tennék a pedagógusok amúgy is gyakran ingatag tekintélyét. Ha mégsem így gondoljuk, akkor keresünk valamilyen különleges iskolát gyermekünknek, vagy segítünk elviselni - néha kifejezetten az intézmény ellen fordulva - a kellemetlen iskolai élményeket. Pedig az iskola körül szaporodnak a kérdőjelek: pszichológusok jelzik - gyakran egyoldalúan, a körülményeket nem mérlegelve -, hogy neurotikussá válnak a gyerekek az iskola hatására; szociológiai vizsgálatok tanúsítják, hogy az intézmény nem tölti be egyik alapvető társadalmi feladatát, vagyis nem csökkenti, inkább növeli a tanulásban érvényesülő esélyek egyenlőtlenségét; nemzetközi mérések figyelmeztetnek, hogy az alapvető kulturtechnikák (a szövegértő olvasás és az alkalmazásra kész matematikai tudás) elsajátításában gyerekeink lemaradnak más nemzetek fiaihoz képest; mind több erőszakról érkezik hír az iskolából is. Mindez nagyon megnehezíti az iskolai életet, az iskolában végzendő munkát pedagógusnak és diáknak egyaránt. Ebben a légkörben felerősödött, felhangosodott a diákok iskolát érintő kritikája is. Példaként idézhetjük ezzel kapcsolatban az Alternatív Közgazdasági Gimnázium lapjának, az Iskolaképnek 2001, 1. (diákszám) és 2. (szigetszám) számát. Nagyon elgondolkodtató olvasnivaló. Arról kapunk képet, hogy amíg a tanárok a legjobb meggyőződéssel teszik, amit feladatuknak tartanak, ráadásul mindezt úgy, hogy „az ebihalak pártján vannak”, addig hogyan gondolkodnak, éreznek, hogyan vészelik át a tanítási órák sorát a tanulók. Gerlóczy Márton könyve pedig a szépirodalom eszközeivel mutatta be, telte széles körben ismertté, hogy az iskolának (általánosíthatunk, a szerző több és többféle iskolában szerzett élményeiről tudósít) jelenleg csak korlátozott hatékonyságú eljárásai vannak. Érdemes ezen a helyzeten elgondolkodnunk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Iskola, Gyermek, Értékelés, Fegyelmezés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5
Előszó
7-9
1. Mi a „fekete pedagógia”?
11-22
2. A kutatás célja, módszerei, körülményei
23-30
   2.1. Elővizsgálat 2001/2002-ben
23-28
      Módszer és minta
23-26
      Eredmények
26-28
   2.2. Vizsgálat 2003/2004-ben
28-30
      Kérdésfeltevések, módszer és minta
28-30
3. A kutatási eredmények bemutatása
31-87
   3.1. „ Fekete pedagógiai“ hatások pedagógus felnőttek és nem-pedagógus felnőttek emlékeiben
31-44
      A minta jellemzése
32
      Az eredmények bemutatása
32-43
      Összegzés
43-44
   3.2. „Fekete pedagógiai" hatások főiskolások és egyetemisták emlékeiben
44-67
      A minta jellemzése
45-46
      Az eredmények bemutatása
47-64
      Összegzés
64-67
   3.3. „Fekete pedagógiai" hatások a gyerekek élményeiben
67-87
      A minta jellemzése
68
      Az eredmények bemutatása
69-85
      Összegzés
86-87
4. Összefoglalás
89-114
   4.1. Az eredmények összefoglalása
89-103
   4.2. Mit lehet tenni az intézményes nevelésben a „fekete pedagógiai" hatások ellen?
103-114
Utószó
115-116
Mellékletek
117-179
   1. Kérdőívek
119-123
   2. Kódutasítás a fekete pedagógia kutatáshoz (iskolai sérelmek)
125-134
   3. Táblázatok
135-156
   4. Kiégés kérdőív
157-179
Irodalom
181-186
Kolofon
Hátsó borító