Gazdaságpszichológia corvina logo

Szerkesztők: Hunyady György ; Székely Mózes
További szerzők: Messick, David M.; Kovács Attila; Móra Xavér; Kiss Paszkál; Székely Mózes; Malota Erzsébet; Babocsay Ádám; Albert Attila; Kőrössy Judit; Lisznyai Sándor; F. Lassú Zsuzsa; Perczel Tamás; V. Komlósi Annamária; Móricz Éva; Papanek Erzsébet; Bíró Balázs; Serfőző Mónika; Dornai Erika; Dudás Emese; Kulikné Láng Zsuzsanna; Kiss B. Gyöngyi; Székely Vince; Tornai Márta; Faragó Klára; Hunyady György
Cím: Gazdaságpszichológia
Sorozatcím: Osiris tankönyvek
Megjelenési adatok: Osiris, Budapest, 2003. | ISSN: 1218-9855 | ISBN: 963-389-310-0
Megjegyzés: A kötet az Oktatási Minisztérium támogatásával, a Felsőoktatási Pályázatok Irodája által lebonyolított felsőoktatási tankönyv-támogatási program keretében jelent meg.

coverimage A pszichológia nemzetközi szakirodaimában az utóbbi évtizedek során kezd formát ölteni a gazdaságpszichológia mint az alkalmazás - hosszú előtörténettel rendelkező, ám mégis - új területe. Ennek a fokról fokra intézményesülő pszichológiai szakterületnek a szükségessége és jelentősége különösképpen érzékelhető Magyarországon, a mi gazdasági rendszert váltó társadalmunkban. Itt egy kollektív tanulási folyamat megy végbe, ami a humán tudományokat művelő szakemberek és az ezek iránt érdeklődő fiatalok és laikusok figyelmét is természetszerűleg magára vonja, s ami felkelti és ébren tartja azt az igényt, hogy a pszichológia összegezze, tegye hasznosíthatóvá mindazt, amit a piacgazdaság mechanizmusairól és a benne közrejátszó emberek gazdasági magatartásáról tud. A hallgatói érdeklődésre reflektáló pszichológusképzés szakmai szükségletei s a gazdaság gyakorlati közreműködői, elméleti kutatói, innovatív fejlesztői részéről megnyilvánuló igények egyaránt megkívánják, hogy szülessen egy olyan kézikönyv, amely feltérképezi a gazdaságpszichológia területét, tárgyalja alapkérdéseit, érzékelteti ismeretanyagának állapotát, halmozódását és hiányait. A pszichológia számos területéről született már hasonló, sok szempontú bevezető kötet, többnyire a nemzetközi szakirodalom jeles eredményeiből készült válogatás. Könyvünk, a Gazdaságpszichológia azonban ezektől eltérően magyar szerzők - többnyire fiatal szakemberek - közös vállalkozása, amely a nemzetközi szakirodalmi eredményeket különböző metszetekben tekinti át, újszerű rendszerbe állítja. Az ELTE pszichológiai doktori iskoláján 1996 és 2002 között több kurzus keretében dolgoztuk fel a gazdaságpszichológia tematikáját, és zömmel ennek a tanulmányi-fejlesztő munkának az eredményeit foglalja össze a jelen kiadvány. Szerzőinek nagy többsége PhD-hallgató (vagy legalábbis az volt írásának megfogalmazásakor), jóllehet a szerzők között ott van a játékelmélet és döntéspszichológia, a gazdaságiszervezet-fejlesztés és a szociálpszichológia több ismert hazai művelője is. Ez a generációs összetétel kifejezetten ígéretes egy szakterület úttörésének időszakában. Biztosra vehetjük, hogy a későbbi, a szaporodó számú magyar gazdaságpszichológiai tankönyvek szerzői között ott lesznek jelen könyvünk ma még kezdő munkatársai.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
[5]-19
Táblázatok listája
[20]-21
Ábrák listája
[22]-23
Szerkesztői előszó
25-27
David M. Messick: Ajánlás: az üzleti élet pszichológiája
[28]-30
I. Rész Elméleti keretek és kérdések
[31]-221
   1. Mérő László: A közgazdaságtan pszichológiai vonatkozásai
[37]-110
      Bevezetés: A gazdaságpszichológia terepe
[37]-39
      A közgazdaságtan „centrális dogmája”
40-50
      A fogyasztói döntések természete
50-54
      A befektetői döntések természete
54-60
      A kereslet fogalma
60-63
      A keresleti görbe alakja
63-66
      A határhaszon fogalma
67-70
      A határhaszon és a pszichofizikai törvények kapcsolata
70-74
      A kínálat fogalma és a piaci egyensúly
74-79
      A fogyasztói többlet
79-82
      A komparatív előnyök elve
83-87
      A kereskedelem értékteremtő szerepe
87-89
      Az informális emberi kapcsolatok értékteremtő szerepe
89-91
      Pénz, kamat, tőke
91-94
      A tőke és az innováció
94-98
      Humánspecifikus motivációk
98-99
      Önreferencia és önreprodukció
100-102
      A pénz mint humánspecifikus motiváció
102-104
      Még egyszer a gazdaságpszichológia terepéről
104-105
      A játékelmélet
105-108
      Összegzés
108-110
   2. Kovács Attila: A gazdasági viselkedés racionalitása
111-147
      Bevezetés
[111]-115
      Filozófiai gyökerek és a klasszikus közgazdaságtan racionalitáskoncepciója
115-119
      A neoklasszikus közgazdaságtan racionalitáskoncepciója
120-125
      A korlátozott racionalitás elmélete
125-128
      A normatív elméletek megújulása
128-130
      Nem optimalizáló viselkedést feltételező elméletek
130-132
      Racionális döntések a szociológiában
132-134
      Interakció-elemzések csereelméleti megközelítésben
135-140
      Kooperáció és versengés
140-145
      Összegzés helyett
145-147
   3. Móra Xavér: Gazdasági döntéshozatal
[148]-182
      Bevezetés: közgazdaságtan versus döntéselmélet
[148]-150
      A normatív döntéselméleti modellek fejlődése
150-163
      Leíró döntéselmélet
163-178
      Vissza a közgazdaságtanhoz: a korlátozott racionalitás makroszintű következményei
178-182
      Összegzés
182
   4. Kiss Paszkál: Laikus elméletek és a gazdaság
[183]-221
      Bevezetés
[183]-186
      Mik a laikus elméletek?
186-189
      A laikus elméleteket megalapozó mechanizmusok
189-203
      A protestáns munkaetika mint a gazdasággal kapcsolatos laikus vélekedések, attitűdök rendszere
203-213
      A kockázat mint társadalmi konstrukció és egyéni perspektíva
213-220
      Összegzés
221
II. Rész: Gazdasági magatartás
[223]-471
   5. Székely Mózes: A fogyasztói magatartás alapjai: A lélek- és a gazdaságtan alapfeltevései a fogyasztásról
[231]-296
      Bevezetés
[231]-234
      Fogyasztás a közgazdaságtanban
234-248
      A fogyasztói magatartás
248-260
      A fogyasztói problémamegoldás
260-272
      Kognitív fogyasztáspszichológia
272-286
      Fogyasztói vélekedések, attitűdök és az érzések
286-294
      Összegzés helyett
294-296
   6. Malota Erzsébet: Kitekintés: A fogyasztói etnocentr1zmus
[297]-303
      Bevezetés: A fogyasztói etnocentrizmus fogalma
[297]
      A fogyasztói etnocentrizmus hatásmechanizmusa
298-299
      A fogyasztói etnocentrizmust befolyásoló és moderáló tényezők
299-301
      A fogyasztói etnocentrizmus mérése: a Cetscale kritikája
301-302
      Összegzés
303
   7. Babocsay Ádám: A gazdasági célú kommunikáció pszichológiai vetületei
[304]-330
      Bevezetés
[304]-305
      Marketing, marketingkommunikáció és ökológiainiche-szegregáció
305-308
      A marketingstratégia elemei és azok pszichológiai implikációi
308-316
      A pszichológia és a marketingkommunikáció kapcsolata: rövid történeti áttekintés
316-321
      A reklám eljuttatása a befogadóhoz: a média
321-329
      Összegzés
329-330
   8. Albert Attila: Kitekintés: A hirdetés és a fogyasztók befolyásolása
[331]-348
      Bevezetés
[331]
      A hirdetések világa
332-336
      A befolyásolás formái és tényezői
336-346
      A rendszer szabályozhatósága
347
      Összegzés
348
   9. Kőrössy Judit - Lisznyai Sándor: A pénz pszichológiája és a gazdasági szocializáció
[349]-382
      Bevezetés
[349]-350
      A pénz
350-361
      A gazdasági szocializáció különböző megközelítései
362-379
      Összegzés
379-380
      Függelék
380-382
   10. F. Lassú Zsuzsa - Lisznyai Sándor: A tulajdon és a tulajdonlás pszichológiája3
[383]-417
      Bevezetés: A tulajdon fogalma
[383]
      A luxus iránti attitűdök és a materializmus személyiségdimenziói
[383]-397
      Szociálkonstrukcionista szemlélet: A tulajdon mint az identitás szimbóluma
397-406
      Kedvenc tárgyaink mint a nem, a kor és a kultúra jelzései
406-413
      A tárgyi környezet hatása az észlelt identitásra
413-417
      Összegzés
417
   11. Perczel Tamás: Az általános befektetési és tőzsdei magatartás háttértényezői
[418]-440
      Bevezetés
[418]
      A befektetés kiterjesztett, magatartás-tudományi meghatározása
[418]-422
      A befektetés társadalmi megítélésének változása
422-426
      A társadalmi nyomás szerepe a befektetői aktivitás létrejöttében
426-428
      Kicsik és nagyok a reál- és pénzgazdaságban
428-432
      A tőzsde: a pénzvilág álarcosbálja
432-439
      Összegzés
440
   12. V. Komlósi Annamária - Móricz Éva: Kitekintés: A szerencsejáték-jelenség gazdaságpszichológiái vetületben
[441]-453
      Bevezetés
[441]-442
      Milyen értelemben és mennyire „szerencse”-játék a szerencsejáték?
442-446
      Milyen játék és meddig játék a szerencsejáték?
446-449
      A pénzbeli nyereség pszichés hatásmechanizmusa
450
      A szerencsejáték-ipar horizontális és vertikális megközelítésének tágítása
451-452
      Összegzés
453
   13. Papanek Erzsébet: Kitekintés: Az adócsalás gazdaságpszichológiái megközelítése
[454]-471
      Bevezetés
[454]
      Az adóztatás szükségessége és hazai gyakorlata
[454]-455
      Az adóelkerülés közgazdaságtani megközelítése
456-459
      Az adócsalást meghatározó társadalmi és egyéni tényezők
459-463
      Az adócsalás kognitív meghatározói
464-470
      Összegzés
470-471
III. Rész Szervezeti magatartás
[473]-668
   14. Bíró Balázs - Serfőző Mónika: Szervezetek és kultúra
[481]-541
      Bevezetés
[481]-482
      A szervezeti kultúra definíciói
482-485
      Szervezetelméleti előzmények - történeti áttekintés
486-496
      Szervezetikultúra-modellek
496-499
      GLOBE
500-512
      A szervezeti kultúra szintjei - kultúrahordozó elemek
512-517
      A szervezeti kultúra funkciói és konzekvenciái
518-520
      A szervezeti kultúra változásai
521-530
      Szervezeti kultúra a gyakorlatban
530-537
      Összegzés
537-538
      Függelék: Mark Alexander „Szervezeti normák” kérdőíve és annak értékelési sablonja (Pfeiffer, Jones, 1978)
538-541
   15. Dornai Erika: A vezető és a menedzselés
[542]-564
      Bevezetés: a szervezet és a vezetés
[542]-543
      A vezető és a vezetés meghatározása
543-546
      A vezetés „nagy ember”-hipotézise
547-553
      A vezetés viselkedés-szempontú megközelítése
553-556
      A vezetés elméletei
557-563
      Összegzés
563-564
   16. Dudás Emese: Kitekintés: Kultúrközi Kutatások És Nemzetközi Menedzsment
[565]-580
      Bevezetés
[565]-566
      Nemzetek közötti összehasonlító vizsgálatok
566-575
      Kultúrközi interakciók vizsgálata
575-578
      Multikulturális vizsgálatok
578-579
      Összegzés
579-580
   17. Kulikné Láng Zsuzsanna: A tárgyalás
[581]-610
      Bevezetés
[581]
      A tárgyalás szerepe és helye
582-585
      A tárgyalási folyamat és körülményei
599-609
      Összegzés
609-610
   18. Kiss B. Gyöngyi: A dolgozó és a munka
[611]-642
      A munka
[611g-618
      A munkavégzés motivációs háttere
618-625
      Az egyén és a munka
626-635
      A munka és a munkahely
635-641
      Összegzés helyett
641-642
   19. Székely Vince: A munkanélküliség lélektana
[643]-668
      Bevezetés
[643]
      A munkanélküliség következményei
644-648
      A munkanélküliség hatásait módosító személyes és környezeti tényezők
648-656
      A munkanélküliség lélektani következményeit magyarázó elméletek
656-664
      Az álláskeresési magatartást magyarázó elméletek
664-667
      Összegzés helyett
667-668
IV. Rész Gazdaság és az emberi viszonyok
[669]-833
   20. Tornai Márta: A Bizalom Szerepe a Gazdasági Kapcsolatokban
[676]-715
      Bevezetés
676-677
      A bizalom fogalma
677-683
      A bizalom elméletei
683-693
      Szervezeten belüli bizalom
694-704
      Bizalom a gazdaság független szereplői között
704-715
      Összegzés
715
   21. Faragó Klára: Etikai Kerdesek a Gazdasagpszichologiaban
[716]-765
      Bevezetés
[716]-717
      A közgazdasági feltevések bírálata
717-725
      Etika a gazdasági viselkedésben
725-761
      Összegzés
761-765
   22. Székely Mózes: Az etikus fogyasztás: Mit tehetünk egyes globális problémák enyhítésére?
[766]-795
      Bevezetés
[766]-767
      Globális problémák
767-776
      Etika, gazdaság és pszichológia
776-783
      A fogyasztás etikája
783-793
      Összegzés helyett
794-795
   23. Hunyady György: A gazdaságpszichológia útkeresése: Adalékok a közgazdaságtan és a pszichológia kapcsolattörténetéhez
[796]-833
      Bevezetés
[796]-797
      A gazdaságpszichológia őstörténete
797-803
      A diszciplínák adott és megélt viszonya
803-806
      Tudományközi kapcsolattípusok
806-831
      Összegzés helyett
831-833
Irodalom
[835]-905
Névmutató
[906]-930
Tárgymutató
[931]-941
Kolofon
Hátsó borító