Információ, dokumentum, könyvtár corvina logo

Szerző: Katsányi Sándor
További szerző: Dippold Péter
Cím: Információ, dokumentum, könyvtár
Alcím: Bevezetés a könyvtári asszisztensképző tanulmányokhoz
Sorozatcím: Az iskolarendszeren kívüli könyvtári szakképzés füzetei, 1587-8651 | Sorozat szerkesztő: Papné Angyal Ágnes
Megjelenési adatok: Könyvtári Intézet, Budapest, 2001. | ISSN: 1587-8651 | ISBN: 963-201-333-6

coverimage Az elmúlt tíz év hatalmas változást hozott a magyar társadalom, és ezen belül könyvtáros szakma életébe. A rendszerváltást követő, felgyorsult tempó hatással volt az egész könyvtári rendszerre, és szükségessé tette az oktatásban felhasznált ismeretek frissítését is. Több mint tíz év telt el a középfokú könyvtárosképzés tankönyvének megjelenése óta. Az 1990-ben kiadott "A könyvtár kezelése" című kötet szerzői akkor még nem ismerhették a hét évvel később keletkezett új törvényt, nem beszélhettek az Országos Dokumentumellátási Rendszerről, és az elektronikus dokumentumok sem szerepeltek a kötet „Dokumentumismeret" című fejezetében. A számítástechnika korszakát említi ugyan, de mindösszesen a kölcsönzés-nyilvántartásnál tér ki könyvtári alkalmazására, holott abban az időben néhány számítógépes adattár már a távhálózaton is elérhető volt, és a szerencsésebbek használhatták az elektronikus levelezési szolgáltatást. Nem létezett mai formájában a Könyvtári Intézet sem, amely kiemelt szerepet tulajdonit a könyvtárosok képzésének, és egyik első tevékenysége új sorozat indítása _Az iskolarendszeren kívüli könyvtári szakképzés füzetei" címmel. Célunk a „megőrizve haladás", vagyis könyvtárosképzésünk legjobb hagyományaira építve, korszerű ismeretekkel szeretnénk ellátni a hallgatókat. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy szerzőink közül többen a korábbi kötetben is szerepeltek, de új sorozatunkban a mai kor követelményeihez igazították írásaik tartalmát. A korábbi gyakorlattal szemben - éppen felgyorsult korunk igényeit figyelembe véve - nem egyetlen vaskos kötetként jelentetjük meg az aktuális tananyagot, hanem füzetsorozat formájában. Nem tudhatjuk ugyanis (talán csak sejthetjük), melyik füzet válik egy-két éven belül elavulttá a szakmai gyakorlat változásával. Ha úgy találjuk, hogy a változások elérték a kritikus szintet, elegendő egy-egy füzet tartalmának átdolgozása, szemben egy teljes kötet új kiadásával. A sorozat tematikája a képzés tartalmához igazodik: a füzetek önálló modulként alkalmazhatók az oktatás folyamán. Néhány cím tervezett sorozatunkból: Információ, dokumentum, könyvtár; A hazai könyvtári rendszer és irányítása; A magyar könyvtárügy jogi szabályozása; Dokumentumismeret; Állománygondozás, raktározás, állományvédelem; A tartalmi feltárás alapjai; A formai feltárás alapjai; Tájékoztató munka; Az olvasásismeret alapjai; Számítástechnikai ismeretek stb. A sorozat példatárakat is tartalmaz a könyvtári munka alapjainak elsajátításához, valamint bibliográfiákat az egyes területek szak-irodalmának mélyebb megismeréséhez. Sorozatunk ismeretanyagának összeállításakor arra törekedtünk, hogy az iskolarendszeren kívüli szakképzés bármely jelenlegi és jövőbeni szintjén hasznos kiindulópont legyen a hallgatók számára. (...) „Hová lépsz most, gondold meg ..." Aki elszánja magát arra, hogy a könyvtárral, a könyvtárban folyó munkákkal részletekbe menően megismerkedjék, annak célszerű előbb átfogó képet alkotnia magának erről az intézményről. Célszerű megfontolnia, hogy „hová lép”, mi a könyvtár lényegi feladata, hol van a helye a társadalomban? Vörösmarty idézett verse szintén azt kutatja, hogy milyen szerepet játszik a könyv és a könyvtár az ország, a világ életében: „Ment-e a könyvek által a világ elébb?"
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtár, Kultúra, Könyvtártan, Információ, Tanulás, Dokumentum, Tanítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/impresszum
Bevezető
3
1. Az információs társadalom és a könyvtár
5
2. Az információ, hordozói, áramlásának életjelenségei
6-9
   2.1. Információ és információhordozó
6
   2.2. A dokumentumok formai sokfélesége
6-7
   2.3. Az információáramlás életjelenségei
7-8
   2.4. Az információk tartományai
8-9
3. Információközvetítő intézmények
10-11
4. A könyvtári üzem (A könyvtári munka fő területei)
12-13
   4.1. A gyűjtemény építése
12
   4.2. Az állomány feltárása
12
   4.3. Az olvasószolgálat
13
5. A könyvtárak feladatmegosztása
14-15
   5.1. A könyvtárak típusai alapvető feladatuk alapján
14
   5.2. A területi ellátás és a központi szolgáltatások
14-15
   5.3. A megőrző feladatot vállaló könyvtárak
15
6. A könyvtár mint a társadalmi kommunikáció aktív intézménye
16-17
   6.1. A könyvtár mint olvasóbarát intézmény
16
   6.2. A könyvtár felelőssége a gyerekekkel és fiatalokkal szemben
16-17
   6.3. A könyvtár és a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek
17
7. A könyvtári funkciók változásai az idők során (Pillanatképek a könyvtárak magyarországi történetéből)
18-23
   7.1. A könyvtárak a keresztény kultúra átvételének korában
18
   7.2. A humanista kultúrát közvetítő könyvtár: a Bibliotheca Corviniana
19
   7.3. Mohács után - A magyar kultúra megőrzői: a kollégiumi könyvtárak
19-20
   7.4. A barokk kor könyvtárai
20
   7.5. A felvilágosodás kora: főúri könyvtárak a felvilágosodás szolgálatában
20-21
   7.6. A nemzet öntudatra ébredése és a nemzeti könyvtár
21
   7.7. „Előttünk egy nemzetnek sorsa áll": Könyvtáralapítás a magyar reformkorban
21-22
   7.8. A polgári társadalom igénye: a korszerű közművelődési könyvtár megteremtése
22-23
8. A könyvtár perspektívája
24-25
   8.1. Az információhordozók változásának következményei
24
   8.2. A könyvtár gyűjtő és feltáró tevékenysége
24
   8.3. Segítségnyújtás az információhasználatban
24-25
Irodalomjegyzék
26-27
   Lelőhelyek
26
   Összefoglaló müvek
26
   Az információ, az olvasás, a könyvtár társadalmi szerepe
26
   Lexikonok
26-27
   Adattárak
27
   Könyv- és könyvtártörténet
27
   Folyóiratok
27
Tartalom
28