Stratégiai tervezés
Szerkesztő: Kériné Tóth IldikóTovábbi szerző: Skaliczki Judit
Cím: Stratégiai tervezés
Alcím: Strategic planning : Marketing : TQM
Fordítók: Téglási Ágnes; Orbán Éva
Megjelenési adatok: Könyvtári és Informatikai Kamara, Lakitelek, 1994. | ISBN: 963-03-3916-1
A Könyvtári és Informatikai Kamara képviselőtestülete az 1994. esztendő elején úgy határozott, hogy azt az újfajta szemléletet, azokat az elemzéseket, módszereket, melyeket a könyvtári marketing és menedzsment jelent, minél szélesebb körben - az angolul nem tudó -gyakorló könyvtárosokkal is meg kell ismertetni. Ezért szerveztünk 1994. október 10-14. között Lakitelken e témában szemináriumot, melyet Maurice B. Line neves brit könyvtári és informatikai szakember vezetett Sheila Corrall-lal, a birminghami Aston Egyetem könyvtárának igazgatónőjével. A programot - a könyvtárosokat leginkább érdeklő területek problémáiból - ők állították össze. így a Kamara minden tagja számára meghirdetett szeminárium tematikájának egy részét végül is a résztvevők alakították ki. A két előadó megkapta a harmincnégy hallgató kérdéseit, a megoldandó problémákat és minden könyvtárról egy-egy önportrét is. Ezt kiegészítette a hazai ágas-bogas könyvtári helyzet ismertetése. Az összeállított tematika leglényegesebb jellemzője a flexibilitás lett. A kitűzött cél teljesítése mellett az egy-egy témakör kapcsán a helyszínen felmerült gondokra is megkapták a lehetséges, alternatív válaszokat a hallgatók. Az előadók kiindulópontja az volt, hogy a menedzsment nem csupán a könyvtári irányítást jelenti, hanem a könyvtári munka minden fázisát is át kell, hogy hassa. Ezért ennek a fajta szemléletnek jelen kell lennie a könyvtári célok és a könyvtári feladatok meghatározásában, az állománypolitika kialakításában, a szolgáltatások megszervezésében, az információs technológia kialakításában stb. Ugyanakkor - és ebben a két kiváló szakember egyéniségének nagy szerepe volt - egy pillanatig sem tévesztették szem elől, hogy a könyvtár a használókért van, minden technikának az embert kell szolgálnia. A cél a használó minél teljesebb, minél személyre szabottabb könyvtári ellátása; minden módszer, technika, elemzés ennek érdekében történik. Újra és újra felhívták a figyelmet arra, hogy bár a könyvtár is a piacgazdaság körülményei között működik, nem profitorientált intézmény. Kollégáink igen jól vizsgáztak ezen a tanfolyamon. A két előadó szerint először is együttműködésből, másodszor pedig az új módszerek gyors elsajátításából, alkalmazásából. Az esténként megoldandó szerepjátékokban egy-egy kolléga színészi képességei is kiderültek. Jó volt együtt dolgozni, jó volt együtt tanulni. Reméljük, lesz folytatás. Szemináriumunk megrendezéséhez jó szponzorokat találtunk: a Nemzeti Kulturális Alap könyvtári szakkollégiumát, a Művelődési és Közoktatási Minisztériumot, a The British Councilt, a Magyar Kulturális Kamarát, az Országos Szécsényi Könyvtárat és a Magyar Tudományos Akadémia Központi Könyvtárát. Kiadványunkat azzal a nem titkolt szándékkal készítettük, hogy a résztvevőknél sokkal szélesebb rétegekhez, akár a könyvtáros társadalom minden tagjához eljuthasson a könyvtárakról, azok működéséről és jövőjéről vallott modem felfogás. Éppen ezért nemcsak az elhangzott előadásokat, hanem a felhasznált fóliákat is olvasóink elé tárjuk magyar és angol nyelven.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Menedzsment, Könyvtáros, Könyvtárvezetés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Menedzsment, Könyvtáros, Könyvtárvezetés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
Előszó
5-6
Az előadások magyar nyelvű változata
7-43
Maurice B. Line: A könyvtáros jövője (Fordította: Téglási Ágnes)
8-25
Sheila Corrall: Fejlesztő vezetés a hálózatba szervezett könyvtárban (Fordította: Orbán Éva)
26-43
Rezümé
26-27
Bevezetés
27
A környezet
27-31
A személyzet fejlesztése és képzése
31-35
Struktúrák és stílusok
35-37
Stratégiai vezetés
37-38
TQM
39-43
Bevezető fogalmak a könyvtári menedzsment területéről (Fordította: Téglási Ágnes)
44-53
Jelenlegi trendek és főbb kérdések
45-46
Változások a kiadásban és a hozzáférésben
46-48
ASTON célmeghatározásai 1993/94-1995/96-ra
49-51
A jelen helyzet
52-53
Stratégiai tervezés
54-61
A stratégiai tervezés folyamatának kulcsfontosságú lépései
55
Környezetelemzés
55
Stratégiai terv - A stratégiai összpontosítás
56-58
A stratégia értékelésének kritériumai
58
Stratégiától a cselekvésig
58
Példa
59
Célkitűzések
59
Típusok és példák
59-60
Jellemző célok, funkciók - egy egyetemi könyvtár esetében
60
Átfogó (missziós) célok megfogalmazása Nagy-Britanniában a közművelődési könyvtárak számára
60-61
Marketing
62-79
Definíció
62-63
Koncepciók, eszközök és technikák
63-64
Közönségkapcsolatok (PR)
65
Jövedelemképzés
68-69
Térítéses szolgáltatások
70-73
Jövedelemképző szolgáltatások tervezése
73-77
IP (Információs Pont)
78-79
TQM
80-88
TQM - A kiindulás pont
83
A TQM haszna
83
TQM - A siker szempontjából kritikus tényezők
84-85
Folyamatábrák és diagramok
86
A PARETO diagram
86-87
Ok-okozati összefüggést ábrázoló diagram
87
Vonalas- és ellenőrző grafikon
87-88
Függelék
89-