Stratégiai tervezés corvina logo

Szerkesztő: Kériné Tóth Ildikó
További szerző: Skaliczki Judit
Cím: Stratégiai tervezés
Alcím: Strategic planning : Marketing : TQM
Fordítók: Téglási Ágnes; Orbán Éva
Megjelenési adatok: Könyvtári és Informatikai Kamara, Lakitelek, 1994. | ISBN: 963-03-3916-1

coverimage A Könyvtári és Informatikai Kamara képviselőtestülete az 1994. esztendő elején úgy határozott, hogy azt az újfajta szemléletet, azokat az elemzéseket, módszereket, melyeket a könyvtári marketing és menedzsment jelent, minél szélesebb körben - az angolul nem tudó -gyakorló könyvtárosokkal is meg kell ismertetni. Ezért szerveztünk 1994. október 10-14. között Lakitelken e témában szemináriumot, melyet Maurice B. Line neves brit könyvtári és informatikai szakember vezetett Sheila Corrall-lal, a birminghami Aston Egyetem könyvtárának igazgatónőjével. A programot - a könyvtárosokat leginkább érdeklő területek problémáiból - ők állították össze. így a Kamara minden tagja számára meghirdetett szeminárium tematikájának egy részét végül is a résztvevők alakították ki. A két előadó megkapta a harmincnégy hallgató kérdéseit, a megoldandó problémákat és minden könyvtárról egy-egy önportrét is. Ezt kiegészítette a hazai ágas-bogas könyvtári helyzet ismertetése. Az összeállított tematika leglényegesebb jellemzője a flexibilitás lett. A kitűzött cél teljesítése mellett az egy-egy témakör kapcsán a helyszínen felmerült gondokra is megkapták a lehetséges, alternatív válaszokat a hallgatók. Az előadók kiindulópontja az volt, hogy a menedzsment nem csupán a könyvtári irányítást jelenti, hanem a könyvtári munka minden fázisát is át kell, hogy hassa. Ezért ennek a fajta szemléletnek jelen kell lennie a könyvtári célok és a könyvtári feladatok meghatározásában, az állománypolitika kialakításában, a szolgáltatások megszervezésében, az információs technológia kialakításában stb. Ugyanakkor - és ebben a két kiváló szakember egyéniségének nagy szerepe volt - egy pillanatig sem tévesztették szem elől, hogy a könyvtár a használókért van, minden technikának az embert kell szolgálnia. A cél a használó minél teljesebb, minél személyre szabottabb könyvtári ellátása; minden módszer, technika, elemzés ennek érdekében történik. Újra és újra felhívták a figyelmet arra, hogy bár a könyvtár is a piacgazdaság körülményei között működik, nem profitorientált intézmény. Kollégáink igen jól vizsgáztak ezen a tanfolyamon. A két előadó szerint először is együttműködésből, másodszor pedig az új módszerek gyors elsajátításából, alkalmazásából. Az esténként megoldandó szerepjátékokban egy-egy kolléga színészi képességei is kiderültek. Jó volt együtt dolgozni, jó volt együtt tanulni. Reméljük, lesz folytatás. Szemináriumunk megrendezéséhez jó szponzorokat találtunk: a Nemzeti Kulturális Alap könyvtári szakkollégiumát, a Művelődési és Közoktatási Minisztériumot, a The British Councilt, a Magyar Kulturális Kamarát, az Országos Szécsényi Könyvtárat és a Magyar Tudományos Akadémia Központi Könyvtárát. Kiadványunkat azzal a nem titkolt szándékkal készítettük, hogy a résztvevőknél sokkal szélesebb rétegekhez, akár a könyvtáros társadalom minden tagjához eljuthasson a könyvtárakról, azok működéséről és jövőjéről vallott modem felfogás. Éppen ezért nemcsak az elhangzott előadásokat, hanem a felhasznált fóliákat is olvasóink elé tárjuk magyar és angol nyelven.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Menedzsment, Könyvtáros, Könyvtárvezetés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
Előszó
5-6
Az előadások magyar nyelvű változata
7-43
   Maurice B. Line: A könyvtáros jövője (Fordította: Téglási Ágnes)
8-25
   Sheila Corrall: Fejlesztő vezetés a hálózatba szervezett könyvtárban (Fordította: Orbán Éva)
26-43
      Rezümé
26-27
      Bevezetés
27
      A környezet
27-31
      A személyzet fejlesztése és képzése
31-35
      Struktúrák és stílusok
35-37
      Stratégiai vezetés
37-38
      TQM
39-43
Bevezető fogalmak a könyvtári menedzsment területéről (Fordította: Téglási Ágnes)
44-53
   Jelenlegi trendek és főbb kérdések
45-46
   Változások a kiadásban és a hozzáférésben
46-48
   ASTON célmeghatározásai 1993/94-1995/96-ra
49-51
   A jelen helyzet
52-53
Stratégiai tervezés
54-61
   A stratégiai tervezés folyamatának kulcsfontosságú lépései
55
   Környezetelemzés
55
   Stratégiai terv - A stratégiai összpontosítás
56-58
   A stratégia értékelésének kritériumai
58
   Stratégiától a cselekvésig
58
   Példa
59
   Célkitűzések
59
   Típusok és példák
59-60
   Jellemző célok, funkciók - egy egyetemi könyvtár esetében
60
   Átfogó (missziós) célok megfogalmazása Nagy-Britanniában a közművelődési könyvtárak számára
60-61
Marketing
62-79
   Definíció
62-63
   Koncepciók, eszközök és technikák
63-64
   Közönségkapcsolatok (PR)
65
   Jövedelemképzés
68-69
   Térítéses szolgáltatások
70-73
   Jövedelemképző szolgáltatások tervezése
73-77
   IP (Információs Pont)
78-79
TQM
80-88
   TQM - A kiindulás pont
83
   A TQM haszna
83
   TQM - A siker szempontjából kritikus tényezők
84-85
   Folyamatábrák és diagramok
86
   A PARETO diagram
86-87
   Ok-okozati összefüggést ábrázoló diagram
87
   Vonalas- és ellenőrző grafikon
87-88
Függelék
89-