E-tanítás
Szerző: Kőfalvi TamásCím: E-tanítás
Alcím: Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban : Alapismeretek a tanári mesterségre készülők számára
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2006. | ISBN: 963-19-5846-9
Információs társadalom - tudásalapú társadalom. Az elnevezések mögött olyan, a huszadik század utolsó évtizedeire beérett és egyre gyorsuló pályára álló világ-
méretű változások húzódnak, amelyek alapvető kihívások elé állították az oktatási rendszereket is. A hagyományos oktatási rendszerek önmagukban és más
nagy állami alrendszerekkel való kölcsönhatásukban is egyre inkább alkalmatlanná válnak arra, hogy az emberiség által felhalmozott tudásmennyiséget tömegméretekben, kellő hatékonysággal legyenek képesek közvetíteni. Az oktatás hagyományos keretei ezért világszerte gyökeres átalakuláson
mennek keresztül. A megújulás az oktatás tartalmi, módszertani és szervezeti összetevőit egyaránt érinti. A változások egyik leglátványosabb elemét az információs és kommunikációs technológiáknak a tudásátadás szolgálatába állítása jelenti. Az új oktatási környezet megjelölésére ennek nyomán terjedt el az
e-learning kifejezés. E terminuson sokan egyszerűen csak a hagyományos oktatási tartalmak számítógépes környezetre való átültetését értik. Az e-leaming oktatási környezet lényege azonban nem a hagyományos tartalmak közvetítése új eszközökkel, hanem tartalmában és szemléletében is megújult oktatási tartalmak átadása. A jövő tanárgenerációi - az oktatás bármely területén dolgozzanak is - nem kerülhetik meg a találkozást az e-learning oktatási környezettel, nem vonhatják ki magukat az oktatási rendszer változásai alól. Emellett az e-learning a jövő munkavállalói számára - mint diákok számára is - a mindennapi élet része lesz, hiszen az élethosszig tartó tanulás során a posztgraduális képzések jó része már ma is e-learning-környezetben zajlik. E tankönyv elsődleges célja, hogy a leendő tanárok számára bemutassa az e-tanítás módszertani lehetőségeit, illetve az e-tananyagok készítésének és felhasználásának alapvető fogásait, valamint azt a korszerű pedagógiai felfogást, amely lehetőséget teremt a középiskola kimenetén elvárt kompetenciák sikeres kialakítására.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány, Neveléstudomány, Informatika
Tárgyszavak: E-learning, Kommunikációs technológia, LMS, oktatás, tanítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: E-learning, Kommunikációs technológia, LMS, oktatás, tanítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozati címlap
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-6
Előszó
7
Bevezetés
8-10
1. Az e-learning fogalma, összetevői, típusai
11-35
1.1. Az oktatás az információs társadalomban
11-13
1.2. A hagyományos oktatási keretek elégtelenné válása a tudástársadalmakban
13-16
1.3. Egy lehetséges új paradigma: az e-learning
16-29
1.4. Az e-learning-gondolat Magyarországon
29-32
1.5. Az e-learning fogalma
32-33
1.6. E-learning-formációk
34-35
2. A tanulási környezet
36-44
2.1. A tradicionális tanulási környezet (tézis)
36-37
2.2. A konstruktivista tanulási környezet (antitézis)
38-39
2.3. A pluralista tanulási környezet (szintézis)
39-40
2.4. A tanulási folyamat időbeli és térbeli strukturálása
40-42
2.5. A hagyományos oktatás és az e-learning viszonya
42-44
3. Az e-leaming tanulási környezet
45-55
3.1. Az e-learning tanulóoldali feltételei
45-47
3.2. A tanulói szerep az e-learning-környezetben
48-49
3.3. Az e-learning tanároldali feltételei
49-51
3.4. A tanári szerep az e-learning-környezetben
51-53
3.5. Ellenőrzés és értékelés az e-learning-környezetben
54-55
4. Az e-learning-tananyag
56-76
4.1. Az e-learning-tananyag elemi építőkövei
56-59
4.2. A szöveg az e-tananyagban
59-64
4.3. A kép az e-tananyagban
64-65
4.4. A hang az e-tananyagban
65-66
4.5. Multimédia az e-tananyagban
66-68
4.6. Interaktív elemek az e-tananyagban
68-70
4.7. Feladatok az e-tananyagban
70-71
4.8. Gyűjtemények az e-tananyagban
72-73
4.9. Hivatkozások az e-tananyagban
73-74
4.10. Az e-tananyagok magasabb szerveződési szintjei
74-76
5. Az e-learning-projekt
77-82
5.1. Előkészítés
77-79
5.2. Tervezés
79-80
5.3. Tananyagfejlesztés
81
5.4. Üzemeltetés
82
6. E-learning-tananyag készítése
83-97
6.1. Tartalomtervezés
83-84
6.2. Tananyagelemek készítése, beszerzése
84-86
6.3. Primer szövegelemek tervezése és készítése
86-88
6.4. Secunder szövegelemek tervezése és készítése
88-95
6.5. A tananyagelemek beágyazása
96-97
7. E-leaming-keretrendszerek
98-105
7.1. LMS rendszerek
99-101
7.2. LCMS rendszerek
101
7.3. E-learning-szabványok
102-105
8. A Sulinet Digitális Tudásbázis
106-
8.1. Az SDT célrendszere
107-108
8.2. Az SDT-tananyagok logikai és technikai szerkezete
108-114
8.3. Az SDT feltöltése és kontrollja
114-115
8.4. Az SDT használatának alapjai
115-117
Kolofon
Hátsó borító