Avantgárd - izmusokkal és izmusok nélkül corvina logo

Szerző: Körner Éva
Szerkesztők: Aknai Katalin ; Hornyik Sándor
Cím: Avantgárd - izmusokkal és izmusok nélkül
Alcím: Válogatott cikkek és tanulmányok
Megjelenési adatok: MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2005. | ISBN: 963-7381-81-3

coverimage E kötet kiadásának előkészületei úgy indultak el, hogy az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, illetve munkatársai szerettek volna Körner Évának, az egykori kollégának "érdemei elismeréséül" valamilyen különösen jelentős ajándékot átnyújtani: lehetőséget teremteni arra, hogy saját írásait összegyűjtve maga előtt láthassa. (Körner 1979-től 1990-ig volt az intézet tudományos főmunkatársa.) Tulajdonképpen maga a válogatás is a szerző munkája (aki a munkát meglehetős önmérséklettel és önkritikával végezte), és csupán a szerkesztést kellett az időközben bekövetkezett halál után a kollégáknak befejezniük. E körülménynek köszönhető, hogy egyfelől Körner Éva még néhány, általunk tökéletesnek tartott írásán is tovább dolgozott volna, másfelől a tanulmányok nem szigorú kronológiai rendben követik egymást, hanem utólagos, koncepciózus, tematikus csoportosítás szerint. A szerkesztés alapvető munkáit kezdettől fogva végző Aknai Katalin, majd Hornyik Sándor után Tímár Árpád segített ellenőrizni a szövegeket és végül a Körnert munkatársként is nagyon jól ismerő Perneczky Géza, a bevezető tanulmány szerzője alakította ki a kötet tematikus csoportokból álló struktúráját. A szervesen felépülő kontextus erősíti fel ily módon az egyes, önmagukban is megálló írások szuverén mondanivalóját, míg egyértelmű természetességgel maradtak el így a fiatalkori zsengék, az egykori aktualitás szülte, de nem maradandó üzenetű vagy a túlságosan személyes hangvételű cikkek. A bevezető tanulmány rendkívül alaposan foglalkozik Körner életművével, annak életrajzi vonatkozásaival, belső összefüggéseivel és értékelésével. Jelen sorok írója csupán az általa legfontosabbnak gondolt mozzanatoknak kíván különös hangsúlyt adni. Körner Éva életműve ugyan nem volt ellentmondásmentes, fejlődése nem volt nyílegyenes, viszont sikerült az oknyomozó és apró adatokból építkező történész szempontjait harmóniába hozni a modern - a korszerű, a kortárs, az avantgárd, az új - művészet iránti lelkesedésével, a magyart az egyetemessel. Az életmű pillérei az orosz(-szovjet) konstruktivisták, Picasso és magyar megfelelőik, kivált Derkovits Gyula és Kassák Lajos - az előbbiről írott könyve mindmáig a művészmonográfia tudományos műfajának egyik legszebb példája. Más szempontból legfontosabb kiindulópontja Fülep Lajos támogatása és művészetfelfogása, a tartópillérek között nagy természetességgel épülnek ki a kitöltő falak: a Bauhaus- vagy a Szentendre-közeli tanulmányok. És nem véletlen ebben a konstrukcióban az sem, hogy a kötet két utolsó - 1997-es - írása két „különc" avantgárdista portréját örökíti meg, az „öreg" és klasszikussá vált Veszelszky Béláét és az életkora mellett szellemiségét tekintve is kortárs művész Major Jánosét.
Kategóriák: Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Avantgarde
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-7
Веке László: Körner Éva, 1929-2004
9
Perneczky Géza: Püthia Budapesten - Jegyzetek Körner Éva művészeti írásairól
11-59
Magyar tabló: Nevek és életművek
[61]-105
   Medgyessy Ferenc gyűjteményes kiállításáról
63-66
   Műteremlátogatás Márffy Ödönnél
67-69
   Gadányi Jenő
70-77
   A hatvanéves Vilt Tibor
78-81
   Vilt Tibor
82-83
   Anna Margit művészetéről
84-87
   Korszakos művek: Ámos Imre és Anna Margit kiállítása
87-88
   Szántó Piroska kiállításáról
89-91
   Gross Arnold grafikusművész gyűjteményes kiállítása
92-94
   Gross Arnold
95-96
   Patay László
97
   Schéner Mihály kiállítása
98-99
   Drégely László
100-101
   Gyémánt László
102-103
   Szilvitzky Margit
104-105
Magyar tabló: Seregszemlék és koncepciók
[107]-157
   Magyar művészet a két világháború között
109-130
   Stúdió 64. A „fiatal képzőművészek" budapesti kiállításáról
131-132
   А X. magyar képzőművészeti kiállításról
133-137
   Periodizáció és művészettörténet - Hozzászólás Kenyeres Zoltán vázlatához a magyar irodalom periodizációs elveiről
138-143
   Fülep Lajos emlékezete
144-146
   Váltások a magyar művészettörténeti irodalom szemléletében - A harmincas évek
147-157
Derkovics pályaképe
[159]-188
   Derkovits Gyula
161-176
   Derkovits Gyula: Gerendacipelők
177-178
   Derkovits magyarsága - Derkovits egyetemessége
179-182
   Derkovits pályaképe
183-188
Szentendre - Differenciált egység?
[189]-240
   A szentendrei művészek kiállítása
191-194
   Hozzászólás „a szentendrei művészet"-fogalom kérdéséhez
195-198
   Szentendre - differenciált egység?
199-203
      1. Beszélhetünk-e „szentendrei iskolá”-ról?
199-200
      2. A szentendrei művészet folyamatosságáról
200-201
      3. A szentendrei konstruktivizmusról és szürrealizmusról
202-203
   A fotómontázs mint a magyar avantgárd harmadik hullámának reprezentatív műfaja
204-206
      Epilógus
206
   Szentendre és a kelet-európai avantgarde
207-222
   Vajda Lajos művészete
223-233
   Néhány támpont a Korniss-jelenség megközelítéséhez
234-240
      A szemléleti polaritásból származó műfaji problémák
235-236
      Korniss pályakezdése a magyar avantgárdban
236
      Szentendre 1934-37 - kísérleti mitológiateremtése
237-238
      Az esztétikai forma információ-lehetőségei
238-240
Az avantgárd értelmezése
[241]-310
   Az orosz avantgarde művészet a szovjet gyűjteményekben és kiállításokon
243-253
   Szovjet könyv a húszas évek művészetéről
254-256
   A húszas évek szovjet filmplakátjai
257-262
   Egy orosz Berlinben, avagy Malevics és a Bauhaus találkozása
263-277
   Tatlin - Pályaképvázlat
278-292
   A vonal dramatikája
293-294
   50 éves a Bauhaus - Kiállítás Stuttgartban a Kunstgeböudéban
295-300
   A negatív pólus - Grafikák a weimari köztársaság idejéből
301-304
   Hogyan művészetellenes az elien-művészet?
305-310
Magyar konstruktivisták itthon és a nagyvilágban
[311]-356
   Az első forradalmi indulás - A Nyolcak és aktivisták kiállításához
313-316
   Lovasok a vízparton - Fekete négyzet fehér alapon - Az orosz és magyar avantgardizmus társadalmi funkciójáról, forma- és nyelvújító tevékenységéről
317-324
   Adalékok a magyar képzőművészeti avantgarde történetéhez a két világháború között
325-337
   Az elérhetetlen utópia - Uitz Béla kiállítása a Kassák Múzeumban
338-341
   Kállai Ernő konstruktivizmus koncepciója 1921-1926
342-353
   Kepes György
354-356
A nyugati művészet jelenségei
[357]-389
   Georges Seurat: Vasárnap délután a Grande Jatte szigeten - (Un dimanche apres-midi a l'lle de la Grande Jatte 1884-86)
359-362
   A nyugati művészet új jelenségeiről
363-375
   Jelenkori brit festészet
376-378
   Az ember új képmásai a XXXIV. Velencei Biennálén
379-385
   „A művészet fölösleges" - „Minden művészet” - Az 5. Dokumentáról - Kassel 1972. június 30-október 8.
386-389
Magyar avantgárd izmusok nélkül
[391]-454
   Egy budapesti kiállítás alkalmából - Az idősebb és a fiatal generáció
393-396
   Magyar avantgárd - izmusok nélkül
397-407
   Gondolattöredékek Péry Puci képei kapcsán
408-410
   Az absztrakt és konkrét szobrász: Pauer Gyula
411-412
   Pszeudo - Bevezető előadás a Kossuth Klub Pauer-estjén
413-416
   Emlékmű az állhatatlan eszménynek! Pauer Gyula: Szépségminták
417-419
   Az abszurd mint koncepció - Jelenetek a magyar koncept art történetéből
420-427
   Groteszk áldozat - Major János erotikus művészete
428-431
   Milyenek is voltak azok a hatvanas évek?
432-441
      I.
432-434
      II.
435-438
      III.
438-441
   Veszelszky Béla, a magányos út választója
442-454
Körner Éva bibliográfiája (összeállította: Aknai Katalin és Hornyik Sándor)
455-462
Névmutató
463-474
Hátsó borító