Az elszakított magyarság közoktatásügye
Szerkesztő:
Kornis Gyula [Kremer Gyula] További szerzők: Kornis Gyula [Kremer Gyula] ; Barabás Endre; Jancsó Benedek; Berkes József; Pechány Adolf; Csuppay Lajos
Cím: Az elszakított magyarság közoktatásügye
Megjelenési adatok: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1927.

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Közoktatásügy, Határon túli magyarság
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Közoktatásügy, Határon túli magyarság
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Tartalom
III-IV
Bevezetés
1-12
A magyarság és a pedagógiai pacifizmus Írta: Kornis Gyula
1-12
Souvenez-vous!
9-12
Románia közoktatásügye
13-136
I. A romániai állami elemi oktatás. írta: Barabás Endre
13-50
1. A háború előtti Magyarország és Románia közötti kultúrkapcsolatok
13-14
2. Románia háború előtti elemi oktatásügye
14-16
3. Nagyrománia háború utáni népoktatásügye 1919—1924-ig
17-20
4. Nagyrománia egységesített elemi oktatásügye 1924 után
20-28
Az 1924. évi elemi oktatási törvény
21-28
5. A kisebbségi iskolák az állami elemi oktatásról szóló törvény keretében
29-41
Román kultúrzóna statisztikai adatai
34-41
6. A kisebbségi iskolák az 1925. évi magán oktatásról szóló törvény keretében
42-50
a) általános rendelkezések
43-44
b) A magániskolák kategóriái és létesítésük feltételei
44
c) A magániskolák tanítószemélyzete
44
d) A magániskolák igazgatása
44-45
e) A magániskolák tanítási nyelve
45
f) Saját tantervú magániskolák
45
g) Állami tantervú magániskolák
45-46
h) Nyilvános jogú magániskolák
46-50
II. A romániai középoktatás. írta: Jancsó Benedek
51-104
1. Az 1864-i középoktatási reform történeti előzményei
51-54
2. Az 1864-i reform és hatása
54-58
3. Az 1898-i Spiru Haret-féle középiskolai reform előzményei
58-60
4. Spiru Haret 1898-i középiskolai reformja
61-63
5. Spiru Haret reformja és a tanárok
63-66
6. A magánoktatás megrendszabályozása
66-70
7. Hogyan rendezte be Nagyrománia középoktatását?
70-75
8. Román bírálatok a mostani romániai középiskolák tudományos és nevelői munkásságáról
76-81
9. A baeealaureatusi törvény
81-87
10. A kulturális zóna, mint román numerus clausus
88-94
11. Az új magánoktatási törvény alkalmazása a kisebbségi középiskolákra
94-98
12. Mi az oka a kisebbségi középiskolák lehanyatlásának?
99-104
III. A romániai főiskolai oktatás. írta: Jancsó Benedek
105-136
1. Első kísérletek a főiskolai oktatás szervezésére
105-108
2. Az Academia Mihaileana közművelődési és politikai hatása
108-110
3. Az 1864-i törvénnyel felállított két román egyetem szervezete
110-114
4. Az új egyetemek hatása Románia szellemi életére
114-117
5. Az 1898-i egyetemi reform
117-120
6. Románia harmadik egyeteme Franciaországban
120-124
7. A román egyetemi oktatás jelenlegi állapota
125-130
8. Az erdélyi magyar értelmiség viszonya a kolozsvári román egyetemhez
130-136
Szerbia közoktatásügye. írta: Berkes József
137-185
1. A szerb iskolázás története
137-143
2. A szerb közoktatásügy a XIX. században
143-148
3. Nagyszerbia közoktatásügye
148-154
A) Az elemi oktatásügy
150-158
B) Az új egységes népiskolai törvényjavaslat
158-161
C) A középiskolai oktatásügy
161-175
D) Az új egységes középiskolai törvény javaslat
175-179
E) A szerb iskolapolitika
179-181
F) A délszláv főiskolák
181-185
A Felvidék közoktatásügye. írta: Pechány Adolf
186-218
1. Az elemi oktatás
186-199
2. Közép- és főiskolák
200-216
3. Tót nyelv és irodalom
216-218
Az Ausztriához csatolt terület közoktatásügye. írta: Csuppay Lajos
219-230
Tudományok köréből
231-232